Pikkutenavako siellä kirjoittaa ja ilkkuu? Jos ei muistihirviönä osaa sanoa lehteä ja päiväystä, niin toivottavasti joku sellainen muistaa, sillä kyllä se on ihan mustaa valkoisella asiallisesti kirjoitettuna. Jäsenmaksu NATOon on suolainen. No, se koirahan älähtää johon kalikka kalahtaa.Ymmärrän.
Vai onko se sittenkään suolainen, jokainen voi päätellä itse seuraavasta:
Suomen sotilas 3/2014 artikkeli:
"NATO - väitteitä ja vastaväitteitä
Maksetaan, säästetään?
Väitteet: NATOon liittyminen nostaa Suomen puolustuskustannuksia, ja se vaatii, että jokainen jäsen käyttää vähintään 2% bruttokansantuotteestaan (BKT) puolustusmenoihin.
NATO edellyttää (toivoo) jäsenmailtaan uskottavaa omaa puolustusta ja katsoo, että siihen tarvitaan vuodessa 2% BKT:stä. Käytännössä tähän ei kuitenkaan nykyisistä jäsenmaista yllä kuin muutama, laskutavasta riippuen vuonna 2012 vain viisi maata (Yhdysvallat, Turkki, Kreikka, Viro, Ranska) täyttivät tämän ehdon. Suomi käyttää tällä hetkellä noin 1,47% (2013) puolustusmenoihin, mutta eri maiden luvut eivät ole monelta osin vertailukelpoisia, sillä eri maat kirjaavat eri asioita puolustusmenoihin. Esimerkiksi joissain maissa puolustusmenoista maksetaan eläkkeet, tullin, rajavartioston ja miliisin menot. Suomi pystyy tarvittaessa osoittamaan laskutapojen muutoksilla (esimerkiksi eläkevastuut sekä asevelvollisuus-järjestelmän kustannusten kirjaaminen), että se käyttää puolustusmenoihin suosituksen mukaiset 2%. Materiaalihankintoja koskevan budjettisuosituksen Suomi täyttää jo nyt.
NATO-jäsenyyden suorat vuosittaiset kuluvaikutukset puolustusbudjettiin olisivat laskelmista riippuen 40-60 miljoonaa euroa. Tästä summasta karkeasti noin puolet menisi Suomen osuutena NATOn budjettiin ja toinen puoli NATOn organisaatioon lähetettävien suomalaisten, (arviolta 75-100 sotilaan) kuluihin."
Ehkäpä minä ymmärrän suolaisen hiukan eri tavalla, mutta minä en saa tästä mitenkään suolaista kustannuserää Suomelle.
vlad.