Norjan verilöyly 22.7.2011

• 244 054
  • 1 070
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Täten olisin paljon enemmän huolissani siitä vihasta jota Jatkoajassa kohdistetaan demareita kohtaan kuin näistä sudeettihommalaisista ja heidän islamin vastaisista mielipiteistään.
Pitäisikö demareille siis hakea jotakin erityisvähemmistön statusta? Demarille suun soittaminen ja tämän kraiveliin käyminen täyttäisi viharikoksen tunnusmerkit, toisin kuin vaikkapa kokoomuslaisen, perussuomalaisen tai kommunistin tapauksessa?

Itse olen paljon enemmän huolissani sanan- ja mielipiteenvapaudesta sekä vapaudesta osallistua mihin tahansa poliittiseen toimintaan. Jos yhteiskunnassa yleistyy oman käden oikeuden väkivaltainen käyttö seurauksista piittaamatta, niin hyvin nopeasti me kaikki olemme nettohäviäjiä.

Mace

Jäsen
En ole koskaan väittänyt missään, että omaan lähipiiriin kohdistunut isku ei olisi merkityksellinen ts. jos tässä tai jossain vastaavassa iskussa tai muussa murhenäytelmässä olisi kuollut joku läheinen tai loukkaantunut, pidän surunvalitteluja täysin ymmärrettävänä tekona. Sitä lähinnä ihmettelen, että miksi ihmiset ovat niin kovin kovia arvottamaan tuntemattomia ihmisiä sellaisiin joita voidaan surra (tai kannattaa surra) tai joiden kuoleman voi ohittaa olankohautuksella vrt. kuolleet norjalaiset vs kärpässilmäiset kuolevat "neekerit" Somaliassa. Minusta tämä jos mikä on kaksinaismoralistista toimintaa, toki ymmärrettävää sellaista.

Tässä tapauksessa kasapäin ihmisiä murhattiin täysin yllättäen länsimaisessa yhteiskunnassa ja maassa, joka ei ole sijainniltaan kuitenkaan kauhean kaukana Suomesta. En siis ihmettele, että ihmiset kokevat tuon osuvan lähemmäs itseään kuin jo pitkään tiedossa olleen väistämättömän tragedian eli nälänhädän (jollaisesta täällä Suomessa ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta), joka raivoaa siellä jossain kaukana Afrikassa, täysin toisenlaisessa yhteiskunnassa kuin se, jossa me elämme. En myöskään usko, että ihmiset ainakaan mitenkään erityisen tietoisesti arvottavat kanssaihmisiään niihin, joita voidaan tai kannattaa surra, vaan eiköhän tuossa mennä hyvin pitkälti fiilispohjalta. Toiset tapahtumat koetaan henkilökohtaisemmiksi kuin toiset ja sen mukaan niihin reagoidaan.

Niin ja minulle ei tuota tuskaa kirjoitella palstalle nimettömä tai nimellä, olen allekirjoittanut viestini nimelläni, jos/kun sellainen todella on ollut tarpeen ja jos/kun olen katsonut, että mielipiteeni kirjoittaminen sellaista vaatii. Näin on tapahtunut aiemmin Myyrmannin pommi-iskua käsittelevässä ketjussa, samoin on tapahtunut ketjussa, jossa on käsitelty maahanmuuttopolitiikkaa ja miksei myös tässä - jos nimimerkin sijaan nimellä kirjoittaminen saa aikaan sen, että viestini ovat uskottavampia.

En minä koe, että nimimerkin takaa kirjoittaminen olisi sen epäuskottavampaa. Minulle argumenttien kestävyys ovat se ratkaiseva asia.

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ampujahan jätti taakseen myös melkoisen eepoksen taakseen. Kertoo "Euroopan islamilaistumisesta" ja miten sitä vastaan pitää toimia. Etsivä löytää ko. teoksen nimellä 2083 A European Declaration of Independence, sisältää myös kuvia ampujasta (myös se perinteinen aseella tähtäilykuva).

Kyseessä on siis paikallinen "halla-aholainen", jokseenkin itselleni on melko hämärää, millä logiikalla tästä on päästy tapahtuneen kaltaiseen verilöylyyn. Kaikkien aikojen rajuin mainoskampanja ilmeisesti. Vetää kyllä toistuvasti hyvin hiljaiseksi edes ajatella tapahtumaa...

Edit. Hidas.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Kenties tämä on totta, mutta jos lukee tuon ABB:n kirjoituksia netissä niin vihan kohde tuntui olevan "marxilaiset" ja jos olet uutisia lukenut niin hyökkäyksen kohteena oli sosiaalidemokraattisten nuorten leiri, ei moskeija.

Yle kirjoittaa myös ABB:n kirjoitusten taustoista:

Breivikin väitetään kirjoittaneen Andrew Berwick -salanimellä yli 1 500 sivua sisältävän kirjan, jota on levitetty internetissä. Kirjan nimi on "Eurooppalainen itsenäisyysjulistus", ja siinä käsitellään muun muassa maahanmuuttoa. Kirja sisältää myös valokuvia kirjoittajastaan.

Breivik mainitsee kirjassaan suomalaisen kansanedustajan Jussi Halla-ahon (ps.). Hän viittaa Halla-ahon vuonna 2006 kirjoittamaan blogikirjoitukseen, jonka ajatukset hän sanoo jakavansa.

Epäilty on äärioikeistolainen uskonkiihkoilija | Norjan tragedia | Teemat | YLE Uutiset | yle.fi

JiVe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Tottenham
Ampujahan jätti taakseen myös melkoisen eepoksen taakseen. Kertoo "Euroopan islamilaistumisesta" ja miten sitä vastaan pitää toimia. Etsivä löytää ko. teoksen nimellä 2083 A European Declaration of Independence, sisältää myös kuvia ampujasta (myös se perinteinen aseella tähtäilykuva).

Aiheeseen liittyvä youtube-videokin löytyy täältä. Aivan pätkän lopussa myös tuo tähtäilykuva.

Kaiken kaikkiaan hemmetin järkyttävä tapahtumasarja.

Edit: linkki videoon löyty murobbs:stä

Viimeksi muokattu:

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En ole koskaan väittänyt missään, että omaan lähipiiriin kohdistunut isku ei olisi merkityksellinen ts. jos tässä tai jossain vastaavassa iskussa tai muussa murhenäytelmässä olisi kuollut joku läheinen tai loukkaantunut, pidän surunvalitteluja täysin ymmärrettävänä tekona. Sitä lähinnä ihmettelen, että miksi ihmiset ovat niin kovin kovia arvottamaan tuntemattomia ihmisiä sellaisiin joita voidaan surra (tai kannattaa surra) tai joiden kuoleman voi ohittaa olankohautuksella vrt. kuolleet norjalaiset vs kärpässilmäiset kuolevat "neekerit" Somaliassa. Minusta tämä jos mikä on kaksinaismoralistista toimintaa, toki ymmärrettävää sellaista.

Mielestäni olet ymmärtänyt tämän asian hieman väärin. Se, että suomalainen järkyttyy, tuntee surua tms. 'enemmän' silloin kun kuollut on norjalainen nuori henkilö kuin afrikkalainen musta ei johdu siitä, että hän arvottaisi norjalaisen enemmän surua 'ansaitsevaksi' henkilöksi. Kyseessä on sama asia kuin sillä, että itse suret jos läheisesi kuolisi. Vai väitätkö, että jos läheisesi kuolisi, niin ajattelisit täysin samoin ja tiedostaisit oman itsekkyytesi. Et (varmaankaan) ajattele ainoastaan sitä, että nyt sinulta puuttuu juttukaveri, kalakaveri, ystävä jne. vaan myös sitä, että on ikävää, että (sinun tapauksessa näköjään tuttu) ihminen kuolee, tunnet siis empatiaa.

Maailmassa on niin paljon kuolemaa ja paskaa, että 'ei voi ottaa kaikkea harteillensa'. Kuitenkaan yllättävistä paikoista tulleita iskuja vasten kasvoja ei voi blokata niin helposti kuin esim. Afrikan nälänhädästä johtuvaa inhimillista katastofia. Samoin kuin esim. Tukholman verilöyly 1500-luvun alussa ei kosketa samoin kuin tämän päivän verilöydyt. Sen inhimilliset aspektit pystyy ajallisesta erosta johtuen sulkemaan 'helposti' pois mielestä.

Siinä olet kuitenkin oikeassa, että näissä asioissa on huomattavasti enemmän kysymys pohjimmiltaan itsekkäistä asioista kuin ehkä ymmärretään. Ei kuitenkaan kokonaan ja totaalisesti. Itse olen ehdottomasti sitä mieltä, että normaaliin ihmisen olemukseen (totta kai pelkästään) minun mielestäni kuuluu kyky tuntea empatiaa ihmisiä kohtaan joita tälläinen tragedia koskettaa. Tätä emptiaa ja kyky asettua toisen ihmisen asemaan ei voi palauttaa itsekkyyteen. Tai okei, voi, mutta hieman ehkä turhalla psykologiaan liittyvällä sanojen ja ajatusten kääntelyllä.

Pahoittelut, en kerkiä vastaamaan tähän viestiin kuin vasta joskus huomenna päivällä.

J.Petke

Jäsen
Aiheeseen liittyvä youtube-videokin löytyy täältä. Aivan pätkän lopussa myös tuo tähtäilykuva.

Kaiken kaikkiaan hemmetin järkyttävä tapahtumasarja.

Jos nuo pätkän lopussa olevat kuvat ei ole photoshopattuja ja tuo on ollut se kivääri niin morjens. Ei ihme, että on tullut tuhoa.

Itseäni vituttaa suuresti juuri tuollaiset pellet jotka näkevät aina kaikissa "muslimeissa" (oli ne sitten hinduja, buddhalaisia tai muslimeja) sen pahan ja jihadia hakevan ihmisen. Ei edes anneta mahdollisuutta ihmisten olla ihmisiä vaan omassa harhaisessa maailmassa kuvitellaan, että kaikki muslimit ovat tulleet vallatakseen Euroopan ja lopulta koko maailman.

Olikohan tuo marxismi se syy minkä takia valitsi juuri tuon leirin iskeä?

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mielestäni olet ymmärtänyt tämän asian hieman väärin. Se, että suomalainen järkyttyy, tuntee surua tms. 'enemmän' silloin kun kuollut on norjalainen nuori henkilö kuin afrikkalainen musta ei johdu siitä, että hän arvottaisi norjalaisen enemmän surua 'ansaitsevaksi' henkilöksi. Kyseessä on sama asia kuin sillä, että itse suret jos läheisesi kuolisi. Vai väitätkö, että jos läheisesi kuolisi, niin ajattelisit täysin samoin ja tiedostaisit oman itsekkyytesi. Et (varmaankaan) ajattele ainoastaan sitä, että nyt sinulta puuttuu juttukaveri, kalakaveri, ystävä jne. vaan myös sitä, että on ikävää, että (sinun tapauksessa näköjään tuttu) ihminen kuolee, tunnet siis empatiaa.

Eli kyseessä on kuitenkin se, että tämä surija arvottaa random norjalaiset tärkeämmäksi henkilöksi kuin randon somalialaisen vaikka ei tunne kumpaakaan heistä. Miksi?

Voin tunnustaa rehellisesti, että arvotan ihmiset ja asiat puhtaasti itsekkäistä syistä johtuen tärkeiksi ja vähemmän tärkeiksi. Jokin asia tai ihminen kokemuspiirini ulkopuolella ei ole sen tärkeämpi tulipa hän Norjasta, Somaliasta tai Sudanista. Minulle on täysin sama kuoleeko hän missä tahansa maailmankolkassa. Sen sijaan, painotan, jos hän on merkityksellinen minulle ihmisenä arvotan häntä toisista lähtökohdista alkaen.

Esim. tällä hetkellä Red Wingsit on minulle tärkeä joukkue mutta jos joutuisin tekemään valinnan vaikkapa kirjallisuuden tai Wingsien välillä, jos minun olisi valittava yksinomaan toinen, valitsisin kirjallisuuden koska itsekkäistä lähtökohdista tarkasteltuna se on minulle tärkeämpi.

Vielä raadollisempi vertaus. Äitini on minulle tärkeämpi kuin isäni, isäni on minulle tärkeämpi kuin veljeni. Suurin osa ystävistäni on tärkeämpiä minulle kuin isäni. Setäni on minulle tärkeämpi kuin äitini, eräs ystäväni on tärkeämpi kuin isäni ollen eräs tärkeimmistä henkilöistä minulle. Kaikki ystäväni ja kaverini ovat minulle tärkeämpiä kuin sukulaiseni pl. setäni, joka on tärkein ihminen elämässäni tämän erään ystäväni kanssa. Tästä päästään sitten siihen, että tarvittaessa olen valmis luopumaan yksitellen heistä, vain itsekkäistä syistä johtuen. Saan heiltä paljon, he antavat minulle paljon, mutta samalla toivon, että minä annan heille paljon. Mutta taustalla on kuiten itsekäs pyrkimys, saan heiltä jotain nyt ja tulevaisuudessa ja toivon, että voin myös antaa heille jotain. Tässä on eräs syy sille miksen osaa asennoitua random suomalisen, norjalaisen tai somalin kuolemaan poikkeavalla tavalla - kaikki nämä ovat minulle yhtä arvokkaita tai arvottomia jos niikseen tarkastellaan jollei - huom - heillä ole jokin konkreettinen kosketuspinta minuun.

vlad.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Toisiko kuolemantuomio tämän hetken 92 kuollutta takaisin? Ei. Totuus on se, ettei tuo kaveri enää kävele vapaana. Mies todetaan sairaaksi ja hän elää loppuelämänsä laitoksessa. Mikäli kovat tuomiot ehkäisisivät rikollisuutta, ei USA:ssa olisi juuri ollenkaan kriminaaleja.

Jos hänet todetaan sairaaksi, niin hän pääsee tsiigaamaan laitokseen 100 kaapelikanavaa ja menee kohta naimisiin jonkun fanin kanssa.

Omaisille ok? Jotain rajaa murhaajien perseennuolennalekin ja jotain kunnioitusta omaisille, please.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tässä tapauksessa kasapäin ihmisiä murhattiin täysin yllättäen länsimaisessa yhteiskunnassa ja maassa, joka ei ole sijainniltaan kuitenkaan kauhean kaukana Suomesta. En siis ihmettele, että ihmiset kokevat tuon osuvan lähemmäs itseään kuin jo pitkään tiedossa olleen väistämättömän tragedian eli nälänhädän (jollaisesta täällä Suomessa ei ole minkäänlaista käytännön kokemusta), joka raivoaa siellä jossain kaukana Afrikassa, täysin toisenlaisessa yhteiskunnassa kuin se, jossa me elämme. En myöskään usko, että ihmiset ainakaan mitenkään erityisen tietoisesti arvottavat kanssaihmisiään niihin, joita voidaan tai kannattaa surra, vaan eiköhän tuossa mennä hyvin pitkälti fiilispohjalta. Toiset tapahtumat koetaan henkilökohtaisemmiksi kuin toiset ja sen mukaan niihin reagoidaan.

Olen monasti tuonut esille sen seikan, että ihmiset toimivat tiedostamattomasti mutta se(kin) on kielletty monasti. Tällainen kollektiivinen sureminen voi juuri olla tiedostamatonta toimintaa vaikka se tuntuisikin täysin tiedostetulta toiminnalta ja tätä suremista ruokkivat nykyään erityisesti erinäiset palstat (esim. FB - jossa on ties mitä suremiseen liittyviä sivuja olemassa) sekä massiivisesti kollektiivista surua "pommittavat" uutisoinnin keltaisessalehdistössä.

Ihmisten on vaikea hyväksyä sitä, että vaikuttimet voivat olla tiedostamattomia, että he ovat jonkin "voiman" vietävissä jota he eivät voi itse kontrolloida. En kiellä etteikö osan kohdalla toiminta voi olla (ja varmasti onkin) tiedostettua ja surraan konkreettisesti jotain mitä menetettiin mutta entäpä suurin osa joka poimii netistä jokin kuvakkeen facebookiinsa ja ottaa osaa norjalaisten suruun? Onko kyse tiedostetusta vai tiedostamattomasta toiminnasta, jossa lähdetään mukaan kollektiiviseen yhteisöön? Veikkaan, että monen kohdalla kyse on tiedostamattomasta toiminnasta, jossa vain halutaan kokea yhteisöllisyyttä ja kollektiivisuutta mutta joiden ainoa selitys tapahtuneelle on sitten, että "nehän olivat norjalaisia eivätkä mitään kärpässilmäisiä neekereitä Somaliassa". Syy voi siis olla - itsekäs!

Minusta pelkästään se syy, että jokin tapahtui lähellä ei ole riittävä syy sille miksi tehdään jotain mitä nyt tehtiin. Se on ymmärrettävä syy mutta se ei ole yksiselitteinen ja riittävä syy sille. Kuinka moni toimi, koska niin kuului toimia? Kuinka moni uskaltaa tunnustaa, että arvottaa ihmiset eriasteilla? Minulla on kavereita, jotka pitävät itseään humaaneina ja ihmisarvoa kunnioittavina ihmisinä mutta he eivät korvaansa lotkauta Afrikan hädälle mutta nyt kun norjalaisia tapettiin vajaat sata, on hätä suurin. Mielummin pidän kiinni omasta linjastani ja arvotan ihmiset, lähipiiriäni lukuunottamatta, samalla tavalla - somalialainen, norjalainen tai japanilainen - kaikki yhtä arvokkaita tai arvottomia, kuinka asian haluaakin nähdä.

vlad.

trap

Jäsen
On kyllä huolellisesti suunniteltu juttu kaikessa sairaudessaan. Henkiin jääminenkin ilmeisesti alusta asti suunnitelmissa ja sen takia varmaan ei poliisejakaan sen enempää alkanut tulittamaan (tosin kiinniotostahan ei kai mitään faktoja ole hirveästi tullut esille?).

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Henkiin jääminenkin ilmeisesti alusta asti suunnitelmissa ja sen takia varmaan ei poliisejakaan sen enempää alkanut tulittamaan (tosin kiinniotostahan ei kai mitään faktoja ole hirveästi tullut esille?).

Poliisin mukaan mies ehti ampua noin 45 minuuttia ennen ensimmäisten poliisin erikoisjoukkojen saapumista paikalle. Kaikkiaan ampuminen kesti noin puolitoista tuntia. Poliisin mukaan mies antautui ilman tulitaistelua.

Ampuja tunnusti nuorisoleirin joukkomurhan - HS.fi - Ulkomaat

trap

Jäsen

Poliisin mukaan mies ehti ampua noin 45 minuuttia ennen ensimmäisten poliisin erikoisjoukkojen saapumista paikalle. Kaikkiaan ampuminen kesti noin puolitoista tuntia. Poliisin mukaan mies antautui ilman tulitaistelua.

Ampuja tunnusti nuorisoleirin joukkomurhan - HS.fi - Ulkomaat

Jaahas oli mennyt ohi, no näin tosiaan arvelinkin. Ei halunnut marttyyrikuolemaa ja tietyllä tapaa itsemurhaiskut ovatkin enemmän tämän sekopään "vihollisten" juttu... Saa nähdä mitä kaikkea materiaalia vielä tulee julkisuuteen ja ideologia leviää.

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Yle kirjoittaa myös ABB:n kirjoitusten taustoista
ABB kuunteli trance-musaa ja rakasti erityisesti Audrey Gallagheria. Hän kuului vapaamuurareihin. Hän oli äärikristitty, joka oli kiihkomielinen Israelin kannattaja. Hän katsoi Dexter-sarjaa joka kertoi sarjamurhaajista ja pelasi netissä samoja tietokonepelejä, joita aiemmat koulusurmaajat olivat katsoneet.

Siitä huolimatta ABB ei tappanut Audrey Gallegherin vastustajia, vapaamuurareita tutkivia journalisteja, palestiinalaisia tai alkanut räiskimään moskeijassa tai tappanut ihan random-porukkaa.

Hän tappoi lapsia jotka olivat sosiaalidemokraattisella leirillä.

Jokainen voi tietysti valjastaa tämän tragedian oman agendansa keppihevoseksi noukkimalla ABB:n taustasta sopivan elementin, mutta itse kehottaisin odottamaan josko saamme kuulla teon taustasta myöhemmin lisäinfoa.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokainen voi tietysti valjastaa tämän tragedian oman agendansa keppihevoseksi noukkimalla ABB:n taustasta sopivan elementin, mutta itse kehottaisin odottamaan josko saamme kuulla teon taustasta myöhemmin lisäinfoa.

Eiköhän hänen motiivinsa selviä ihan lukemalla hänen (salanimellä kirjoitettu) monen sadan sivuinen manifestinsa mikä löytyy netistä.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eiköhän hänen motiivinsa selviä ihan lukemalla hänen (salanimellä kirjoitettu) monen sadan sivuinen manifestinsa mikä löytyy netistä.

"Org. ranks: There were 9 founding members from 8 different countries, names are kept confidential".
Hommafoorumilla tulkittiin asiaa niin, että kahdeksan muuta 'organisaation jäsentä' on vielä Euroopassa irrallaan.

Mace

Jäsen
Olen monasti tuonut esille sen seikan, että ihmiset toimivat tiedostamattomasti mutta se(kin) on kielletty monasti. Tällainen kollektiivinen sureminen voi juuri olla tiedostamatonta toimintaa vaikka se tuntuisikin täysin tiedostetulta toiminnalta ja tätä suremista ruokkivat nykyään erityisesti erinäiset palstat (esim. FB - jossa on ties mitä suremiseen liittyviä sivuja olemassa) sekä massiivisesti kollektiivista surua "pommittavat" uutisoinnin keltaisessalehdistössä.

Ihmisten on vaikea hyväksyä sitä, että vaikuttimet voivat olla tiedostamattomia, että he ovat jonkin "voiman" vietävissä jota he eivät voi itse kontrolloida. En kiellä etteikö osan kohdalla toiminta voi olla (ja varmasti onkin) tiedostettua ja surraan konkreettisesti jotain mitä menetettiin mutta entäpä suurin osa joka poimii netistä jokin kuvakkeen facebookiinsa ja ottaa osaa norjalaisten suruun? Onko kyse tiedostetusta vai tiedostamattomasta toiminnasta, jossa lähdetään mukaan kollektiiviseen yhteisöön? Veikkaan, että monen kohdalla kyse on tiedostamattomasta toiminnasta, jossa vain halutaan kokea yhteisöllisyyttä ja kollektiivisuutta mutta joiden ainoa selitys tapahtuneelle on sitten, että "nehän olivat norjalaisia eivätkä mitään kärpässilmäisiä neekereitä Somaliassa". Syy voi siis olla - itsekäs!

En edelleenkään ymmärrä pointtiasi monestakin syystä. Ensinnäkään en ymmärrä, mitä pahaa siinä olisi, vaikka perimmäinen vaikutin ihmisten toimintaan kumpuaisikin jonkinlaisesta tiedostamattomasta itsekkyydestä. En myöskään ihan ymmärrä sitä, että ensin sinä ihmettelit, miksi ihmiset arvottavat tuntemattomia ihmisiä eri tavalla, mutta sitten kun asiasta on keskusteltu, sinulta on tullut asiaa mm. tiedostamattomasta toiminnasta ja ihmisten halusta kokea yhteisöllisyyden tunnetta. Ei siis tunnu siltä, että tuo asia olisi oikeasti ollut sinulle lainkaan ihmettelyn aihe, vaan olit jo hyvinkin perusteellisesti miettinyt ymmärrettäviä syitä ihmisten käyttäytymiselle.

Minusta pelkästään se syy, että jokin tapahtui lähellä ei ole riittävä syy sille miksi tehdään jotain mitä nyt tehtiin. Se on ymmärrettävä syy mutta se ei ole yksiselitteinen ja riittävä syy sille.

Mielestäni minä annoin myös muita syitä eli ainakin norjalaisen ja suomalaisen yhteiskunnan samankaltaisuuden verrattuna afrikkalaisiin yhteiskuntiin. Myös tapahtumien yhtäkkisyys lienee ollut yksi syy, se aiheuttaa tyypillisesti ihmisissä eriasteisia shokkireaktioita. Afrikassa nälänhätä ei kai ole koskaan tullut yhtäkkiä ja yllättäen, eikö tuo liene ainakin jollain vakavuusasteella lähinnä jatkuva asiaintila. Jos länsimaissakin tapahtuisi jatkuvasti tuollaisia sadan ihmisen yllättäviä lahtaamisia, niin eivätköhän ihmiset siihenkin hiljalleen turtuisi...

Kuinka moni toimi, koska niin kuului toimia?

Mahdoton sanoa. Luulisin, että osa surijoista on toiminut melko puhtaasti "automaationa", koska niin kuuluu toimia. Mutta kuten jo aiemmin sanoin, mielestäni tuollainen on paljon korrektimpaa kuin esimerkiksi uhrien mitättömyyden alleviivaaminen tai sen korostaminen, ettei oikeasti mitään isoa ole tapahtunut. Edelleenkään en tosin ymmärrä, mitä lisäarvoa tuomme tähän keskusteluun, kun spekuloimme asialla, jota on mahdoton todentaa.

Kuinka moni uskaltaa tunnustaa, että arvottaa ihmiset eriasteilla?

Osa uskaltaa varmasti, osa kai sitten ei. Ihmettelen kyllä hieman niitä, jotka eivät uskalla aiemmissa viesteissäni mainitsemieni syiden perusteella. Toistan siis edelleenkin sen, että ihminen voi täysin ristiriidattomasti olla sitä mieltä, että kaikilla on sama ihmisarvo, mutta ihmisillä voi silti olla (ja käytännössä tietysti onkin) erilainen "tunnearvo" hänelle itselleen sen vuoksi, että osan ihmisistä hän tuntee henkilökohtaisesti ja suurinta osaa ei tunne. Noita kahta arvoa ei pidä käyttää tässä keskustelussa toistensa synonyymeinä.

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Jumalauta tuo kirja laittaa miettimään.

Tuo kaveri ei enää vaikutakaan miltään tavallista paljon pahemmalta syrjäytyneeltä pillunpuutteiselta random-hullulta. Aivan sama mitä mieltä kukin on kirjan sisällöstä, niin se on joka tapauksessa äkkiseltään selattuna sellaista tavaraa, että tuo tappaja tulee saamaan seuraajia. Kirjan sisältö on ääritiivistettynä kuvaus islamisaation nykytilasta Euroopassa ja sen oletetusta tulevaisuudesta, jonka lisäksi se tarjoaa demokratian ulkopuolisen vaihtoehdon ja käytännön oppaan organisoituun taisteluun islamisaatiota vastaan. Siellä on käytännön taisteluoppaita, aseoppaita, pomminteko-ohjeita ja mm. luettelo Eurooppalaista kohteista joihin iskeä, ainakin ydinvoimaloita ja öljynjalostamoita. Löytyy myös Sihvos-tyylinen itsensä haastattelu Q/A-tyyliin (Sori Sihvonen tästä vertauksesta).

Kirjassa myös karkea "päiväkirja" tai loki vuodesta 2002, joka tarkentuu viimeisen vuoden aikana. Siinä kuvaa mitä on puuhannut, miten treenannut, varustehankintoja ja sen semmoista.

En haluaisi kirjoittaa seuraavan pilkun jälkeisiä sanoja, mutta kokonaisuus on todella vaikuttavaa. Poliisikuulustelut on nyt yhdentekeviä kirjan takia. Kaikki on kirjassa. Jos joku toivoi, että hepulle ei saisi antaa julkisuutta yhtään, ettei pääse retostelemaan, niin sen toivon voi nyt heittää. Uhrit unohtuvat valitettavasti aika nopeasti ja ajankohtaisohjelmat ympäri Eurooppaa ovat kohta täynnä kirjan analysointia.

Disclaimer: Olen selannut opusta vain 10 minuuttia, joten onhan tässä riski, että käsitys on täysin väärä.

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kyllähän se videokin näytti pelottavan ammattimaiselta. Näiden linkkien täytyy olla poliisinkin tiedossa, mutta eivät ilmeisesti halua niitä tuoda esiin. Voisi melkein veikata syyksi juuri päällisin puolin kiihkotonta esitystyyliä, joka ei sovi teon mielettömyyteen, eikä tekijän 'haluttuun' profiiliin.

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Nyt sen voi myöntää itsekin että tyylikkäästi hoidettu, noin niinku one man showksi. Tekoa en ymmärrä mutta ainakin tiesi mitä tekee. Laitetaan nyt vielä varmistukseski tämä että en todellakaan hyväksy tekoa mitenkään. On meinaan sellaista meininkiä täällä ettei kohta uskalla sanoa mitään kun jo lynkataan virtuaalisesti. Pakko kuitenkin katsoa tapahtunutta monelta eri kantilta.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy