"Neekeri"-sanan käyttö

  • 58 068
  • 384

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Jos annettaisiin jokaisen rodun itse määritellä se, mitä nimityksiä he pitävät loukkaavina ja mitä ei. Minulle on useampi musta tuttavani sanonut, että musta on kielessämme neutraali ilmaisu, eikä siihen heidän mielestään liity mitään arvoja. Neekeri sen sijaan kuulostaa heidän korvissaan loukkaavalta siksi, että sitä kuulee useimmiten melko vihaiseen ja halveksivaan sävyyn, etuliitteen "vitun" kera.
 

Ihmemies

Jäsen
No kyllä toi neekeri sana on ainakin aika rasistinen koska se yhdistetään helposti aikaan jolloin mustat oli lähinnä orjia.Jos ne nyt ei pidä siitä että niitä kutsutaan neekereiks niin ei niitä silloin mun mielestä pitäiskään kutsua sillä nimellä.. tuskin se nyt niin ylivoimaista on kutsua niitä jollain muulla sanalla mikä heillekkin sopii.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti pernaveikko
Neekeri. Normaali suomen kielen sana.

Juuri niin. Aion tästä edeskin sanoa neekeriä neekeriksi. Sana ei ole sen kummempi kuin intiaanikaan. Sanalla "neekeri" ei minun korvissani ole mitään muuta kaikua, kuin mustaihoisten ihmisten rodun nimi. Rasismin kanssa sillä ei ole tekemistä.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Viestin lähetti pernaveikko
Neekeri. Normaali suomen kielen sana.

Sanat 'Jap', 'Nip' ja 'Tojo' olivat kovassa käytössä USA:ssa 60 vuotta sitten. Samoin 'Kraut'. Ihan normaaleja, hyviä sanoja nekin silloin.

Neekeri voi olla MEILLE valkonaamakaukaasialaisille neutraali sana.

muaddib
 

karttu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Koita Afroa. En tiedä onko oikea sana edes, mutta normaalihoksottimilla varustettu henkilö ymmärtää, ja määritelmä on täsmällinen. Vertaa Latinoon, neutraali, ellei sitten positiivissävytteinen sana.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Tähän sitä on tultu..
neekeriä ei saa sanoa neekeriksi..
homot saavat rekisteröidä liittonsa..
nainen valitaan presidentiksi..
naiset saavat mennä armeijaan..
 

Kaivanto

Jäsen
Käykös sulle Carlos sellainen, että ryhdyn tästä eteenpäin kutsumaan sua kusimulkuksi?

Käsittääkseni olet mies, käyt niillä ja näillä tarpeilla päivittäin ja elimestäsi tulee kusta, joten sinänsä nimitys on pilkulleen paikkansapitävä. Minusta siinä ei ole mitään loukkaavaa ja sillä taas ei ilmeisesti ole mitään merkitystä, mitä sinä ajattelet. Vai mitä?
 
Suosikkijoukkue
TPS
No näistä neekereistä/mustista/värillisistä tuli mieleen tapaus vuosien takaa. Täällä pikkupaikkakunnalla käveli kyseinen ulkomaanelävä kadulla. Hänet nähdessään kuului erään pikkupojan suusta (ilmeisesti isältä opittua): "Äkkiä, haavi!"
Ei mitenkään rasistista vai mitä?
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Jonkinlaiset (ja ehkä hieman rasistiset) nimitykset kertoo teille Archie sarjassa Perhe on pahin .

Tummaihoinen tai afro-amerikkalainen ovat mielestäni neutraalit nimitykset.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Miksi suomalaisten tulisi muuttaa kieltään miellyttääkseen muualta tulleita?

Sanakirjankin mukaan sana "neekeri" määritellään halventavaksi ilmaukseksi negridiseen rotuun kuuluvasta ihmisestä, mutta se nyt on vain sanakirjan määritelmä (tällä lainkaan väheksymättä sanakirjaa yleisesti).

Suomessakin valtaa hiljalleen alaa ajatus siitä, että tietyt nimitykset vieraista roduista ovat halventavia ja suomen kielessä esim. englantiin verrattuna saman kaltainen sana mielletään heti negatiiviseksi mikäli englannissa sanalla on negatiivinen merkitys, vrt. neekeri nigger. Tässä suhteessa toivoisin myös maahan tuleville tummaihoisille tehtäväksi selväksi hyvin varhaisessa vaiheessa heidän opiskellessa kieltä ettei välttämättä sanaa "neekeri" tulisi aina kokea äärimmäisen negatiivisena vaan sanana jolla on pitkät perinteet täällä ja sen tähden sitä käytetään ilman, että tarkoitetaan mitään negatiivista. Opettaa myös heille hivenen suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä tämän suhteen, ymmärrystä etenkin siinä asiassa ettei kaikkialle Suomeen ole levinnyt kuitenkaan idea siitä, että neekeri tulisi korvata jollain toisella sanalla ja ettei sanalla neekeri todellakaan tarkoiteta negatiivista asiaa siinä mielessä kuin esim. pääkaupunkiseudulla tai eteläisessä Suomessa voidaan tarkoittaa.

Samoin näille "afrikan-suomalaisille" olisi viisasta opettaa varhaisessa vaiheessa ymmärrystä paikallista väestöä kohtaan. Jos joku kaupassa tms. paikassa puhuu yleisesti "neekereistä" ei tämä puhuja välttämättä käytä sanaa haukkuakseen näitä afrikan-suomalaisia vaan vain yleisessä merkityksessä puhuessaan mustista. Ja, suomalaisten leimaaminen sivistymättömiksi moukiksi sen tähden, että käytämme sanaa "neekeri" ei ainakaan paranna tilannetta eikä myöskään se, että nämä tummat (ei siis mustalaiset) reagoivat hyvin voimakkaasti sanan "neekeri" käyttöön. Olemalla myös itse suvaitsevainen ja ymmärtäväinen ulkomaalainen voi saada omalla käytöksellään aikaan yllättäviä asioita mutta haukkumalla ja jopa hyökkäämällä "neekeri" sanan käyttäjän kimppuun asia kääntyy juuri päin vastoin.

Millä sanalla sitten korvata "neekeri"?

Kenties tummalla, ilmaus vaan on aika epämääräinen ja sanaa tumma käytetään hyvin usein eräästä toisesta rodullisesta vähemmistöstä.

Somali, sanaa sopii käyttää tietty somaleista mutta kun Suomessa on muitakin mustia kuin somaleita joten ko. sanan käyttöä ei voi pitää kannatettavana. Ja, kun sanalla on myös negatiivinen merkitys ainakin eräillä Suomen alueilla.

Afrikkalainen, ongelmaksi vaan tulee se, että niitä "neekereitä" voi tulla Suomeen muualtakin kuin Afrikan mantereelta.

Musta, itseasiassa eräät negroidiseen rotuun kuuluvat joiden kanssa olen keskustellut pitävät sanaa musta myös halventavana tai ainakin epäkorrektina.

Käyttämällä mitä nimitystä tahansa on vaarana joutua ojasta allikkoon, negroidi on kansainvälisesti hyväksyttävä nimitys mutta ei välttämättä taivu hyvin suomalaisen suuhun joten ainakaan minä en näe siinä mitään väärää, että arkikielessä käytetään myös sanaa "neekeri". Jos asiaa oikein ruvetaan vatvomaan niin jossain vaiheessa jokainen nimitys jota käytetään voi kääntyä kohdetta halveeravaksi.

Asiayhteydestähän se selviää onko "neekeri" lausuttu negatiivisessa vai vain yleisessä merkityksessä.

vlad#16.
 

Taito-Ojanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Kärpät
Kertokaapa minulle, miksi ihonväristä pitää ylipäänsä tehdä numero? Miksi YLIPÄÄNSÄ pitää sanoa, että henkilö on musta, tummaihoinen, afro, neekeri tms.? Näitä ilmaisuja näkee miljoona kertaa enemmän sellaisissa asiayhteyksissä, joissa niillä ei ole mitään tekemistä henkilön ihonvärin kanssa kuin sellaisissa, joissa sillä on merkitystä. Jostain syystä on vain niin pahuksen tärkeää aina sanoa, että neekeri on neekeri. On meillä maa täynnä varsinaisia Sherlock Holmeseja, kun joka kerta sen huomaavat ja tuovat asian julki.

Jos joku tyyppi rähisee kadulla, se on vain humalainen tyyppi. Jos se on mustaihoinen, se on rähisevä musta tyyppi. Miksi ihonväri on niin tärkeä?
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Neekeri on neekeri vaikka voissa paistaisi.
Vanhemman ihmisen korvissa ei vihlaise yhtään, mutta kai nykynuoret ovat opetettu välttämään kyseistä sanaa.

Aluekohtainen kysymys. Savossa neekerit laulaa ja banjo soi.
Toisaalta, jos asematunnelissa käytät neekeri -sanaa kovempaan ääneen niin kimpussasi on kahdessa sekunnissa ainakin seitsemän Muhammedia, kuusi Abdullahia sekä yhdeksän Alia.

Eli kärjistettynä sanottakoon, että neekerit pitävät neekeri -sanaa loukkaavana, mutta silti kutsuvat toisiaan siksi. Miksi?

Enemmän loukkaavia sanoja ovat mm. värivaurio, mutakuono etc. etc. etc.

PS. Minä en ole rasisti, en edes ennakkoluuloinen. Ehkä hiukan vanhanaikainen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Taito-Ojanen
Kertokaapa minulle, miksi ihonväristä pitää ylipäänsä tehdä numero? Miksi YLIPÄÄNSÄ pitää sanoa, että henkilö on musta, tummaihoinen, afro, neekeri tms.? Jostain syystä on vain niin pahuksen tärkeää aina sanoa, että neekeri on neekeri. On meillä maa täynnä varsinaisia Sherlock Holmeseja, kun joka kerta sen huomaavat ja tuovat asian julki.

Jep, toi olisi _ainoa_ neekeri sanaa vastaanoleva argumentti. Vaikka eihan tuokaan itse sanaa vastaan ole, vaan koko asiaa.
 

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
Asiahan on niin etta neekeri sana on suomen kielen sana joka ei ole mitenkaan loukkaava. Mutta kun neekereita alkoi tulla suomeen he kokivat neekeri sanan rasistiseksi, silla se muistuttaa laheisesti englannin kielista haukkuma sanaa nigger.
Tasta syysta Suomen kielitoimisto nykyisin suosittaa kayttamaan tummaihoista neekerin sijaan. Mutta viela noin 10 vuotta sitten se suositteli kayttamaan neekeri sanaa. Nain taa maailma muuttuu
 

kohottaja

Jäsen
pekkä ja pätkä neekereinä ym.

Kyllä neekeri on perinteinen suomalainen sana ilman ivaa. Onhan puupääelokuvissakin yksi elokuva nimeltään "Pekka ja Pätkä neekereinä".

Joskus jo manan majoille mennyt Suomessa suosittu "The Delta Rhythm Boys" lauloi telkkarissa: "Tännään ostetaan Halvan maukasta lakritsaa..." Eikä siinäkään ollut mitään rasistista.

Mielestäni "nekru" esimerkiksi on jo rasismia. Puhumattakaan noista v-llä aloitettavista nimistä. Mutta pelkkä neekeri on kaunis ja puhdas suomenkielinen sana kuvaamaan neekeriä.
 

vsop

Jäsen
Vanha lasten loru jossakin lasten satukirjassa menee näin

"Neekeri pesee kasvojaan, eikä valkene koskaan."

Lorussa ei ole mitään mikä loukkaisi, ainoastaan todetaan neekerin ihonvärin olevan toinen.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Viestin lähetti vsop
Vanha lasten loru jossakin lasten satukirjassa menee näin

"Neekeri pesee kasvojaan, eikä valkene koskaan."
-Itse asiassa tämä loru (joka saattoi mennä myös näin: "Neekeri pesee kasvojaan eikä koskaan puhtaaks' saa") on ollut jossain viime vuosisadan alku-, keskipuolen aapisessa N-kirjaimen kohdalla.

Lorussa ei ole mitään mikä loukkaisi, ainoastaan todetaan neekerin ihonvärin olevan toinen.
-Tämä taisi olla sarkasmia? Anteeksi tosikkuuteni.

Semantiikkaahan tämä ketju pitkälti on. Neekeri-sanaan (engl. negro, nigger on nekrun vastine) on yleensä aina liitetty pejoratiivinen mielleyhtymä. Sitä on alkujaan käytetty nimenomaan erotuksena "normaalista" (=valkoisesta) ihmisestä. Amerikkalaisten orjakauppaajien mainoksissa myytiin "healthy negroes" siihen ja siihen hintaan. Neekeri oli biologisissa oppikirjoissa jossakin simpanssin ja "kaukaasialaisen" välimaastossa, usein jopa puussa istuvana (eiväthän ne ole vielä edes puusta laskeutuneet). Ja tuleepa mieleeni joku selostus Helsingin Olympialaisista (?), joka meni suurin piirtein näin: "Ja takaapäin tulee kovaa vauhtia hirrrrvittävän ruma neekeri..."

PC-puhe (Politically Correct) on usein silkkaa ennaltaehkäisyhysteriaa - emme me voi mitenkään tietää, mikä on jonkun mielestä loukkaavaa ja mikä ei. Ja kuten täälläkin on nähty, käsitykset vaihtelevat "afrojen" itsensäkin keskuudessa. Itse olen tottunut käyttämään nimitystä "musta", ja kokemusteni perusteella se on ainakin Euroopan "afrojen" keskuudessa sangen hyväksytty nimitys. Tähänkin tietysti löytyy poikkeuksia, kuten jo tässä ketjussa huomasimme. Amerikoissa mustaksi kutsuminen ei taida olla kovin suositeltavaa. Silläkin on merkitystä, kuka sanan sanoo. Jenkkilä Ghetto Niggat saattavat nekrutella toisiaan veljellisesti, mutta auta armias jos sanan sanoo joku White Trashin edustaja.

Ja sitten vielä tämä, että meillä ei neekeri- tai intiaani-sanojen painolastina ole samaa historiaa ja kulttuuritaustaa kuin esim. Pohjois-Amerikassa.

Ja saatiinhan se mystinen kettutyttösalaliitto tähänkin mukaan...
 

korkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porilainen urheilu (ja yks raumalainenkin joukkue)
Neekeri ja tumma ovat täysin eri asioita. Tumma viittaa tähän meidän kirjastokaimaporukkaamme.

V***n neekeri, mutakuono, mutiainen, paskanaama yms. ovat loukkaavia ja rasistisia ilmaisuja. Neekeri on suomen kielen sana! Somali ja neekeri ovat taas tavallaan eri asioita, somalithan eivät ole afrikkalaista rotua vaan normaalia tummempi-ihoisia arabeja, jonka kyllä huomaa kun katsoo tarkemmin. Neekerit tulevat länsi-, keski- ja etelä-Afrikasta.

Minulla ei ole mitään neekereitä vastaan, 95% heistä on kunnon ihmisiä. Somalit taasen ovat sellaisia jotka aiheuttavat ongelmia, kuten siellä kehäteiden sisällä aletaan pikkuhiljaa huomata. Somalijengit ovat vaarallisia... Ne porukat pitävät yhtä ja siihen joukkoon harvemmin kuuluu muita kuin somaleja, en haluaisi joutua yksinäni pimeälle kujalle somalijoukon kanssa ilman tuliasetta koska siinä menisi rahat ja henki. Huomaa muuten siitäkin miten heidän omassa maassaan klaanit ryöstelevät ja taistelevat. Vähän isommassa mittakaavassa kuin nämä jengit täällä.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Neekerin pusu

Herttileijaa sentään. Voi voi kun joku neekeri pahastuu siitä jos häntä sanotaan neekeriksi. Eikö neekeri ole täysin neutraali Suomen kielen sana? Ja ollut niin aina?

Esimerkki: jos minä mene vaikka kiinaan ja joku kutsuu minua siellä jollain Kiinan kielen sanalla joka kuullostaa vaikka Suomen kielen sanalta "homo" niin en minä siitä revi verkkareitani, enkä rupea ohjeistamaan miten minua pitää kutsua ("noniin vinosilmät,se lausutaan KAKKONEN" :p). Maassa maan tavalla tietysti. Eri asia on sitten jos minua kutsutaan vaikka sanalla joka kuullostaa suomen sanalta "kuningas" mutta se lausutaan halveksivasti ja halveksittavassa yhteydessä...silloinhan se on rasistista, ketä kiinnostaa mitä sana neekeri tarkoittaa toisella puolella maapalloa?

Käyttäkää nyt järkeä hyvät ihmiset! Suomen kielen sana neekeri on aina ollut neutraali. Ja tulen itse käyttämään sitä.
 

odgers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Viestin lähetti Monte-Cristo
-Ai pojat mä repesin. Kiitos loistavista linkeistä! Se kuva suuresta valkoisesta metsästäjästä kantotuolissa... Olisikohan tuo sitten ollut se mustan miehen taakka?

"Afrikan kuumissa osissa voivat eurooppalaiset mukavasti matkustaa tavaroita kantamaan tottuneiden neekerien kuljettamissa kantotuoleissa."

Siinä sinulle vielä yksi:

http://www.photo.net/photodb/image-display?photo_id=776531&size=md

;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös