"Neekeri"-sanan käyttö

  • 58 068
  • 384

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Neekeri, tummaihoinen...?

Viestin lähetti Carlos
1. Neekeri. Neekeri on neekeri, jos sanoo "neekeri", kellekään ei jää epäselväksi mistä puhutaan. Jonkun pellen mielestä loukkaava, mutta minä olen aina puhunut neekeristä, ja teen niin jatkossakin. En näe sitä rasistisena sanana.

Tässä ketjussa on jo paljon ollut puhetta siitä, että neekeri on aina ollut neutraali sana, mutta harvemmat ovat mielestäni pohtineet sitä, että kielemme muuttuu koko ajan ja neekeri-sanalle on tullut negatiivinen kaiku. Itse en ikinä käyttäisi tuota sanaa, mutta jos te sitä käytätte niin siitä vaan. Itse pitäydyn sanoissa musta tai tumma, jos jotenkin pitää ihonväriin viitata.

Se on totta, että mustaihoinen on vaikea sana, mutta kuinka moni meistä käyttää valkoihoistakaan. Eiköhän yleisin sana ole silloin valkoinen.

Sitten vielä ihonväreihin sen verran, että ketjussa mainittiin mustien ihon värin vaihtelevan tummasta pikimustaan. Itse miellän tuon paljon laajempana eli kaikkien ihmisten väri vaihtelee kalkkilaivan kapteenista vaaleanpunaiseen ja siitä pikimustaan.

Niin, kiteytetysti olen sitä mieltä, että koko keskustelu on enemmän tai vähemmän typerä. Ei ihonvärillä ole mitään merkitystä.
 

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Kaivanto
Käykös sulle Carlos sellainen, että ryhdyn tästä eteenpäin kutsumaan sua kusimulkuksi?

Käsittääkseni olet mies, käyt niillä ja näillä tarpeilla päivittäin ja elimestäsi tulee kusta, joten sinänsä nimitys on pilkulleen paikkansapitävä. Minusta siinä ei ole mitään loukkaavaa ja sillä taas ei ilmeisesti ole mitään merkitystä, mitä sinä ajattelet. Vai mitä?

Muuten ihan hyvin johdettu idea, mutta se ei toimi tässä yhteydessä. Sillä ko. määritelmä sopii jokaiseen maan päällä tallustavaan mieheen, tai yleensäkin urospuoliseen nisäkkääseen. Eli se voi tarkoittaa vaikkapa uroshirveä, jolloin ko. nimitys olisi liian laaja. Jos taas vain esim. valkoihoiset homo sapiens -miehet tuntisivat tarvetta virtsaamiseen, silloin mainitsemasi nimitys soveltuisi ehkä paremmin.

Ja käsittääkseni "kusimulkku" ei ole vuosisatoja käytössä ollut suomenkielinen nimitys tietystä ihmisrodusta, kuten taas "neekeri" on. Jos neekereillä on vaikeaa se että meidän kulttuurissa heitä on kutsuttu ja tullaan kutsumaan tietyllä nimellä, ei täällä ole pakko olla. Kotiinkin saa mennä. Maassa maan tavalla.

Minua ainakin loukkaa syvästi tämä "valkoiseksi mieheksi" nimittäminen, mitä Afrikassa käydessä saa kuulla jatkuvasti. Todella törkeää, pitäisi vissiin vetää pleksiin kaikkia jotka moista rasismia viljelevät. Myöskään en pidä "kaukaasialainen" -nimityksestä, sillä olen suomalainen.

Mutta siinä vaiheessa kun jo eskimokin on rasistinen nimitys, kannattaisi varmaan alkaa vähän miettiä, mikä elämässä on todella tärkeää. Luulen että 3. maailmansota tekisi "sivistysmaille" helvetin hyvää, muistettaisiin taas välillä mikä elämässä on todella merkittävää eikä soitettaisi poskeamme turhista lapsellisuuksista.
 

Carlos

Jäsen
Re: Re: Neekeri, tummaihoinen...?

Viestin lähetti Timi

Itse pitäydyn sanoissa musta tai tumma, jos jotenkin pitää ihonväriin viitata.

Mutta muista että mustakin on jo rasistinen nimitys. :rolleyes:


Viestin lähetti Timi

Niin, kiteytetysti olen sitä mieltä, että koko keskustelu on enemmän tai vähemmän typerä. Ei ihonvärillä ole mitään merkitystä.

On sillä suunnilleen saman verran merkitystä kuin ihmisten kansallisuudella. Ihmisestä itsestään se ei kerro mitään, mutta onpahan yksi määritelmä. Minunkin puolestani on muuten aivan sama mikä ihonväri jollain on.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minustakin neekeri on suomalainen sanonta vailla sen kummempaa rasistista taustaa. En kuitenkaan käytä sitä itse, koska monet joita sillä tarkoitetaan ovat eri mieltä, enkä näe mitään syytä loukata ihmisiä silloin kun se ei ole tarkoitukseni. Tarkoituksella loukkaaminen on sitten asia aivan erikseen, mutteipä neekeri kauhean käyttökelpoinen ole siinäkään tilanteessa. On aivan totta, että nigger ja neekeri ovat eri sanoja, mutta se ei ole ollenkaan päivänselvää kaikille suomalaisillekaan - saati sitten muualta muuttaneille tai vieraille.

En siis käytä neekeri sanaa juuri siksi, että se ei ole loukkaava minun suussani, mutta on sitä jonkun korvissa. Jos haluaisin loukata jotain tummaihoista ihmistä, on siihen paljon parempiakin sanoja - kun en halua, niin siihenkin on. En tunne menettäneeni mitään lopetettuani neekerin käytön.
 

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Re: Re: Neekeri, tummaihoinen...?

Viestin lähetti Timi

mutta harvemmat ovat mielestäni pohtineet sitä, että kielemme muuttuu koko ajan ja neekeri-sanalle on tullut negatiivinen kaiku. Itse en ikinä käyttäisi tuota sanaa, mutta jos te sitä käytätte niin siitä vaan. Itse pitäydyn sanoissa musta tai tumma, jos jotenkin pitää ihonväriin viitata.

Niin sen negatiivisen kaiun muodostavat ne henkilöt, jotka ylenkatsovat niitä, joille rodut ovat jokapäiväinen asia ja puhuvat asioista oikeilla nimillä.

Itse olen lapsilleni opettanut käyttää sanaa neekeri- koska se on äidinkielen mukaan oikein. Neekerityttö, neekeri-isä, neekerilapsi jne. Samoin eskimo-isä, mulattityttö jne. Kaiken lisäksi vanhin lapsi on päiväkodissa, jossa eri kulttuurit kohtaavat yhteisen kielen muodossa. Korrektia tietysti on tarkentaa, jos tietää tarkemman alkuperän (esim. somalipoika).

Eikö tärkeintä ole miettiä sanojen käyttötarkoitusta ja -ympäristöä sekä äänensävyä, kuin mikä itse sana on? Toki neekeri-sanastakin saa haukkumanimen, kun sitä käyttää tehosteiden kanssa.

Omasta mielestäni väriin viittavat kutsumanimet, kuten tumma tai musta ovat rasistia, koska siinä ihonvärierot tuodaan erolle (vrt. Etelä-Afrikan puistonpenkit WHITE, BLACK, NON-BLACK ja mitä niitä kaikkia olikaan, ei siellä ollut mitään negro- kylttejä).

Entä sitten romaani vai mustalainen?
 

Rocco

Jäsen
Neekeri on ollut Suomen kielen sana niin kauan kuin ensimmäisen kerran sanalle käyttö keksittiin.

Emme mekään mene vaikka USA:an ja vaadi sanaa "Finn" rasistiseen pannaan jos se meidän mielestä on rasistinen. Maassa maan tavalla. Maan kieli on maan kieli eikä sitä tule muuttaa tällaisen neekeri-jeesustelun takia.

P.S. En ole rasisti. Joukkueessani on muutama "tummaihoinen henkilö" ja ihan hyviä tyyppejä ovat. Vaikka ovatkin neekereitä.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Re: Re: Re: Neekeri, tummaihoinen...?

Viestin lähetti Kossu


Omasta mielestäni väriin viittavat kutsumanimet, kuten tumma tai musta ovat rasistia, koska siinä ihonvärierot tuodaan erolle


Ja mistäköhän se neekeri-sana on suomen kieleen tullut ellei mustaa tarkoittavasta sanasta?

Kelläs olisi suomea osaavia afrikkalaiset sukujuuret omaavia tuttuja jolta voitaisiin kysyä asian laitaa?

Amerikkalainen tuttu ei halua itseään kutsuttavan neekeriksi - kuulostaa niggeriltä hänen korvaansa. Hän on saanut kuulla nigger-sanaa vain halventavassa merkityksessä, joten ei se nyt ole niin kauhean vaikeaa olla käyttämättä sanaa neekeri, ihan vaan vaikka kohteliaisuussyistä.

Lisää hauskuutta sanojen alkuperästä (ei liity aiheeseen):
Englannin kielen sana 'sinister' on aiemmin tarkoittanut vasenkätistä tai vastaavaa. Keskiajalla vasenkätisiä pidettiin demoneiden riivaamana ja muutama poltettiin roviollakin Inkvisition ollessa parhassa terässään.

Katsokaapa joskus Ferrarin vasemman renkaan lämmitinsuojusta...

muaddib
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Carlos


Muuten ihan hyvin johdettu idea, mutta se ei toimi tässä yhteydessä. Sillä ko. määritelmä sopii jokaiseen maan päällä tallustavaan mieheen, tai yleensäkin urospuoliseen nisäkkääseen. Eli se voi tarkoittaa vaikkapa uroshirveä, jolloin ko. nimitys olisi liian laaja. Jos taas vain esim. valkoihoiset homo sapiens -miehet tuntisivat tarvetta virtsaamiseen, silloin mainitsemasi nimitys soveltuisi ehkä paremmin.

Ja käsittääkseni "kusimulkku" ei ole vuosisatoja käytössä ollut suomenkielinen nimitys tietystä ihmisrodusta, kuten taas "neekeri" on. Jos neekereillä on vaikeaa se että meidän kulttuurissa heitä on kutsuttu ja tullaan kutsumaan tietyllä nimellä, ei täällä ole pakko olla. Kotiinkin saa mennä. Maassa maan tavalla.

Minua ainakin loukkaa syvästi tämä "valkoiseksi mieheksi" nimittäminen, mitä Afrikassa käydessä saa kuulla jatkuvasti. Todella törkeää, pitäisi vissiin vetää pleksiin kaikkia jotka moista rasismia viljelevät. Myöskään en pidä "kaukaasialainen" -nimityksestä, sillä olen suomalainen.

Mutta siinä vaiheessa kun jo eskimokin on rasistinen nimitys, kannattaisi varmaan alkaa vähän miettiä, mikä elämässä on todella tärkeää. Luulen että 3. maailmansota tekisi "sivistysmaille" helvetin hyvää, muistettaisiin taas välillä mikä elämässä on todella merkittävää eikä soitettaisi poskeamme turhista lapsellisuuksista.

Niin, en yrittänyt lanseerata kusimulkkua mitenkään valkoihoisen synonyymiksi. Se sopi sinuun, mikä tässä yhteydessä riitti. Olen pahoillani, jos koit tulleesi verratuksi hirveen, tapiiriin tms.

Olen pahoillani siitäkin, että sinua on loukattu myös kutsumalla valkoiseksi mieheksi. Se on ikävää mutta asiassa on onneksi se hyvä puoli, että tapahtuma sai sinut taistelemaan rasismia vastaan. Onneksi et sentään esitä muka-loukkaantunutta vain ajaaksesi omaa asiaasi, sillä sehän olisi jo aivan surkeaa.

Vaikka "päästä pälkähästä" tarkoittaa muinaissuomen ystävien mukaan muinaisesta suksisiteestä pääsemistä, se on aika yhdentekevää nykyään. Kommunikaatiossa pääidea lienee tehdä itseään tykö ja ymmärretyksi jollekulle muulle, sanat kannattaa valita siitä lähtökohdasta. Itsekseen voi puhua vaikka jiddisiä katosta lattian suuntaan ja sopia kissan koiraksi, ei haittaa ketään. Jos tiedostaa tämän tai tuon sanan yleisimmän nykymerkityksen ja arvolataukset niinkin tarkkaan kuin teikäläinen "neekerin" osalta tämän ketjun perusteella, on aivan turha russuttaa, jos sitä väenvänkään käyttämällä joutuu joskus vaikeuksiin.

Turhasta poskensoitosta samaa mieltä, 3. maailmansodasta eri.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
neekeri = neekeri

Siis voi vittu sentään tätä sossutätien seurakuntaa. Neekeri on neekeri ja sillä hyvä. Neekeri tarkoittaa minulle neekeriä, ei mitään rasistista ilmausta, vaan juuri sitä kumihuulista mustaa kikkarapäätä, ei mitään haukkumasanaa. Aapisessanikin kutsuttiin neekeriä neekeriksi ja niin kutsun minäkin, jeesustelijoista huolimatta. Miksi meidän pitäisi muuttaa puhetapojamme tänne muualta tulleiden ihmisten vuoksi? Rasittavaa kuunnella tuollaista säälittävää kitinää tyyliin "pitäisitkö siitä, jos minä alan kutsumaan sinua paskakasaksi?", kun se ei liity tähän asiaan millään lailla. Neekeri-sanalla kun ei ole suomenkielessä mitään rasistista alkuperää. Jos joku helvetin idiootti haluaa käyttää sitä rasistisessa tarkoituksessa, niin entäs sitten? Ihan mistä vaan ilmauksesta voi tehdä loukkaavan, jos siihen liittää alkuun sanan "vitun". Vitun valkonaama, vitun juutalainen, vitun neekeri, vitun ortodoksi, vitun jääkiekkoilija... joten neekeri pysyy neekerinä jatkossakin.

Viestin lähetti vsop
Vanha lasten loru jossakin lasten satukirjassa menee näin

"Neekeri pesee kasvojaan, eikä valkene koskaan."

Lorussa ei ole mitään mikä loukkaisi, ainoastaan todetaan neekerin ihonvärin olevan toinen.
&
Viestin lähetti Monte-Cristo
-Itse asiassa tämä loru (joka saattoi mennä myös näin: "Neekeri pesee kasvojaan eikä koskaan puhtaaks' saa") on ollut jossain viime vuosisadan alku-, keskipuolen aapisessa N-kirjaimen kohdalla.
Niin, itseltäni löytyy hyllystä tämä teos, joka on siis aapinen, omani on 70-luvun lopulta tai ihan 80-luvun alusta, mutta myös omilla vanhemmillani on ollut 50-luvulla ihan samanlainen kirja, josta tämä oma versioni on uusintapainos. Siinä lukee N-kirjaimen kohdalla "Neekeri pesee kasvojaan, mutta ei valkene ollenkaan". Ja tottahan se on.
 

Baritoni

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES, Vasen Pakki Kerho, Murskeat Lokit, TurHmA
Itse yritän Muksun lailla välttää sanan "neekeri" käyttöä, koska niin monet kokevat sen kusimulkun kaltaiseksi haukkumanimeksi. Neekeri on tasan tarkkaan suomalainen vastine sanalle nigger, jonka käyttö maailmalla on melkoista ruutitynnyrin kanssa leikittelyä. Turvallisin sana on kaiketikin musta.

Kielen ja sanojen merkityksen muuttuminen olisi hyvä jokaisen punaniskankin ymmärtää.

Whoopi Goldberg vaahtoaa yhdessä kirjassaan, että kutsukaa minua ihan miksi muuksi tahansa, jopa neekeriksi, mutta älkää jumalauta afroamerikkalaiseksi! "Minä olen syntynyt ja kasvanut Amerikassa eikä minulla ole minkäänlaisia siteitä Afrikkaan, joten olen yhtä amerikkalainen kuin kuka tahansa, perkele!!!"

B
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Re: Re: Re: Neekeri, tummaihoinen...?

Viestin lähetti Kossu
Entä sitten romaani vai mustalainen?

Ei kumpikaan. Romaani on kirja, romani on ihminen :D
Jos ihan tosissaan puhutaan, niin vaikea sanoa. Monet romanit kutsuvat mielestäni itseään mustalaisiksi...
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti Muksu
Minustakin neekeri on suomalainen sanonta vailla sen kummempaa rasistista taustaa. En kuitenkaan käytä sitä itse, koska monet joita sillä tarkoitetaan ovat eri mieltä, enkä näe mitään syytä loukata ihmisiä silloin kun se ei ole tarkoitukseni. Tarkoituksella loukkaaminen on sitten asia aivan erikseen, mutteipä neekeri kauhean käyttökelpoinen ole siinäkään tilanteessa. On aivan totta, että nigger ja neekeri ovat eri sanoja, mutta se ei ole ollenkaan päivänselvää kaikille suomalaisillekaan - saati sitten muualta muuttaneille tai vieraille.

En siis käytä neekeri sanaa juuri siksi, että se ei ole loukkaava minun suussani, mutta on sitä jonkun korvissa. Jos haluaisin loukata jotain tummaihoista ihmistä, on siihen paljon parempiakin sanoja - kun en halua, niin siihenkin on. En tunne menettäneeni mitään lopetettuani neekerin käytön.

Jotenkin samantyyppisesti suhtaudun asiaan itsekin.

Miksi ehdoin tahdoin loukata toisia ihmisiä käyttämällä heistä nimitystä, jonka he kokevat loukkaavaksi?

Mielestäni neekeri-sanaa käyttävät henkilöt haluavat loukata mustia. He tietävät että N-sana on loukkaava mustien korvissa, mutta eivät suostu sen käytöstä luopumaan. Perusteluna käytetään yleensä sitä että kyseessä on jotenkin niin tärkeä suomen kielen sana, ettei sitä voi nykyaikaisemmalla ja neutraalimmalla termillä korvata ja sitä ettei N-sanan sanoja tarkoita sillä mitään pahaa. Hommasta paistaa rasistinen asenne kilometrien päähän, olivat selitykset sitten mitä hyvänsä.

Se että ei suostu luopumaan jostain termistä siksi että se loukkaa jotain toista, kertoo aivan riittävästi kyseisestä ihmisestä ja hänen asenteestaan loukkaantuvaa osapuolta kohtaan.

Jokainen voi minun puolestani käyttää mitä termiä lystää. Todelliset huumorimiehet käyttävät neekeri-sanaa ja väittävät etteivät ole rasisteja. No, huumoriakin saa mielestäni harrastaa niin kauan kun ei ala itse uskomaan liikaa vitseihinsä. Siinä vaiheessa kun homma yleensä kääntyy surkuhupaisaksi.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä Chris Rock kiteyttää asian parhaiten:

"Everything white people don't like about black people, black people don't like about black people. It's like our own personal civil war. On one side, there's black people. On the other, you've got niggers. The niggers have got to go. I love black people but I hate niggers. I am tired of niggers. Tired, tired, tired."

Tuohan ei tietenkään vastaa kysymykseen miksi neekereitä pitäisi kutsua... mutta on kuitenkin aika kuvaava kommentti kahden eri nimityksen merkityksistä... :D
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Lapanen
Mielestäni neekeri-sanaa käyttävät henkilöt haluavat loukata mustia. ... Hommasta paistaa rasistinen asenne kilometrien päähän, olivat selitykset sitten mitä hyvänsä.
Itse en vieläkään koe tuota sanaa mitenkään rasistisena. Minulle yksinkertaisesti neekeri tarkoittaa neekeriä. Koen enemmänkin rasistiseksi sen, että tänne tulee neekereitä kertomaan, että he haluavat minun puhuvan näin ja näin, etteivät he suutu ja loukkaannu.

Enkä minä tietenkään menisi sanomaan neekeriä päin naamaa neekeriksi, jos tietäisin, että se ilmaus loukkaa häntä, koska minulla ei ole mitään akuuttia tarvetta loukata toista ihmistä, mutta sitä en tajua, miksi täällä suhtaudutaan siihen niin hysteerisesti, jos joku kutsuu jotain henkilöä neekeriksi.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Baritoni
Itse yritän Muksun lailla välttää sanan "neekeri" käyttöä, koska niin monet kokevat sen kusimulkun kaltaiseksi haukkumanimeksi. Neekeri on tasan tarkkaan suomalainen vastine sanalle nigger, jonka käyttö maailmalla on melkoista ruutitynnyrin kanssa leikittelyä. Turvallisin sana on kaiketikin musta.

Ei muuten pir paikkaans.

Negro = neekeri.
Nigger = nekru

Tämä keskustelun lopputulos on siis se, että neekerit loukkaantuvat jos niitä sanoo tummaihoisiksi, mustiksi, neekereiksi, somaleiksi tai miksi tahansa muuksi?
 
Viimeksi muokattu:

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Viestin lähetti BigRedBob
Siis voi vittu sentään tätä sossutätien seurakuntaa. Neekeri on neekeri ja sillä hyvä. Neekeri tarkoittaa minulle neekeriä, ei mitään rasistista ilmausta, vaan juuri sitä kumihuulista mustaa kikkarapäätä, ei mitään haukkumasanaa. Aapisessanikin kutsuttiin neekeriä neekeriksi ja niin kutsun minäkin, jeesustelijoista huolimatta.
Sinullahan on hieno kuva mustasta rodusta, "kumihuulinen musta kikkarapää". Kunnioitus huokuu tuosta ilmauksesta ainakin kilometrin päähän. Monenko mustan kanssa olet keskustellut tästä hienosta tulkinnastasi, ja mitä mieltä he ovat asiasta olleet?

Jo se, että käytää sanaa, jonka tietää loukkaavan, osoittaa kunnioituksen puutetta kyseessä olevaa ryhmää kohtaan. Se on aivan sama, onko sanan tulkitseminen loukkaavaksi käännösvirheen tai jonkin muun asian tulosta. Jos rotuun pitää viitata, vie sanan "musta" käyttäminen tasan yhtä paljon energiaa kuin sanan "neekeri". Minun puolestani ihmiset saavat kutsua mustia neekereiksi tai vaikka kumihuuliksi, mutta ei sitten tarvitse ihmetellä, jos reaktio ei ole asteikon ystävällisemmästä päästä.

Tietenkin sen asian voi myös hyväksyä, että asiat muuttuu. Joskus oli vallalla käsitys, että aurinko kiertää maata, ja että maa on litteä. Vaan ei ole enää. Juu, kaukaa haettu esimerkki, mutta silloin ihmiset olivat ihan tosissaan tuota mieltä.
 

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lapanen:
Miksi ehdoin tahdoin loukata toisia ihmisiä käyttämällä heistä nimitystä, jonka he kokevat loukkaavaksi?

Edelleen sanoin jo aiemmin esimerkin joka sopii tähän:
jos minä mene vaikka kiinaan ja joku kutsuu minua siellä jollain Kiinan kielen sanalla joka kuullostaa vaikka Suomen kielen sanalta "homo" niin en minä siitä revi verkkareitani, enkä rupea ohjeistamaan miten minua pitää kutsua ("noniin vinosilmät,se lausutaan KAKKONEN" ).

Maassa maan tavalla tietysti.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Viestin lähetti BigRedBob
Enkä minä tietenkään menisi sanomaan neekeriä päin naamaa neekeriksi, jos tietäisin, että se ilmaus loukkaa häntä, koska minulla ei ole mitään akuuttia tarvetta loukata toista ihmistä, mutta sitä en tajua, miksi täällä suhtaudutaan siihen niin hysteerisesti, jos joku kutsuu jotain henkilöä neekeriksi.

Jos et ymmärrä miksi joku loukkaantuu kun häntä kyseisellä termillä kutsutaan, voisi auttavasta Pohjois-Amerikan historian tuntemuksesta olla apua. Sanon tämän ihan ystävyydellä, en vittuillakseni, mutta jos et todellakaan tajua kuinka joku voi kyseisestä termistä loukkaantua, et ole kyseisestä asiasta juurikaan hajulla.

Silloin et tietenkään välttämättä ole rasisti, vain tietämätön. Toisaalta tiedät kyllä tarpeeksi: tiedät että n-sanan käyttö loukkaa jotain, mutta haluat kuitenkin käyttää sitä. Ylenkatsot häntä, olet siis sittenkin rasisti.

Mielestäni ei muuten ole erityisen miehekästä käyttää jostain ryhmästä anonyymissä internet-keskustelussa sellaista termiä jota ei ole munaa käyttää face-to-face tilanteessa. Jos et halua live-tilanteessa loukata ketään käyttämällä n-sanaa, niin miksi sitten loukkaat käyttämällä kyseistä termiä julkisella keskustelusivustolla?

Edelleen, jokainen käyttäköön mitä sanaa haluaa. N-sanan käyttäjien on jotakuinkin turha yrittää vitsailla olemattomalla rasistisuudellaan. Tiedä sitten uskovatko soopaan itse, minä en.

Paskahousu on se joka huutelee anonyymisti netissä, mutta ei uskalla käyttää n-sanaa oikeassa elämässä vasten kasvoja.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Designer & Lapanen

Viestin lähetti Designer
Sinullahan on hieno kuva mustasta rodusta, "kumihuulinen musta kikkarapää". Kunnioitus huokuu tuosta ilmauksesta ainakin kilometrin päähän.
Myönnän, että käytin tahallaan provosoivaa ilmausta. Alkoi vaan ahdistaa tuo nykyisellään vallitseva jopa hätävarjelun liioittelua muistuttava ilmapiiri, kun vuosikymmeniä käytössä olleet laukupaketit ja neekerinpusu-makeiset pitää uudistaa ihan pelkän hössötyksen tähden. Jotenkin vaan tämä hyysääminen tuntuu olevan rajatonta.

Jo se, että käytää sanaa, jonka tietää loukkaavan, osoittaa kunnioituksen puutetta kyseessä olevaa ryhmää kohtaan. Se on aivan sama, onko sanan tulkitseminen loukkaavaksi käännösvirheen tai jonkin muun asian tulosta. Jos rotuun pitää viitata, vie sanan "musta" käyttäminen tasan yhtä paljon energiaa kuin sanan "neekeri". Minun puolestani ihmiset saavat kutsua mustia neekereiksi tai vaikka kumihuuliksi, mutta ei sitten tarvitse ihmetellä, jos reaktio ei ole asteikon ystävällisemmästä päästä.
&
Viestin lähetti Lapanen


Jos et ymmärrä miksi joku loukkaantuu kun häntä kyseisellä termillä kutsutaan, voisi auttavasta Pohjois-Amerikan historian tuntemuksesta olla apua. Sanon tämän ihan ystävyydellä, en vittuillakseni, mutta jos et todellakaan tajua kuinka joku voi kyseisestä termistä loukkaantua, et ole kyseisestä asiasta juurikaan hajulla.

Silloin et tietenkään välttämättä ole rasisti, vain tietämätön. Toisaalta tiedät kyllä tarpeeksi: tiedät että n-sanan käyttö loukkaa jotain, mutta haluat kuitenkin käyttää sitä. Ylenkatsot häntä, olet siis sittenkin rasisti.
Kuten toisessa viestissäni sanoin, en halua loukata ketään kutsumalla päin naamaa tätä nimellä, jonka tiedän häntä kohtaan loukkaavaksi, mutta en ymmärrä miksi en voisi häntä muuten kutsua sanalla, joka minulle jo aapisessanikin opetettiin. Siksikö, kun rasistit ovat pilanneet ihan tavallisen suomenkielen sanan? Ymmärrän kyllä, että sana on joissain kulttuureissa varmasti loukkaava, mutta miksi ei kerrota maahan tuleville tummaihoisille, että neekeri-sanalla ei ole täällä mitään rasistista alkuperää, joten ei kannata hermostua, jos joku käyttää sitä sanaa. Miksi alkuperäisväestön pitää muuttaa vanhat puhetapansa maahanmuuttajan vuoksi? Eihän mustaa miespuolista saa edes pojaksi sanoa loukkaamatta.
Viestin lähetti Lapanen
Mielestäni ei muuten ole erityisen miehekästä käyttää jostain ryhmästä anonyymissä internet-keskustelussa sellaista termiä jota ei ole munaa käyttää face-to-face tilanteessa. Jos et halua live-tilanteessa loukata ketään käyttämällä n-sanaa, niin miksi sitten loukkaat käyttämällä kyseistä termiä julkisella keskustelusivustolla?
Vaikka menee tolkuttamiseksi, niin siksi, koska koen tämän ko. sanan täysin neutraaliksi, enkä ymmärrä tätä hätävarjelun liioittelua.
Viestin lähetti Lapanen
Paskahousu on se joka huutelee anonyymisti netissä, mutta ei uskalla käyttää n-sanaa oikeassa elämässä vasten kasvoja.
Joo. Kyllä minäkin olen nyt tähän hyysäämiseen ryhtynyt, kun en halua loukata ketään sanomalla jotain, jota en edes pidä loukkaavana.

Niin mukavaa kuin asiasta olisi vielä keskustella, joudun kuitenkin lähtemään nyt viikonlopun viettoon. Adios.
 
Viimeksi muokattu:

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti kakkonen
Edelleen sanoin jo aiemmin esimerkin joka sopii tähän:
jos minä mene vaikka kiinaan ja joku kutsuu minua siellä jollain Kiinan kielen sanalla joka kuullostaa vaikka Suomen kielen sanalta "homo" niin en minä siitä revi verkkareitani, enkä rupea ohjeistamaan miten minua pitää kutsua ("noniin vinosilmät,se lausutaan KAKKONEN" ).

Maassa maan tavalla tietysti.

Minkä vuoksi sinä et ole valmis muuttamaan sen vertaa omaa käytöstäsi, että lopetat neekerin sanomisen? Kyllä ne maahanmuuttajat sopeutuvat melkoisesti kulttuuriimme, mutta koska me olimme ensin täällä niin me saamme olla miten tahdomme, niinkö? Mielestäni se kuuluu jo hyviin tapoihin ja suvaitsevaisuuteen kunnioittaa toisia niin paljon, että ei käytä tästä toisesta sellaista sanontaa, mikä häntä loukkaisi. Mitä merkitystä sillä on koetko sinä neekerin loukkauksena, eikö voisi sen verran olla tapoja, että ei käytä sitä sanontaa jos se loukkaa toista?
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti BigRedBob
Miksi alkuperäisväestön pitää muuttaa vanhat puhetapansa maahanmuuttajan vuoksi?
Miksei? Köyhtyykö ilmaisusi muka jotenkin merkittävästi jos käytät jotain muuta sanaa? En usko - teräväkielinen mies.

Kakkoselle sanoisin, että ajattele tilannetta jossa Maailmassa aika yleisesti syrjittäisiin, halveerattaisiin tai muuten vain sorrettaiisiin kakkosia - ja kutsuttaisiin heitä puhuttelunimellä mopo. Mopoilla olisi myös joku yhteinen piirre, muttei mitään muuta yhteistä ihmisinä. Mopoja asuisi jonkun verran siellä Kiinassa, jossa heistä käytetään nimitystä mopoo. Epäilisin, että kohtalaisen kohteliaat kiinalaiset alkaisivat pikapuoliin käyttää mopoista jotain muuta, sopivaa määrettä. Et ota lainkaan huomioon sitä, että monet ihmiset Maailmassa eivät pidä kakkosia alempiarvoisina - mustia pidetään ja on varsinkin pidetty. On aika hengetöntä kääntää selkänsä sille historialle ja sille todellisuudelle ja teeskennellä, että se on sama kuin, että lempinimesi sattuisi olemaan kiinaksi homo.

Seuraava joka ehdottaa mustaihoisten laivaamista Suomesta huilaa kuukauden. Jos M16W:n viesti on seuraavan kerran tarkistettaessa samassa muodossa, hän selviää viikolla, koska ehti ennen varoitusta - jota ei sentään kuviteltu tarvittavan. Ja en ole lainkaan kiinnostunut lukemaan mitä tuossa tarkoitettiin - riittää kun se on poissa.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Viestin lähetti Muksu

Miksei? Köyhtyykö ilmaisusi muka jotenkin merkittävästi jos käytät jotain muuta sanaa? En usko - teräväkielinen mies.
Ei toki, sehän on vain yksi sana monien joukossa.

Now I'm outta here.
 

D2

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tästä eteenpäin julistan itselleni oikeuden kutsua kaikkia "neekeri"-sanaa käyttäviä nimityksellä "homo", sillä "homo" on täysin luonnollinen ja neutraali seksuaalista suuntautumista kuvaava sana, eikä kenenkään pitäisi siitä loukkaantua.
 

Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roihu
Re: Designer & Lapanen

Viestin lähetti BigRedBob
Kuten toisessa viestissäni sanoin, en halua loukata ketään kutsumalla päin naamaa tätä nimellä, jonka tiedän häntä kohtaan loukkaavaksi, mutta en ymmärrä miksi en voisi häntä muuten kutsua sanalla, joka minulle jo aapisessanikin opetettiin.

Kyllä haluat loukata, koska käytät mustista n-sanaa julkisessa keskustelussa. Se on aivan yhtä loukkaavaa kuin päin naamaa sanominenkin. Ei tuon ymmärtämisen pitäisi olla kovin vaikeaa. Tunnustaminen voi tietenkin olla eri asia.

Aika monennen kerran: Jos käyttää julkisesti tai heidän kuultensa mustista nimitystä neekeri, vaikka tietää sen heitä loukkaavan, kielii rasistisesta asenteesta. Ei tuota voi enää tuon yksinkertaisemmin sanoa.

Jatkoaika-tyyppinen internet keskustelu on aivan yhtä julkista keskustelua kuin torilla huutaminen tai tv:ssä julistaminen. Jos käytät täällä neekeri-sanaa, vaikka tiedät sen mustia loukkaavan, kertoo se suhtautumisestasi heihin kaiken oleellisen. Aivan kaiken, vaikka itse väittäisit mitä.
 

sannifan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Oma mielipiteeni on, että seläntakana puhuminen on pahempaa kuin päin naamaa sanominen. Helppohan täällä netissä on pelaajia haukkua, mutta menepä sanomaan suoraan ettei kaveri osaa pelata / valmentaa / johtaa seuraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös