Viestin lähetti laatokka
Karjalan palauttaminen ei ole vain taloudellinen asia. Sillä tulee olemaan suuri vaikutus myös psykologisesti. Suomettumis- ja suomettamiskäsitteet voidaan jättää historiaan, millä on suuri vaikutus suomalaiseen itsetuntoon maailmalla.
Minusta myös Venäjän ja Suomen väliset suhteet eivät voi olla varauksettoman hyväksyviä tai luottamuksellisia, ennen kuin Karjala on palautettu.
Voitko selventää hivenen tarkemmin? Meinaan, ettei vaan kyseessä ole vain - lainkaan mielipidettäsi väheksymättä - henkilökohtainen mielipiteesi, vailla vankempaa tukea.
Minun itsetuntoon, (siihen olemattomaan), ei sillä ole mitään merkitystä mitä ulkomaalaiset ajattelevat suomalaisista, suomettumisesta tms. Minä ainakin olen heittänyt kyseiset termit "historianromukoppaan", (anteeksi termi, en lainkaan halua väheksyä historian merkityksellisyyttä eloomme), aikaa sitten. Rohkenen jopa epäillä, että yleisesti ottaen suomalaiset itse väheksyvät omaa itsetuntoaan huomattavasti enemmän kuin on aihetta, ja etteivät ulkomaalaiset ajattele meistä ja "pokkuroinnistamme" läheskään niin kielteiseen sävyyn kuin me kuvittelemme heidän ajattelevan. Meniköhän nyt hivenen sekavaksi?
Miksi vasta Karjalan palauttaminen tekisi maidemme suhteista luottamukselliset? Entäpä jos Venäjällä valtaan nousisi "tsaarinajan" Venäjää tavoitteleva liike ja hallitsijaksi nimettäisi uusi tsaari, ja heidän mielestä maidemme suhteet eivät voi olla luottamukselliset ennen ennenkuin Neuvosto-Venäjän tekemät sopimukset on mitätöity ja sen myötä tsaarinajan Venäjän rajat palautettu. Ovatko tilanteet lainkaan vertailukelpoiset? Onko heillä tuolloin oikeus ryhtyä vaatimaan Suomea liitettäväksi Venäjään, joskin autonomisena alueena tms?
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että joskus on kyettävä unohtamaan menneet - sikäli kuin se on mahdollista - ja luotava katse tulevaan, ja elettävä niiden realiteettien mukaan. Jos jokainen historian vääryys halutaan korjata, korjattavaa tulee olemaan liiaksi kanssa. Ymmärtänette mitä tarkoitan, tai toivon, että ymmärrätte.
vlad#16.