Kymmenen pisteen kysymys: millä riita olisi vältetty?
Sillä ettei laiteta liian montaa kokkia keittiöön. En ole kuullutkaan, että ruokaa voi tehdä monta kerralla. Itse en ainakaan haluaisi mitään muijaa tsiigailemaan, että teenkö jotain mahdollisesti ruoanlaittovirheitä, vaan tekisin takuulla safkat omalla tavallani. Ja niin olen tehnytkin. Jos joku muija on alkanut partioimaan keittiössä niin olen opastanut hänet olohuoneeseen. Sama juttu, jos nainen tekee safkaa niin en mene sinne vahtimaan.
Onhan se tietysti huono, että pettymyksiä tulee jne., mutta jos on arkipäivästä kyse niin ei sitä pitäisi rajoittaa niin, että on joka illaksi jotain ohjelmaa, ettei voi ollenkaan improvisoida parin bissen verran. Minun nuoruudessani oli ihan normaalia, että perheissä venyi duunista kotiintulot. Faijat eivät olleet kuitenkaan ruokavastuussa, joten ei silloin ollut puhettakaan siitä, että tuo olisi ollut ongelma. Itseasiassa itse en sopisi lainkaan mitään ohjelmaa arjeksi, vaan olisi mukavampaa, jos olisi yhteistoimintaa normitapauksissa vain viikonloppuisin tai sitten välillä jotain sovittua, mutta on ahdistavaa, jos duunin tekemistä kuristaa joku tuollainen aikataulu. En toki fanaattinen kuten yksi saksalainen kolleega aikoinaan oli Tukholmassa. Hän kielsi Dublinissa asuvaa tyttöystävää soittamasta arkisin. Välillä on hektistä, joten jos menee toimistollakin johonkin 24 asti tyyliin joka ilta niin ei silloin jaksa lätistä puhelimessa. Toinen ääriesimerkki oli kaverin vaimo, joka oli lasten kanssa kotona hölmöilemässä, eikä ollenkaan duunissa ja soitti kaverille varmaan 4-5 krt per päivä kysyäkseen, koska tämä tulee duunista, vaikka tuli kuitenkin joka päivä suht vakioaikaan viiden kuuden maissa.
Tuo 22 jälkeen safkan tekeminen on mielestäni myöskin ihan ok, jos se on tiedossa eli että voi nälän ajoittaa niin. Itse treenaan usein myöhään illalla, mikä tarkoittaa sitä, että vasta joskus 23 jälkeen alan paistamaan pihvejä. Siinä on monia etuja, joista yksi on se, ettei aamiaisen väliinjäämisellä ole niin väliä, kun on syönyt kunnolla valmiiksi.
Ei tuohon kysymykseen ole oikeata vastausta. On tavallaan toimittu väärin, kun ei ole ilmoitettu, mutta on toisaalta myöskin hölmösti sovittu iltaohjelmaa hektiseen päivään. Kun alunperin menee lupaamaan liikoja niin sitten normaalielämän eläminen johtaa tilanteeseen, missä pitäisi kokea koko ajan huonoa omaatuntoa. Se on se vittumainen puoli just, jos asuu samassa kämpässä joka päivä ja muija on sellainen tyranni, että vaatii kaikkea iltaohjelmaa.