Käsittääkseni kyseisiä lauluja vedetään musiikintunneilla, joissa ainakaan itse en kokenut saavani mitään muuta opetusta kuin musiikkiin liittyvää.
Indoktrinaatio perustuu juuri siihen, että itse ei koe saavansa "asenne kasvatusta". Vaan kun lauluissa on sanat ja sanoissa viesti ja viesti laajasti päähän taottuna muokkaa lapsen maailmankuvaa haluttuun suuntaan lapsen sitä itse tajuamatta. Itse muistan kouluaikoina, kuinka jonkun ateenalaisten laulun sanat kirvoitti välitunneilla ja kaveripiireissä kaikenmoista pohdintaa. Tuossa kyseisessä jollotuksessa viesti oli toki niin läpinäkyvä ja sisällöltään tolvana, että me lapsetkin havaittiin sen sisältämä komedia ja tragedia helposti.
Esimerkiksi historiallisessa valossa. Nuo laulut ovat osa historiaamme, samoin kuin niissä esiin tuodut tapahtumat.
Ja historian merkittävintä antiako on sitten nationalistinen uho ja veritöillä ja kuolemalla herkuttelu? Minusta historia on valtavan paljon laajempi asia, jossa nämä ikävyydet on enempi sivujuonne.
Myös musiikillisesti monipuolisempia ja verbaalisti kevyesti nämä sotatonkutukset hakkaavia suomen oikeasti rikkaasta perinnelaulukirjosta kyllä löytyisi ja jos historia jotenkin jostain syystä olisi erityisesti nostettava tapetille lasten musiikin opetuksessa, näissä lauluissa eri aikakaudet, arki - ja tapakulttuuri noina aikoina avautuisi aivan toisella tasolla.
Sitten jos puhutaan pelkästään musiikillisesta annista, taas kerran suomalainen perinne -ja kansanmusiikkiperinne sisältää ylivertaisia tuotoksia savelkuluiltaan, sointurakenteeltaan, harmonioiltaan ja rytmiikaltaan, verrattuna näihin kehnoihin marssilaulujohdannaisiin. Toivoisi myös, että musiikki olisi todellakin vakavasti otettava oppiaine ja silmien avaaja maailman erilaisille kulttuureille ja niiden perinnöille ja yllättävillekin sukulaisuussuhteille, oppisivat, ettei suomikaan ole vuorovaikutteessa ollut koskaan mikään umpiperä, vaan päinvastoin.
Koulun musiikkiopetus oli kyllä minun aikanani täysin ala-arvoista puuhastelua ja yksisilmäistä mielipidemuokkausta, mutta olen kyllä toivonut, että tämä olisi ollut jo taaksejäänyttä elämää, kun nämä kolmen kannaksen koukkaajatkin ovat eläköityneet jo aikaa sitten. Ehkä tässä mielessä tuo tutkijan esiintulo on varsin positiivinen asia.