Tämä nyt ei ole missään nimessä lopullinen ratkaisu...
Eli siis periaatteessa Suomi ja Ruotsi ovat jo nyt "liitossa" keskenään EU:n kautta, toki yhteistyötä voisi maiden välillä tiivistää ja kannattaakin toki näin tehdä....
Liittoutuma Suomen ja Ruotsin välillä ei ole mikään ratkaisu, eikä se muuttaisi oikeastaan mitään....
Minun mielestäni seurauksia ei pohdita täällä tarpeeksi laajasti. Ruotsin ja Suomen puolustusliitto ehdottomasti aiheuttaisi EU:ssa keskustelua.
Nuo keskustelut voisivat johtaa erinnäisiin toivottaviin asioihin. Henkeäni en pidättele tämän kanssa, mutta negatiivista vaikutusta en näe mahdollisena.
Seurauksia Norjalle maantieteellisesti pitää myös ajatella, NATO on teoriassa voimakkaampi, mutta kai Norjassakin ymmärretään se, että NATOn yhtenäisyys ei ole mitenkään varmaa.
En halua sanoa, että tämä olisi lopullinen ratkaisu, enkä itseasiassa itse edes usko mihinkään "turvatakuisiin", olen tätä käsitellyt aikaisemmin paljon.
Eli kuten olen aikaisemminkin sanonut, minä luotan vahvasti siihen, että kv. kentillä pystyttäisiin toimimaan Venäjän kanssa sillä tavalla, että karhu tajuaa, että jos menettää Suomen nielaisemalla tämän, menettää samalla ainoan rauhanneuvottelijan joka on valmis kovaan työhön kv. kentillä ja "ymmärtää" venäläisiä tarkoitusperiä.
Ruotsin kanssa liittoutuminen ei muuta tätä asiaa, koska Ruotsin intressit ovat hyvin samanlaiset kuin Suomen.
Yhtäkään konkreettista haittaa et esittänyt. Kerroit ettei siitä mielestäsi ole hyötyä.
Kuten sanoin, suunta tulee olla tämä, eikä NATO. Turvatakuita sieltä ei samalla tavalla saa, mutta kuten todettu, minä en sokeasti usko noihin turvatakuisiin.
suhtaudun siihen erittäin kriittisesti, sillä se ei mielestäni tarjoa Suomelle riittävän uskottavia turvatakuita.
Uskottavia turvatakuita ei edelleenkään mielestäni ole saatavilla mistään.
NATO on yksinkertaisesti liian iso ja jakautunut, sekä etnisesti, että maantieteellisesti.
Jos NATO:n johtomaa olisi esim Ranska tai britit, NATOssa olisi vain ja ainoastaan euroopan maita, niin kantani voisi todellakin olla eri.
Myös NATO:n asema olisi
merkittävissä määrin erilainen.
Painotan, että en pidä Ruotsin kanssa liittoutumista missään nimessä lopullisena ratkaisuna vaan erittäin pitkän ajan strategisesti viisaana päätöksenä.
Kysyin noita haittoja, mihin mielestäni kumpikaan ei vastannut vaan kiertelitte asiaa, että "ei ole hyötyä".
Minäpä esitän muutaman
mahdollisen haitan, vaikka olenkin sitä mieltä, ettei tälläiset asiat tässä vaakakupissa paina:
-Liitto saattaisi pahimmillaan aiheuttaa painetta EU:n puolella ja liitosta tehtäisiin ns. politiikan väline.
-Venäläiset näkisivät liiton "suur Suomen ensiaskeleina". (HUOM: En sano, että tämä pitäisi ottaa huomioon Suomen itsenäisten päätösten teossa, mutta haitta tämä siitä huolimatta voi olla).
-Liitto aiheuttaisi Suomen ja Ruotsin neutraalille asemalle vakavia askelia taaksepäin kv. kentillä. Tästä olen erittäin huolissani, mutta pidän mahdollisuutta häviävän pienenä, erityisesti verrattaessa NATO:n.
-Liitto olisi ensiaskel EU:n epäyhtenemiseen.
-EDIT: Lisätään vielä, että NATO ei näkisi tätä asiaa varmaan hyvänä.
Kuten sanoin, pidän noita mahdollisuuksia vähäisenä, ja on minulta tietysti typerää antaa teille aseita itseäni vastaan. Mutta mielummin kun kaivaudun poteroon keskustelen tästä asiasta avoimesti, yrittäen ottaa kaikki mahdolliset kannat ja puolet esille.