Naisten MM-kisat 25.8.–4.9.2022 Herning & Fredrikshavn, Tanska

  • 29 456
  • 270

Glove

Jäsen
Naisten kohdalla mennään sitten samoin kompuroiden, mutta laimeammassa muodossa. Ammattimaisuutta voi vaatia vasta kun pelaajat on oikeasti ammattilaisia, eikä omin kustannuksin stipendien avulla treenaavia hallien jämä aikoina, siinä perspektiiviä.
Estääkö joku naisia pelaamasta ammattilaisina? Tietääkseni naisten joukkueita ei ole missään kielletty keräämästä sitä 1,5-2 miljoonaa euroa, jolla jo maksaisi pelaajillekin jonkinlaisen palkan.
 

Harzan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joe DeLoach
...Ammattimaisuutta voi vaatia vasta kun pelaajat on oikeasti ammattilaisia, eikä omin kustannuksin stipendien avulla treenaavia hallien jämä aikoina, siinä perspektiiviä.
Mä kyllä näkisin, että urheilussa ensin tulee ammattimaisuus ja sen myötä kenties ammattilaisuus eikä toisinpäin.
 

Joope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Toivoisin ihmisten ottavan mukaan näihin pohdintoihin sitten sitä perspektiiviäkin, eli millaista touhu oli, kun oltiin miestenkin puolella vielä puoliammattilainen kiekon kehitysmaa. Minusta nämä naisten "kohut" on vielä kovinkin laimeita, verrattuna siihen mitä kaikkea miesten puolella on saatu kohelletuksi.
Sinänsä ihan totta, että ei naisten puoliammattilais- tai osin lähes amatöörijoukkueen vertailu ole reilua miesten etenkin Jalosen aikana hyvin hiottuun kollektiiviin, joka on aika poikkeuksellinen kaikkien maiden maajoukkueet huomioiden. Mutta kuitenkin siellä taustalla on sama liitto ja organisaatio, joka on myös kehittynyt noista miesten joukkueen sekoilun ajoista, joten luulisi että sieltä olisi niitä samoja käytäntöjä osattu jotenkin paremmin hyödyntää myös naisissa. Osittain tämä on varmasti myös johtajuusongelma, eikä miesten ja naisten joukkueita voi johtaa samalla tavalla.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
"IS tavoitti myös Räisäsen, joka kertoi, ettei hänelle ole ilmoitettu hyllytyksestä. Räisänen ei kuitenkaan halunnut kommentoida asiaa enempää."
 

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Mutta kuitenkin siellä taustalla on sama liitto ja organisaatio, joka on myös kehittynyt noista miesten joukkueen sekoilun ajoista, joten luulisi että sieltä olisi niitä samoja käytäntöjä osattu jotenkin paremmin hyödyntää myös naisissa.

Osin, joissain asioissa on varmaan osattukin, mutta samalla pitää hoksata, kuinka paljon tässä ns. miesten kiekkomaalimassa on pelkkää naisten halveksuntaa, vähättelyä ja alentuvaa setäilyä. Nämä asiat vaikuttaa taustoissa niin liitossa kuin mediassakin ja homma lopulta noudattaa aika puhtaasti kiusaamisen kaavaa, joka taitaa olla suomalaisillakin olla parhaiten hallussa. Jos hoksaat heikomman, lyö kuin vierasta sikaa, sillä nostat omaa arvoasi ryhmässä. Tasa - arvon kyseessä ollen toivoisi että miehet kasvattaisivat pallit, niin ei tarvitsisi olla pelkkä mulkku. Toki, kaikkien motiivi iskeä ei ole yllekirjoitettu, vaan joissain asia selvästi herättää hahmottamatonta pelkoa siitä, että mikään panostaminen naisten kiekkoon vaikuttaa heikentävästi miesten kiekkoon ja menestymiseen. Jokainen sitten miettiköön tykönään näkyviä asioita summaten, kuinka itse asiat näkee, minulle koko tämä "kohu" leidit on aivan tyhjää opportunistista marinaa, joko puhtaan naisvihan suunnasta tai miehisen linnakkeen menettämisen pelosta. Tämä on sääli, sillä viimeinen asia, jonka sotkeutumaan missään roolissa asiaan soisi, on sukupuolittunut olkiukkoilu asiakysymysten eli jääkiekon sijaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En ymmärrä tätä kohua Räisäsen twiitistä. Isäänsä ei saisi onnitella? Ainahan rivien välejä voi tulkita toki miten haluaa. :)

No totta kai saa onniitella, mut osan ois voinu jättää siitä tekstistä pois. Sen nyt näki jo melkein sokeakin, että ihan puhdasta vittuiluahan se oli. Mutta tyylikästä sellaista... Ehkä ei kuitenkaan ihan järkevä, tuossa muodossa. Kyllä sen varmasti tajusi Meerikin siinä vaiheessa kun painoi "lähetä / lisää -nappia" että tästä nousee paskamyrksy

Tunnustan, että en todellakaan ole mikään asiantuntija, naisten kiekossa etenkään. En seuraa naisten pelejä kuin satunnaisesti näitä mm-kisojen pelejä. Ja pahoittelen, että sekaannun tähänkin ja jauhan jo monesti täällä ollutta asiaa, otaksun. ( En ole koko ketjua lukenut )

Mutta kyllähän tää häissä käynti -keissi on ihan käsittämätöntä paskaa mitä vaan voi olla. Olkoonkin, että sulla on lupa mennä kaverin häihin kesken kisoja, niin sä et vaan lähde sinne !?!?!.

Tässä vedetään ns. uskottavuus ihan alta kölin. Niin itse Tapanin kuin myös koko valmennuksen, tai ainakin sen / niiden osalta ketkä ovat sen luvan antaneet. Mutta myös koko naisten jääkiekon uskottavuus on viety tasolle jolle ei oikein tiedä itkeä vaiko nauraa

En tiedä, koska en itse pelaa, mutta luulisin, että kun pelaaja vetää maajoukkuepaidan päälle, on se hänelle kunnia-asia. Sitä pidetään päällä ylpeydellä ja kun pelataan MM-kisoissa on se vielä isompi juttu, kun joku harkkapeli "Kuortaneella". Ilmeisesti Tapani koki, että kaverin häät on kuitenkin tärkeämpi kuin USA peli...

Juu, jossain oli mainittu, että lupa häissä käyntiin oli annettu jo Heinäkuussa ? Siis "vajaa puolitoista kuukautta" aiemmin oli tiedossa, että yksi joukkueen parhaimmista, ellei paras pelaaja lähtee Tanskasta käväseen Suomessa, kun on kaverin häät. Ja tämä haluttiin salata. Eikö kenellekkään muka tullut mieleenkään, että tieto tulee ilmi kuitenkin. Viimeistään siinä vaiheessa kun muu jengi huomaa, et hei Tapani ei ookkaan ny treeneissä ja hei se ei oo USA pelissäkään. Mut sit ilmestyykin seuraavaan peliin.. WTF, missä sä oot 3 päivää ollu, kättä vääntämässä ? Tai kun Media kyselee, että miksi Tapani ei ole pelaavassa kokoonpanossa?

"IL:n tietojen mukaan häihin osallistuminen olisi ollut 29-vuotiaalle tähtipelaajalle ehtona MM-kisoihin osallistumiselle." Siis pelaaja alkaa asettaan "ehtoja" joo mä tuun kyl pelaan, mutta jos mä en pääse "Lissun" häihin niin mä en tuu ollenkaan... Tää vie totaalisesti pohjan valmennuksen uskottavuudelta, mun mielestä ?

Jos kerran USA pelillä ei ole niin väliä, et puuttuuko sieltä se yksi joukkueen parhaimmista pelaajista, niin miksi hän sitten osallistui Kanada peliin ? Jos "asennoituminen" on luokkaa, et no me hävitään niille kuitenkin, niin silloin ollaan hyvin hataralla nuoralla kiikkumassa tuolin kanssa.

Kun kerran häät oli Tapanille se "tärkein juttu", niin miksi ei tehty kuten täällä jo joku totesikin aiemmin, että leimataan se sun passi sit niiden häiden jälkeen. Tuut sit Tanskaan jne. Olisi edes koetettu keksiä joku selitys, uskottava selitys, miksi Tapani liittyy vasta USA pelin jälkeen joukkueeseen. Vaikka henkilökohtaisista syistä johtuen... Väitän, että siitä ei olisi tälläistä "kouhua" syntynyt. Kohua siitä varmasti olisi tullut, mutta nyt tehdyllä perseilyllä vedettiin pohjat....

Kai tästä tulee vielä joku tietokilpailu kysymys jota kysytään urheiluvisoissa 2035... Naisten jääkiekon MM-kisat 22. Miksi Susanna Tapani jätti USA pelin väliin.
a) Ylävartalovamma
b) Annettiin lepoa
c) Mahatauti
d) Kaverin häät oli Suomessa

Kiitos ja Anteeksi
 

Laheee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Carolina Hurricanes
Ainakin Tuula Puputti ja Juuso Toivola pitäisi heivata kohtalaisen nopeasti hiuksista pellolle. Eihän tossa puuhastelussa ole mitään mieltä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
"IS tavoitti myös Räisäsen, joka kertoi, ettei hänelle ole ilmoitettu hyllytyksestä. Räisänen ei kuitenkaan halunnut kommentoida asiaa enempää."
Julkisuudenhallintaa tässä hetkessä. Nyt Meeri turpa kiinni, kun toimittajat soittaa.

Järkyttävää puuhastelua.
 

Parthicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jaan kanssasi joitain ajatuksia, joita kirjoitat, mutta en kaikkea. Pelit olen katsellut ja siinä olen erimieltä, että kisat olisivat olleet mikään taka - askel. Sen sijaan kaukalossa on näkynyt eteenpäin menoa ja Suomi ei enää ole pelkkä yhden kentän poni, eli huolimatta ankeahkosta lähtökohdasta kokonaisuutena, myös askelia tason nostoon on tullut. Tämä ei tarkoita, etteikö tsekillä olisi kaikki saumat pudottaa leidit, sillä muuallakin taso on noussut, ei pelkästään Suomella.

Sitten jos miettii lainattua, olisiko kuitenkin niin, että median arvomaailma ja ambitiot vaikuttaisivat uutisointiin enemmän kuin nostetut kohut oikeasti vaikuttavat. Monella vanhalla parralla on suorastaan vihamielinen asenne naisten kiekkoa kohtaan ja asenteet tunkevat läpi uutisoinneissa. Muistan hyvin, millaista oli kommentointi niihin aikoihin, kuin miehet olivat puoliammattilaisia ja kisoissa tuli turpaan milloin itä - milloin länsisaksalta tai puolalta, vaikka "isoja" maita vastaan roikuttiin siedettävissä numeroissa aina häviten, oltiin kumminkin "parempia", kuin itä ja länsisaksat, ne kun ei edes viitsineet kovia maita vastaan teeskennellä yrittämistä, vaan keskittyivät mahdollisesti voitettaviin peleihin, opportunistista, kyllä, mutta palveli heidän etuaan parhaiten. Ihan niin kuin Sveitsi eilen, parhaat lepäämään ja tappiolla vastaan helpompi vastus kiitos päättömän sarjajärjestelmän.

Kasvukipunsa joutuu naistenkin kiekko käymään läpi kohuineen ja koheltamisineen, niin kuin on käynyt miestenkin kiekko. Muutos parempaan syntyy siinä vaiheessa, kun kiekkoperheessä syntyy tasa - arvo ja arvostus aidosti myös naisten kiekkoa kohtaan. Ilman kilpailukykyistä (eurooppalaista) omaa sarjaa pelkään pahoin, että naisten kiekko hitaasti näivettyy pois ja tämä on varmaan mannaa niille tahoille, joille naisten pelaaminen on riippa ja niille, joilla on suuri pelko, että ne panostukset, jotka lajissa kehittyäkseen olisi tehtävä olisivat pois miesten edustuskiekosta, eli joille kaikki on nollasumma peliä.

Itse katselen "kohuja" niin, että taivas ei ole pudonnut niskaan, eikä mitään elämää suurempaa möhläystä ole tehty, kokemattomuus ja perinteen ohuus synnyttää turbulenssia, kun käytänteet on hakusassa niin joukkueen johdolla kuin pelaajillakin, silti pelaamisessa ei mitään kohujen vaikutuksia ole näkynyt, vaan yhtä hyvin/huonosti siellä mennään kuin aina ennenkin, jossain paremmin, jossain asiassa huonommin, mutta vastahan on tämän valmennuksen ensimmäiset kisat.

Tukea nuo leidit tarvitsisivat myös medialta, eikä pikkuasioilla ruoskimista, vaikka somen aikana se vissiin on luonnonlaki, että kärpäsestä tehdään härkänen ja jos ei kärpästä löydy, se jollain ilveellä kyllä keksitään.

Pelillisesti eteenpäin meneminen vaatii kuitenkin myös rauhallisen ja yhtenäisen pukukopin. Uusimman IS:n jutun jälkeen on vähän ikävä tunnelma kopissa ja se on pois suorittamisesta. Kaikki voivat vain arvailla, kuka on vuotanut ja mitä, mutta monella on varmasti vahva aavistus siitä, ketkä ovat olleet IS:n lähteitä. Jotkut joukkueen sisällä ovat varmasti myös olleet tyytymättömiä Tapaniin ja Räisäsen, mutta nielleet sen joukkueen edun nimissä.

Jos ketjussa pelaa henkilö/henkilöitä, joka/jotka uskoo vuotajan olevan oma ketjukaveri, se ei hirveästi herätä luottamusta. Se voi olla pelin ratkaiseva asia. Ei annakaan sitä ratkaisevaa syöttöä. Ei annakaan takakarvaa. Ei heittäydykään kiekon eteen. Joukkueissa, joissa jokainen luottaa toisiinsa, nämä asiat tehdään.

Vastaavaa ei tule Leijonien kohdalla lähimenneisyydestä mieleen muuta kuin Janne Niinimaa, Raimo Summanen ja World Cup 2004. Silloin mentiin aivan kalkkiviivoille, mutta kyse oli kahden henkilön välisestä yhteentörmäyksestä ja erittäin poikkeuksellisesta tapahtumasta. Se maksoi lopulta Summaselle työpaikan ja sen jälkeen jatkettiin itse asiaan keskittymistä. Naisleijonilla nämä eivät ole enää poikkeuksia vaan suoranainen tapa.

Naiskiekon uskottavuudelle tällaiset tapahtumat ovat hyvin myrkyllisiä. Se keskivertokatsoja on nyt tähtäimessä, koska jos hänen lompakko seuraa naisleijonia, yhteistyökumppanit ja isot rahat seuraa perässä. Hänelle tästä kaikesta jää mieleen vain tämä joukkueelle haitallinen paska eikä itse peli. Samalla yritykset vetävät jarrusta ja isot rahat jäävät saamatta.

Median tehtävä on kertoa totuus. Tällä hetkellä se vallitseva totuus on tämä. Se syrjäyttää peliesitykset, joiden pitäisi olla kaiken keskiössä. Kaikki tämä ryönä on lopulta kuitenkin päävalmentajan auktoriteetin puutteen sekä sitä seuranneen pukukopin sisäisten selkäänpuukotusten seurausta. Kun lauman johtaja ei kykene hallitsemaan tilannetta, muroihin virtsaajia ei lopulta tarvita monta, että koko homma menee pilalle.
 

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Osin, joissain asioissa on varmaan osattukin, mutta samalla pitää hoksata, kuinka paljon tässä ns. miesten kiekkomaalimassa on pelkkää naisten halveksuntaa, vähättelyä ja alentuvaa setäilyä. Nämä asiat vaikuttaa taustoissa niin liitossa kuin mediassakin ja homma lopulta noudattaa aika puhtaasti kiusaamisen kaavaa, joka taitaa olla suomalaisillakin olla parhaiten hallussa. Jos hoksaat heikomman, lyö kuin vierasta sikaa, sillä nostat omaa arvoasi ryhmässä. Tasa - arvon kyseessä ollen toivoisi että miehet kasvattaisivat pallit, niin ei tarvitsisi olla pelkkä mulkku. Toki, kaikkien motiivi iskeä ei ole yllekirjoitettu, vaan joissain asia selvästi herättää hahmottamatonta pelkoa siitä, että mikään panostaminen naisten kiekkoon vaikuttaa heikentävästi miesten kiekkoon ja menestymiseen. Jokainen sitten miettiköön tykönään näkyviä asioita summaten, kuinka itse asiat näkee, minulle koko tämä "kohu" leidit on aivan tyhjää opportunistista marinaa, joko puhtaan naisvihan suunnasta tai miehisen linnakkeen menettämisen pelosta. Tämä on sääli, sillä viimeinen asia, jonka sotkeutumaan missään roolissa asiaan soisi, on sukupuolittunut olkiukkoilu asiakysymysten eli jääkiekon sijaan.
Ymmärsinkö oikein että tämä kuohuntakin on miessukupuolen vika?
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Osin, joissain asioissa on varmaan osattukin, mutta samalla pitää hoksata, kuinka paljon tässä ns. miesten kiekkomaalimassa on pelkkää naisten halveksuntaa, vähättelyä ja alentuvaa setäilyä. Nämä asiat vaikuttaa taustoissa niin liitossa kuin mediassakin ja homma lopulta noudattaa aika puhtaasti kiusaamisen kaavaa, joka taitaa olla suomalaisillakin olla parhaiten hallussa. Jos hoksaat heikomman, lyö kuin vierasta sikaa, sillä nostat omaa arvoasi ryhmässä. Tasa - arvon kyseessä ollen toivoisi että miehet kasvattaisivat pallit, niin ei tarvitsisi olla pelkkä mulkku. Toki, kaikkien motiivi iskeä ei ole yllekirjoitettu, vaan joissain asia selvästi herättää hahmottamatonta pelkoa siitä, että mikään panostaminen naisten kiekkoon vaikuttaa heikentävästi miesten kiekkoon ja menestymiseen. Jokainen sitten miettiköön tykönään näkyviä asioita summaten, kuinka itse asiat näkee, minulle koko tämä "kohu" leidit on aivan tyhjää opportunistista marinaa, joko puhtaan naisvihan suunnasta tai miehisen linnakkeen menettämisen pelosta. Tämä on sääli, sillä viimeinen asia, jonka sotkeutumaan missään roolissa asiaan soisi, on sukupuolittunut olkiukkoilu asiakysymysten eli jääkiekon sijaan.
Kannanotto suoraan kuin joltain Tarja Haloselta, vaikka en nyt tässä väitä, että Tarja tuolla nimimerkillä tänne kirjoittelisi. Tarjahan on luultavasti kalliolaisten työläisseurojen kannattaja, eikä JYP niihin kuulu. Mutta yksisilmäisyydessään ihan samaa luokkaa.

Naisten kiekossa on myös organisaatiotasolla miehiä mukana, joten osa kritiikistä menee miehillekin. Tämä naisleijonien puuhastelu ja kaaos on ihan molempien sukupuolten vika. Ja se harmittaa tällaista toksista setämiestäkin. Toivon naisleijonille oikeasti menestystä. Olen viime vuosina nähnyt eteenpäinmenoa ja olen ollut siitä onnellinen.

Silti kaikkein vähiten tarvitaan tuollaista vastakkainasettelua. Uskaltaisin sanoa, että todella toksinen puheenvuoro naiskiekosta. Tuo asenne ei edistä mitään. Ja varmaan tässä nyt useimmat silti toivovat naisleijonille onnea ja menestystä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Naiskiekon uskottavuudelle tällaiset tapahtumat ovat hyvin myrkyllisiä. Se keskivertokatsoja on nyt tähtäimessä, koska jos hänen lompakko seuraa naisleijonia, yhteistyökumppanit ja isot rahat seuraa perässä. Hänelle tästä kaikesta jää mieleen vain tämä joukkueelle haitallinen paska eikä itse peli. Samalla yritykset vetävät jarrusta ja isot rahat jäävät saamatta.

Median tehtävä on kertoa totuus. Tällä hetkellä se vallitseva totuus on tämä. Se syrjäyttää peliesitykset, joiden pitäisi olla kaiken keskiössä. Kaikki tämä ryönä on lopulta kuitenkin päävalmentajan auktoriteetin puutteen sekä sitä seuranneen pukukopin sisäisten selkäänpuukotusten seurausta. Kun lauman johtaja ei kykene hallitsemaan tilannetta, muroihin virtsaajia ei lopulta tarvita monta, että koko homma menee pilalle.

Ehkä olen sovinistisika, mutta kyllähän se kiekkopuolella taitaa mennä tosiaan niin, että se tyttö/naiskiekkoilu ei saa samanlaista rahallista "tukea" kuin pojat/miehet. Ja mitä pienempi paikkakunta, sitä suurempi se ero on... ? Näinhän se ei saisi mennä? Toisaalta, joillain paikkakunnilla saattaa olla niin, että tytöt/naiset ovat enemmän kiinostuneita esim. lentopallosta, jossa harrastuskustannukset, ainakin junnujen osalta on murto-osia kiekon kuluista. Sä et tarvii oikeastaan kun sisätossut, koska seura kustantaa peliasut?

Mutta kun aletaan puhumaan vaikka nyt tuosta kiekossa liikkuvasta rahasta, niin tämä keissi ei todellakaan tehnyt hyvää. Nyt kun paska ns. osui tuulettimeen ja homma tuli tällä tavalla sen "suuren yleisön" tietoon, saatiin mainosta, mutta ei missään nimessä hyvää. Kuinka moni edes tiesi, että nyt pelataan Naisten MM-kisoja, hei Elokuussa lätkän MM-kisat. Nyt keissi on kaikkien huulilla ja on ollut sitä jo kohta viikon verran...

Median tehtävä on totta kai uutisoida tapahtumista ja tuoda sitä tietoa kansalle. Media pyrkii myös tuotaan tietyt asiat esille varsin raflaavalla tavalla. Kunnon otsikko myy, se asiasisältö voi olla hyvinkin pientä itse uutisessa, mutta kun keksitään tyhmä ja sensaatiohakuinen otsikko, joku voi jopa ostaa sen paperiversion Iltasanomista tai Iltalehdestä.

Ja koska sovinisti olen, niin veikkaan, että tuolla naisten pukuhouneessa jne. tämä selkään puukottaminen on vielä rajumpaa kuin miehillä? Miehillä se taitaa kuitenkin olla paremmin hallussa että mitä tapahtui jätkien mökkireissussa Levillä, jää Leville. Se et Pena ( nimi muutettu ) kävi uittaan melaa naapurimökissä, ei leviä Leviltä.

Nyt viimeistään tässä "Tapanin hääretkessä ja Meerin ulostulemisessa" pitäisi ottaa aikalisä. Viheltää peli poikki ja jonkun pitää tulla ulos tiedotteen kanssa, että kyseiset asiat on loppuun käsitelty. Niitä ei julkisuudessa enään huudella ja joukkuetta mediassa koskevat asiat käsitellään henkilön X kanssa.
 

Peluuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Ainakin Tuula Puputti ja Juuso Toivola pitäisi heivata kohtalaisen nopeasti hiuksista pellolle. Eihän tossa puuhastelussa ole mitään mieltä.
Nimenomaan näin. Kyllä minun sympatiat on Meeri Räisäsen puolella. Mielestäni hän on "kettuillut" loistavasti ja ihan syystä. Sekä onnitteluviesti isälle, että kommentti valmentajasta olivat todella nerokkaita. Faktisestihan hän sanoi joka tilanteeseen sopivan "totuuden" eli samahan se kuka se valmentaa. Näinhän se tavallaan on myös ilman mitään tämän kaltaisia hölmöilyjä. Siis siinä mielessä sama, että pelaajat pyrkivät tekemään parhaansa valmentajasta riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Naisten kiekossa on myös organisaatiotasolla miehiä mukana, joten osa kritiikistä menee miehillekin. Tämä naisleijonien puuhastelu ja kaaos on ihan molempien sukupuolten vika. Ja se harmittaa tällaista toksista setämiestäkin. Toivon naisleijonille oikeasti menestystä. Olen viime vuosina nähnyt eteenpäinmenoa ja olen ollut siitä onnellinen.

Erittäin hyvä ja pointin sisältävä huomio, lisäksi kannattaa huomata, että ylin, myös naisten kiekon mahdollistaja on varsin miesvaltainen. Arvostelemassasi kommentissani perkasin ihan jokaiselle silmät omaavalle juurisyitä tiettyihin reagointeihin, ei minun niitä ole keksiä tarvinnut, korkeintaan laskea 1+1

Tuo huomiosi on kuitenkin osuva ja paikallaan sen painottamiseksi, ettei tässä yksi sukupuoli ole syypää ja sopan hämmentäjä. Oma kokemukseni työelämässä, niin esimiestasolla, tiimin vetäjänä, kuin suorittajanakin sanoo asiasta sen, että kaikkein eniten tuloksen tekoon ja tavoitteisiin pääsy on kiinni a) johtamisen osaamisesta b) ryhmädynamiikan syntymisestä, jotka ei miltään osin ole sukupuolikysymys. Muroihin kusijoita löytyy yhtä paljon kummastakin, kuin myös osaavia motivoituneita tekijöitä, oikeastaan ainoa, missä olen sukupuolen nähnyt ja kokenut työurani aikana vaikuttavan kielteisesti on miehet, joiden itsetunto ei ole kestänyt naista johtajana. Luulin pitkään, että tämä on muiden, takapajuisempien kulttuurien ongelma, kunnes tämmöisiin tuli muutaman kerran törmättyä.

Kommenteillani olen myös sitä halunnut esiin tuoda, että kannattaa löytää mittasuhteet asioista, miehet on historiassaan jääkiekossa tötöilleet monta luokkaa rajummin oppirahoja maksellessaan, ilman, että siinä sukupuoli on raippaa saanut vaan asiat, mutta samalla on huomioitava, ettei noihin aikoihin ollut sosiaalista mediaa ja toimittajat mieluusti pimitti skuuppejaan, koska se oli viisasta, jos halusi lisää skuuppeja ja se oli maan tapa.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Median tehtävä on kertoa totuus. Tällä hetkellä se vallitseva totuus on tämä. Se syrjäyttää peliesitykset, joiden pitäisi olla kaiken keskiössä.
Niinhän media aina korostaa rooliaan, kuinka se täyttää yhteiskunnallista tehtäväänsä ja kaivaa esille totuutta. Parhaimmillaan ja ihanteellisimmillaan se onkin sitä. Raadollisimmillaan sitten jotain ihan muuta varsinkin mainoseuroista ja irtonumeromyynnistä elävillä iltapäivälehdillä tai jollain pelikasinoita ja vedonlyöntisivustoja mainostavilla "uutissivustoilla".

Naisleijonien kannalta oli erittäin noloa, että Tapanin "henkilökohtaiset syyt" osoittautuivatkin ystävän häissä vierailuksi kesken MM-kisojen. Tämän asian tuominen julkisuuteen oli perusteltua, koska joukkueenjohto yritti naamioida naurettavan syyn muuksi kuin se oli. Yle taisi olla ensimmäinen, joka kertoi ihan suoraan häistä.

Kohu on sittemmin paisunut kuitenkin poskettomaksi. Tapani palasi, ei ilmeisesti tartuttanut joukkuekavereihin koronaa ja maajoukkueen käytännöt käydään tulevaisuutta ajatellen läpi turnauksen jälkeen. Case closed ja keskitytään pelaamaan turnaus loppuun. No, ei tietenkään, koska tästä lehmästähän saa lypsettyä klikkiotsikoita vielä turnauksen loppuun asti.

Jos ajatellaan viime kauden Räty-kohua, niin pieni kohu oli ennen elokuun MM-kisoja, kun Räty ei voinut osallistua kisoihin. Syy oli pätevä, joten kisat pelattiin ilman Rätyä, kaikki tyytyivät siihen ja kotiin tuli pronssia.

Sitten lokakuussa joitain päiviä ennen marraskuun maajoukkuetauon kokoonpanon julkaisemista luottotuomittaja Sasha Huttunen tuo ilmi hänelle vuodetun "skandaaliuutisen", että Rätyä ei muuten valita marraskuun harjoitusotteluihin. Siitä lähti myllytys, joka jatkui helmikuun olympialaisiin asti aina, kun Naisleijonat olivat esillä mediassa. Tammikuussa ennen olympiajoukkueen julkaisemista vuodettiin taas tieto, että Räty ei ole mukana. Toki liitto/Mustonen mokasivat senkin jälkeen. Kun olisi ollut muutama päivä aikaa miettiä viestintää, niin tiedotustilaisuudessa höpistiin jostain kotiin jäävistä varamaalivahdeista. Tekivät aivan liian helpoksi medialle lyödä heitä oikein olan takaa.

Paljastiko media tuossa jotain yhteiskunnallisesti merkittävää totuutta? Väitän, että ei, eikä asiasta kerrottu edes kaikkia ihan julkisesti saatavilla olevia näkökulmia, joista osa olisi saattanut tehdä myös Mustosen toimintaa ymmärrettävämmäksi. Taustalla saattoi olla jotain muutakin, mikä ei ole tullut esille. Mediassa löi läpi lähinnä Rädyn näkökulma.

Nyt kun tuo Huttusen purkaus Räisäsestä tuli ilmi, niin se pistää kyllä miettimään, kuinka objektiivista ja agendatonta Huttusen uutisointi Naisleijonien ympärillä oikein onkaan. Kehitetäänkö klikkiotsikoita iltapäivälehteen vain rahankiilto silmissä vai onko motiivina jotain muutakin? En ymmärrä.
 

lunde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Chicago Blackhawks, naiskiekko
Sinänsä ihan totta, että ei naisten puoliammattilais- tai osin lähes amatöörijoukkueen vertailu ole reilua miesten etenkin Jalosen aikana hyvin hiottuun kollektiiviin, joka on aika poikkeuksellinen kaikkien maiden maajoukkueet huomioiden. Mutta kuitenkin siellä taustalla on sama liitto ja organisaatio, joka on myös kehittynyt noista miesten joukkueen sekoilun ajoista, joten luulisi että sieltä olisi niitä samoja käytäntöjä osattu jotenkin paremmin hyödyntää myös naisissa.
Niinhän sitä tosiaan luulisi, mutta ei ole ainoa asia missä ihmetyttää, että ovatko maailmanmestaruuksia ja olympiakultaa voittava miesten joukkue ja naisten joukkue saman liiton joukkueita.

Siinä missä miesten kohdalla hommat tehdään aina viimeisen päälle, naisten kohdalla ei olla selvästikään valmiita käyttämään yhtään ylimääräistä euroa. Liiton strategioissa puhutaan naisten jääkiekosta jonain erityisenä painopisteenä, mutta silti maajoukkue haudataan Suomessa pelatessaankin pois suuren yleisön silmistä Vierumäelle ja umpisurkean Leijonat.tv:n maksumuurin taakse.

Naisleijonat pääsevät isommille areenoille oikeastaan vain silloin, jos ottelun saa järjestettyä jotenkin samoihin puitteisiin kuin miesten ottelu (esim. Karjala-turnauksen arkipeli) tai sitten joku seura järjestää ne puitteet maajoukkueen ottelutapahtumalle ja ottaa mahdollisesti myös lipunmyyntiin liittyvän taloudellisen riskin.

Ei edes yritetä rakentaa naisten maajoukkueen ympärille sellaista kulttuuria, että katsojat oppisivat käymään peleissä ja että ne pelit voisivat jossain vaiheessa kustantaa itse itsensä tai jopa tuottaa liitolle rahaa.

Kaikki tuo sama koskee myös tiedottamista niin maajoukkueen kuin liiton järjestämän Naisten Liigankin osalta.

Muokattu:
Perspektiivin vuoksi lisätään vielä uutinen tältä päivältä, joka kertoo, että Helmareiden eli naisten jalkapallomaajoukkueen syyskuiseen MM-karsintaotteluun Tampereen Ratinan stadionilla on myyty ennätyksellisesti jo lähes 6000 lippua. Lisäksi ottelua ei näytetä jossain maksullisessa Huuhkajat.tv:ssä, vaan Ylen televisionkanavalla. Aika iso ero vaikka Naisleijonien elokuisiin Japani-otteluihin, joita oli katsomassa Vierumäellä 30 ja 40 katsojaa. Näin molemmat ottelut paikan päällä ja meininki oli aika kaukana Espoo 2019 huumasta.
 
Viimeksi muokattu:

Håkanhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Altavastaajat
Niinhän sitä tosiaan luulisi, mutta ei ole ainoa asia missä ihmetyttää, että ovatko maailmanmestaruuksia ja olympiakultaa voittava miesten joukkue ja naisten joukkue saman liiton joukkueita.

Siinä missä miesten kohdalla hommat tehdään aina viimeisen päälle, naisten kohdalla ei olla selvästikään valmiita käyttämään yhtään ylimääräistä euroa. Liiton strategioissa puhutaan naisten jääkiekosta jonain erityisenä painopisteenä, mutta silti maajoukkue haudataan Suomessa pelatessaankin pois suuren yleisön silmistä Vierumäelle ja umpisurkean Leijonat.tv:n maksumuurin taakse.

Naisleijonat pääsevät isommille areenoille oikeastaan vain silloin, jos ottelun saa järjestettyä jotenkin samoihin puitteisiin kuin miesten ottelu (esim. Karjala-turnauksen arkipeli) tai sitten joku seura järjestää ne puitteet maajoukkueen ottelutapahtumalle ja ottaa mahdollisesti myös lipunmyyntiin liittyvän taloudellisen riskin.

Ei edes yritetä rakentaa naisten maajoukkueen ympärille sellaista kulttuuria, että katsojat oppisivat käymään peleissä ja että ne pelit voisivat jossain vaiheessa kustantaa itse itsensä tai jopa tuottaa liitolle rahaa.

Kaikki tuo sama koskee myös tiedottamista niin maajoukkueen kuin liiton järjestämän Naisten Liigankin osalta.

Muokattu:
Perspektiivin vuoksi lisätään vielä uutinen tältä päivältä, joka kertoo, että Helmareiden eli naisten jalkapallomaajoukkueen syyskuiseen MM-karsintaotteluun Tampereen Ratinan stadionilla on myyty ennätyksellisesti jo lähes 6000 lippua. Lisäksi ottelua ei näytetä jossain maksullisessa Huuhkajat.tv:ssä, vaan Ylen televisionkanavalla. Aika iso ero vaikka Naisleijonien elokuisiin Japani-otteluihin, joita oli katsomassa Vierumäellä 30 ja 40 katsojaa. Näin molemmat ottelut paikan päällä ja meininki oli aika kaukana Espoo 2019 huumasta.

Miehet ja pojat tuottavat rahaa, naiset eivät. Tämä on hyvin yksinkertaista ja tasa-arvoa parhaimmillaan. Ei anneta kusivehkeiden määrittää rahamäärää, vaan tuottavuuden.
 

Simolainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsirannikko
Niinhän sitä tosiaan luulisi, mutta ei ole ainoa asia missä ihmetyttää, että ovatko maailmanmestaruuksia ja olympiakultaa voittava miesten joukkue ja naisten joukkue saman liiton joukkueita.

Siinä missä miesten kohdalla hommat tehdään aina viimeisen päälle, naisten kohdalla ei olla selvästikään valmiita käyttämään yhtään ylimääräistä euroa. Liiton strategioissa puhutaan naisten jääkiekosta jonain erityisenä painopisteenä, mutta silti maajoukkue haudataan Suomessa pelatessaankin pois suuren yleisön silmistä Vierumäelle ja umpisurkean Leijonat.tv:n maksumuurin taakse.

Naisleijonat pääsevät isommille areenoille oikeastaan vain silloin, jos ottelun saa järjestettyä jotenkin samoihin puitteisiin kuin miesten ottelu (esim. Karjala-turnauksen arkipeli) tai sitten joku seura järjestää ne puitteet maajoukkueen ottelutapahtumalle ja ottaa mahdollisesti myös lipunmyyntiin liittyvän taloudellisen riskin.

Ei edes yritetä rakentaa naisten maajoukkueen ympärille sellaista kulttuuria, että katsojat oppisivat käymään peleissä ja että ne pelit voisivat jossain vaiheessa kustantaa itse itsensä tai jopa tuottaa liitolle rahaa.

Kaikki tuo sama koskee myös tiedottamista niin maajoukkueen kuin liiton järjestämän Naisten Liigankin osalta.

Muokattu:
Perspektiivin vuoksi lisätään vielä uutinen tältä päivältä, joka kertoo, että Helmareiden eli naisten jalkapallomaajoukkueen syyskuiseen MM-karsintaotteluun Tampereen Ratinan stadionilla on myyty ennätyksellisesti jo lähes 6000 lippua. Lisäksi ottelua ei näytetä jossain maksullisessa Huuhkajat.tv:ssä, vaan Ylen televisionkanavalla. Aika iso ero vaikka Naisleijonien elokuisiin Japani-otteluihin, joita oli katsomassa Vierumäellä 30 ja 40 katsojaa. Näin molemmat ottelut paikan päällä ja meininki oli aika kaukana Espoo 2019 huumasta.
Tai sitte innovoitaisiin. Naiset perustaisivat Naisten Jääkiekkoliiton. Sinne varmasti löytyisi joka postille johdosta huoltajaan sellainen ammattilaisten joukko, joka homman hoitais. Ei tarttis sotkee hommaan niitä, jotka tekee naisten maajoukkueeseeen liittyvii hommia otona ja vasemmalla kädellä.
Tuotto jaettaisiin kaikille Suomen naislisenssipelaajille.
Tää innovointi on ilmanen. Eiku hommiin.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Juuri näin. Miksipä miesten liigaorganisaatio lähtisi sijoittamaan naisten lätkään 2 miljoonaa kun se ei tuota mitään?

Luulen, että HIFK, TPS ja HPK ovat ainakin nähneet tuossa jotain kun toiminta on otettu Liigajoukkueen yhteyteen. 2 miljoonaa nyt oli taas ihan hupiukkonumero.

Nämä seurat ovat omalta osaltaan auttamassa joukkueitaan kohti ammattimaisempaa toimintaab hyödyntämällä resursseja ja yhteistyökumppaneita. Ja ehkäpä ajattelevat esimerkiksi niin, että siitä voi tulla hyötyä esimerkiksi potentiaalisten junioripelaajien kautta. Siellä on aika perkeleesti rahaa mikä kohdistuu nyt muualle kuin jääkiekkoon.
 

Pande30

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Miehet ja pojat tuottavat rahaa, naiset eivät. Tämä on hyvin yksinkertaista ja tasa-arvoa parhaimmillaan. Ei anneta kusivehkeiden määrittää rahamäärää, vaan tuottavuuden.
Kerrotko paljonko poikien maajoukkueet tuottavat rahaa liitolle? Kun ainakin tilinpäätöksien mukaan ainoastaan miesten a maajoukkue on voitollinen ja kaikki muut maajoukkueet myös u20 maajoukkue on kuluerä liitolle.
Ja olisiko Suomessa miesten kiekko samassa asemassa kuin nyt jos siihen ei olisi alettu panostaa eli käyttää rahaa kehittämiseen 1970 luvulla? Jos olisi toimittu samoin kuin nyt naisten kanssa on toimittu, niin aika kaukana oltaisiin jalkapallon perässä Suomessa nyt. Jalkapallosta voikin nostaa hyvän esimerkin kun kansainvälinen jalkapalloliitto laittoi yli 900 miljoonaa naisten jalkapallon kehittämiseen, niin nyt nähdään mihin se on johtamassa. Esimerkiksi edelliset naisten EM kisat oli ihan eri mittaluokan tapahtuma kaikilla mittareilla kuin vaikkapa kotoiset miesten jääkiekon mm kisat. Ja myös seurojen toiminta Euroopan naisten sarjoissa ottaa isoja harppauksia eteenpäin. Sitten vertailun vuoksi Kupsin naiset ovat 2 voiton päässä mestarien liigan paikasta ja jos paikka mestarien liigaan irtoaa, niin se tietää vähintään 400 000 euron palkintorahoja ja siihen päälle jokaisesta pisteestä tulevat rahat. Toiminan kehittmäminen vaatii aina rahaa, olipa kyse miesten tai naisten lajista.
 

Glove

Jäsen
Luulen, että HIFK, TPS ja HPK ovat ainakin nähneet tuossa jotain kun toiminta on otettu Liigajoukkueen yhteyteen. 2 miljoonaa nyt oli taas ihan hupiukkonumero.

Nämä seurat ovat omalta osaltaan auttamassa joukkueitaan kohti ammattimaisempaa toimintaab hyödyntämällä resursseja ja yhteistyökumppaneita. Ja ehkäpä ajattelevat esimerkiksi niin, että siitä voi tulla hyötyä esimerkiksi potentiaalisten junioripelaajien kautta. Siellä on aika perkeleesti rahaa mikä kohdistuu nyt muualle kuin jääkiekkoon.
Kaksi miljoonaa perustuu ihan siihen, että suurin piirtein sen verran tarvisi joukkueen pyörittämiseen jos siinä on 28 pelaajaa ja 7 muuta henkilöä noin 3000 euron kuukausipalkalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös