Tuota, totta puhuen en tosiaan ole ihan varma mitä mieltä olet ja miksi, ehkä tietty kiteyttäminen olisi välillä paikallaan... Anyway, minun takiani ei tarvitse tuollaista kiteyttämisen ja supistamisen vaivaa nähdä, luulenpa että tämä dialogi ei ole meille kummallekaan erityisen hyödyllinen.
Asia on niin moninainen, että sitä on ehkä hankala kiteyttää lyhyesti mutta yritetään nyt, ei siitä haittaakaan kait ole (paitsi ehkä se, että tunnun olevan yllättäen ainoa NATOn vastustaja joka täällä keskustelee).
-Naton historiasta ei löydy sellaista tilannetta, missä se olisi toiminut agressiivisesti jotain muuta maata "puolustaakseen" kuin Yhdysvaltoja. Tässäkin tapauksessa Natossa käytiin kovasti keskusteluja kuka osallistuu ja millä ja miten.
-Naton yhtenäisyys on arvoitus, olkoonkin että kyseessä on sotilasliittouma.
-Epäilen ettei NATO oikeasti "kerkiäisi" hätiin. Asiaa yritettäisiin ratkaista diplomaattisin keinoin niin pitkään, ettei sillä olisi enää merkitystä Suomen kansalaiselle.
-Suomella on mielestäni vaihtoehtoisia teitä, joita ei ole koetettu tutkia tarpeeksi. Ehkä nyt olisi aika?
-Valitettavasti 90 luvulla väärä poliitikko ehdotti pohjoismaista liittoa. On tuon poliitikon ainoita järkeviä ajatuksia.
-Ruotsin kanssa pitäisi pyrkiä muodostamaan liitto. Tämä on aivan selvä asia. Se miten tämä järjestetään ja ketä loppujenlopuksi on mukana on toinen asia.
-Suomen turvana toimii järkevä kv. politiikka. Tästä on parhaassa tapauksessa hyötyä myös maailmalle, eikä yksistään Suomelle.
Uskon edelleenkin tuohon monestimainittuun sillanrakentaja esimerkkiin.
Pidän tätä erittäin tärkeänä kohtana, koska haluan myös ajatella Suomen rajojen ulkopuolelle.
-EU nähdäkseni tulee muotoutumaan jatkossa militaristisempaan suuntaan, erityisesti jos Venäjä jatkaa touhujaan. Tähän voisi Suomi ruveta pikkuhiljaa jo oikeasti vaikuttamaan.
-Naton johtomaa on maantieteellisesti erittäin kaukana Suomi-Venäjä rajasta. Vaikka maailma on ns. pienentynyt vähentää tämä huomattavasti sen suunnan intressejä Suomeen.
-Ystäviä pitää löytää läheltä, ei kaukaa.
-On mielestäni Suomen edun mukaista pitää välit Venäjään hyvinä. Moni sanoo, ettei NATO tähän vaikuta, mutta itse en ole vielä täysin vakuuttunut asiasta.
-EU toimii
Suomelle jo nyt samantyylisenä kynnyskivenä ja ehkäisevänä elimenä mitä NATO jäsenyys toimisi. Itse näen, että mahdolliset Venäjän hyökkäykset voivat kohdistua ihan yhtä hyvin EU kuin NATO maahan. Perustan tämän siihen, että jos EU maahan on munaa hyökätä, niin silloin sitä on kyllä NATO maahankin ja silloin ovat asiat todella huonosti.
Toki olen valmis myöntämään, että NATO maahan teoriassa voisi olla "hankalampi ajatus" hyökätä. Käytäntöön tämä mielestäni ei kuitenkaan peilaidu.
-----------
Tuossa nyt yritän saada aikaiseksi kokonaiskuvaa aiheesta ja omasta mielipiteestäni. Toivon että osattaisiin lukea koko teksit koska jokainen argumentti liittyy toisiinsa, eikä ole suoraan mustavalkoinen.
Pahoittelen jos kirjoitustaitoni ei yllä sille tasolle, että teksti olisi täysin virheettömästi tulkittavissa.