Nato

  • 816 889
  • 8 255

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Voivoi vlad-parkaa. Nyt sekin on nähty!Siis, että Suomen sotilasta lukemalla avautuu puolueeton näkökanta asioihin. Enpä olisi uskonut tätä päivää koittavan. Pieni poliittinen kapula"suoraa vastausta en anna"kuulostaa kuin hukkuvan oljenkorrelta. Noinko kuuluisa vladkin sitten on jo aivopesty puolueettomasta kirjoittelustaan.

Siis mitä ihmettä, eihän lehti ota tuossa kantaa, vaan käy läpi sitä historiaa ja ehtoja, joilla kauppaa on käyty. Minä olen lukenut jonkin verran tuota lehteä, en sanoisi lehteä miksikään Naton pää-äänenkannattajaksi.

Mutta tähänhän tämä keskustelu on tullut, ja aina vain pyörii ympyrää. Esitin väitteen, tivattiin perusteita, vlad laittoi kattavan vastauksen --> tuomio, ettei tuo käy perusteeksi.

Huhhuh.
 
Suosikkijoukkue
KK
Niin mutta ei vähemmistön tarvitse olla niin merkittävä etteikö Suomen nykyisestä venäläisvähemmistöstä jo saataisi riittävää pontta tarvittaessa ryhtyä painostustoimenpiteisiin.

Kuitenkin Suomessa on jo ~67 000 äidinkielenään Venäjää puhuvaa, joiden kaltoin kohtelulla vaikkapa lastensuojelussa voidaan jo oikeuttaa kaikenmoisia terroritoimenpiteitä.

Toki tämä edellyttää että Putinille tulee tarve näyttää hauista kotimaassa.
Niin, ensin tarvitaan kuitenkin Suomeenkin se vallankumous/sisällissota. Onko näköpiirissä? Vastaan itse: "Ei!"
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tuo kallista varuillaoloa piti kyllä sisällään myös sen, minne jäsenmaksumme suunnataan. Onhan NATO osallistunut sotiin, minne ei välttämättä olisi tarvinnut mennä. Kallista Suomelle, sillä ei kaikki sen toimet ole hyväksyttäviä+kallista laittaa poikiamme jonnekin hevonhelvettiin alkuasukkaiden tapettaviksi. Sotikoot sotansa itse, loppuisivatkin nopeasti, kun ei niitä kukaan tukisi.


Olet useammassa viestissä korostanut kuinka tärkeää Suomelle on olla puolueeton. Oletko ihan aidosti sitä mieltä, että Suomi on tällä hetkellä puolueeton? EU:n jäsenyys, talouspakotteet, koko ajan tiivistyvä yhteistyö NATOn kanssa etc. Onko tämä mielestäsi puoluettomuutta? Miltä ko. Asiat näyttävät venäjän silmissä? Minusta me olemme valinneet puolen aikoja sitten.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Niin, ensin tarvitaan kuitenkin Suomeenkin se vallankumous/sisällissota. Onko näköpiirissä? Vastaan itse: "Ei!"

Pienenä kevennyksenä, jos sallitte: Hellevigin mukaan (voitokas) sisällissota on jo ihan oven takana, alkaa noin 5-10 vuoden päästä. Tämän jälkeen Suomen kokoomusjohto "ja heidän lakeijansa" Erkki Tuomioja ja Timo Soini teloitetaan ampumalla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Voivoi vlad-parkaa. Nyt sekin on nähty!Siis, että Suomen sotilasta lukemalla avautuu puolueeton näkökanta asioihin. Enpä olisi uskonut tätä päivää koittavan. Pieni poliittinen kapula"suoraa vastausta en anna"kuulostaa kuin hukkuvan oljenkorrelta. Noinko kuuluisa vladkin sitten on jo aivopesty puolueettomasta kirjoittelustaan.

Mielenkiintoinen henkilökohtainen hyökkäys minua vastaan vain ja ainoastaan sen tähden, että lainaan (kun jokin lähde vaadittiin) yhtä suomalaista alaan perehtynyttä julkaisua.

Meinaatko, että kertovat ihan palturia lehdessä - tietoja jotka voidaan kiistää helposti?

Se, että lehden agenda on puhua myönteiseen sävyyn Suomen puolustamisesta ja kannanotot ovat myös NATO-myöteisiä osalla lehden toimituskuntaan kuuluvia, ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lehti välitä myös totuudenmukaista tietoa. Väittämä ja vastaus siihen, jonka lainasit, on helposti todennettavissa myös muista lähteistä - samaan on viitattu jo aiemmin esim. Sotilasaikakauslehdessä.

Ja kyllä, tietyissä puolustusalan asioissa luotan enemmän Suomen sotilaan tai Sotilasaikakauslehden arvioihin ja analyyseihin kuin Vihreään lankaan tai Kansan uutisiin.

vlad.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...

Se, että lehden agenda on puhua myönteiseen sävyyn Suomen puolustamisesta ja kannanotot ovat myös NATO-myöteisiä osalla lehden toimituskuntaan kuuluvia, ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö lehti välitä myös totuudenmukaista tietoa. Väittämä ja vastaus siihen, jonka lainasit, on helposti todennettavissa myös muista lähteistä - samaan on viitattu jo aiemmin esim. Sotilasaikakauslehdessä...

Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin lehtihän ei edes ole mikään suuri Natosta touhottaja, ainakaan mitä minä olen sitä lukenut.

Tuskin kenellekään tulee yllätyksenä, että lehti, jonka tehtävä on kirjoittaa aseistuksesta itsestään (eikä siis politiikan kiemuroista) tulee siihen johtopäätökseen, että maailman suurimman sotilasmahdin rinnalla myös Suomen aseellinen puolustuskyky parantuisi, hymiö.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Olet useammassa viestissä korostanut kuinka tärkeää Suomelle on olla puolueeton. Oletko ihan aidosti sitä mieltä, että Suomi on tällä hetkellä puolueeton? EU:n jäsenyys, talouspakotteet, koko ajan tiivistyvä yhteistyö NATOn kanssa etc. Onko tämä mielestäsi puoluettomuutta? Miltä ko. Asiat näyttävät venäjän silmissä? Minusta me olemme valinneet puolen aikoja sitten.

Taloudellinen ja kulttuurillinen sitoutuminen EU:n juttuihin nyt tuskin pistää Kremlin kelloja edes soimaan. Eipä ole pistänyt, eikä kamalaa polemiikkia käytykään kuin omassa lehdistössä. Oikeistopolitiikan myötä olemme luisuneet puolueettomuuden rajan yli huolestuttavaan suuntaan.

Kun tarpeeksi sohlataan ja pilataan suhteita idän suuntaan voi nämä johtavat idiootit rahasalkkuineen paeta minne haluavat, köyhä kansa on se, joka tuntee päätökset niskassaan. FANTASTISTA, etten sanoisi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
... Oikeistopolitiikan myötä olemme luisuneet puolueettomuuden rajan yli huolestuttavaan suuntaan...

Minkä oikeistopolitiikan?

Suomen politiikka on kaikkiaan ollut sekavaa viimeisten vuosien aikana, oikeistopolitiikkaa se ei ole nähnytkään.
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ja kyllä, tietyissä puolustusalan asioissa luotan enemmän Suomen sotilaan tai Sotilasaikakauslehden arvioihin ja analyyseihin kuin Vihreään lankaan tai Kansan uutisiin.
vlad.

Tämä riitti kiitos! Ymmärrän nyt paljon paremmin tiettyjä asioita. Kyllä puolueettomuus tuossakin jo on karissut mun silmissä, mutta sillä ei ole merkitystä, joten ihan sama.Jokainen valitsee puolensa näemmä aina.

ps. Tuamakselle myös jaksamisia kanssani. Riittänee tämä kirjoittelu ainakin tältä päivältä mun osalta, joten verenpaineesi pysyy kurissa.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olisiko Ukrainassa mitään sisällissotaa jos Venäjä ei olisi puuttunut asiaan ja mm. lähettänyt paikalle agitaattoreita ja aseistanut "separatisteja" (joista erään lähteen mukaan 80/100 on venäläisiä)?
Nyt en tarkoita seurauksia, joita Oranssi vallankumous aiheutti, vaan maan pääkaupungissä syntyneet yhteenotot, joihin sitten Venäjä reagoi. Venäläisten joukkojen tulo maahan alkoi paljon vallankumouksen jälkeen.

edit: palaan huomenna keskusteluun
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Tämä riitti kiitos! Ymmärrän nyt paljon paremmin tiettyjä asioita. Kyllä puolueettomuus tuossakin jo on karissut mun silmissä, mutta sillä ei ole merkitystä, joten ihan sama.Jokainen valitsee puolensa näemmä aina.



ps. Tuamakselle myös jaksamisia kanssani. Riittänee tämä kirjoittelu ainakin tältä päivältä mun osalta, joten verenpaineesi pysyy kurissa.


Olin jo vastaamassa aiempaan viestiisi, mutta muistin tämän keskustelutyylisi, jossa hävitään paikalta kun tivataan jotain perusteluja. Ei siinä, jokainen tavallaan.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tämä riitti kiitos! Ymmärrän nyt paljon paremmin tiettyjä asioita. Kyllä puolueettomuus tuossakin jo on karissut mun silmissä, mutta sillä ei ole merkitystä, joten ihan sama.Jokainen valitsee puolensa näemmä aina.

Keinotekoista höpötystä. Tai sitten ole hyvä ja osoita missä kohtaa ko. julkaisut ovat erehtynteet. Kiinnostaa kovasti.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Nyt on nähty eräänlainen tämän keskustelun huipentuma. Kääpiö sanoo, että Arhinmäen lausuntoja Naton tiimoilta ei tarvitse ottaa vakavasti, koska Annika Lapintie. Aika huikeaa settiä. Tietenkään itse Arhinmäen lausuntoon tämä kalsarikänniketjussa ansioitunut nimimerkki ei kykene ilmaisemaan tolkullista vasta-argumenttia.
Lukemattomissa ketjuissa prosenttimieheksi profiloitunut erku on tavoilleen uskollisena lujasti kassalla.

Miltä osin Lapintien, Arhinmäen ja Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän valtaosan maanpuolustukselliset näkemykset poikkeavat toisistaan ns. isoissa kysymyksissä? Niinpä. Vasemmisto näkee perinteisesti maanpuolustuksen potentiaalisena säästökohteena, joka esitetään joka ainoalla budjettikierroksella jonkinlaisena riippakivenä, jota ylläpidetään vähäosaisten kustannuksella. Tämä ei sinänsä liity Natoon, vaan on yleisempi ilmiö. Vasemmistoliitto ja sen edeltäjät ovat olleet enemmän tai vähemmän maanpuolustusvihamielisiä puolueita, varsinkin jos kriteerinä käytetään halukkuutta rahoittaa maanpuolustusta. Maanpuolustusasioissa Lapintie ja Arhinmäki pelaavat samalla puolella pöytää ja jakavat samantapaiset arvot ja päämäärät.

PV:n pitäisi ehdottomasti lopettaa satsaukset sotilaspastoreihin, sauvakävelykoulutukseen, ammattiurheiljoiden elättämiseen palkkalistoillaan, urheilujoukkojen kalliisiin ulkomaanleireihin ynnä muuhun maanpuolustuksen kannalta epäolennaiseen. Lisäksi esimerkiksi panostuksia sotilassoittokuntiin tulisi vähentää.
Vielä olisit voinut yksilöidä paljon muutakin, joka ei kuulu PV:n kovaan ytimeen. Voimme kyllä luottaa siihen, että kriisitilanteen uhatessa ja varsinkin eskaloituessa toiminnan painopiste tulee siirtymään kriisiajan moodiin. Rauhan aikana on mahdollista tehdä muutakin, jonka PV katsoo tarkoituksenmukaiseksi esimerkiksi julkisuuskuvalleen sekä henkilöstönsä kannalta. Sota-aikana varusmiestoimikunta ei taida paljoa järkkäillä varusmiehille golfkursseja tai reissuja lätkämatseihin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
...
Vielä olisit voinut yksilöidä paljon muutakin, joka ei kuulu PV:n kovaan ytimeen. Voimme kyllä luottaa siihen, että kriisitilanteen uhatessa ja varsinkin eskaloituessa toiminnan painopiste tulee siirtymään kriisiajan moodiin. Rauhan aikana on mahdollista tehdä muutakin, jonka PV katsoo tarkoituksenmukaiseksi esimerkiksi julkisuuskuvalleen sekä henkilöstönsä kannalta. Sota-aikana varusmiestoimikunta ei taida paljoa järkkäillä varusmiehille golfkursseja tai reissuja lätkämatseihin.

Lisäisin tähän vielä sen, että luultavasti kaikenlaisen sielunhoidon tarve - oli sitten kyse sotilaspastoreista tai mistä tahansa vastaavasta - vain lisääntyy kriisitilanteessa, tuossa mielessä "moodiin siirryttäessä" heidän toimintansa vain korostuu entisestään.

Ainakin näin on sotien historiassa ennen ollut, että papit ja muut keskustelukumppanit ja lohduttajat ovat olleet tärkeitä.

Sori ot.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Tämänhetkinen idän ja lännen nokittelu kun johtaa vääjäämättä konfrontaatioon ennemmin tai myöhemmin, on todella tärkeää olla siinä skenariossa kuulumatta kumpaankaan blokkiin, mikäli haluaa säilyttää pientäkään mahdollisuutta selvitä tuhoutumatta.

Mielestäni uskominen siihen, että emme kuulu EU-blokkiin on pahemmanlaista silmien ummistamista. Petät itseäsi. Me kuulumme omaan Europpalaiseen porukkaamme ja Venäjä johonkin toiseen (kai ainakin Valko-Venäjän kanssa). Jos jonkun EU-maan ja Venäjän välillä tulee oikea aseellinen konflikti, niin me emme ole puolueettomia välittäjiä. Me olemme rintamassa omalla puolellamme. Emme ehkä sotimassa, mutta sekin on mahdollista.

Siitä olen samaa mieltä, että meidän itse pitää kaikissa oloissa huolehtia omasta puolustuksestamme. Niin Naton jäsenenä kuin sen ulkopuolla.
 
Suosikkijoukkue
KK
Mielestäni uskominen siihen, että emme kuulu EU-blokkiin on pahemmanlaista silmien ummistamista. Petät itseäsi. Me kuulumme omaan Europpalaiseen porukkaamme ja Venäjä johonkin toiseen (kai ainakin Valko-Venäjän kanssa). Jos jonkun EU-maan ja Venäjän välillä tulee oikea aseellinen konflikti, niin me emme ole puolueettomia välittäjiä. Me olemme rintamassa omalla puolellamme. Emme ehkä sotimassa, mutta sekin on mahdollista.

Siitä olen samaa mieltä, että meidän itse pitää kaikissa oloissa huolehtia omasta puolustuksestamme. Niin Naton jäsenenä kuin sen ulkopuolla.
Mielestäni Valko-Venäjä on lähiaikoina yrittänyt päästä Venäjästä "eroon". Tai ainakin niin, ettei Venäjä pääsisi vaikuttamaan Valko-Venäjän asioihin niin paljoa.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Vielä olisit voinut yksilöidä paljon muutakin, joka ei kuulu PV:n kovaan ytimeen. Voimme kyllä luottaa siihen, että kriisitilanteen uhatessa ja varsinkin eskaloituessa toiminnan painopiste tulee siirtymään kriisiajan moodiin. Rauhan aikana on mahdollista tehdä muutakin, jonka PV katsoo tarkoituksenmukaiseksi esimerkiksi julkisuuskuvalleen sekä henkilöstönsä kannalta. Sota-aikana varusmiestoimikunta ei taida paljoa järkkäillä varusmiehille golfkursseja tai reissuja lätkämatseihin.

No minusta on niin, että niin kauan ei ole tolkullisia perusteita myöntää lisärahoitusta maanpuolustukseen, kun näitä määrärahoja on varaa hassata epäolennaiseen. Jos Suomen vanhustenhuollossa olisi valtion palkkalistoilla olevia soittokuntia, jotka kiertäisivät viihdyttämässä vanhuksia, niin ainakin itse näkisin sen epätarkoituksenmukaisena rahan käyttönä, vaikka varmasti sinällään piristäviä nämä soittotuokiot vanhuksille olisivatkin. Jos Suomen poliisin palkkalistoilla olisi ammattiurheiljoita, joiden työpanos itse poliisitoimintaan olisi olematon, niin se nähdäkseni veisi pohjaa pois valituksilta miehitys- ja resurssivajeen suhteen.

Nyt tuntuu erityisesti oikeiston keskuudessa vallitsevan ajatus siitä, että juuri maanpuolustus saa hassata rahojaan vaikka mihin epäolennaiseen, mutta muilla hallinnonaloilla puututaan kaikkeen mahdolliseen erittäin tarkasti. En kykene ymmärtämään moista logiikkaa.
 
Ei maanpuolustusta voi korvata hyvällä vanhustenhoidolla, eikä tietysti päinvastoinkaan. Vasemmistoliiton Annika Lapintien mielestä nähtävästi voi, ja mm. näiden näyttöjen valossa Lapintien ja samoja ajatuksia monelta osin jakavan pj. Paavo Arhinmäen anti maanpuolustuskeskusteluun on lähinnä tunnepohjaista paasaamista, jossa faktat eivät pääse oikein sivurooliinkaan.

Tältä pohjalta katson faktisesti toteennäytetyksi, ettei Arhinmäen ja pääosin muunkaan vasurirevohkan maanpuolustuksellisiin kannanottoihin pidä suhtautua kovin vakavasti.
Hyvin muotoiltu aiemmin se (joka kuitenkin jonkun vasuriuuvatin puolesta heti väärin tulkittiin), ettei Arhinmäen sanoilla ole painoarvoa. Kun kannatus on 9% ja ulosanti tunnepohjaista väsynyttä paskaa (vrt. maahanmuuttajat ja lastenvaunut), niin aika vähän sillä itse asiaan on merkitystä. Minun utopiassani mediat julkaisisivat vain hyvin perusteltuja mielipiteitä. Valta teknokraateille ja tutkijoille, ei ihkusti kansaan vetoaville populisteille.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuo kallista varuillaoloa piti kyllä sisällään myös sen, minne jäsenmaksumme suunnataan. Onhan NATO osallistunut sotiin, minne ei välttämättä olisi tarvinnut mennä. Kallista Suomelle, sillä ei kaikki sen toimet ole hyväksyttäviä+kallista laittaa poikiamme jonnekin hevonhelvettiin alkuasukkaiden tapettaviksi. Sotikoot sotansa itse, loppuisivatkin nopeasti, kun ei niitä kukaan tukisi.
Esimerkiksi Norja ja Tanska ovat Nato-maita jo vuodesta 1949. Kummassakaan maassa ei tietääkseni ole noussut polemiikkia ympäri maailmaa rellestävistä skandinaavisotilaista eikä sinkkiarkkujen äärellä itkevistä äideistä.

Ihmeen rasistinen kommentti muuten sinulta käyttää leimakirvestä alkuasukkaisiin ja heidän hevonhelvetiksi kutsumaasi asuinseutuun. Eikös vasemmistossa ole tapana uhriuttaa nämä alkuasukkaat ja syyllistää samalla suomalaiset jonkinlaisina osasyyllisinä siirtomaa-aikojen kuppaukseen? Ja jos joku tanskalainen tai norjalainen on kuollutkin siellä alkuasukkaiden hevonhelvetissä, niin he eivät taatusti ole päätyneet pataan ainakaan Naton mandaatilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No minusta on niin, että niin kauan ei ole tolkullisia perusteita myöntää lisärahoitusta maanpuolustukseen, kun näitä määrärahoja on varaa hassata epäolennaiseen. Jos Suomen vanhustenhuollossa olisi valtion palkkalistoilla olevia soittokuntia, jotka kiertäisivät viihdyttämässä vanhuksia, niin ainakin itse näkisin sen epätarkoituksenmukaisena rahan käyttönä, vaikka varmasti sinällään piristäviä nämä soittotuokiot vanhuksille olisivatkin. Jos Suomen poliisin palkkalistoilla olisi ammattiurheiljoita, joiden työpanos itse poliisitoimintaan olisi olematon, niin se nähdäkseni veisi pohjaa pois valituksilta miehitys- ja resurssivajeen suhteen.
En jaksa käydä tonkimaan PV:n selontekoja rahankäytöstä, mutta näin lonkalta uskallan sanoa, että sotilassoittokuntien rahankäyttö tekee Puolustusvoimien budjettiin heidän mittakaavassaan varsin vähäisen loven. En ole oikea ihminen perustelemaan puolesta tai vastaan sotilassoittokuntien tarpeellisuutta, eikä asia minua oikeastaan kiinnostakaan. Jos PV ja sen sidosryhmät kokevat tällaisen panostuksen arvoiseksi, niin soittakoot kaikin mokomin. Kunhan eivät lähde soitellen sotaan.

Jos viet erku ajatteluasi pidemmälle, niin aika äkkiä ollaan siinä pisteessä, että mm. kunnalliset teatterit ja monet kuntavetoiset museot tulisi joko yksityistää tai lakkauttaa kokonaan. Eivät nuo liity millään tavalla kuntien ydintoimintaan. Esimerkiksi teatteri ei ole mikään peruspalvelu, joka kunnan tai ylipäätään julkisen sektorin pitäisi välttämättä tarjota kansalaisilleen. Joku voisi tietysti sanoa, että maamme kunnanvaltuustoissa ja eduskunnassa näytellään jatkuvasti niin hienoja komedioita, draamoja ja joskus myös tragedioita, että tällä toimin yhteiskunta täyttää kansalaistensa teatteritarpeita jo ylenpalttisesti.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
En jaksa käydä tonkimaan PV:n selontekoja rahankäytöstä, mutta näin lonkalta uskallan sanoa, että sotilassoittokuntien rahankäyttö tekee Puolustusvoimien budjettiin heidän mittakaavassaan varsin vähäisen loven...

Sotilassoittokuntia ja niihin liittyviä menoja on pienennetty lähivuosina paljon, siinä määrin ettei paikkoja enää ole kovinkaan montaa, edes kyvykkäille muusikoille.

En näe tuossa enää hirveästi kiristämisen varaa, ellei erku sitten ehdota, että soittokunta-perinne lakkautetaan kokonaan.
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Suomen politiikka on kaikkiaan ollut sekavaa viimeisten vuosien aikana, oikeistopolitiikkaa se ei ole nähnytkään.

Tai sitten voi myös ajatella, että sekavuus on oikeistopolitiikan kulmakivi, suhmurointi kun olisi muuten paljon vaikeampaa. Todellisten pyrkimysten ja päämäärien sumentamiseen sekavuus istuu, kuin nenä putinin perseeseen ja tyhmän kansan saa helposti sumutettua mainostoimistohötöllä. Sisäpolitiikasssa ja (pitkin hampain) veronmaksajien rahojen hassaamisella toisarvoiseen tuo nyt vielä menee, mutta strategispoliittisesti toivotalkoot muuttuu kyllä epätoivotalkoiks, kun mielikuvat ja unelmahöttö ylikävelee järjen ja viisauden.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Sotilassoittokuntia ja niihin liittyviä menoja on pienennetty lähivuosina paljon, siinä määrin ettei paikkoja enää ole kovinkaan montaa, edes kyvykkäille muusikoille.

En näe tuossa enää hirveästi kiristämisen varaa, ellei erku sitten ehdota, että soittokunta-perinne lakkautetaan kokonaan.
Ei varmasti ole kenellekään yllätys, ottaen huomioon kuinka Puolustusvoimia on 2000-luvulla juustohöylätty ja yksiköitä yhdistetty tai lakkautettu. Menemättä leikkausten sysiin ja seppiin sen enempää, tämä tie on jo kuljettu loppuun ihan riippumatta siitä, mitä Suomen sotilaallisen liittoutumisen suhteen tapahtuu tulevaisuudessa. Kehitys ei tietenkään vähennä Suomen paineita arvioida sotilaallisen liittoutumisen tarvetta. Joskin on alleviivattava, että Suomen Nato-jäsenyyden tarve olisi aika lailla yhtä suuri, vaikka yhtään varuskuntaa ei olisi lakkautettu viimeisten 20 vuoden aikana ja PV:n kalusto olisi monta pykälää nykyistä ajanmukaisempi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tai sitten voi myös ajatella, että sekavuus on oikeistopolitiikan kulmakivi, suhmurointi kun olisi muuten paljon vaikeampaa...

Suomessa on hallitus, jossa istuvat/ovat istuneet käytännössä kaikki maamme vasemmistopuolueet, Arhimäki lähti menemään, jotta saisi nostetta eurovaaleihin.

Jos maassa harjoitettaisiin oikeistolaista politiikkaa, emme kiristäisi verotusta, vaan palveluita karsittaisiin, etenkin massiiviseksi paisunutta julkista sektoria. Mutta tämä tästä, asiasta on muissa ketjuissa. Oli vaan pakko huomauttaa, sen verran fiktiivinen oli vuodatuksesi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös