Tuo on varmaan se kuinka ideaali maailmassa asiat menee, ja kuten itsekin toteat, jo alusta asti on osattu toimia oikein ja itse tietää ettei tule pettämään koskaan ever.
Mielestäni pettämisen päämotivaattori ei ole kuitenkaan ihan tuo mitä kuvailet.
Maalaan sen verran harmaata siihen, ettei sivusuhteessa ole kyse pelkästä panemisesta ja rusinoiden poimisesta, vaan muustakin läheisyyden ja hyväksytyksi tulemisen ja elämisen tunteen tarpeesta mitä ei ehkä saa omasta suhteesta mielestään tarpeeksi kun kymmenet vuodet kuluu. Mutta silti sivusuhde voi olla sen verran henkisesti merkityksetön ettei olla valmiita luopumaan pääsuhteesta, vaikka ehkä joskus pitäisi kokonaisuutta ajatellen.
Kertominen on raju toimenpide joka voi muuttaa elämän suurella todennäköisyydellä. Jos sitä ei ole valmis tekemään niin onhan se tietynlaista kyvyttömyyttä jota voi joku pelkuruudeksikin sanoa. Siinä pannaan asioita vaakakuppiin ja varmaan usein kertomatta jättäminen katsotaan paremmaksi valinnaksi.
Se ero meillä on etten minä näe itse pettämisen fyysistä suorittamista "panemista" niinkään kauhean petollisena, "valheessa elämisenä", vaan valhe on se, ettei pysty kommunikoimaan vakisuhdettaan paremmaksi tai päättämään sitä.
Lopulta me puhutaan tismalleen samasta asiasta. Meidän ero tässä kuitenkin on, että sä haluat ymmärtää pettämistä, löytää sille hyväksyttäviä perusteita. Minulta ei heru tippaakaan myötätuntoa pettureita kohtaan. Jos jostain sovitaan yhdessä, niin siitä joko pidetään kiinni tai sitten muutetaan sopimusta yhdessä.
Minä puhun toisen ihmisen kunnioittamisesta. Kunnioitus on mm. rehellisyyttä. Se että suojelee itseään salailemalla tekemiään asioita toiselta ei ole kunnioitusta. Se että väittää suojelevansa toisen tunteita salaamalla tämän selän takana tekemiään asioita ei ole kunnioitusta. Se on valehtelemista, totuuden kieltämistä ja totuuden varastamista. Se on seurausten pelkoa. Kuten
@Patarouva tuossa sanoikin, niin pettäjä osaa aina oikeuttaa tekonsa. Olen erittäin varma siitä, että mikäli tällaiselle ihmiselle selviäisi, että oma puoliso on pettänyt häntä useastikin, niin ne samat selitykset eivät menisi läpi. Harva meistä haluaisi tulla petetyksi, ja silti toiset ovat valmiita niin toimimaan. Siksi, että itsellä on aina valmiina oikeutus teolleen, mutta toisella sellaista ei ole. Todellisuudessa sellaista ei ole koskaan, kellään. Jos on vapaaehtoisesti pettänyt toista on itse myös täysin vastuussa teostaan. Tällöin on myös totuuden velkaa puolisolleen. Pelkurit pakoilevat ja salailevat, eivät uskalla kohdata tekojensa seurauksia. Toisen tunteiden suojeluun on turhaa vedota, koska jos ne toisen tunteet todella kiinnostaisivat, niin niitä olisi ajatellut jo ennen tekoaan. Itseään siinä suojellaan, kun mieluummin haluaisi sen kiinteän suhteen ja muutaman sivusuhteen siinä samalla kertomatta kellekään.
Hyvää keskustelua kyllä aiheuttanut, kiitos kaikille vastauksista.
Oma olo edelleen aivan kamala, yöllä saanut nukuttua pari tuntia korkeintaan ja syötyä yhden riisifrutin tähän kahteen päivään. Täysin rikottu ja toivoton olo. Itsetunto, seksuaalisuus ja luottamuksen tunne aivan säpäleinä.
Hauska kun itse ehtinyt suunnittelemaan ja miettimään seuraavana steppinä juurikin kihlautumista, mistä olemme paljon puhuneetkin. Toinen sitten mietti hieman eri juttuja kuin kihlausta.
Mielettömän paljon tsemppiä. Kuulostaa tutuilta tunteilta. Kun asia minulle aikanaan selvisi kihisin raivosta. En ole koskaan ennen enkä jälkeen ollut niin täynnä pyhää vihaa. Se liitto päättyi minun silmissäni tismalleen sillä sekunnilla, silloisen vaimoni mielestä toki jo paljon aiemmin. Unohti vain kertoa minulle.
Jos jotain neuvoja osaan antaa, niin puhu puhu puhu puhu ja puhu. Jollekin luotettavalle ystävälle, huuda vaikka metsän oraville tai keskustele terapeutin kanssa. Tuollaista tunteiden sekamelskaa ei kannata padota ja tukahduttaa, vaikka se helpompi ja nopeampi ratkaisu lyhyellä aikavälillä onkin. Kohtaamalla ne tunteet, itkemällä silmät päästäsi, huutamalla keuhkosi palasiksi, hakkaamalla seinät täyteen reikiä, nauramalla hysteerisesti, vihaamalla koko maailmaa ja rakastamalla kaikkia ihmisiä - anna vain kaiken virrata ja tulla ulos sellaisenaan kuin tulee. Hiljalleen se helpottaa. Tuskallisen hitaasti, mutta silti päivä päivältä. Aika on ystävä ja aika parantaa. Arpia todennäköisesti jää, mutta haavat umpeutuvat. Voi tuntua paskalta kuulla tässä vaiheessa, mutta myöhemmin tulet huomaamaan, miten tämä kokemus muutti sinua ihmisenä; se on osa sinun kasvutarinaasi. Minä olen myöhemmin huomannut, että elämä silloin aiemmin oli ihan kivaa. Siis nimenomaan ihan kivaa. Sellaista tasaista ja vähän tavoitteetonta. Ei se siltä silloin tuntunut, mutta eroprosessin myötä se kuitenkin valkeni. Se oli kuitenkin tuttua ja turvallista ja sen mureneminen repi niin pirstaleiksi, että sanoin on vaikea kuvata. Onneksi oli sellaisia ihmisiä, ehkä jopa vähän yllättäviäkin ihmisiä, joille sitä pääsin purkamaan. Kivulias kasvutarina, mutta useita vuosia myöhemmin pystyn jo sanomaan, että olen eheämpi kuin ennen, kokonaisvaltaisemmin onnellinen kuin aiemmin. Se vain ottaa aikaa. Ja toisinaan se vituttaa, että asiat eivät tapahdu nopeammin.