Kenelle Suomi oli antamassa turvatakuita ennen 2MS, Virolle? Tiedätkö mitä tuo sana merkitsee?Kyllä siellä kumminkin taisivat saksa ja neuvostoliitto jaella euroopan sulle mulle tyyliin, eikä Suomen turvatakuukaan enää niin kiinnostanut tarjouksena, toki Suomen strateginen asema oli tuolloin varsin epäsuotuisa suurvallan naapurina, kun silloinen isopyörä nytkähti. Samalla periaatteella homma pyörii tänäänkin kaleidoskooppi vaan tuo vähän erimuotoisen kuvion.
Suomella ja neukkulalla oli hyökkäämättömyyssopimus, jota oli vieläpä 30-luvulla jatkettu. Suomi oli torjunut Natsi-Saksan lähentelyt ja nojatunut kansainliittoon, jo aikaisemmin oli reunavaltipolitiikka mennyt vessanpöntöstä alas. Tuon puolueettomampi ei voi olla ja Suomi joutui provosoimattoman hyökkäyksen kohteeksi. Aivan kuten Ukraina on nyt joutunut provosoimattoman hyökkäyksen kohteeksi, Venäjälle ei kuulu piip karvan vertaa kenet ukrainalaiset äänestää presidentiksi tai heittää hiuksista piip.
Historian valossa on urpoa olla menemättä NATOon. Tsaari sai valloitettua Suomi-nimisen maakunnan Ruotsilta todella monen yrityksen eli sodan jälkeen. 1MS melskeissä päästiin irtatumaan. 2MS Stalin yritti korjata tämän virheen, mutta onni oli meidän puolellamme. (Talvisodassa puna-armeija oli todella huono ja -44 sillä oli kiirus ehtiä Berliiniin, hyökkäys keskeytettiin.) YYA-aika tarkoitti jatkuvaa ystävyyden syventämistä ja päämääränä neukkulan taholta oli liittyminen. YYA-sopimuksen kautta olimme jo sen etupiirissä. Jeltsin oli suvantovaihe. Nykyään meidät luetaan lähiulkomaaksi ja ideologi Dugin osaksi Venäjää.
Viron presidentti Ilves: Venäläispoliitikoilla haaveita Suur-Venäjästä iltalehti.fi
"- Jotkut venäläispoliitikot alkavat elätellä haaveita Suur-Venäjästä sekä Suomen ja Puolan liittämisestä maahan. Itse en ota tällaisia kuvitelmia todesta."
JypFabu saa minulta nimityksen Venäjän etujen ajajaksi.Minä en kyllä ymmärrä logiikkaa, jossa se paska kutsutaan ehdoin tahdoin omaan niskaan, mitä ja ketä se hyödyttää?