Naisen logiikkaa, tositapauksia elävästä elämästä

  • 143 868
  • 462

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Siinä mielessä noissa pitää olla aina tarkka, ettei ota vaimoa, koska he eivät ymmärrä elämän prioriteetteja.
Tajusiko faijasi tämän asian ajoissa?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Turha raivota puhelimessa tai livenä, mutta voi moisesta välinpitämättömyydestä jollain tavalla kuitata.

Jotenkin mä ajattelen, ettei tuon kaltaisesta kuittailusta ole mitään hyötyä kummallekaan osapuolelle. Jos itse olisin vihainen tai pettynyt suhteen toisen osapuolen tekemisiin, osoittaisin sen jotenkin muuten kuin vittuilemalla. Vaikka sitten ihan kysymällä, että ymmärrätkö yhtään miksi olen pettynyt sinuun. Toki mun parisuhteet ovat järjestään menneet ns. vihkoon, joten ehkä mä olen tehnyt jotakin väärin. Tuollaista vittuilua ja pientä kiusantekoa en ole vielä kokeillut.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Jotenkin mä ajattelen, ettei tuon kaltaisesta kuittailusta ole mitään hyötyä kummallekaan osapuolelle. Jos itse olisin vihainen tai pettynyt suhteen toisen osapuolen tekemisiin, osoittaisin sen jotenkin muuten kuin vittuilemalla. Vaikka sitten ihan kysymällä, että ymmärrätkö yhtään miksi olen pettynyt sinuun. Toki mun parisuhteet ovat järjestään menneet ns. vihkoon, joten ehkä mä olen tehnyt jotakin väärin. Tuollaista vittuilua ja pientä kiusantekoa en ole vielä kokeillut.
Keskustelu on fiksun ihmisen merkki. Kuten on myös fiksua olla sen verran huomaavainen, ettei järjestä näitä tilanteita. Välinpitämättömyys on yksi kurjimpia asioita parisuhteessa.

Keskustelun ajoitus vaan on aika ratkaisevaa. En lähtisi kysymään bisseltä mönkivältä mieheltä ensimmäiseksi tätä kysymystäsi, koska siinä tilanteessa miehen reaktio on lähes satavarmasti sama kuin soittaisi sen rähinäpuhelun illan mittaan eli nousu vastahankaan ja torjumisreaktio. Dagen efter kysymys saisi aikaan todennäköisesti toivotummanlaisen reaktion eli mies ymmärtäisi mennä daaminsa asemaan ja olla pahoillaan.

Kaikkiin ei kuitenkaan keskustelu tehoa. Kun on pyydetty kymmenen kertaa anteeksi ja sama toistuu kerta toisensa jälkeen, on kokeiltava toisia konsteja. Tämä on minullekin tuttua historiasta ja onneksi enää sieltä. Nykyinen mies on fiksu.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Jaahas, täällähän on tekemisikseni merkattu sellaisia asioita, joita en tosiaankaan ole tehnyt. Pienet korjaukset lienevät paikallaan.

Azulille sen verran, että itse en edes vastaisi puhelimeen, jos mahdollinen eukoke soittaisi kesken poikain illanvieton.

Mitämitä? Kuten ensimmäisestä viestistäni käy ilmi, minä en soittanut miehelle vaan hän soitti minulle oltuaan jo hyvän tovin kaljalla duunikavereiden kanssa, vaikka oltiin erikseen - miehen aloitteesta vieläpä - sovittu, että oltaisiin tehty ruokaa. Silloin kun mies on viettämässä poikien iltaa, en soita ja viestinkin laitan vain jos on jotain todella tärkeää asiaa, joka ei voi odottaa seuraavaan aamuun.

Kerrottakoon vielä sen verran, että meillä on hyvinkin erilaiset työajat, jolloin lämmin ruoka syödään yhdessä keskimäärin ehkä kerran viikossa.

Jostain syystä osa tällaisista miehen kavereidensa kanssa tehtyjen kaljalla käyntien tai muut menot tulkitaan naisten toimesta valintatilanteeksi kaverit tai minä.

Ongelma ei ollut edelleenkään se kaljalla käyminen - edes vaikka muuta oltiin miehen aloitteesta sovittu - vaan se, ettei herra vaivautunut ilmoittamaan suunnitelmien muutoksesta ennen kuin vasta istuttuaan kaljalla jo pari tuntia.

Eikös kyse ole nyt kuitenkin siitä, että äijänretale (nimi tietysti muutettu) teki astetta pahemman mokan, eli ei muistanut sovittuja asioita? On ihan eri asia mennä duunin jälkeen parille kuin mennä duunin jälkeen parille sen sijaan, että laittaisi kotona ruokaa, kuten oli sovittu.

Juuri tästä oli kyse ja siitä, ettei edes ilmoittanut silloin kun suunnitelmat muuttuivat, vaan vasta X tuoppia myöhemmin.

Olisi mukava tietää, kuinka täällä kirjoittavat miehenpuolet kommentoisivat, jos tilanne olisi ollut päinvastainen eli Azulin mies olisi maannut sairaana sängynpohjalla ja odotellut puolisoansa turhaan kotiin ruoanlaittoon tämän ollessa kavereittensa kanssa bissellä ja unohdettua asiasta ilmoittaa.

Nuorempana minullakin olisi pinna palanut ja olisin rähissyt puhelimessa, en tekisi niin enää. Nyt olisin pikemminkin jättänyt ruoka-ainekset keittiön pöydälle pilaantumaan ja mennyt itse nukkumaan. Mies olisi sitten saanut tullessaan vapaasti kokata haisevista aineksista mitä parhaaksi tahtoo.

Olen valmis vaikka lyömään vetoa siitä, että toisin päin asetettuna tilanne olisi aiheuttanut kolmannen maailmansodan ja viikon mykkäkoulun. Azulin miehelläkään kun ei ole kovin pitkä pinna.

Tuo ruokien jättäminen pöydälle on muuten hyvä idea, mutta tuolloin ruoat olivat vielä kaupassa, josta mies oli luvannut ne hakea, koska Azul oli kuumeessa kotona. Toisekseen meillä on kolme kissaa, joten lihan, kanan tai kalan jättäminen pöydälle ei ole kovin hyvä idea... Paitsi jos sanoisi miehelle, että sinä siivoat, koska sinun takiasi ne siinä ovat.

Debatti siitä, onko Azul kamala akka vai ei, on muuten oiva osoitus siitä, että miehet ja naiset eivät ajattele samalla tavalla.

Tässä vielä toinen: kun nainen tarvitsee nessun, hän avaa paketin siististi siitä, mistä on tarkoitettu. Kun mies tarvitsee nessua, hän huomaa tarpeensa vasta viime tingassa, ei huomaa sitä tarraa ja rei'itettyä kohtaa, vaan repii paketin väkivalloin auki toisesta päästä - mikä oikeastaan on aika söpöä. Saa hymyilemään.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Mitämitä? Kuten ensimmäisestä viestistäni käy ilmi, minä en soittanut miehelle vaan hän soitti minulle oltuaan jo hyvän tovin kaljalla duunikavereiden kanssa, vaikka oltiin erikseen - miehen aloitteesta vieläpä - sovittu, että oltaisiin tehty ruokaa. Silloin kun mies on viettämässä poikien iltaa, en soita ja viestinkin laitan vain jos on jotain todella tärkeää asiaa, joka ei voi odottaa seuraavaan aamuun..
Enhän tuota ole väittänytkään, saati luullut, että soitit sille ukollesi. Kunhan vain totesin asiaan liittyen, että jos joku tuossa tilanteessa minulle soittaisi, niin en vastaisi jos on tiedossa missä kukin osapuoli on.

Joten tuolta osin mitään korjausta ei olisi tarvinnut tehdä. No, väärinkäsityksiä sattuu. Hymiö.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Siinä mielessä noissa pitää olla aina tarkka, ettei ota vaimoa, koska he eivät ymmärrä elämän prioriteetteja.
Eivät kaikki tyttöystävätkään pyri ymmärtämään, mutta luultavasti sellaisen osuessa kohdalle olisit jo antanut akalle fudua ajat sitten. Viisaat aviopuoliskot kyllä pärjäävät näiden kysymysten äärellä.

Oma vaimoni on kohta 15 vuotta jatkuneen yhteiselämämme aikana ymmärtänyt vallan loistavasti elämän prioriteetteja, ainakin mitä tulee omaan työelämääni ja siihen määrään omaa vapaa-aikaa jota pitän itselleni tarpeellisena. Sama toivoakseni myös toisinpäin. Ihan täysin joustamaton ei joka asiassa tietysti voi olla, onhan meillä lapsiakin. Kaikki on kuitenkin järjesteltävissä. Työmatkat, asiakaskeikat, ulkomaanmatkat ja jopa ulkomailla työskentely, kaikki on hoitunut ilman mitään kitkaa. Perhe-elämä on paremminkin tukenut työelämääni kuin rajoittanut sitä. Koen olevani hyvin onnellisessa asemassa tässä mielessä. Meillä ei kukaan urputa kun työ kutsuu, mutta perheen asiatkin hoidetaan ajallaan ja täsmällisesti. Nämä ovat yleensä järjestelykysymyksiä. Joskus pitää myös ajatella monikossa eikä yksikössä.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Joten tuolta osin mitään korjausta ei olisi tarvinnut tehdä. No, väärinkäsityksiä sattuu. Hymiö.

Sorry, my bad.

Tuli muuten vielä mieleen eräs esimerkki elävästä elämästä.

Mies tarvitsee kengät. Mies kävelee lähimpään kenkäkauppaan ja ostaa kengät, jotka ovat sekä mukavat että tyylikkäät. Mies kävelee ulos kaupasta tyytyväisenä.

Azul ei tarvitse uusia kenkiä, mutta matkalla siiderille kävelee kenkäkaupan ohi. Koska kenkäkauppaa ei voi ohittaa pysähtymättä, Azul huomaa ikkunalla sandaalit, jotka on pakko saada. Kengässä on hurja korko eikä oikeaa kokoa ole enää jäljellä, joten Azul ostaa numeroa liian pienet. Käveltyään pari päivää uusilla kengillä ja irvisteltyään silloin kun kukaan ei näe, Azul toteaa tyytyväisenä, että jalka alkaa tottua eikä enää satu "juuri lainkaan".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen valmis vaikka lyömään vetoa siitä, että toisin päin asetettuna tilanne olisi aiheuttanut kolmannen maailman sodan ja viikon mykkäkoulun.
Juuri tästä asiasta en tiedä mitään, mutta kyllähän ns. kolmannessa maailmassa on sodittu jo iät ja ajat. Sotien syttymissyy ei liene kuitenkaan Azulin ja Mr. Azulin tekemisissä tahi tekemättä jättämisissä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Ongelma ei ollut edelleenkään se kaljalla käyminen - edes vaikka muuta oltiin miehen aloitteesta sovittu - vaan se, ettei herra vaivautunut ilmoittamaan suunnitelmien muutoksesta ennen kuin vasta istuttuaan kaljalla jo pari tuntia.

Tämä ajatelma olikin noin yleisesti ja tähän törmää eri variaatioissa aina aika ajoin teidän naisten kanssa.
Niin kuin kirjoitin tuolla Wanhalle Kyllästyneelle Ladylle, niin olen samaa mieltä kanssasi siitä, että mies mokasi olettaen että tapahtumakuvauksesi on oikea molempien kannalta. Toista osapuolta emme ole tässä kuulleet, mutta luotan täysin sinun tilannekuvaukseen. Olen myös sitä mieltä että puhelinkurmootus on maailman turhin tylytyksen muoto (menee samaan kategoriaan parisuhteen kännitappelujen kanssa).
Itse olen saanut viesteistäsi kuvan, että ko. mies on harrastanut samanlaisia ennenkin ja ennusteeni on, että harrastaa tällaista toimintaa tasan niin kauan kuin sinun kanssasi on. Pantteri ei pääse pilkuistaan ja naiset (vaikka niin luulevat) eivät saa miestä ja miehen perusluonnetta ja -käyttäytymistä muuttumaan (ja sama myös toki toisin päin mies-nainen akselilla). Sinun pitää vain tehdä päätös, kestätkö/et kestä tällaista toimintaa.

Tuo ruokien jättäminen pöydälle on muuten hyvä idea

Miksi? Onko parisuhde sellainen tapahtuma, jossa haetaan "edgeä" parista tai halutaan muuten alistaa/aiheuttaa taisteluja? Känniapina kotiin, unet palloon ja sitten kun on vastaanottovalmiudessa niin kunnon keskustelu. Kaikki muu on ihan turhaa minun mielestäni.


Debatti siitä, onko Azul kamala akka vai ei, on muuten oiva osoitus siitä, että miehet ja naiset eivät ajattele samalla tavalla.

Tuskin olet sen kamalampi kuin me muutkaan, mutta itse toit kyseisen tapahtuman julkiseen arviointiin ja niin kuin näet, niin mielipiteitä ja toimintatapoja on juuri saman verran kuin meitä ihmisiä. Omaan harkintaasi jää haluatko parisuhteessa olla "paha akka" vai jotain muuta. Kukaan täällä ei pysty valitettavasti antamaan sinulle muuta kuin pientä ajateltavaa sähköisessä muodossa sinun antamiesi lähtötietojen mukaan ja thats it. Pienellä aivojen...öööö, eiku...järjen...tai siis tunteitasi kuunnellen löydät kyllä sen oikean väylän.

Tässä vielä toinen: kun nainen tarvitsee nessun, hän avaa paketin siististi siitä, mistä on tarkoitettu. Kun mies tarvitsee nessua, hän huomaa tarpeensa vasta viime tingassa, ei huomaa sitä tarraa ja rei'itettyä kohtaa, vaan repii paketin väkivalloin auki toisesta päästä - mikä oikeastaan on aika söpöä. Saa hymyilemään.

Mikä nessu? Eiks nenä pyyhitä hihaan? ;-D

P.S. Ja tämä tosiaan ilman sarvia ja hampaita.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Naiset sitä, miehet tätä - yeah, right

Azulin kuvaama tapaus, jossa mies lähtee töitten jälkeen oluelle, vaikka Azul odottaa kotona (sairaana), osoittaa kyseisen miehen "huonoutta", ei kaikkien miesten.

Jotkut tässä ketjussa kerrotut "naisten logiikka" -jutut osoittavat tiettyjen naisten kykenemättömyyttä loogiseen ajatteluun, ei kaikkien naisten.

Minun mielestäni näissä miehet sitä, naiset tätä -väitteissä ei ole mitään järkeä. Me olemme kaikki yksilöitä. Tietysti pitää ottaa huomioon fysiologiset seikat - miehet eivät synnytä, eivätkä naiset siitä.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Tuo ns. edgen haku vaikuttaisi stereotyyppisyydestään huolimatta olevan ihan oikeasti melko yleinen ominaisuus naisilla parisuhteessa. Se on kyllä hämmentävää. Miesten kohdalla en ole tähän niin usein törmännyt, joskus toki.

Sanoisin, että suhde on ajautunut/ajautumassa melko kurjaan jamaan jos tuo toiselle vittuilu ja niskalenkin hakeminen puolin ja toisin alkaa olla kovinkin yleistä. Olen itsekin ollut sellaisessa tilanteessa. Silloin kannattaa kyllä lähteä kävelemään, koska eikös silloin ole koko parisuhdejutun idea vähän hukkunut? Itse ainakin seurustelen sen takia että viihdyn k.o. ihmisen seurassa, en siksi että pyrkisin kokoajan saamaan kumppanin näyttämään jotenkin huonommalta tai jotenkin kilpailisin häntä vastaan. Tietysti monilla ei selkäranka riitä suhteen katkaisemiseen, varsinkaan jos on pitkästä jutusta kyse. On niin pirusti helpompaa jatkaa sitä paskaa, kuin lähteä haistelemaan uusia tuulia.

PS: Ja tuolla mainitulla edgen hakemisella viittaan juuri tuollaiseen "jätän ruuat pilaantumaan" -tyyppiseen toimintaan. Siinä ei ole yhtään mitään järkeä. Kyllä miehet sen viestin tajuavat, mutta se vain vituttaa ankarasti ja aiheuttaa lisää pahaa verta. Jos se Trenchtownin ehdottama järkipuhe ei millään auta, niin sitten ukkosi on

a) älyllisesti vajaa omaan napaan tuijottelija
tai
b) kyllästynyt suhteeseen

Molemmissa tapauksissa kannattaa pistää äijä kiertoon.

Sekavaa tekstiä keskellä yötä eikä sanoma varmaan välity kovin selkeästi. Kommentoin lisää huomenna jos tapahtuu jotain väärinymmärryksiä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Tuo ns. edgen haku vaikuttaisi stereotyyppisyydestään huolimatta olevan ihan oikeasti melko yleinen ominaisuus naisilla parisuhteessa. Se on kyllä hämmentävää. Miesten kohdalla en ole tähän niin usein törmännyt, joskus toki.

Sterotypioista noin yleensä parisuhteessa. En haluaisi myöntää, että olen stereotypinen mies, mutta pakkohan se on tunnustaa, että kovin "äijämäisesti" sitä tulee ajateltua/toimittua. Eli kaikki miehisyyden mustat aukot ovat täällä käytössä.
Saman voin todeta tuosta rakkaastanikin. Naisellisuuden jokainen sekava aspekti on käytössä ja kuitenkin tulemme melkoisen hyvin toimeen. Kyseessä lienee vähintäänkin aivokemian huono vitsi TAI sitten rakkaus (miten sen selität?). Eihän ilman stereotypioita olisi miestä/naista vaan ihme hybridejä!

Pusu kaikille naisille ja heidän(kin) stereotypioille :-*
 

Janezky84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Argentiina, AC Milan, RiKi
Naisten logiikka, on se joskus uskomatonta. Tuli tässä mieleen tapaus parin vuoden takaa.

Olimme kaverin kanssa palauttamassa hänen lainaamaansa peräkärryä, kunnes kaverin tyttöystävä soitti. Oltiin justiinsa jättämässä peräkärryä, avaimia, jne. Paikassa, josta peräkärry oli lainassa, ei ollut ketään kotona ja päädyttiin siihen ratkaisuun että avaimet sun muut otettaisiin mukaan. Kaveri sitten ihan ohimennen totesi tyttökaverilleen puhelimessa että 'pitää varmaan tuo rekisteriotekin ottaa mukaan' tjs. Tyttöhän tietysti tomerana kysyi että 'onks teillä sitten ruuvimeisseli' - kaveri oli hetken että häh...'no niin niin, jos teidän pitää ne kilvet saada irti'.

Kotimatka sitten naurettiin suoraa huutoa..
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
"Mitä eroa on piikillä ja kevarilla?"

nimim. blondi
 

scholl

Jäsen
"jätän ruuat pilaantumaan" -tyyppiseen toimintaan.

Ruokien pilaamisen tyylinen idiotismi saattaa aiheuttaa sen, että homma menee helposti painimiseksi.

Naista kun ei saa lyödä niin futisforumissa henkilöt ovat ratkaisseet asian seuraavasti:
litti10: jos mies saisi lyödä naista
kreikanmeri: Vanhojen akkojen höpötystä. Päin näköä vain.
litti10: Uusin trendi on muuten se, että "palkataan" joku kaverimuija iskemään naista turpaan

Back to reality. Itse en tajua, mitä jonkun päässä liikkuu, joka tieten tahtoen pilaisi jotain ruokia. Joillain ei ole ollenkaan ruokaa jne. Parempi kyllä sellaisessa tilanteessa kävellä lopullisesti ovesta ulos never back -periaatteella, eikä alkaa ketään heittelemään parvekkeilta tms.
 

Ile H

Jäsen
Minä, nainen, vaihdoin viime keväänä renkaita pienen kaupungin matkahuollon pihassa. Kaikki sujui hyvin siihen saakka, kunnes viimeinen rengas ei pulttien irroittamisen jälkeen liikahtanut tai inahtanut yhtään mihinkään, kun keskiössä kaiketi oli ruostetta.
Yritin kammeta, potkiskella ja hakata, mutta välineet olivat sellaiset mitä mukana on, kun on kotoa tuhannen kilometrin päässä kotoa, kaupan pihassa vaihtamassa renkaita. Eihän se mihinkään liikahtanut.
Menin sitten kaupalta kysymään, josko sieltä miesvoimaa tulisi auttamaan. Kauppiaan nerokas ensimmäinen kysymys oli "oletkos sitä autoa nostanut."

Minusta tämä oli selkeä osoitus miesten logiikasta naisten logiikkaan. ;)
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Mitä eroa on piikillä ja kevarilla?"

nimim. blondi
Piikki on vanha termi tai slangisana numerolle 25, sitä on muistaakseni käytetty jopa rahoista, eli piikki -sanaa käytetään prätkistä 125-kuutioisita puhuttaessa, alkujaan termi on ollut satapiikki, joka on sitten lyhentynyt vain piikiksi. Kevari, eli kevytmoottoripyörä on taas moottoritilavuudeltaan mopoa isompi, mutta moottoripyörää pienempi = yli 50, mutta alle 125 kuutiota. Eli kaikki piikit ovat kevareita, mutta kaikki kevarit eivät ole piikkejä.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Piikki on vanha termi tai slangisana numerolle 25, sitä on muistaakseni käytetty jopa rahoista, eli piikki -sanaa käytetään prätkistä 125-kuutioisita puhuttaessa, alkujaan termi on ollut satapiikki, joka on sitten lyhentynyt vain piikiksi. Kevari, eli kevytmoottoripyörä on taas moottoritilavuudeltaan mopoa isompi, mutta moottoripyörää pienempi = yli 50, mutta alle 125 kuutiota. Eli kaikki piikit ovat kevareita, mutta kaikki kevarit eivät ole piikkejä.

Eikös piikki juonna juurikin 25 pennin kolikosta jossa oli se reikä keskellä? Kolikot sai kätevästi kerättyä piikkiin ja metallia säästyi.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös piikki juonna juurikin 25 pennin kolikosta jossa oli se reikä keskellä? Kolikot sai kätevästi kerättyä piikkiin ja metallia säästyi.
No nyt tältä naiselta on mennyt muistikin, logiikan lisäksi.
Onko Suomessa oikeesti ollut 25:n pennin kolikko jossa on ollut reikä keskellä?

Tähän asti olen luullut "piikin" tulleen jostakin neljännekseen liittyvästä, ja toki tuo 25 penniä neljännekseen liittyykin mutta että reikä keskellä. En muista tollaista nähneeni.

Terveisin koo
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko Suomessa oikeesti ollut 25:n pennin kolikko jossa on ollut reikä keskellä?

no eipä näköjään ole. Jotenkin vaan "muistin", että piikkirykmentti nimettiin kolikon mukaan, mutta se olikin vanha kappalemitta. Onneksi on interwebbi mistä voi todeta olleensa väärässä.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tähän asti olen luullut "piikin" tulleen jostakin neljännekseen liittyvästä, ja toki tuo 25 penniä neljännekseen liittyykin mutta että reikä keskellä. En muista tollaista nähneeni.
Piikki-termin historiasta on aika ajoin ollut juttua tiedotusvälineissä. Tekniikan Maailman juuri elokuussa ilmestynyt numero kertoo seuraavan tarinan:

TM 15/2008 kirjoitti:
...Alun perin piikki-sanan uskotaan muotoutuneen kieleemme ruotsin kielen spik-sanasta. Se tarkoitti yhden kruunun kolikkoa, mutta spik ymmärrettiin suomalaisten keskuudessa pieneksi. Fyysisiltä mitoiltaan neljänneskruunun kolikko oli pieni, ja kolikkoa ryhdyttiin kutsumaan piikiksi. Vähitellen muitakin neljänneksiä eri yhteyksissä alettiin kutsua piikeiksi.

Moottoripyörien 125-kuutioisten nimeksi kansan keskuudessa tuli satapiikki (sata + neljännes).

Lähteet: Suomen sanojen alkuperä. 2:etymologinen sanakirja, SKS 1995 ja Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii, Stadin slangin suursanakirja. Paunonen Heikki, WSOY, 2000.

Olen kyllä kuullut lapsena piikki-sanan yhteydessä puhuttavan jostakin 25 äyrin kolikosta, jossa tosiaan olisi ollut reikä. Näitä kolikoita oli sitten pujotettu kaupoissa piikkiin, ilmeisesti käsittelyn helpottamiseksi. Tästä ei esim. TM:n etymologisessa selityksessä kuitenkaan puhuta mitään. En tunne Ruotsin rahojen historiaa siten että voisin ottaa kantaa väitteeseen.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kolikoista ja piikeistä

Googletin sitten minäkin "mistä satapiikkinen tulee" ja Jatkoaikahan sieltä löytyi.
Tällaiselle sivustolle on joskus joku linkittänyt sekalaisten kysymysten ketjun piikki-kysymystä.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.f...ce=4500000000000215&posting=22000000009223653

Löysin vielä Suomen kolikkojutunkin ja toistaiseksi näyttää siltä, että 25:n pennin kolikossa ei ole ollut reikää keskellä.
http://www.netikka.net/jmi/suomikolikot/1940.html

Itselläni on isokokoinen reikäkolikko (tai muuten vaan rahan näköinen pyöreä laatta) ja mitään muuta en siitä ymmärrä kuin sen että jotenkin se Ranskaan liittyy.

Terveisin koo
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös