Yläpesä
"Täytyy sanoa, ettei kauheasti ihmetytä. Mikä tahansa organisaatio pitää varmaan mielellään hyvät kontaktit presidenttiin, jos sellaisia on ennestään olemassa."
Yhtäällä vähättelet presidentin asemaa ja pidät koko instituutiota tarpeettomana, mutta toisaalla pidät tärkeänä, että organisaatiolla on hyvät kontaktit presidenttiin.. Kumpiko on nyt etusijalla?
"SAK:n jäsenethän sen itse päättävät onko järjestön johto syyllistynyt virhearviointiin ryhtyessään yhden ehdokkaan avoimeen tukemiseen. Miten tämä liittyy Siimeksen puolueeseen?"
Ei suornaisesti mitenkään, paitsi että SAK:n johtoportaissa ja jäseninä on paljon vasemmistoliittolaisia, mutta tarkoitin SAK-heitollani sitä, että jos kerran presidentin asema on vähäpätöinen, mitä järkeä Suomen suurimman työntekijäjärjestön on uhrata valtavasti voimavaroja istuvaan presidenttiin? Olisiko kuitenkin niin, että presidentti-instituution merkitys on toki uuden perustuslain myötä vähentynyt, mutta oikeaa ideologiaa edustava presidentti on silti tärkeä asia vasemmistolle? Jopa niin, että pienempi vasemmistopuolueista on valmis tekemään olemassaolonsa turhaksi peesatessaan isoveljeä. Jotenkin suorastaan kaipaan änkyräkommunistien aikaa näiden turhakkeiden sijaan, vaikka itse edustankin kovin erilaista ajatusmaailmaa.
"Vasemmistoliitolla on kuitenkin eduskunnassa monin paikoin täysin erilainen suhtautumistapa kuin demareilla. Kyllä se minun mielestäni puolustaa sen olemassaoloa. Siis, jos löytyy ihmisiä, jotka noin ajattelevat ja äänestävät. Ei tuo sama porukka demareiden alajaostona saisi ääntään kuuluviin."
Niin, onhan Vasemmistoliitolla toki tärkeä asema pitää oppositio entistäkin voimattomampana, jotta isoveli SDP saa rauhassa toteuttaa politiikkaansa hallituksessa.
"Presidentinvaaleissa ei ainakaan näin alkumetreillä kyllä juurikaan ole mitään puoluepoliittisia sävyjä ollut. Kyllä nuo kolme painavinta kandia yrittävät keinolla millä hyvänsä nousta sellaisen yläpuolelle. Yrittäjä-Tarja ja työväen Sauli."
Hassua, ettei Niinistö saisi olla "työväen presidentti", kun Halonen kuitenkin samaan aikaan väittää olevansa jopa "koko kansan" presidentti. Eipä ole minulta kysytty taaskaan mitään!
"Presidenttiasiassa olen kanssasi täysin samaa mieltä ja siksi minun on niin vaikea edes mieltää tätä tuohtumusta, joka siellä sun täällä velloo. Poliittiset valtatehtävät voisi aivan hyvin siirtää pääministerin (ja ulkoministerin?) vastuulle. Mitään PR-hahmoa ei tarvita, joten saman tien koko postin voi lopettaa."
Edelleen samaa mieltä. Silläpä ihmettelenkin esim. SAK:n panostusta, kuten on tullut jo esille.