Pidän omasta skouttaamisesta seurantaa, jossa poimin viisi ensimmäiselle kierrokselle sijoittamaani pelaajaa, joista itse pidän eniten draftsijoitukseen verrattuna ja vertaan heitä viiteen pelaajaan, joissa oma odotus on negatiivisin draftiin verrattuna. Tällä tyylillä omien suosikkien draftsijoitus on toistaiseksi ollut 25 ja "inhokkien" 10, joten olisin erittäin tyytyväinen jos pääsisin edes tasatulokseen pelaajien menestyksessä. Listalla pystyy myös seuraamaan mitä asioita on arvostanut minäkin vuonna ja missä olisi eniten korjattavaa. Vertailun suoritan mutulla kun pelaajatyypit voivat olla hyvin erilaisia.
2017:
Patrick (2) - Hischier (1)
Mittelstadt (8) - Heiskanen (3)
Vilardi (11) - Makar (4)
Necas (12) - Andersson (7)
Tolvanen (30) - Norris (19)
Tämän vuoden osalta olen jo miltei luovuttanut kun skoutit tuntuvat rynnistävän joka rintamalla. Luistelutaitoon en kiinnittänyt riittävästi huomiota ja arvostin aika paljon kovuutta sekä vähän tuollaista oman tien kulkija- asennetta. Lisäksi Vilardi on ollut pahasti loukkaantunut. Vertailuun en ottanut aivan viimeistä listaani, sillä tuolloin vielä vähän sekoitin mock- ja rankinglistat keskenään. Lienee kuitenkin helppo uskoa, että listan valinnalla en hankkinut itselleni ylimääräistä etua :).
2018:
Zadina (6) - Kotkaniemi (3)
Bouchard (10) - Brady Tkachuk (4)
Dobson (12) - Hayton (5)
Veleno (30) - Dellandrea (13)
Wilde (41) - O'Brien (19)
Tämä vuosi on mielestäni toistaiseksi tasaisempi ja minulla on yhä mahdollisuuksia menestyä. Kotkaniemi ja Tkachuk ovat toki aloittaneet NHL-uransa erittäin hyvin.
2019:
Caufield (15) - Dach (3)
Krebs (17) - Seider (6)
Kaliyev (33) - Thomson (19)
Puistola (73) - Holmström (23)
Dorofeyev (79) - Foote (26)
Kuten joka vuonna omat valinnat näyttävät erinomaisilta ennen kuin pelit alkavat :). Omasta listasta huomaa, että maalintekotaito on ollut kova sana tänä vuonna. Koko ei sitten itselle ole ollut yhtä tärkeä ominaisuus kuin skouteille. Listan nimet olivat suurimmalta osin odotettuja, joten ainakin yleiskuva vaikuttaisi olevan huomattavasti parempi kuin aiempina vuosina jolloin olen ollut lähinnä järkyttynyt tehdyistä valinnoista. Oikeastaan vain Dorofeyevin sijoitus oli itselleni suurempi yllätys. Krebsin osalta sijoitukseen saattoi vaikuttaa loukkaantuminen, joka taisi ilmetä vasta kun oma listani oli jo valmis. En osaa siten arvioida, olisiko Krebs jäänyt pois listalta jos olisin tällöin loukkaantumisesta tiennyt (mahdollisesti, mutta ylemmäs olisin miehen joka tapauksessa sijoittanut).
Mielenkiinnolla voi myös seurata omien valintojen mahdollisia asenneongelmia. Koen, että henkistä puolta epäiltiin sekä Kaliyevin, Dorofeyevin (+venäläiskortti) että Puistolan osalta. Itse en pitänyt huolenaihetta merkittävänä. Omassa listassani oli ehkä aiempaa rohkeampia näkemyksiä , jotka näkyvät myös listalla (Caufield sekä Puistola).