Mitä viisaus on jos ei tietoa?
Siis jos tiedät kaikki mahdolliset tietämisen arvoiset asiat maailmassa ja täten osaat myös ratkaista minkä tahansa ongelman yms. niin etkö silloin ole viisas?
Mielestäni viisaus nimen omaan liittyy tietoon kun taas älykkyys liittyy logiikkaan ja kykyyn yhdistellä tietoja ja tehdä niiden perusteella johtopäätöksiä ja niin edelleen.
Pakko puuttua tahan, itse tiedan hevon helvetin verran autoista mutta en laskisi itseani typeraksi (no vittu kuka kutsuu itseaan typeraksi?) ja veikkaisin etta omaan suht hyvan yleissivistyksen..
Toisaalta voisin vaittaa etta niilla jotka eivat hanskaa lattarikulttuuria tai kielta ei ole yleissivistysta.
Ja jos oikein muistan niin edellisen kirjoittaa korjasin varsin helpossa virheessa jonkin aikaa sitten.
Jos tietää miten tietoa hakitaan ja käytetään, niin silloinhan on viisas pelkästään tiedon avulla.Viisaus on kykyä hankkia ja käyttää tietoa ja/tai kokemusta. Tieto itsessään ei ole viisautta, ei edes älykkyyttä, se on vain tietoa.
No jos henkilöllä on tietoa siitä mikä on oikein ja tieto siitä miten pitää toimia että toimii oikein, niin silloinhan henkilö on viisas, koska hänellähän on täydellinen kyky toimia oikein. Tieto siis tekee viisaaksi, mikäli viisaus on kykyä toimia oikein, kuten esitit. Jos on tarpeeksi tietoa, niin tietää aina mitä mistäkin ratkaisusta seuraa, jolloin pystyy valitsemaan aina parhaan ratkaisun. Tieto siis lisää kykyä toimia oikein eli viisaasti.Viisaus on kokemusta ja kykyä toimia (tiedon ja kokemuksen pohjalta) oikein, ja siihen ei pelkkä tieto riitä.
Tieto siis lisää kykyä toimia oikein eli viisaasti.
Jos tiedän esimerkiksi miten 100 000 muuta ihmistä ovat toimineet jossain tietyssä tilanteessa ja lisäksi tiedän tarkalleen mitä mistäkin ratkaisusta ja toimintatavasta on seurannut, niin miksi minulla pitäisi itselläni olla kokemusta vastaavasta tilanteesta?
Kaikki tupakoitsijat tietävät, että tupakointi on vaarallista. Siitä huolimatta asiasta tietoa omaavat ihmiset tupakoivat, mitä (ainakaan yleisesti) ei pidetä viisaana. Lauseet "tyhmä tupakoi" ja "tietävä tupakoi" voivat olla tosia, mutta lause "viisas tupakoi" ei (ainakaan yleisen terveyskäsityksen mukaan) ole tosi.
Ihmetyttää suuresti millainen mies pystyy sietämään äärimmäisten tyhmää naista.
Millä vitun logiikalla tuosta saa käännettyä asian niin, että olen luvannut ostaa uudet sohvakalusteet, kysyn vaan?
Epäilisin että yleensä kyseessä on sellainen tyypillinen homomies, ei välttämättä nyt seksuaaliselta suutautumiseltaan, mutta siis silleen yleisesti ottaen.
Ok, saatat olla oikeassa. Tupakointiesimerkkisi tosin on siinä mielessä huono, että siinä oletetaan, että terveyden huonontuminen on ehdottomasti niin huono asia, että tupakoinnista saatava ilo ei pysty "korvaamaan" sitä. Monethan ajattelevat, että jos kuolen tupakan takia niin sitten kuolen,ei elämän pituus mikään itseisarvo ole ja ilman tupakkaa elämä ei kuitenkaan olisi elämisen arvoista. Tämä kyllä eksyy pahasti sivupoluille. Aihe on ihan mielenkiintoinen ja siitä voisi vääntää enemmänkin, mutta ehkä ei tässä ketjussa.Kaikki tupakoitsijat tietävät, että tupakointi on vaarallista. Siitä huolimatta asiasta tietoa omaavat ihmiset tupakoivat, mitä (ainakaan yleisesti) ei pidetä viisaana. Lauseet "tyhmä tupakoi" ja "tietävä tupakoi" voivat olla tosia, mutta lause "viisas tupakoi" ei (ainakaan yleisen terveyskäsityksen mukaan) ole tosi.
No ensimmäisenä tulee mieleen se yksi nivea-mainoksen mies. Sen mainoksen näin viimeksi varmaan joskus pari vuotta sitten, mutta vieläkin se kummittelee mielessä ja tulee jostain syystä edelleenkin ensimmäisenä mieleen seksuaalisesta suuntautumisesta riippumattomasta tyypillisestä perushomosta. No mutta kyllähän kaikki nyt varmaan tietää millaisista miehistä tulee homo mieleen. Ja eikö monesti juuri sellaiset miehet jaksa katsoa naisessakin pinnallisuutta tai muuta vastaavaa, kun kerta hieman itsekin ovat sellaisia. Ja sitten ne esittelevät kavereilleen jotain meikkaamalla kaunistettua naista, jonka tyhmyys on viety äärimmilleen, ja muut tuntevat vaan myötähäpeää tai sääliä sitä miestä kohtaan.Minua alkoi kyllä välittömästi kiinnostaa, että millainen on homo, joka ei ole homo seksuaaliselta suuntautumiseltaan?
Siis eihän naisen erilaisella tavalla katsella maailmaa ja muodostaa kysymyksiä ole mitään tekemistä älykkyyden kanssa. Vain erilaisuudesta tässä on kyse.
Väärä vastaus. Riidalta olisi vältytty, jos nainen ei olisi turhan päiten alkanut kiukuttelemaan miehelleen.Kymmenen pisteen kysymys: millä riita olisi vältetty? Vastaus: sillä, että mies olisi heti palaverin päätyttyä lähettänyt tekstarin, jossa ilmoittaa, että palaveri venyi ja että käy vielä pikaisesti parilla työkavereidensa kanssa.
Väärä vastaus. Riidalta olisi vältytty, jos nainen ei olisi turhan päiten alkanut kiukuttelemaan miehelleen.
Minä en käsitä miksi naiselle ei voi soittaa etukäteen menevänsä kaljalle. Ei kai miehinen itsetunto voi olla niin kehno, että ilmoitus naiselle kaljalle menosta olisi nöyryyttävää. Naisen "paha mieli" on oikeutettua ja ymmärrettävää.
Irrallinen huomio: naisen logiikkaa tästä tekee se, että nainen olettaa naisen automaattisesti aina ilmoittavan ja miehen puolestaan oletaan menevän kaljalle kavereiden kanssa ilmoittamatta.Minä en käsitä miksi naiselle ei voi soittaa etukäteen menevänsä kaljalle. Ei kai miehinen itsetunto voi olla niin kehno, että ilmoitus naiselle kaljalle menosta olisi nöyryyttävää. Naisen "paha mieli" on oikeutettua ja ymmärrettävää.
Mies: - Ai hei mä muuten jäin kaljalle duunikavereiden kanssa, että tässä nyt vähän venyi ja venyy vieläkin (on venynyt jo reilut pari tuntia), mutta tehdään sitä ruokaa sitten kun mä tulen.
Nainen: - Et sitten viitsinyt ilmoittaa yhtään aiemmin?
M: - Ai joo tosiaan, niin kai mä olisin voinut tehdä...
N: - Niin, ei muuten mitään, mutta oli puhetta siitä ruoanlaitosta...
Kymmenen pisteen kysymys: millä riita olisi vältetty? Vastaus:
Tuo on perusasia. Meillä on nykyään pieniä lapsia ja menemiset on siitäkin syystä pakko pitää kontrollissa, mutta jo ennen sitä pidin vaimoni ja sitä ennen naisystäväni relevantilla tavalla tietoisena liikkeistäni. Sama tietysti toisinpäin. Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa saako käydä kaljalla tai saako tehdä sitä tai tätä. Minä saan, eikä vaimollakaan ole tietääkseni ollut valittamista. Kyse on siitä, että tieto kulkee. Ja kun tieto kulkee, niin perheenjäsenet eivät haaskaa aikaansa ja resurssejaan siihen, että kuvittelevat toistensa liikkeistä ja tekemisistä vääriä asioita. Ihan sama asia kuin että yrityksen asiakasvastuullinen ihminen hoitaa tarkasti ja riittävällä tiedonkululla asiat sekä asiakkaiden että kollegoiden suuntaan. Muuten asiat eivät toimisi eikä mihinkään voisi lopulta luottaa.Nyt on reilut 1,5 vuotta opeteltu, että Azul ei ole samanlainen kuin entinen ja että menemisistään ilmoittaminen on suotavaa - etenkin jos on sovittu jotain. Joten ehkä tämä tästä, pikku hiljaa...
Miten on, Azul, olisitko itse voinut odottaa huomautustesi kanssa niin kauan, että äijä olisi ehtinyt kotiin ja olisiko tuon molemminpuolisen vittuilun voinut jopa välttää sillä, että asiasta olisi puhuttu rauhassa kahden?
Tällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa saako käydä kaljalla tai saako tehdä sitä tai tätä. Kyse on siitä, että tieto kulkee.
Pinnaa voi opetella venyttämään. Tämä on yksi niitä asioita minkä taakse "piiloudutaan" ja otetaan ne vain muuttumattomina vakioina.... Jo synnyinlahjana saatua lyhyttä pinnaa ...