Nakkikioski- ja kebab-skene

  • 141 948
  • 545

karhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Man Utd
Juttelin kerran näistä aiheista erään kebabravintolaa pitävän pitkään Suomessa asuneen kurdin kanssa, koska kysymys on mietityttänyt itseänikin. Ainakin tämän kaverin mukaan olisi täysin mahdollista Suomessakin käyttää sitä "oikeaa kebablihaa", mitä kebabeissa esimerkiksi jo Saksan korkeudella yleensä on. Syy, miksi näin ei tehdä, on kuulemma se, että suomalaiset on nyt vain totutettu siihen, että kebab on sitä, mitä se Suomessa on. Eli alan yrittäjät pelkäävät, ettei tuotteille olisi markkinoita, mikäli joku yrittäisi jotain vähänkin massasta poikkeavaa.

Tämä kaveri tosin pohti sitäkin, että ehkä nyt tilanne saattaisi olla jo toinen: ihmiset ovat matkustelleet jo sen verran paljon ulkomailla, että kokemusta muustakin kuin suomikebabeista alkaa useimmilta löytyä. Hän sitten tuumasikin, että mikäli avaa kaupunkiin joskus toisen ravintolan, niin siellä voisi yrittää tarjota vaikkapa sitä "aitoa kebabia".


Välillä, kun on kironnut näitä suomikebabbeja niin on mielessään miettinyt, että voisi vaikka jo kebabin takia ottaa taas Berliinin Kreuzbergin!
Liha oli kyllä niin taivaallista siellä etten ole vastaavaa saanut koskaan täällä.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Kyseinen grilli siirtyi sittemmin kiinalaisomistukseen, viimeiset havainnot tasosta muutaman vuoden takaa, jolloin oli vielä ok.

Varsin monet yö-snagarit ovat nykyään kinuskipaikkoja.

Itselleni on jäänyt mieleen vanhan Hertsikan puolella ollut snagari Kettutien ja Siilitien kolmion keskellä. Olin aikoinaan duunissa siinä lähellä ja ylitöitten jälkeen siitä sai varsin maukkaat tuplaporilaiset kotimatkalle. Isäntänä sellainen 195/130 -matalaääninen karju.

Tuskin tuotakaan enää on. Täytyykin käydä tsekkaamassa.

Itsehän olin mutsin snagarilla duunissa silloin keskenkasvuisena. Siihen aikaan mutsi paistoi ns. hampurilaispihvit itse himassa ja niitä tultiin stadista asti hakemaan, spudari kun oli Savion asemalla. Sämpylät tuli Elannolta, lihikset LSO:lta ja makkarat HK:lta. Kunnon kamaa siis. Eikä sitten juuri muuta kuin mausteet päälle tai väliin, miten vaan. Kauppa kävi, kunnes mutsi jäi auton alle ja kioski myytiin pois.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Tohon GaDan kysymykseen on vastaus Galata ja siellä galata special. On ainakin kastikkeen puolesta jotain muuta kuin nuo perus tomaattikastikkeet.
Minun mielestäni paras kebab asuu Galatassa Tampereella ja se maksaakin sen verran, että siitä maksetaan ehkä verot.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tohon GaDan kysymykseen on vastaus Galata ja siellä galata special. On ainakin kastikkeen puolesta jotain muuta kuin nuo perus tomaattikastikkeet.
Minun mielestäni paras kebab asuu Galatassa Tampereella ja se maksaakin sen verran, että siitä maksetaan ehkä verot.
Galata on tosiaan laadukkaammasta päästä Tampereen paikoista, mutta edelleen säälittävän kaukana hyvästä kebabista senkin tuotokset. Viihtyisä mesta se kyllä on.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Ydinkeskustassa ei oikein ole muuta hyvää paikkaa enää kuin Galata Hallituskadulla. Drinaa pidin siihen asti hyvänä, kunnes viimeisimmällä kerralla sain siellä homeiset lohkoperunat. Olkoon boikotissa nyt ainakin vähän aikaa. Punjabista on tässäkin ketjussa väännetty. Itse kävin sen taas testaamassa monen vuoden tauon jälkeen ja samaa paskaahan sieltä edelleen sai. Kaiken lisäksi palvelu on todella yrmeätä verrattuna esim. Galataan. Ei voi ymmärtää paikan suosiota. Todennäköisesti suurin osa syö siellä kännissä tietämättä edes missä on.

Hebunissa on myös todella mukava käydä omistajan mukavuuden ja ihan ok safkojen ansiosta. Samoin Näsilinnankadun Jalla Jalla on tutustumisen arvoinen paikka. Hakametsän jäähallin vieressä sijaitseva Verona on kiekkopeleissä käyville ihan hyvä paikka. Kauemmas ei tarvitse mennä saadakseen keskitasoa paremman kebabin...
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Jos pystyt yhtään liikkumaan toiselle puolella keskustaa, suosittelen ehdottomasti Satakunnankadulla olevaa Eviniä. Sieltä saa todella maukkaita ja isoja annoksia.

Silloin, kun vuosia sitten kävin lähes päivittäin Tampereella työn merkeissä ja halusin syödä kebabbia siinä ohessa niin Evin oli todellakin se toinen vaihtoehto Galatan ohella.
En tiedä mitä siinä Evinin kebabkastikkeessa on, ehkä hiven homejuustoa?
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Olin tuossa pari viikkoa sitten duunimatkalla Tukholmassa nelisen päivää ja kaveri pakotti maistamaan paikallisesta Grillikioskista/Katukeittiöstä sellaista safkaa kuin Lövbit Rullea. Hervottomaan Pita-tyyppiseen rieskarullan sisään tuli lehtipihvin tyyppinen kokoliha pihvi, perunamuusia sellaisesta soft ice mallisesta koneesta, salaattia punasipulilla ja soosi. Ei kuulosta kummoiseltakaan vai? Vittu parasta mitä olen varmaan koskaan saanut Grillikioskista. Uskallan väittää, että kokeilijat jättävät Tukholmassa McDonaldsit ja kebabit täysin väliin siitä kerrasta lähtien. Miksei vitussa tätäkään voi saada Suomesta? Ja, kyllä, ymmärrän, että kuulostaa todella omituiselta joku perunamuusi rieskan sisällä, mutta on aivan jumalattoman hyvää. Suositten kaikille, jotka Stokiksessa käyvät. Annos on helvetin iso ja maksaa siinä 60-70 kurnua.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olin tuossa pari viikkoa sitten duunimatkalla Tukholmassa nelisen päivää ja kaveri pakotti maistamaan paikallisesta Grillikioskista/Katukeittiöstä sellaista safkaa kuin Lövbit Rullea.

Edellisellä Tukholman reissulla tuli syötyä pari tunnbrödsrullea mikä on vastaava mutta pihvin tilalla makkara, erittäin herkullinen pikaruoka-annos kyllä. Suomestakin vastaavaa leipää saa kaupasta joten on tullut kotonakin pariin otteeseen tehtyä, tosin oikeanlaista soosia en ole löytänyt.

Ja Berliinin kebabit tosiaan pääosin voittaa suomalaiset, tosin laatu vaihteli siellä muutaman annoksen testin perusteella selkeästi paikkojen välillä
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ainakaan mun ohutleipärullapullani ei ollut aivan niin herkullinen kuin olen kuullut hehkutettavan. Voipi olla, että asioin väärällä kioskilla. Annetaan toinen mahdollisuus joskus, mutta ei tuo ainakaan mikään erikoinen ollut. Vähän kuin nihkeä uunimakkara perunamuussilla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Hiukan offtopicia, mutta tulipa mieleeni grillimakkaran olevan aivan loistavaa käärittynä rieskan sisään. Nam.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Ainakaan mun ohutleipärullapullani ei ollut aivan niin herkullinen kuin olen kuullut hehkutettavan. Voipi olla, että asioin väärällä kioskilla. Annetaan toinen mahdollisuus joskus, mutta ei tuo ainakaan mikään erikoinen ollut. Vähän kuin nihkeä uunimakkara perunamuussilla.

Jep, en ole maistanut makkaralla enkä maistakaan. Tuo pihvi versio oli täydellinen. Ja se perunamuusi ei todellakaan ole mitään pikapuru muusia. Tai varmaan onkin, mutta aivan helvetin hyvää jos vertaa mihin tahansa pakettiperunamuusiin.

Siitä vaan terminaalista ylöspäin eikä turistivirran mukana oikealle kohti gamla stania. Matkalla on myös Folkets Kebab, joka on paras kebu mesta jossa on tullut vierailtua.

Ja Glebille: Olisin voinut juoda sitä soosia paljaaltaan. Saahan tuo rullan myös kebab lihalla ja epäilisin myös sen hakkaavan täkäläiset rullakebut aivan yläpystyyn.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä vaan terminaalista ylöspäin eikä turistivirran mukana oikealle kohti gamla stania. Matkalla on myös Folkets Kebab, joka on paras kebu mesta jossa on tullut vierailtua.
Eli söit Lövbit Rullesi jossakin Medborgarplatsenin liepeillä? Folkungagatania joka tapauksessa olet kulkenut. Pitääpä ottaa tuo annos ohjelmaan, kun seuraavan kerran Södermalmilla (sinnehän sitä taas tulee luultavasti mentyä) Tukholman risteilyllä käyn.

Saako Suomesta jostain hyviä currywurst-annoksia? Rüsselsheimissa tuollaista söin ja hyvää oli. Lisäksi setissä oli aivan uskomattoman hyvin tehdyt ranskalaiset, rapeat ja maukkaat. Muutenkin Saksan pikaruokaskene oli lyhyen otannan perusteella OK, mm. kebabliha vaikutti maukkaammalta kuin Suomessa. Frankfurtissa olisi ollut Snack Point (Best Worscht in Town) -grillikioskeja, joista saa todella tulistakin currywurstia (tulisuusaste valittavissa A-F, C-luokan annoskin jo ilmeisesti habanero-tasoa), mutta nyt jäi kokeilematta.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Täällä ei taida olla Kuopion kebab-mestoista mitään juttua? Täällähän on paljon näitä mm: Caesars Pizzeria, Deja-Vu Pamukkale, Duran's Pizza & Kebab, Kemer Pizzeria Kebab, Marizella, Merhaba, Puijon Pizza ja Quattro pizzeria&kebab. Näistä voin itse suositella ainakin Duran`s ja Marizella -kebab annoksia! Caesarsin pizzat nyt on ainakin hyviä, en muista millainen toi kebab on. Torilta tulee joskus haettua kans kebab annoksia ja ainakin Suomi grilli on ollut ihan jees. Monesti on ollut vain jo niin heikko happi ettei noita torin "herkkuja" osaa edes arvostella kun hotkii vaan annokset ennen kuin hyppää taksiin. ;)
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Pitääpä ottaa tuo annos ohjelmaan, kun seuraavan kerran Södermalmilla (sinnehän sitä taas tulee luultavasti mentyä) Tukholman risteilyllä käyn.

No juu, eli Hornsgatanin ja Mariagatanin risteyksessä melkeinpä on tämä kioski. Paljon isompi tietysti kuin tavallinen snagari. Sellainen tyypillinen katukeittiö. Autollahan tuonne pääsee tietty paremmin Slussenin kautta ja vasemmalle kääntyen. Tultiin toisesta suunnasta, mutta niin olin ymmärtävinäni, että suoraan Viikkarin terminaaliinkin tuosta pääsisi nopeasti kävelemään. En tunne kuitenkaan Tukholmaa tarpeeksi hyvin. Mutta osoite on kuitenkin tuo, eli Hornsgatan.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Muutama kysymys Turun kebab-skenestä:

1) Verkahovin ja Parkin kentän vieressä sijainnut Kebabravintola Mir - koska tämä paikka on lopettanut toimintansa?

Paikan tarkka osoite oli Verkatehtaankatu 6. Tämähän oli todella kämäinen paikka, mutta toisaalta erittäin edullinen. Rakennuksessahan on vieläkin Mirin mainostauluja seinissä, ja paikka oli pitkään sen näköinen, että siellä tehtiin vain jotain remonttia tms. Mä muistelisin käyneeni ko. paikassa viimeksi ehkä joskus vuonna 2011 juuri ennen Sveitsiin muuttoani. Sieltä palattuani 2013 liiketila oli pitkään juuri tuollainen "WIP" tai "under construction".

Edelleenkin löytyy kaksikin nettisivua:
- MIR Pizzeria
- Mir Kebab & Pizzeria

2) mahtaako samalla paikalla nykyisin sijaitseva Ronja Kebab-Pizzeria samojen omistajien pyörittämä?

Ronja Kebab-Pizzeria on rekisteröity kaupparekisteriin 02.04.2014.

3) jos tämä ei ole samojen äijien pyörittämä, niin onko näillä wanhoilla Mirin äijillä joku uusi mesta Turussa tai lähiseuduilla?

Tästä paikasta sai nimittäin aikoinaan Turun ehdottomasti parhaat kanakebabit. Nyt mä en ole enää pitkiin aikoihin löytänyt mitään lähellekään vastaavaa - tai olen, mutta lähin paikka on löytynyt Tukholmasta. Oletukseni on, että näiden äijien uudestakin mestasta todennäköisesti saisi sitä yhtä herkullista kanakebabia.

4) onko joku käynyt jo tuossa uudessa Ronjassa maistamassa heidän kana-annoksiaan? Onko varras?

Kanakebab riisillä ei näytä kuuluvan valikoimiin, mutta eiköhän senkin saa tilaamalla. Sitten yleinen kysymys Turun kebab-skenestä:

5) mistä tällä hetkellä saa Turun (tai lähialueen) parhaan kanakebabin vartaasta - vai saako mistään?

Viime syksynä ja talvena noita tuli muutamiakin maisteltua, mutta... joka ikisestä paikasta, josta ko. annoksen tilasin, kana oli aina niitä valmiita (pakaste-?) kuutioita. Mirin kanakebabista teki ehdottomasti parhaan juuri se, että se oli aito kanavarras. Lihavartaan vieressä pyöri toinen möykky, joka oli kanaa! Tähän kun vielä yhdistettiin se törkeän hyvä kastike sekä edullinen hinta (muistaakseni 5,50EUR), niin hinta-/laatusuhde oli ainakin kohdillaan. Vielä yksi yleinen kysymys Turun kebab-skenestä:

6) koska Uudenmaankadulta on kadonnut kebabravintola Taksim? Ja mihin? Pyörittävätkö nämä äijät vielä jotain lafkaa?

Ainakin wanhan urbaanilegendan mukaan Taksimista sai Galatasarayn pelipaita päällä "tuntuvia" alennuksia kebuista.
 

Cream

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Jesse Niinimäki
Nostellaas ketjua ja kysellään Tampereen parasta makkaraperunapaikkaa. Nyt on niin sanotusti pakko saada mäsäyttää kunnon setti. Tampereen grilliskene taitaa olla heikohko, ainakin nykyään. Joku aika sitten hain pitkästä aikaa Marjolta ja ei saatana, maksoi kuin joku rotuhärkä ja sisältö oli pelkkää paskaa, ja sitä paskaa oli vähän.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä en kyllä ihan ymmärrä, miksei Suomessa ole yhtä ainutta paikkaa, joka tarjoaisi kunnon Döneriä. Vai onko sittenkin, enkä vain tiedä tästä? Puhun nyt siis mm. siitä leivästä, joka saksalaisissa paikoissa on sitä kuohkeaa, ilmavaa, suussasulavaa ja rapeaa samanaikaisesti.

Suomessa tämä kokonaisuus myydään "pitakebabina", leipä yleensä ihan paskaa ja kuivaa. Näin jopa Helsingin tunnetuimmissa kebab-mestoissa, kuten Eerikin Pippurissa.

JOS joku haluaa maistaa hyvää "kebabbia" stadissa, niin melkein suosittelisin libanonilaista mestaa Roban ja Fredan kulmassa (en muista nimeä). Varsinainen Döner tuo heidän nimikkoannoksensa ei ole, mutta heidän lihaschwarma - muistuttaa hivenen rullakebabia - on tosi hyvä ja tuoreista aineksista tehty.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Minä en kyllä ihan ymmärrä, miksei Suomessa ole yhtä ainutta paikkaa, joka tarjoaisi kunnon Döneriä. Vai onko sittenkin, enkä vain tiedä tästä? Puhun nyt siis mm. siitä leivästä, joka saksalaisissa paikoissa on sitä kuohkeaa, ilmavaa, suussasulavaa ja rapeaa samanaikaisesti.

Kunnon Döneriä ei saa muualta kuin Saksasta. Piste.

Lähimmäs sitä (minun kokemusteni perusteella) päästään Helsingin Kalliossa, Harjun Dönerissä.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Minä en kyllä ihan ymmärrä, miksei Suomessa ole yhtä ainutta paikkaa, joka tarjoaisi kunnon Döneriä. Vai onko sittenkin, enkä vain tiedä tästä? Puhun nyt siis mm. siitä leivästä, joka saksalaisissa paikoissa on sitä kuohkeaa, ilmavaa, suussasulavaa ja rapeaa samanaikaisesti.

Döner Harjussa leipänä on paksumpi, kuohkeampi ja rapeampi. En nyt tiedä, olisiko se sellaista mitä tarkoitat. Tosin itse tykkäsin enemmän heidän rullastaan, jossa oli pitaleivän omaista leipää. (Sama huomio kuin edellä....)
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nostellaas ketjua ja kysellään Tampereen parasta makkaraperunapaikkaa. Nyt on niin sanotusti pakko saada mäsäyttää kunnon setti. Tampereen grilliskene taitaa olla heikohko, ainakin nykyään. Joku aika sitten hain pitkästä aikaa Marjolta ja ei saatana, maksoi kuin joku rotuhärkä ja sisältö oli pelkkää paskaa, ja sitä paskaa oli vähän.
Ullan Grillillä Tammelantorilla on ainakin hinta/laatu(koko)-suhde kohdallaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Nostellaas ketjua ja kysellään Tampereen parasta makkaraperunapaikkaa. Nyt on niin sanotusti pakko saada mäsäyttää kunnon setti. Tampereen grilliskene taitaa olla heikohko, ainakin nykyään. Joku aika sitten hain pitkästä aikaa Marjolta ja ei saatana, maksoi kuin joku rotuhärkä ja sisältö oli pelkkää paskaa, ja sitä paskaa oli vähän.

Itse olen joskus kanssa käynyt "Marjolla" siinä apsin huudeilla. "Kolme" kertaa käynyt, ensimmäisen, viimeisen ja samalla ainoan. Ei vaan sytyttänyt se annos.
Siinä Tammelantorilla olevaa Ullan Grilliä on kehuttu. Ja ainahan voi käydä kysymässä esim. rautatieasemalla notkuvilta tolppa-apinoilta neuvoa. Jos taksikuski ei tiedä missä on parhaat grillisapuskat niin se ei ole oikea taksikuski silloin....
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä Tammelantorilla olevaa Ullan Grilliä on kehuttu. Ja ainahan voi käydä kysymässä esim. rautatieasemalla notkuvilta tolppa-apinoilta neuvoa. Jos taksikuski ei tiedä missä on parhaat grillisapuskat niin se ei ole oikea taksikuski silloin....

Jos haluaa saada paljon evästä niin kannattaa mennä Ullan grillille juuri ennen sulkemisaikaa, laittaa kysymättä esimerkiksi makkaroita lihapiirakan väliin kohtuullisen paljon.

Tammelan torin grillissä on vielä ollut tarjolla 90-luvun tyyliin lihapiirakkaa. Normaalin kokoinen piirakka, höyrynakkeja ja maito ollut suurin piirtein 5€ hintaista. Höyryssä lämmitettyjä piirakoita ei kyllä ole heilläkään. Mausteitakin saa pyytämällä vähemmän ettei ole kaikki rinnuksilla.
 
Viimeksi muokattu:
Siinä Tammelantorilla olevaa Ullan Grilliä on kehuttu. Ja ainahan voi käydä kysymässä esim. rautatieasemalla notkuvilta tolppa-apinoilta neuvoa. Jos taksikuski ei tiedä missä on parhaat grillisapuskat niin se ei ole oikea taksikuski silloin....

Itse en lähtisi Ullan Grilliltä tilaamaan makkaraperunoita. Mielestäni siellä lihapullat ovat parempia kuin makkarat.
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Nostellaas ketjua ja kysellään Tampereen parasta makkaraperunapaikkaa. Nyt on niin sanotusti pakko saada mäsäyttää kunnon setti. Tampereen grilliskene taitaa olla heikohko, ainakin nykyään. Joku aika sitten hain pitkästä aikaa Marjolta ja ei saatana, maksoi kuin joku rotuhärkä ja sisältö oli pelkkää paskaa, ja sitä paskaa oli vähän.
Marjo on kallis ja heikko Grilli. Oli vielä joskus laadukkaampi myös hinnoiltaan. En ole käynyt aikoihin. Eevan Grilli Sammonkadulla oli kirkkaasti Tampereen paras makkaraperunoissa, ainakin keskustan läheisyydestä. Mutta aika tuli ja vei Eevan eläkkeelle, vieläkin ikävä niitä puolikkaita makkaraperunoita salaatilla + chilikastikkeella. Ullan Grilli on ok, mutta kovin vetisiä ovat ranskalaiset usein siellä ja siksi ei tule käytyä kovinkaan usein. Annokset ovat kyllä hitollisen isoja, sen myönnän.

Myös Vaakon Nakin makkaraperunat olivat kova pettymys. Pienet ja vain ok tasoltaan. Pitkään itse olen etsinyt laadukkaita makkaraperunoita jostain päin Tamperetta, since Eevan Grilin poismeno, mutta ei ole näkynyt. Orimuskioskilla kuulemma on kohtuu hyvät grilliruuat, mutta itselle aivan liian kaukana käydä testatakseni ne. Lisäksi muistelisin että Tesoman Grilliä on ainakin joskus kehuttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös