"Neekeri"-sanan käyttö

  • 58 066
  • 384

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Pitäisikö neekeri piirtää tai kuvata jonain muun värisenä ettei se vaan loukkaa häntä?
:mad:
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Viestin lähetti vlad


Onhan se hienoa jos pystyy olemaan käyttämättä negatiivista "neekeri" sanaa mutta pyytäisin sellaistenkin ihmisten ottamaan huomioon sen asian, että vielä 70-luvulla koulunsa aloittaneille koulussa opetettiin puhumaan "neekereistä" joten aivan helpolla tämän sanan käyttöä ei saada kitketyksi pois ja kun usein puhuja ei todellakaan tarkoita negatiivista asiaa puhumalla "neekereistä" tai "neekeristä" vaan viittaa ainoastaan rotuun ja ihonväriin tilanteessa jossa sellainen viittaus on tehtävä jotta kuulijalle muotoutuu selkeämpi käsitys kenen kanssa puhuja on ollut tekemisissä.

Vaikka ensimmäisessä viestissäni perään kuulutin suvaitsevaisuutta värillisten taholta samoin me suomalaiset voisimme olla hivenen ymmärtäväisempiä, tai ainakin harkitsevaisempia sen suhteen milloin ja kuinka sanaa "neekeri" käytämme - vaikka sitten emme tarkoittaisikaan sillä mitään negatiivista

Vaatii taitoa saada näin paljon asiaa kahteen virkkeeseen.
Allekirjoitus ylempään sarakkeeseen.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Viestin lähetti Muksu

Hyvä kysymys. Itseäni jäi askarruttamaan se, mitä tuo turkulaisia käsittelevä kohta teki noiden muiden esimerkkien joukossa.

Minäkin ihmettelin sitä. Espoolaisethan imee munaa, stadilaiset on tosiaan homoja ja lappalaisetkin mun tietääkseni nai poroja. Mitä h-vettiä toi turkulaiset on perseestä nyt tohon kuulu? Mä ainakin loukkaannuin.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Viestin lähetti Battleaxe
Pitäisikö neekeri piirtää tai kuvata jonain muun värisenä ettei se vaan loukkaa häntä? :mad:
-Onkohan Battleaxe nyt varmasti ymmärtänyt asian ytimen? Kyse ei ole siitä, että neekeriä (alias afroa, mustaa, tummaihoista jne.) -tuttaisi se, että hän on musta, vaan siitä, että sanaan "neekeri" liittyvistä arvotuksista johtuen sana on loukkaava. Siksi "neekeri" ei ole neutraali erisnimi. Se viittaa lisäksi negatiivisessa mielessä suoraan ihmisen fyysiseen erilaisuuteen verrattuna johonkin toiseen ihmisryhmään, toisin kuin esim. kansallisuusnimitykset (ruotsalainen, virolainen, mosambiklainen jne.).

Mutta antaa tulla vaan, rautalankaa on vielä varastossa.
 

kohottaja

Jäsen
emme silti ole homoja

Viestin lähetti D2


No mietipä sitä.

Olisiko ollut vaikka tarkoitus todeta, että nuo neekerisanaa puolustelevien perustelut ovat suht naurettavia.
Eiköhän kuitenkin tummaihoiset itse tiedä parhaiten sen, mikä on loukkaavaa ja mikä ei. Monen suomen kielen sanan merkitys on muuttunut, ja niin on tämänkin. Nykyään neekeri on rasistinen nimitys.

Ainahan voi herätellä kansaa. Minullakin on tapana joskus kärjistää joku juttu, jotta asiasta syntyisi enemmän keskustelua.

Silti me neekerisanan käyttäjät emme ole homoja. Siinä kyllä ammuit mauttomuuden yli. Enkä koe olevani rasisti, vaikka hyväksyn neekerisanan.
 

Hasse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal, Hertha BSC, HIFK
Sananvapaus

Eikös jokaisella ole sananvapaus ja itsevastatkoon seurauksista.

Minulle Arabit ovat hiekka-neekereitä ja Neekerit neekereitä, jos lähistöllä on näitä 'Hiekka-neekereitä tai orginaali neekereitä' vältän sanomasta heitä luokkaavilla nimillä, eli jos jotain on sanottava heistä niin hän on musta/tumma ihan sama, tätä sanotaan huomaivaisuudeksi tai jotain..

Tällä tarkoitan että jos puhut lihavan kuulleen et varmaankaan sano, 'Toi läski on yllättävän hyvä skulaa lätkää'
'Vaan toi iso sälli on hyvä skulaa lätkää'

Kai heitä saa kutsua neekereiksi sun muiksi siinä missä missä laihoja luikuiksi tai lihavia läskeiksi?
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kaipa se nyt on vaan kohteliasta puhua tavoilla jotka ei loukkaa kohdettaan. Sanana se kuulostaa myös vähän aggressiiviselta: jos jokaista valko-ihoista kutsuisi valkolaiseksi riippumatta siitä onko hän esim. Australiasta, Islannista, Irlannista vai Chilestä niin eikö siinä leimaisi henkilöä pelkästään hänen ihonvärinsä mukaan? Eikö ole vähän tärkeämpiä kriteereitä meillä kuin väritys?

Olen ymmärtänyt että nämä tummaihoiset ihmiset tulevat monista eri maista ja kulttuureista, puhuvat monia eri kieliä, ovat kaikin tavoin toisistaan erilaisia aivan kuin valkoihoiset, keltaiset, punaiset mitä heittiä nyt onkaan maailmassa.

Jos kuvailisi jonkun ulkonäköä ja jättäisi ihonvärin mainitsematta niin sehän olisi vähän outoa, mutta ne erittäin harvat afrikkalaisperäiset henkilöt jotka olen jollakin tavoin tuntenut (mm. yliopiston amerikkalainen englannin kielen opettaja, gambialainen solunaapuri, nigerialainen Englannin passin ja brittiaksentin omaava Lontoossa syntynyt lakimies jonka sattumalta tapasin Dublinissa) ovat kaikki olleet sen verrran erilaisia että kutsua heitä neekeri-tuttavikseni kuulostaisi minusta suht. omalaatuiselta ja ehkä hiukkasen epäterveen rotukeskeiseltä ajattelulta...

Itse vähän olen sitä mieltä ettei kulttuurilla ole mitään tekemistä ihonvärin kanssa ja ettei ihonvärillä itsessään ole juuri muuta tekemistä minkään muun kuin yleisen erilaisuuden ja vierauden tunteen kanssa. Voin hyvin vastustaa toisia kulttuureita (esim. keskiaikaista Eurooppaa ja nykyhetken Saudi-Arabiaa) ahdasmielisyyden ja takapajuuden takia. Mutta mitään yhteyttä en näillä asioilla, yhteiskunnilla ja uskomuksilla, näe olevan pigmentin kanssa.

EDIT: typoja taas.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Yllättävän monelle näyttää olevan vaikeuksia ymmärtää tai hyväksyä miksi n-sana loukkaa mustaihoisia. Tiedon kartuttamisen voi aloittaa vaikka Juuret tv-sarjan uusintoja tiiraamalla. Aika pienen viipaleen sekin historiasta kertoo, mutta jostainhan on lähdettävä. TV-formaatti on ainakin helposti lähestyttävä, mainoskatkotkin tullevat tutuilla paikoillaan ja aina voi vaihtaa kanavaa jos informaatiotulva tuntuu ylipääsemättömältä. Kai aiheesta sarjakuviakin löytyy, kännykkäanimaatioissa tai tietokonepeleissä asia voi olla hankalahko ja laaja käsiteltäväksi.

Tärkeämpää kuin hankkia auttavaa historian tuntemusta, on tässä tapauksessa kuitenkin hyväksyä että yksi sana loukkaa ja sillä hyvä. Ymmärtääkseni n-sanan loukkaavuus tiedostetaan aika hyvin jo tässäkin ketjussa. Nyt kun kaikki tiedostamme sanan loukkaavuuden, täytyy jokaisen vain päättää kuinka suhtautua asiaan. Pidämmekö mustaihoisia sen verran tasavertaisina ettemme halua loukata heitä n-sanalla. Toinen vaihtoehto on, että emme heidän suhtautumisestaan piittaa, vaan tahdomme heitä ehdoin tahdoin loukata.

Mistä sitten kielii se, että haluaa ehdoin tahdoin loukata toisen väristen ihmisten tunteita käyttämällä heistä termiä jonka tietää loukkaavksi? Minun vastaukseni on rasismi.

En minäkään tarkoita n-sanalla mitään rasistista itseni käyttämänä sinänsä. Rasismiksi termi muuttuu käytössäni silloin, kun käytän sitä yhteydessä jolloin saatan sillä muita loukata. Tällaisia yhteyksiä on mm kaikki julkinen keskustelu, esim avoimet internet keskustelusivut, esim Jatkoaika.

Vielä kerran: On sinänsä sama miten itse koemme n-sanan, rasistisena tai ei. Merkittävää on se kuinka suhtaudumme ihmisiin joita se loukkaa. N-sanan käyttö kertoo meidän suhtautumisestamme erivärisiin ihmisiin kuin mitä itse olemme.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Lapanen
N-sanan käyttö kertoo meidän suhtautumisestamme erivärisiin ihmisiin kuin mitä itse olemme.

Neekeriksi kutsumisesta herneen nenään vetäminen kertoo vain ja ainoastaan ahdasmielisestä suhtautumisesta elämään. Moneen kertaan on jo todettu että maassa maan tavalla, ja jos se on niin vaikeaa, niin saa poistuakin.

Hitto soikoon, jos Suomesta muuttaa 15000 tanssin vihaajaa Sambiaan, ja meidän mielestämme heidän nuotiopiirileikit ovat loukkaavia, vaadimmeko heitä muuttamaan tapojaan? Ei. Muuttaisivatko he tapojaan? Ei tod. Jos Suomalaisia kutsutaan Ruotsissa finnjäveleiksi, pidämmekö me sitä rasistisena sanana? Aikoinaan se ehkä olikin sitä, mutta nykyään ei enää.

Onko oikein että maahanmuuttajat saavat ruveta kukkoilemaan meille ja kertomaan miten meidän pitää käyttäytyä? Älkää käsittäkö väärin, minun puolestani tänne saa kyllä tulla kuka tahansa työtä pelkäämätön (=ei sosiaalipummi) väriin katsomatta, mutta että meidän pitäisi sen takia muuttaa kieltämme? Ja edelleen joku hemmetin "tummaihoinen" on erittäin kankea sana, joka antaa kaiken lisäksi aivan väärän kuvan. Todellakin, tummaihoinen voi olla vaikka turkkilainen.

Ainakin niin kauan kunnes joku keksii järkevän sanan korvaamaan "neekerin", minä aion sitä käyttää. Täysin naurettavaa jeesustelua vauhkota jostain näin turhasta asiasta. Edelleen, kyllä meillä Suomessa on ongelmat vähissä.

Siltikin, taitaa tämä olla näitä asioita mistä voi tapella tuomiopäivään saakka, ilman että mikään osapuoli luovuttaa/on tyytyväinen. Ehdotankin että jokainen kutsukoon neekereitä tasan millä nimellä haluaa, ja toiset eivät siihen puutu. Vapaassa maassa kuitenkin eletään...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Carlos
Neekeriksi kutsumisesta herneen nenään vetäminen kertoo vain ja ainoastaan ahdasmielisestä suhtautumisesta elämään. Moneen kertaan on jo todettu että maassa maan tavalla, ja jos se on niin vaikeaa, niin saa poistuakin.
Eli siis jos joku haluaa välttää sellaisen sanan käyttämistä tietystä ihmisryhmästä, joka tuon ihmisryhmän mielestä on loukkaava rodun perusteella, kertoo se ahdasmielisestä suhtautumisesta elämään? Kiva tietää. Älä kuitenkaan kerro, mikä mielestäsi on suvaitsevaa ja muita kunnioittavaa suhtautumista. Tuon oivalluksen jälkeen se vaan yksinkertaisesti taitaisi vaikuttaa harmittavan lattealta.

Kyllä sinä saat, kuten kuka tahansa muukin, kutsua mustia neekereiksi tai vaikka kumihuuliksi. Ei siitä tarvitse välittää, että kyseiset nimitykset ovat mustien mielestä loukkaavia. Tai siitä, että sinulle ja muille on jo moneen kertaan kerrottu, että ne ovat halventavia nimityksiä. Mutta älä ota nokkiisi, jos kiinalainen kutsuu sinua barbaariksi tai thaimaalainen farangiksi. Se on heillä vakiintunut nimitys valkoisesta länsimaalaisesta, joten siitä ei pidä loukkaantua. Kannattaa pitää ne laput silmillä silloinkin.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Eli siis jos joku haluaa välttää sellaisen sanan käyttämistä tietystä ihmisryhmästä, joka tuon ihmisryhmän mielestä on loukkaava rodun perusteella, kertoo se ahdasmielisestä suhtautumisesta elämään? Kiva tietää. Älä kuitenkaan kerro, mikä mielestäsi on suvaitsevaa ja muita kunnioittavaa suhtautumista. Tuon oivalluksen jälkeen se vaan yksinkertaisesti taitaisi vaikuttaa harmittavan lattealta.

Pointtini oli se että tarvitseeko näitä asioita todella ottaa näin ihmeen tosissaan? Kielet ovat rikkaita, täynnä erilaisia sanontoja ja sanoja, en ihan oikeasti ymmärrä miksi jostain "neekeristä" tehdään näin iso haloo. Eli juuri sen takia ko. toiminta on mielestäni ahdasmielistä. Jos joku nyt sitten sanoo "neekeri", niin antaa asian olla. Miksi siitä pitää hermostua? Aurinko nousee vielä senkin jälkeen. Eli todellakin, ei taida "tummaihoisillakaan" olla todellisia ongelmia jos suurin huolenaihe on se miksi heitä nimitetään. Jos sana neekeri uudestaan vakiinnutettaisiin käyttöön, 20 vuoden päästä se olisi täysin normaali ja neutraali sana, kukaan ei edes muistaisi sen olevan "loukkaava".

Viestin lähetti Designer

Kyllä sinä saat, kuten kuka tahansa muukin, kutsua mustia neekereiksi tai vaikka kumihuuliksi. Ei siitä tarvitse välittää, että kyseiset nimitykset ovat mustien mielestä loukkaavia. Tai siitä, että sinulle ja muille on jo moneen kertaan kerrottu, että ne ovat halventavia nimityksiä. Mutta älä ota nokkiisi, jos kiinalainen kutsuu sinua barbaariksi tai thaimaalainen farangiksi. Se on heillä vakiintunut nimitys valkoisesta länsimaalaisesta, joten siitä ei pidä loukkaantua. Kannattaa pitää ne laput silmillä silloinkin.

Juu, en loukkaannu. Valkoinen ihminen on kyllä varmasti tehnyt jotain ansaitakseen moisen nimityksen. Toisekseen, nuokin sanonnat neutraloituvat ajan kuluessa, ja todellisten kärsimysten unohduttua niistä tulee täysin asiallisia nimityksiä. Minua saa rotuni puolesta kutsua ihan miksi tahansa, jos se on paikallinen tapa. En ota hernettä nenään. Vaikka kokisin sen äärimmäisen loukaavana, en sittenkään lotkauta korvaani, sillä minulla on elämässä muutakin ajateltavaa kuin miettiä jotain näin turhanpäiväistä ja pahoittaa sillä mieltäni. Jokaisella on toki oikeus käyttää energiansa kuten haluaa.

Ehkäpä vika onkin siinä että olen liiankin kanssa suhteellisen nuoreen ikään nähden kokenut tragedioita, jolloin elämä saa täysin uuden perspektiivin. Minun näkökulmastani yksi sana, olkoon sitten vaikka neekeri, on lähinnä vesimolekyyli valtameressä.
 

Salkkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ass@ Pori
Ehdotus

Käyttäkäämme neekereistä tästä edes sanontaa nuohooja, ei pitäisi loukata ketään, kertoo kaiken tarvittavan kyseisestä ihon väristä.

Tuossa joku päivä tuli televisiosta olympia historiaa käsittelevä ohjelma jossa muistaakseni vuoden 1956 kisoista näytettiin kuulantyöntöä tms. ja selostaja selosti "Amerikkalainen neekeri saapuu rinkiin", olis voinut tulla sanomista jos olisi ollut vaikka 2000 kisat.
 

Battleaxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Monte-Cristo
-Onkohan Battleaxe nyt varmasti ymmärtänyt asian ytimen? Kyse ei ole siitä, että neekeriä (alias afroa, mustaa, tummaihoista jne.) -tuttaisi se, että hän on musta, vaan siitä, että sanaan "neekeri" liittyvistä arvotuksista johtuen sana on loukkaava. Siksi "neekeri" ei ole neutraali erisnimi. Se viittaa lisäksi negatiivisessa mielessä suoraan ihmisen fyysiseen erilaisuuteen verrattuna johonkin toiseen ihmisryhmään, toisin kuin esim. kansallisuusnimitykset (ruotsalainen, virolainen, mosambiklainen jne.).

Mutta antaa tulla vaan, rautalankaa on vielä varastossa.


Kyllä tuntuu siltä että ihon väri on juuri se josta otetaan pulttia.
Olisivat ylpeitä ihonväristään ja siitä, että ovat neekereitä.
Minä olen omasta väristäni ylpeä ja jos joku mua kutsuu vaikka valkolärviksi en suutu, koska sehän minä olen.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Designer
Mutta älä ota nokkiisi, jos kiinalainen kutsuu sinua barbaariksi tai thaimaalainen farangiksi. Se on heillä vakiintunut nimitys valkoisesta länsimaalaisesta, joten siitä ei pidä loukkaantua. Kannattaa pitää ne laput silmillä silloinkin.

No voi herra jumala sentään. Minua saavat kiinalaiset nimitellä barbaariksi vaikka ensi tuhanteen saakka. Voin vaikka ylpeänä ottaa paidan, jossa lukee "barbaari" edessä ja "farangi" takana ja kävellä sen kanssa Turun keskustassa koko päivän.

Toisaalta minua ei myöskään häiritse jos joku mies tienaa rahaa strippaamalla, enkä pidä sitä minään miesten halventamisena (vrt. feministit). Osaan myös nauraa suomalaisvitseille ja ymmärrän, että Suomessa kuten Turussakin löytyy idiootteja ja puupäitä. Ehkä minulla on vain terveempi itsetunto ja realistisempi ote elämään kuin normaaleilla ihmisillä?

Loppuun ote valitettavasta nykypäivästä.

Chris Simon sanoo pelin tiimellyksessä mustaa pelaajaa apinaksi ja saa pitkän pelikiellon, sakot ja yleisen pahennuksen. Asiaan ei vaikuttanut mitenkään se, että Chris Simon sanoo vastustajiaan yleensäkin apinaksi. Claude Lemieuxin kommentti oli erittäin osuva: "Jos jokainen minua sammakoksi nimitellyt saisi pelikieltoa, pelaisin kaukalossa yksin". Eihän se voi rasismia olla, jos kohde on valkoinen, eh?
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Tiedän tämän, paljon muissa Euroopan maissa asuneena, että Suomi on yksi rasistisimmista maista. Sen huomaa ihan tämän ketjun aivottomista viesteistä. Kuten:

"Eiväthän ne ole vielä edes puusta laskeutuneet"

"...kumihuulista mustaa kikkarapäätä"

jne. + ne "hauskat" kuviin johtaneet linkit.

Vielä ehkä 70- luvulla opetettiin neekeri- sana kouluissa ja oppilaitoksissa, ja silloin sitä ehkä käytettiin, tarkoittamatta pahaa. Mutta nykyään tuossa sanassa, ja kaikkiin siihen johdannaisissa sanoissa piilee rasistinen siemen. Aivan pakosti.

Varmasti tuota sanaa ei ikinä tarkoitettu rasistiseksi ilmaisuksi, mutta aikojen saatossa se on valitettavasti sellaiseksi kehkeytynyt. Ajattele esimerkiksi tilanne, jossa olet bussissa ja puhut kaverillesi kännykkään ja sitten vain sanot tavallisessa yhteydessä sanan 'neekeri'. Takanasi istuu täysin tavallinen valkoihoinen äiti ja 11- vuotias tummaihoinen tyttö. Eihän hän voi sitä ymmärtää, että tuo on ollut joskus Suomessakin "normaali" sana, sillä häntä on haukuttu IHONVÄRINSÄ vuoksi tuolla rumalla sanalla.

En tiedä, miten paha sana tuo on ja miten laaja rasismin rintama on Keski-Suomessa, mutta pk-seudulla sana on aika epäkohtelias. Mutta jokainenhan saa käyttäytyä toki epäkohteliaasti ja vanhoillisesti, JA RASISTISESTI käyttämällä n-sanoja. Kyllä pitäisi Suomeen saada suvaitsevaisuutta.

Ei värillä ole väliä, ihan oikeesti.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Carlos
Pointtini oli se että tarvitseeko näitä asioita todella ottaa näin ihmeen tosissaan? Kielet ovat rikkaita, täynnä erilaisia sanontoja ja sanoja, en ihan oikeasti ymmärrä miksi jostain "neekeristä" tehdään näin iso haloo. Eli juuri sen takia ko. toiminta on mielestäni ahdasmielistä. Jos joku nyt sitten sanoo "neekeri", niin antaa asian olla. Miksi siitä pitää hermostua?
Meidän on todella helppoa sanoa, että tarvitseeko näitä asioita ottaa tosissaan. Sinusta en tiedä, mutta minä en ole mustaihoinen, joten en voi kokemuksesta tietää, miltä rodun perusteella halveksituksi tuleminen mustasta ihmisestä tuntuu. Siksi luotan tässä asiassa siihen, mitä mustat tuttavani ovat minulle sanoneet. Yllättävän paljon sinäkin jaksat tästä asiasta jauhaa, vaikka tämä on sinulle pikkujuttu.

Edelleen, miksi emme antaisi jokaisen ihmisryhmän itse päättää, mitkä kutsumanimet ovat heidän mielestään halventavia ja mitkä eivät? Miksi ei löydy sen vertaa kunnioitusta jotain ihmisryhmää kohtaan, että heidän mielipidettään ei tarvitse huomioida? Jokainen meistä varmasti tietää, minkä takia rotuun viittaaminen on mustille aikalailla arempi asia kuin monelle muulle rodulle.

Mission16w ampui kommenteissaan niin reilusti ohi, että en oikein tiedä, mitä sanoa. Valitan.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Viestin lähetti Designer
Edelleen, miksi emme antaisi jokaisen ihmisryhmän itse päättää, mitkä kutsumanimet ovat heidän mielestään halventavia ja mitkä eivät? Miksi ei löydy sen vertaa kunnioitusta jotain ihmisryhmää kohtaan, että heidän mielipidettään ei tarvitse huomioida? Jokainen meistä varmasti tietää, minkä takia rotuun viittaaminen on mustille aikalailla arempi asia kuin monelle muulle rodulle.

Niin, tosiaan kysymyshän on ihmisistä joita on miljoonittain orjuutettu, pakkosiirretty ja tapettu pelkän ihonvärinsä perusteella. USA:ssa ja Euroopassa oli valkoisten orjuuttaminen lainvastaista, tummaihoisten suhteen tämä oli ok-juttu, ihonväri ratkaisi sen että voitiin heitä kohdella kuin eläimiä. No, toki USA:n kampusten poliittinen korrektius menee monessa asiassa liiallisuuksiin ja on usein aivan älytöntä. Mutta tässä yksinkertaisessa kysymyksessä kun kerran tiedämme että tähän ihmisryhmään kuuluvista yhä useammat pitävät nimitystä loukkaavana ja kun se täysin suhteettomasti ryhmittää eri taustaisia ja erilaisia ihmisiä pelkän rodullisen ominaisuuden perusteella niin eikö nyt vain ole yksinkertaista kohteliaisuutta ja huomaavaisuutta että me luovumme sen käyttämisestä? Mikä on niin vaikeaa?
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Janos
Tiedän tämän, paljon muissa Euroopan maissa asuneena, että Suomi on yksi rasistisimmista maista.

Juu juu. Toista se on vaikkapa Saksa. Siellä rakastetaan turkkilaisia. Tai sitten Ranska. Ei mitään kansallista itsetuntoa?
Entäpä Tanska? Tai Venäjä, jossa skiniaate nostaa päätään? Tai Belgia, jossa kaikki afrikan maiden kansalaiset ovat automaattisesti rikollisia ja huoria?


Sitten lätkäjuttuja vielä.
Joku suomalainen, oisko ollut Helenius, sai AHL:ssä pelikieltoa 4 ottelua kun sanoi maalinedustakahakassa vastustajan tummaihoiselle ruotsalaiselle että "Come on, black boy".
Oi kauheeta.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kuinka moni meistä suuttuu jos meitä kutsutaan seuraavilla nimillä:

- maitonaama
- vanupuikko
- whitey
- maitoperse

Minä en ainakaan suutu, nuo ovat vielä loukkaavia, tosin kuin "neekeri".
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti JanJ

Sitten lätkäjuttuja vielä.
Joku suomalainen, oisko ollut Helenius, sai AHL:ssä pelikieltoa 4 ottelua kun sanoi maalinedustakahakassa vastustajan tummaihoiselle ruotsalaiselle että "Come on, black boy".
Oi kauheeta.

Juuri näin, meitä valkoisia siis syrjitään. :D Vähän sama jos nainen menee miesten vessaan ravintelissa, ketään ei kiinnosta. Yritäppäs toisinpäin, niin lennät ulos ravintolasta, tod.näk. silmät mustana. Vastaavasti jos joku ei-valkoihoinen sanoo "white boy", ei siinä mitään. Toisinpäin tulee putkaa, linnaa, vankeutta.

Designer, saattanet olla siinä oikeassa että me emme yksinkertaisesti voi käsittää mitä ihonväri merkitsee nee.. anteeksi tummaihoisille. Meille se ei ole iso kysymys, koska emme ole joutuneet sorretuiksi sen takia. Vähän sama jos kaksi ihmistä katsoo kaukoputkeen eri päistä.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti Carlos
Meille se ei ole iso kysymys, koska emme ole joutuneet sorretuiksi sen takia. Vähän sama jos kaksi ihmistä katsoo kaukoputkeen eri päistä.
Jep, ja sen takia on hämmästyttävää, miten iso asia tämä on osalle niistä, jotka haluavat tuota kyseistä sanaa käyttää.
Taitaa olla sanottavat tähän ketjuun aika tavalla sanottu.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Designer
Jep, ja sen takia on hämmästyttävää, miten iso asia tämä on osalle niistä, jotka haluavat tuota kyseistä sanaa käyttää.

Kieltämättä nykyisellä suuntauksella itsekin olen jo luopunut ko. sanan käytöstä ko. henkilöiden läsnäollessa, mutta jos porukkaan sattuu eksymään jokunen "kettutyttö" en millään malta olla hiukan provosoimatta. Parhaat neekerivitsit sopivaan väliin takaavat laatushown seuraavaksi varttitunniksi. :D

Mutta juu, eiköhän tämä ala olla loppuun kaluttu aihe.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti JanJ

Juu juu. Toista se on vaikkapa Saksa. Siellä rakastetaan turkkilaisia. Tai sitten Ranska. Ei mitään kansallista itsetuntoa?
Entäpä Tanska? Tai Venäjä, jossa skiniaate nostaa päätään? Tai Belgia, jossa kaikki afrikan maiden kansalaiset ovat automaattisesti rikollisia ja huoria?

Itse Saksassa asuneena voin sanoa, että siellä on rasismia, mutta lähinnä juuri turkkilaisia ja yleisesti ottaen tummia kansalaisia kohtaan. Itse systeemi ruokkii sinällään sitä rasismia, sillä turkkilaisten on esimerkiksi äärimäisen vaikeaa saada kansalaisuutta jne. Omituinen tuo sikäläinen systeemi, sillä esimerkiksi kämppikseni karkoitettiin maasta opiskelujen jälkeen, koska hän oli jostain Iranista. Hassua tuossa on se, että hänellä on saksalainen äiti ja hänen veljensä sai jäädä maahan, eikä taustalla ollut edes mitään rikoksia tms.

Suomessa taasen ns. piilorasismi on pahempaa. Eli suurin osa ihmisistä suhtautuu ainakin jossain määrin epäilevästi ulkomaalaisiin, etenkin jos väri on vähänkään eri kuin "omamme". Uskoisin kuitenkin, että suurin osa tästä piilorasismista johtuu ennenkaikkea siitä, että ihmiset eivät ole missään tekemisissä muiden maiden kansalaisten kanssa tai jos ovat niin se on korkeintaan se rodoksen tarjoilija ja sekin on hyvä ulkomaalainen, sillä hänhän puhuu suomea.

Suvaitsevaisuutta siis ennenkaikkea peliin. Tämä keskustelu ei etene kyllä enää mihinkään. Toinen puoli katsoo oikeudekseen käyttää sanoja neekeri tai kumihuuli ja jos se ei niille sovi niin menköön takaisin savimajoihinsa ja toinen puoli yrittää ottaa selvää, miksi se on niin vaikeaa vaihtaa sitä sanontaansa..
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
En ota kantaa n-sanan käyttöön

Mutta ihmettelen että miksi me suomalaiset olemme niitä joiden pitää sopeuttaa kieltään ja normaalia käytöstään näiden tänne tulleiden pakolaisten mukaan? Miksi pakolaisten ei pidä sopeutua tämän maan tapoihin ja käytösnormeihin? Suomalaiset on opetettu kautta maailman sivu olemaan nöyriä ja kohteliaita, mutta miksi meidän pitäisi aina olla se joustava osapuoli, myös omassa maassamme, miksi?

Ja jos täällä Suomessa ei tänne tulleiden pakolaisten mielestään ole tarpeeksi mukavaa ja vieraanvaraista niin ainahan voi mennä takaisin sinne mistä on tullut tai yrittää hakeutua jonnekin uuteen ja ilmeisesti sitten parempaan maahan.

Jokainen meistä on varmasti jossain määrin epäluuloinen ja varautunut tuntemattomia ihmisiä kohtaan, tämä toimii siis myös valkoihoisia eikä pelkästään tummia kohtaan. Mutta kunhan tutustuu tarkemmin niin nuo suojamuurit laskevat ja sieltä eri ihonvärien takaa paljastuu pääsääntöisesti ihan mukavia ihmisiä.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: En ota kantaa n-sanan käyttöön

Viestin lähetti flintstone
Mutta ihmettelen että miksi me suomalaiset olemme niitä joiden pitää sopeuttaa kieltään ja normaalia käytöstään näiden tänne tulleiden pakolaisten mukaan? Miksi pakolaisten ei pidä sopeutua tämän maan tapoihin ja käytösnormeihin? Suomalaiset on opetettu kautta maailman sivu olemaan nöyriä ja kohteliaita, mutta miksi meidän pitäisi aina olla se joustava osapuoli, myös omassa maassamme, miksi?

Miksi emme voisi sopeutua? Edelleen tässä on pohjalla se, että ajatus, että voisi osoittaa maahanmuuttajia kohtaan sen verran suvaitsevaisuutta, että ei käyttäisi tästä nimitystä, joka häntä loukkaa. Maailmasta tulee jatkuvasti yhä avoimempi paikka ja mielestäni olisi vain hyvä, jos täällä osataan suhtautua ulkomailta tuleviin ilman turhia ennakkoluuloja. Maailma pärjää kuitenkin ilman Suomea, Suomi ei pärjäisi ilman muita.

Koko aikahan tässä taustalla on siis se, että miksi sitä ei voi neekerin tilasta käyttää jotain muuta ilmaisua? Entäs olemmeko me enemmän suomalaisia kuin ne mustat, jotka ovat syntyneet täällä? Miksei heillä ole oikeutta omassa kotimaassa olla kuulematta neekeri-nimitystä, joka nyt kuitenkin on ainakin jossain määrin historiallisiin syihin vedoten halveksuva ja rasistinen ilmaisu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös