Naisasiat

  • 7 487 107
  • 26 542

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Onhan tuossa ihmissuhteelle aika kummalliset lähtökohdat, jos sitä tuommoisen ostoslistan kanssa pitää lähteä muodostamaan.

Sen on tähän ikään mennessä oppinut, että ystävyys, luottamus ja rakkaus on niitä toimivan ihmissuhteen tärkeimpiä asioita. Ei minua ainakaan kiinnosta minkään vertaa olla mikään elättäjä toiselle ihmiselle. On siinä toimivuudessa tietysti muutakin, mutta nuo on niitä ensimmäisiä asioita. Jotain yhdistäviä asioita on myös syytä olla, jotka sitä liimaa kahden ihmisen välille luo.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Karmeeta paskaa. Mitähän tällä naispuolisella ystävälläsi on miehille tarjota?

Jokainen tarjoaa itselleen oman menestyksensä tai menestymättömyytensä, mitä ne sitten ikinä tarkoittavatkaan. Jos sille matkalle löytyy joku, jonka kanssa jakaa itselleen tärkeät asiat, hieno homma. Mutta kenelläkään ei ole kyllä mitään velvollisuutta tarjota kenellekään yhtään mitään.

Niin oma ystäväni opiskelee korkeakoulussa tällä hetkellä ja tekee siinä ohessa todella paljon töitä. Tuntuu, että ystävällä on sitten samanlaiset odotukset myös siitä kumppanistakin. Toki hänen kumppani on kaikella tapaa todella mukava ja hyvä ihminen, varsinkin kun vertaa niihin aikaisempiin pelleihin. Todella hyvä isäpuoli ystävän lapselle ja muutenkin sellainen oikein välittävä mies. Ja ystävä siis toki kehuu miestään paljon kuinka hyvä hän on jne.

Tuntuu, että tuossa hetkessä ystävä oli aikalailla surullinen, että se sitten purkautui tuolla tavalla. Siitä tuli kieltämättä hieman surullinen ja hirveä olo, kun muutenkin tässä aina kokee, että on todella riittämätön ihminen. Tässä maailmassa kun ihmiselle on ylipäätään niin hirveät odotukset monesti, ihan siis sukupuolesta riippumatta. Naisille varmasti monesti paljon isommat odotukset.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä avautumisessa ei sen isompaa pointtia tainnut olla, mutta kiinnostaisi kuulla löytyykö täältä kohtalotovereita joiden parisuhde on mennyt sekaisin lapsen synnyttyä?
Täällä bingo.

Tai ei voi sanoa, että parisuhde olisi mennyt sekaisin, vaan pikemminkin normaali parisuhde on muuttunut radikaalisesti, kun perheeseen tuli hieman yllättäen lisävahvistusta.

Tunnistan kyllä oman puolison noista sinun kertomista asioista ja ajoittain olin itse täysin turhautunut tilanteeseen, kun sanoi mitä tahansa, taikka yritti kysyä miten voisi auttaa, niin kaikki meni kuuroille korville.

Nykyään kun töistä tulen, niin otan taaperon siitä samantein ja lähden rattailemaan taikka puistoilemaan, joko yksikseen taikka sitten puolison kanssa, mutta kuitenkin korostan että voi lähteä tekemään omia juttuja jos haluaa. Kummasti siinä sitten väkisinkin tulee toiselle sitä omaa aikaa, kun se holhottava ja huutava perskärpänen lähtee pois konteista.

Toki myös kannustan töihin menemistä, ettei arki ole pelkästään lapsen kanssa olemista. Meillä kun pääsi äiti tekemään viikonloppuja ja minun kesäloman ajaksi normaaleja vuoroja, niin sekin on helpottanut jo paljon.

Toki, naiset ovat niin erilaisia tapauksia, että vaikea on sanoa yhtä taikka kahta asiaa, mikä sitä suhdetta helpottaisi. Enkä todellakaan ihmettele, että eroja tapahtuu ensimmäisen vauvavuoden aikana niin paljon, sillä on itsekin tehnyt mieli heittää hanskat tiskiin lukemattomia kertoja.

Ymmärrystä molemmin puolin ja vaikka yhteinen pieni harrastus, jos tukiverkosto antaa muutamia tunteja viikossa myöden.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Ehkä kannattaa jättää tuollaiset ihmiset jotka hakevat tietyn näköistä, tietyn koulutettua ja tarpeeksi omaisuutta omistavan kumppanin omaan arvoonsa? Tai toki jos itsekin arvostaa noita asioita kumppanissa niin ehkä sitten voi raakata pois suurin osa ihmisistä ja alkaa hakemaan jenkkityyliin edustuskumppania itselleen?

Mutta joo, jos meikäläinenkin on löytänyt avopuolisin itselleni niin ehkä muutkin löytävät itselleen kumppanin? Tuntuu vain että osa nuorista miehistä ei uskalla laittaa itseään likoon ja eivät uskalle edes treffeille vaan heti aletaan miettimään kelpaanko minä tälläisena vai en. Vähän heittäytymistä peliin, tinder laulamaan ja lähtee tutustamaan uusiin ihmisiin avoimin mielin. Pahimmassa tapauksessa menetät pari tuntia elämästäsi.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Enkä todellakaan ihmettele, että eroja tapahtuu ensimmäisen vauvavuoden aikana niin paljon, sillä on itsekin tehnyt mieli heittää hanskat tiskiin lukemattomia kertoja.
Mulla on hivenen semmoinen tunne, ettei osa tulevista vanhemmista ymmärrä pakossa edessä olevaa muutosta parisuhteeseen ennen syntymää ja osa ei edes ensimmäisten viikkojen aikana ehkäisykääpiön kanssa. Valitettavan paljon äiti muuttuu maitoautomaatiksi ja isä logistiikan sekä jokapaikanhöylän toimiin. Tuossa tapahtuu väkisinkin muutoksia parisuhteeseen ja molempien olisi asia ymmärrettävä suhteellisen nopeasti.

Omalla kohdalla olen sanonut monta kertaa, että olisin poistunut ensimmäisen kuukauden aikana ilman pitkää parisuhdetta ja puolison hyvää tuntemista. Toisen lapsen kanssa kaikki olikin sitten huomattavasti helpompaa kaikin puolin.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisen lapsen kanssa kaikki olikin sitten huomattavasti helpompaa kaikin puolin.
Tavallaan joo, tavallaan ei.

Toinen lapsi tämä meille molemmille oli, sillä erotuksella että tämä oli ensimmäinen yhteinen.

Ensimmäisen lasten kohdalla meni oikeastaan molemmilla helpommin, mutta toisen kohdalla on lapsen allergiat, nukkumattomuus ja sitä kautta kuvioihin tulleet lääkärireissut, tutkimukset, vanhempien jaksaminen ja kaikki muu tullut extrana lisää, mikä on arkea vaikeuttanut. Kun sitten lisätään vanhempien lasten varhaisteini-iän ongelmia sekä vähä useampia vastoinkäymisiä elämässä aina rahasta saakka, niin kummasti siinä on se parisuhde aina koetuksella.

Tässä sitä kuitenkin vielä ollaan ja elämä alkaa hetkitellen helpottaa, kun meidän rakkauden hedelmästä kasvaa koko ajan vanhempi ja hieman helpommin viihdytettävissä oleva ihana tyttö. Ensi kuussa onkin muuten 1v synttärit!
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Ei hyvä luoja tämä Saarilehto....
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tavallaan joo, tavallaan ei.

Toinen lapsi tämä meille molemmille oli, sillä erotuksella että tämä oli ensimmäinen yhteinen.

Ensimmäisen lasten kohdalla meni oikeastaan molemmilla helpommin, mutta toisen kohdalla on lapsen allergiat, nukkumattomuus ja sitä kautta kuvioihin tulleet lääkärireissut, tutkimukset, vanhempien jaksaminen ja kaikki muu tullut extrana lisää, mikä on arkea vaikeuttanut. Kun sitten lisätään vanhempien lasten varhaisteini-iän ongelmia sekä vähä useampia vastoinkäymisiä elämässä aina rahasta saakka, niin kummasti siinä on se parisuhde aina koetuksella.

Tässä sitä kuitenkin vielä ollaan ja elämä alkaa hetkitellen helpottaa, kun meidän rakkauden hedelmästä kasvaa koko ajan vanhempi ja hieman helpommin viihdytettävissä oleva ihana tyttö. Ensi kuussa onkin muuten 1v synttärit!
Pahoittelut hieman epäselvästä ilmaisusta, ensimmäisen ja toisen lapsen kohdalla asiat meni helpommin omien töiden, oman suhtautumisen sekä asioiden oppimisen takia. Parisuhdekkin parani huomattavan paljon tiettyjen asioiden osalta toisen synnyttyä.

Onnea ykkössynttäreille ja naattikaa.
 

444

Jäsen
Ehkä kannattaa jättää tuollaiset ihmiset jotka hakevat tietyn näköistä, tietyn koulutettua ja tarpeeksi omaisuutta omistavan kumppanin omaan arvoonsa? Tai toki jos itsekin arvostaa noita asioita kumppanissa niin ehkä sitten voi raakata pois suurin osa ihmisistä ja alkaa hakemaan jenkkityyliin edustuskumppania itselleen?

Mutta joo, jos meikäläinenkin on löytänyt avopuolisin itselleni niin ehkä muutkin löytävät itselleen kumppanin? Tuntuu vain että osa nuorista miehistä ei uskalla laittaa itseään likoon ja eivät uskalle edes treffeille vaan heti aletaan miettimään kelpaanko minä tälläisena vai en. Vähän heittäytymistä peliin, tinder laulamaan ja lähtee tutustamaan uusiin ihmisiin avoimin mielin. Pahimmassa tapauksessa menetät pari tuntia elämästäsi.
Tässäpä se on melko hyvin tiivistettynä. Oma avioliittoni karahti kiville loppukesästä 2017. Siitä eri osoitteisiin ja lusikat jakoon. Olin itse tuolloin henkisesti aivan loppu, joten ensimmäisenä tavoitteena oli lähteä selvittämään omaa päätä (kuvainnollisesti) ja nollaamaan tilannetta. Ensimmäisille treffeille uskaltauduin hetikohta keväällä 2018, kun luulin voivani jo paljon paremmin. Ehkä niin olikin, ehkä pahin alho oli ohitettu, mutta treffaillessa huomasin nopeasti, että samoja ongelmia pääni sisällä oli edelleen olemassa, samoja haitallisia ja opittuja toimintamalleja. Jatkoin kuitenkin, mutta lähinnä torjuakseni yksinäisyyden tunnetta. Homma eteni koko ajan huonompaan suuntaan ja itsetunto otti damagea kaiken aikaa enemmän. Vuodenvaihteessa 2019-20 päätin, että ei enää. Nyt keskittyisin vain itseeni. Kesällä 2020 ilmoittauduin kurssille, joka kestäisi n. 8kk. Kokoontumisia kuukausittain porukalla, mutta jokainen kulkisi omaa polkuaan, kävisi läpi omaa prosessiaan, jossa muu porukka toimisi tukiverkkona ja turvana. Ei mitään taka-ajatuksia, vaan oma elämä kuntoon, pikku hiljaa. Tavattiin porukalla ensi kerran lokakuussa, huomasin tulevani hyvin juttuun eri ihmisten kanssa, myös erään naisen. Uudestaan marraskuussa, huomasin hakeutuvani tuttuun ja turvalliseen seuraan, enkä ollut ainoa. Juteltiin tauoilla hyvinkin syvällisiä, henkilökohtaisia, repiviä asioita. Huomasin olevani kiinnostunut, mutta silti: oma pää kuntoon. Ei mitään yhteydenpitoa. Tavattiin joulukuussa, silloin ehdotin, että josko tavattaisiin joskus ihan muissa merkeissä, koska hänen kanssaan oli mukava keskustella ja tilanne tuntui paineettomalta molemmin puolin. Tavattiin pari viikkoa myöhemmin ja sillä tiellä ollaan edelleen. Molemmat kävivät kurssin loppuun oman prosessinsa kautta, mutta samalla elämään oli astunut toinen ihminen, jonka kanssa kipupisteitä pystyi käymään läpi myös kasvotusten kaiken aikaa. Kurssi päättyi ja siitä vuotta myöhemmin meillä oli yhteinen lapsi ja asumme käytännössä saman katon alla, vaikka virallisesti vielä eri osoitteissa.

Ei välttämättä toimi kaikilla. Aina sen ei tarvitse olla rakkautta ensi silmäyksellä, tai edes toisella. Joskus hyvät asiat kypsyvät hitaammin. Toki jälkeenpäin kumppanini ystävät ovat kertoneet (hänen läsnä ollessaan), että hän oli jo aiempien tapaamisten jälkeen puhunut minusta ja jännittänyt kovasti tuota ensimmäistä kohtaamistamme kurssin ulkopuolella. Mutta pointti pysyy samana, eli ilman pariutumispaineita, omaa polkuaan kulkien. Molemmat lähtivät matkalle itseensä, ilman aikeita löytää elämänkumppania. Molemmille tämä osoittautui hyväksi keinoksi, kun ei ollut ketään etsinnässä eikä sitä myötä mitään ennakko-odotuksia ja paineita, että nyt sitten pitää löytää joku sellainen, joka osuu ennalta asetettuihin raameihin. Toki tässä kyseisessä tapauksessa piti koko ajan pitää mielessä myös se, että tämän naisen löytyminen oli onnekas sivuosuma, kun pääpointti oli edelleen siinä oman elämänsä selvittelyssä. Ja sitä selvittelyä jatketaan edelleen, yksin ja yhdessä. Aivan kaikesta puhutaan ja kipeitäkin asioita nostetaan esiin.

Ja tällaisena self-hate -heittona vielä loppuun: jos joku tällä naamalla ja ”uralla” voi löytää elämäänsä tuollaisen naisen, niin muilla ei pitäisi olla hädän päivää. Olen oppinut arvostamaan itseäni, sitä mitä olen, enkä enää käytä tuollaista kieltä itsestäni enkä muista. Ja se on saattanut olla yksi selkeä tekijä siinä, että mahdollisuus aukeni. Kun jatkuvasti vähättelee itseään niin ulkoisesti kuin vaikka ”menestyksensä” osalta, niin se näkyy myös kaikille muille. Opetelkaa arvostamaan sitä mitä olette ja olemaan ylpeitä siitä. Hyvä itsetunto näkyy kauas. Samoin huono. Huonostakin voi oppia pois, mutta se vaatii työtä. Ihan helvetisti työtä.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Palstalta löytyy muuten ketju Lapsi- ja vanhemmuusasiat, jossa on hyvää keskustelua.

Mutta laitanpa nyt omat ajatukseni parisuhteesta tänne, koska kaikki näkökulmat eivät liity pelkästään vanhemmuuteen. Alustukseksi kerrottakoon, että minulla on kaksi lasta saman miehen kanssa, lapsemme ovat jo teini-ikäisiä, olin monta vuotta lasten kanssa kotona, mies teki vastuullista työtä ja oli paljon pois kotoa. Olemme edelleen yhdessä ja onhan sitä joskus tullut mietittyä yhdessäkin, että mistä se johtuu. Rakkaus on tietenkin yksi tekijä, mutta fakta on se, että pelkkä rakkauskaan ei aina riitä, joten on siinä paljon muutakin oltava.

Mun vilpitön mielipiteeni on, että pienten lasten vanhemmilta pitäisi kieltää avioerot lapsen ensimmäisten kolmen ikävuoden aikana. Toki tämän ulkopuolelle jäisivät päihteet, mt-ongelmat, väkivalta tai muuten vain hyvin alisteiset suhteet. Neuvolajärjestelmän pitäisi tarjota kaikille perheille vähintään 5 ilmaista ja pakollista parisuhdeterapiakäyntiä. Tämä siksi, että suurin osa eroon johtaneista ongelmista johtuu melkein aina jostain ihan muusta kuin oikeasti paskasta parisuhteesta.

Olin kotona vuosia ja se oli minun oma tahtoni. Jouduin käymään omassa päässäni ensimmäisen suuren keskustelun ja henkisen kasvun siinä, etten enää olisi taloudellisesti itsenäinen. Se on ollut minulle kaikkein suurin haaste parisuhteessa noin niin kuin muutenkin, koska mieheni on aina tienannut paljon enemmän kuin minä. Hän näkee asiat niin, että hän tienaa perheelle, minä taas en osaa laskea tässä suhteessa itseäni hänen perheekseen. Mikä on ihan hölmöä, mutta omalta puoleltani kyse on ennen kaikkea kunnioituksesta häntä ja hänen tekemäänsä työtään kohtaan. Koin nöyryyttäväksi pyytää häneltä rahaa omiin menoihini ja tämä asia ratkaistiin niin, että kotihoidontuki lisineen oli minun omaa rahaani. Kaupasta "saan" ostaa hygieniatarvikkeita yhteisistä talousrahoista, eikä hän muutenkaan ole koskaan kytännyt rahankäyttöäni. Toisaalta, meillä ei myöskään koskaan ole ollut taloudellisia haasteita ja koska hän tietää minun suhteeni rahaan ja hänen ansaitsemiaan rahoja kohtaan, asiasta ei ole tullut ikinä riitaa. Mutta kaikilla ei ole näin. Ja vaikka olisikin, taloudellisen itsenäistymisen heikkeneminen on monelle itsenäiselle naiselle oikeasti iso asia. Näistä kannattaa siis keskustella suoraan, ihan vaikka eurotasolla.

Jäin kotiin, koska mielestäni se oli lapsillemme parempi ja meillä oli siihen taloudellinen mahdollisuus. Valinta oli myös siinä mielessä itsekäs, että tiesin arjen pyörittämisen olevan minun vastuullani joka tapauksessa, koska mieheni työ oli hyvin vaativaa, enkä missään nimessä halunnut olla hänen uransa esteenä. En siis halunnut laittaa itseäni asemaan, missä minun olisi pitänyt juosta kello kaulassa vain siksi, että olisin taloudellisesti itsenäinen ja saisin edetä uralla. Sen aika tuli sitten vähän myöhemmin. Toisaalta, minulle ei ole ollut koskaan epäselvää, mikä hänen elämässään on oikeasti tärkeintä (perhe), joten en oikein keksi, mistä olisimme isoja riitoja saaneet edes aikaiseksi. Eikä siinä arjen keskellä näitä kuvioita jaksanut pitkään kelaillakaan.

Kotiin jäämiseni oli ehdottomasti koko perheen kannalta oikea päätös, mutta olihan se nyt ihan helvetin rankkaa aikaa. Ja tylsää. Joka päivä samat kuviot, koska lapset ja rutiinit. Ensimmäisen lapsen kohdalla olin yksinäinen, koska minulla ei ollut kavereita samassa tilanteessa ja koin oudoksi lähteä leikkipuistoon ihan vauvan kanssa. Kun esikoinen oli reilun vuoden, tutustuin leikkipuistossa muihin äiteihin ja elämänlaatuni parani huomattavasti. Sain huomata, että samanlaista se arki on muillakin. Joillain oli helpompaa, joillain paljon vaikeampaa. Vertaistuki oli mahtavaa ja meillä oli hyvä porukka ja mustaa huumoria viljeltiin ahkerasti. Jeesasimme toinen toisiamme ja yhä edelleen olen yhteyksissä moniin puistoäitikavereihin, vaikka elämä on heitellyt meitä uusille asuinalueille. Myös lapsilla on yhteys toisiinsa, mikä on ihan älyttömän siistiä.

Molemmat lapsemme olivat myös suht huonoja nukkujia, esikoinen ehkä vielä vähän haastavampi. Lähes viisi vuotta heräilin käytännössä joka yö vähintään kerran, pitkään 3-5 kertaa yössä. Kukaan univajeinen ihminen ei ole oma itsensä. Kaikki voimani menivät siihen, että saan hoidettua lapset ja kodin. Ei paljon huvittanut käydä yksikseen missään, koska energiaa ei ollut lainkaan. Olin tyytymätön omaan ulkonäkööni ja vertasin itseäni aikaan ennen raskauksia, mikään ei jaksanut erityisemmin kiinnostaa ja mielessä pyöri, että minkäköhänlainen saatanan savotta sitä on kotona edessä, kun mies on ollut lasten kanssa yksin. Asiat, joilla ei oikeasti ole mitään merkitystä, olivat silloin suuria ja estivät minua tekemästä asioita, mitä olisin todellakin tarvinnut. Se oli ikään kuin kierre, josta en kokenut pääseväni voittajana ulos. Koska lasten kanssa elämä on melko haastavaa ja samaan aikaan kuin kaikki on samanlaista päivästä toiseen, aina sattui jotain yllättävää, kuten vaikka lasi kaatui pöydällä ja siitä seurasi ylimääräistä sotkua ja vaivaa. Arjen normaaleista sattumuksista tuli elämää suurempia pettymyksiä, kun oli niin kuoleman väsynyt. Olen aina ollut jossain määrin kontrollifriikki, koska lapsuudessani on ollut asioita, joihin jouduin sopeutumaan nopeasti ja yllättäen ja jo tuolloin sain jonkinlaista turvaa tiettyjen asioiden kontrolloinnista. Nämä asiat olen ymmärtänyt vasta jälkikäteen ja nykyisin olen sen kanssa ihan sinut. Osaan toimia järkevästi ja uskallan mennä oman mukavuusalueeni ulkopuolelle, vaikka luonnostaan vetäisin liinat kiinni ja pyrkisin kontrolloimaan tilannetta jollain tavalla. Lasten ollessa pieniä kontrollointini paheni jossain määrin. Kysymys oli mulle sillä hetkellä ihan oikeasti selviytymisestä (tai siltä se tuntui silloin), eikä sellaisesta pahansuopaisesta muiden ihmisten kontrolloimisesta. Mulle on ollut muutenkin ominaista kontrolloida itseäni ja omia toimia kuin muiden.

Vanhemmuus on iso vastuu. Se on pelottavaa ja ihanaa, mutta usein myös vähän ahdistavaa. Se nauttimis-osuus jäi ainakin minulta liian vähiin, vaikka kaikki hokivat, että nauti nyt, kun lapset ovat pieniä. Meillä elettiin ihan normaalia arkea ja pakotimme itsemme ymmärtämään sen, että sellaista elämä on: arkea ja samaa päivästä toiseen, tavalla tai toisella. Sopeuduimme siihen mielestämme todella hyvin, mutta kyllä mä omaa toimintaani korjaisin monessakin mielessä näin jälkikäteen. Mutta olen myös armollinen, tein ratkaisuni siinä hetkessä, parhailla mahdollisilla tiedoilla ja voimavaroilla, mitä minulla silloin oli. Enempää ei voi keneltäkään vaatia.

Sitten pitää muistaa myös sellainen asia kuin lapset. He ovat kaikki erilaisia, myös samassa perheessä, samoista vanhemmista samoihin olosuhteisiin syntyneet lapset. Ja se asettaa omat haasteensa. Jonkun lapset ovat kilttejä ja tottelevaisia ja riittää, että sanoo "ei". Jonkun toisen lapset vähät välittävät kielloista ja kaikki pitää pienestä saakka perustella ja siltikin lapsi kieltäytyy tottelemasta. Kyse ei tietenkään ole mistään tahallisesta "ilkeydestä", vaan temperamenttieroista. Ja kun jokaiselle lapselle pitäisi antaa mahdollisuus olla oma itsensä, mutta kuitenkin muokata niitä oikeasti haastavia luonteenpiirteitä sellaisiksi, että pärjää myös kodin ulkopuolella, se voi olla todella raskasta. Samoista asioista vääntämistä päivästä toiseen. Ja mitä isommiksi lapset kasvavat, sitä suuremmiksi usein haasteetkin käyvät. On oltava samaan aikaan johdonmukainen, ymmärtävä, rakastava, tiukka, jne. Joka ikinen päivä. Niiden alle voi moni oikeasti uupua, varsinkin, jos ympärillä ei ole ihmisiä, jotka tukevat ja tarvittaessa vain kuuntelevat. Ihminen voi kokea olevansa hyvinkin yksin, vaikka kukaan ulkopuolinen ei sellaista ikinä uskoisi. Siksi olen itse päättänyt, etten tuomitse ketään, mutta voin antaa oman näkemykseni johonkin asiaan, jos se vain sopii.

On vaikea pukea sanoiksi, miltä tuntuu, kun pitää olla muiden ihmisten käytettävissä 24/7/365. Kun et pääse edes vessaan ilman, että joku tiputtaa unissaan tutin juuri sillä hetkellä, kun lorottelet menemään. Väsyneenä kaikki aistiärsykkeet ovat suurempia ja monesti se ajatus, että "enkö mä pääse edes vessaan rauhassa!!!" on paljon raskaampi kuin se tutin laittaminen takaisin suuhun. Olen ikuisesti kiitollinen puolisolleni, joka on ymmärtänyt, vaikka ei oikeasti aina olekaan. Hän on kuitenkin sietänyt minua, epätäydellistä ihmistä, kaikki nämä vuodet, vaikka ei varmasti ole ollut helppoa hänellekään. Mutta rakkautta meillä on aina ollut. Se rakkaus on kuitenkin muuttanut muotoaan, eikä ole sellaista intohimoista tykitystä enää kuin harvakseltaan. Eikä sekään ole varsinaisesti meistä lähtöisin, vaan siitä, että teinit eivät nuku koskaan ja hiippailevat keskellä yötä pitkin taloa. Joskus joku saattaa seisoa makuuhuoneemme oven raossa ja vilkutella meille iloisesti. Heilutapa siinä sitten peittoa :D. Prioriteetit ovat matkan varrella muuttuneet. Hyvä puoli on se, että odotamme omalla tavallamme innolla, kun saamme nuo perkeleet, eli ihanat lapsemme maailmalle ja saamme vihdoin tehdä kahdestaan asioita ilman, että kaikki pitää aina suunnitella etukäteen ja huomioida muiden halut ja tarpeet. Haikeatakin se tietysti on ja ehkä vaikeatakin, koska meidän pitää taas luoda parisuhdenahkamme uudelleen, mutta se kuuluu elämän kiertokulkuun. Meillä kummallakin on kuitenkin vankka tahto olla yhdessä myös sitten, kun lapset ovat muuttaneet pois kotoa ja se tekee minut hyvin onnelliseksi.

Hyvä parisuhde on usein hyvin pitkälle omien ja toisen heikkouksien sietämistä. Kyllä mäkin nalkutan, paljonkin, mutta se on se hinta, mikä pitää maksaa siitä, ettei kuuntele tai ota huomioon mun arkisia toiveita/neuvoja/ohjeistuksia. Ja kyllä meilläkin otetaan yhteen. Olen huomannut, että sen jälkeen, kun lapsista tuli teinejä, ehkä jopa aiempaa enemmän. Riideltävät asiat ovat pääsääntöisesti typeriä ja siksi varmaan ne aina sovitaankin nopeasti. "Syytän" riidoista lapsia, koska teini-ikäisillä lapsilla on kyky myrkyttää hyvin lyhyessä ajassa ilmapiiri ja se tarttuu kaikkiin muihin.

Minä en ole enää se sama henkilö kuin silloin, kun aloimme seurustella. Paljon on samaa toki vieläkin, mutta moni asia minussa on muuttunut. Sama koskee miestäni. Mutta ne syyt, miksi olemme alun alkaenkin alkaneet seurustella ovat mitä ilmeisemmin vielä olemassa, koska olemme edelleen yhdessä. Henkilökohtaisesti en suostuisi olemaan suhteessa vain siksi, että olemme joskus nuorina menneet naimisiin ja jos en haluaisi tässä suhteessa oikeasti enää olla, eroaisin. Mutta vaikka joka päivä toisen naama ei innostakaan, isommassa kuvassa en haluaisi elää ilman häntä. Useimmiten, kun toinen ärsyttää, kysymys on jostain minuun itseeni liittyvästä asiasta tai epävarmuudesta. Ja se on ollut mulle hyvin merkittävä ymmärrys. Huonossa suhteessa ei kenenkään pidä olla, varsinkaan lasten takia ja siksi aina silloin tällöin kannattaa käydä itsensä ja miksei myös puolisonkin kanssa läpi, mitkä asiat ovat hyvin, mitkä vaativat parantamista, voiko niitä parantaa ja miettiä myös sitäkin, kuinka todennäköisesti elämä muuttuisi oikeasti paremmaksi ilman nykyistä puolisoa. Luulen, että monen elämässä kovinkaan moni asia ei lopulta riipu siitä puolisosta, vaan ihan itse elämästä.

Tämä oli tällaista omaa tajunnanvirtaani ja kirjoitus on pitkä kuin nälkävuosi. Pahoitteluni siitä :).
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
@JayLimberg

Minkä ikäinen lapsi? Onko puolisolla työpaikkaa odottamassa? Onko uniongelmat selätetty?

Jos on edelleen uniongelmia, niin hakekaa ammattiapua niihin esim. neuvolan kautta. Nukkukaa vuorotellen eri tilassa lapsen kanssa, että toinen on aina jotenkin freesi.

Jos on vähintään vuoden ikäinen, normaalisti kehittynyt lapsi ja puolisolla duunipaikka odottamassa, harkitsisin vakavasti joko sinun jäämistä kotiin lapsen kanssa tai lapsen laittamista hoitoon, ja puolison töihin paluuta. Jos hänellä ei ole duuneja, keksi joku seurallinen harrastus hänelle ja pakota sinne.

Samaa mieltä kuin @BOL että pienten lasten vanhempien ei kyllä pitäisi erota sen takia, että pari vuotta vituttaa kaikki.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@BOL rouvalta taas kerran todella hieno viesti. Pitäisi varmaan joskus vaivautua sinne DDR-bunkkeriin katsomaan rantaruotsalaisten matsia ja ottaa olut kanssasi!

Täysin samaa mieltä tuosta lapsen 3 ensimmäisen vuoden erokiellosta ja yhtälailla siitä, että neuvola saisi osallistua myös sen parisuhteen elossapitoon, koska sillä on merkittävä vaikutus myös lapsen hyvinvointiin.

Mulla ei vaimoni kanssa yhtä pitkää suhdetta ole, 15 vuotta ollaan oltu yhdessä ja nyt jo huomaan, että ollaan aika erilaisia kuin silloin reiluina parikymppisinä. Arvot ovat osittain myös muuttuneet, mutta silti niiden tärkeimpien asioiden osalta ollaan edelleen samoilla linjoilla ja rakkautta toista kohtaan löytyy. Intohimo nyt on tässä vauva-arjessa aika hukassa, mutta onneksi molemmilta löytyy luottoa, että kyllä se siitä, kun nuorempikin tyttö kasvaa ja päästään vaikeimpien aikojen yli.

Toki parisuhteen ylläpito vaatii jatkuvasti töitä. Käydään vaimon kanssa aika säännöllisesti keskustelua miten meillä menee, mikä toimii ja mikä ei toimi. Ja näiden keskusteluiden perusteella ainakin oma fiilis on se, että molemmat ovat valmiita muokkaamaan omaa toimintaansa sen mukaan, että toisen on hyvä olla. Tältä se ainakin tähän asti on tuntunut ja erokorttia ei kumpikaan ole 15 vuoden aikana kertaakaan keskusteluun nostanut.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Creed Bratton , kiitos kiitoksista. Kuulostaa siltä, että teillä on vaimosi kanssa hyvin avoimet ja myös realistiset välit. Ja 15 v. on pitkä aika ja upea saavutus, joten onnea teille :).

Lapset tappaa intohimon. Ja koska aina on poikkeuksia, onnea heille, joilla intohimoa ei edes lapset sammuta, mutta perustasalakin ei kannata heihin itseään verrata. Sitten, kun sitä vihdoin vuosien odottamisen jälkeen jaksaisi heilutella peittoa enemmän, mahdollisuuksia on vähemmän. Teinit eivät nuku öisin ja tulevat ja menevät miten huvittaa ja jos makuuhuoneen ovi on kiinni, menee ehkä n. 3 min. siihen, että joku lapsi, joka ei nykyisin koskaan juurikaan lähesty muuten kuin hyötymistarkoituksessa, ilmestyy ovelle. Vaikka vain vilkuttelemaan. Pelottavaa. Olen testannut monta kertaa ja tulos on aina sama. Tokihan olen syönyt tällöin vain salaa suklaata siellä oven takana, mutta silti. Ei varsinaisesti liikaa houkuttele lihallisiin himoihin :D. Kai sitä voisi sanoa suoraan, että jos ovi on kiinni, ollaan panemassa ja että älkää tulko, mutta luultavasti siinä kävisi niin, että yökkimisen jälkeen lasten olisi pakko kuitenkin tulla avaamaan se ovi, koska eihän vanhukset mitään pane. Ja lopputulos olisi se, että siinä sitä oltaisiin koko perhe, traumatisoituneina ja häpeissään. Toistaiseksi en ole halunnut tätäkään testata. Pitäisi varmaan varata joku tuntihotelli ruokikselle. Se onnistuu ilmeisen monelta jonkun muun kuin oman puolison kanssa ja rahatkin sellaiseen riittävät, joten miksei onnistuisi pariskunniltakin? Voisi olla jännääkin.

Erokortin heiluttelu on rasittavaa. Itse olen monta kertaa kysynyt puolisolta, että haluaako hän erota, kun suutuspäissään jutut ovat joskus sellaisia, että jos rivien välistä alkaa tulkita, sellaisenkin päätelmän voisi saada. Toistaiseksi vastaus on aina ollut "en halua", joten se keskustelu on päättynyt ennen kuin on edes alkanut. Itse olen esittänyt toiveen, että jos sellainen keskustelu pitää joskus käydä, sitä ei käytäisi riitelyn aikana tai heti sen jälkeen, vaan sitä varten olisi sellaiset olosuhteet, missä voidaan puhua rauhassa. Suutuspäissään ja aktiivisesti vihaisena ihminen tulee joskus sanoneeksi asioita, mitä ei oikeasti tarkoita ja siinä voi tahtomattaan ajaa itsensä sellaiseen rakoon, ettei sanojaan uskalla/pysty/halua perua ja lopputulos on kaikkien kannalta ei-toivottu. Minä en kun halua olla kenenkään kanssa väkisin, niin olen tehnyt sen myös selväksi ja sanonut, että mun kanssani voi puhua ihan mistä tahansa. Ja pitääkin puhua, varsinkin niistä asioista, jotka liittyvät muhun. Meillä on myös sääntö, mikä on pääsääntöisesti pitänyt, eli että vihaisina tai riidoissa ei mennä nukkumaan. Ekat 10 v. se olin aina minä, joka otin asiat puheeksi ja pyysin anteeksi, vaikka olisin kuinka ansainnut enemmän itse sen anteeksipyynnön. Koulutus on tuottanut tulosta ja nykyisin miehenikin osaa pyytää anteeksi ja keskustella järkevästi. Mutta meillä on taustalla se, että mieheni lapsuudenkodissa ei juurikaan riidelty, eikä varsinkaan kukaan pyytänyt keneltäkään anteeksi, joten hänellä ei ollut sellaista mallia. Omassa perheessäni taas on aina paiskottu ovia ja tuuletettu tunteita paljonkin, jolloin olen oppinut sen, että riidatkin kuuluvat elämään, eivätkä ole maailmanloppu. Ja meidän perheessä kuitenkin välit ovat olleet aina paljon läheisemmät kuin mieheni perheessä. Ja tätä samaa mallia olen halunnut opettaa meidänkin lapsellemme. Ja tietenkin myös sen, että suutuspäissään ei kuitenkaan saa sanoa mitä tahansa, mitä sylki suuhun tuo. Toki omien lasten kanssa se on hyvin veteen piirretty viiva, mutta kun hekin ovat kasvaneet, olen ihan avoimesti ollut heille loukkaantunut ja pitänyt jonkun aikaa mykkäkoulua. Pienille lapsille tämä ei tietenkään toimi, mutta isommille kyllä, koska heidänkin pitää oppia, että sanoilla on merkitystä ja ne voivat satuttaa. Sieltä voi tulevaisuudessa tulla sellainen henkilö vastaan, joka pistää välit poikki, jos ei yhtään osaa kontrolloida sanomisiaan.

Tässäkin tapauksessa se puoliso pitää tuntea ja tietää, mistä hän on "kotoisin". En voi vaatia häneltä samaa kuin itseltäni, koska hänellä ei ole vastaavia kokemuksia. Jos jokainen riita on kuin pieni kuolema, onhan se ymmärrettävää, että ihminen pyrkii välttelemään riitoja. Totuus on kuitenkin se, että jokainen käsittelemätön erimielisyys kasvattaa tyytymättömyyttä ja jossain vaiheessa se malja läikkyy yli, tavalla tai toisella. Jollain se voi näkyä niin, että pakkaa kamansa ja häipyy, eikä asioita saada koskaan selvitettyä. Ja siinä ei kyllä voita kukaan, ei jättäjä eikä jätetty.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin oma ystäväni opiskelee korkeakoulussa tällä hetkellä ja tekee siinä ohessa todella paljon töitä. Tuntuu, että ystävällä on sitten samanlaiset odotukset myös siitä kumppanistakin. Toki hänen kumppani on kaikella tapaa todella mukava ja hyvä ihminen, varsinkin kun vertaa niihin aikaisempiin pelleihin. Todella hyvä isäpuoli ystävän lapselle ja muutenkin sellainen oikein välittävä mies. Ja ystävä siis toki kehuu miestään paljon kuinka hyvä hän on jne.

Tuntuu, että tuossa hetkessä ystävä oli aikalailla surullinen, että se sitten purkautui tuolla tavalla. Siitä tuli kieltämättä hieman surullinen ja hirveä olo, kun muutenkin tässä aina kokee, että on todella riittämätön ihminen. Tässä maailmassa kun ihmiselle on ylipäätään niin hirveät odotukset monesti, ihan siis sukupuolesta riippumatta. Naisille varmasti monesti paljon isommat odotukset.

Enemmän sillä on merkitystä, minkälaiset arvot ihmisellä on kuin mikä hänen koulutustaustansa on. Ihminen voi mennä koulutuksen taakse melko helpostikin, vaikka oikeasti kyse taitaa olla enemmän siitä, että itse on jonkinlainen. Kyllä vähemmän koulutetutkin voivat olla hyvinkin uraorientoituneita ja korkeasti koulutetut taas vähemmän. Toisille rahalla on hirveän suuri merkitys, toisilla taas se, että tekevät jotain oikeasti merkityksellistä työtä. Jotkut onnelliset ovat onnistuneet yhdistämään nämä.

Mä itse karsastan "muiden odotuksia" ihan helvetisti. Niillä ei ole mulle mitään merkitystä. Kukaan muu kuin minä ei minua voi määritellä. Ja mikään duuni tai rahamäärä tilillä ei kerro musta yhtään mitään. Totta kai mäkin olen ollut epävarma jostain ja olen joskus vieläkin, mutta olen joskus nuorena päättänyt, että jos annan muiden odotusten tai mielipiteiden mennä mun pääni sisään, siitä ei ole mulle mitään hyötyä. Toki otan läheisiltäni kritiikkiä vastaan, jos sellaiseen on aihetta, mutta silloin tiedän sen kyllä jo itsekin. Näitä asioita kannattaa funtsia itsekseen ja tehdä itsensä kanssa sopimuksia. Tällöin on helpompi suhtautua myös muiden odotuksiin.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
Enemmän sillä on merkitystä, minkälaiset arvot ihmisellä on kuin mikä hänen koulutustaustansa on. Ihminen voi mennä koulutuksen taakse melko helpostikin, vaikka oikeasti kyse taitaa olla enemmän siitä, että itse on jonkinlainen. Kyllä vähemmän koulutetutkin voivat olla hyvinkin uraorientoituneita ja korkeasti koulutetut taas vähemmän. Toisille rahalla on hirveän suuri merkitys, toisilla taas se, että tekevät jotain oikeasti merkityksellistä työtä. Jotkut onnelliset ovat onnistuneet yhdistämään nämä.

Näihin viisaisiin sanoihin täytyy tarttua. Jos itse olisin aikoinaan yrittänyt valita kumppanin vain jostakusta minulle "sopivasta" ihmisestä, en olisi koskaan päätynyt siihen nyt jo liki neljännesvuosisadan kestäneeseen liittoon, jonka toivon ja uskon kestävän niin kauan kuin kummassakin meissä henki kulkee.

Olen lähtöisin melko tyypillisestä ylemmän keskiluokan perheestä, jossa akateemisuus, kulttuuriharrastukset, matkailu yms. olivat jotakuinkin selviöitä. Samanlaista oli myös lähes koko kaveripiirini arki, joskin oma perheeni oli heidän perheisiinsä nähden ehkä köyhimmästä päästä, koska asuinalueellamme asui paljon erittäin hyvätuloisia tai jopa rikkaita perheitä. Raha ei sinänsä ole koskaan ollut minulle tärkeää, mutta ajattelin jo nuorena, että kyllä sitäkin riittävästi saa, jos yrittää hoitaa asiansa oikein. Kouluttautumiseen kannustavasta perheestä olikin luonteva ponnistaa yliopisto-opintoihin, ja mukavia töitäkin on sen jälkeen siunaantunut, ei mitenkään loistavasti palkattuja, mutta kiinnostavia.

Tältä pohjalta olisi kai ollut luontevaa etsiä puolisoksi jotakuta taustaltaan tai koulutukseltaan samantyyppistä, mutta eteen sattuikin jotain aivan muuta: vähävaraisessa alkoholistiperheessä kasvanut, 14-vuotiaana kotoaan karannut ja sille tielle jäänyt, ammattikoulun rimaa hipoen suorittanut nainen. Siinä se sitten oli, ihminen, jonka kanssa minulla oli ja on edelleen enemmän yhteistä kuin kenenkään kanssa koskaan.

Suhteemme herätti varsinkin alussa aika paljon ansaittua ihmetystä, varsinkin ystäviemme taholta. Vanhempamme onneksi suhtautuivat asioihin hyvin, kun tuleva vaimonikin oli tuolloin jo saanut korjatuksi välit vanhempiinsa. Olen hyvin varma, että suurin osa ajatteli, ettei suhteemme kestä, koska "olimme niin erilaisia". Vitut, sanon minä. He vain eivät nähneet, että minä, jolla oli ulkoisesti asiat hyvinkin mallillaan, olin lopulta aika eksyksissä henkisesti, kun taas tulevan vaimoni ulkokuoren ja vaatimattoman taustan alla oli älykäs, syvästi tunteva ihminen, joka ei juuri ollut päässyt lahjojaan käyttämään, koska nuoruus oli kulunut päivästä toiseen selviytymisessä. Sittemmin hän on onnistunut oikein hyvin työurallaan, koulutustaustaansa nähden jopa loistavasti. Mutta mikä tärkeintä, olemme edelleen toistemme parhaat ystävät ja ehkä erilaisten taustojemme vuoksi arvostamme toisissamme paljon sellaisia ominaisuuksia, joita itsellämme ei ole. Meitä yhdistävät myös aika lailla tavallisuudesta poikkeavat seksuaaliset mieltymyksen, muttei siitä tässä sen enempää.

Suurin osa lapsuuden kavereistani ei todellakaan seurannut viitoittamaani tietä vaan pariutui paljon perinteisemmin. Paljon puhutussa "Excel-taulukossa" heidän liittonsa varmasti olivat mitä mainioimpia, mutta lähes kaikkien liitot ovat valitettavasti päättyneet eroon. En tällä halua mitenkään sanoa, ettei ihmisten kannattaisi pariutua kaltaistensa kanssa, mutta kuten @BOL tuossa totesi, arvot ovat lopulta paljon merkityksellisemmät, eikä niitä taideta "Excelissä" riittävästi noteerata.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Ei muuta päivitettävää tähän ketjuun, mutta päädyin sitten vielä siihen ratkaisuun että poistin tämän keväisen säätöni pari päivää sitten kaikista someistani, lopetin seuraamisen instassa sekä katkaisin keskusteluyhteyden myös noin muuten poistamalla hänet kavereista. Hän itse reagoi päivää myöhemmin lopettamalla myös minun seuraamiseni, oli siis ilmeisesti huomannut :D Asia ei siis enää ole pyörinyt mielessä muuten eikä mitään yhteydenpitoa ole sen "eropäivän" jälkeen ollut kumpaankaan suuntaan, mutta siivoilin tuossa vähän sometilejäni muissa yhteyksissä ja samalla päätin poistaa hänet kaikilta listoiltani koska ei minulla ole hänelle enää mitään sanottavaa tai syytä olla minkäänlaisissa yhteyksissä, edes kaverina vaikka kavereina erkaannuttiinkin.
Miten olette itse toimineet? En tiedä oliko liian tylyä, omasta mielestäni ei koska tein nyt kantani aika selväksi siinäkin suhteessa jos hän nyt jotain kaverillista yhteyttä alkaisi ottamaan opintojen jatkuessa syksyllä. Hänhän siis edelleen opiskelee samassa paikassa samaa alaa.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Ei muuta päivitettävää tähän ketjuun, mutta päädyin sitten vielä siihen ratkaisuun että poistin tämän keväisen säätöni pari päivää sitten kaikista someistani, lopetin seuraamisen instassa sekä katkaisin keskusteluyhteyden myös noin muuten poistamalla hänet kavereista. Hän itse reagoi päivää myöhemmin lopettamalla myös minun seuraamiseni, oli siis ilmeisesti huomannut :D Asia ei siis enää ole pyörinyt mielessä muuten eikä mitään yhteydenpitoa ole sen "eropäivän" jälkeen ollut kumpaankaan suuntaan, mutta siivoilin tuossa vähän sometilejäni muissa yhteyksissä ja samalla päätin poistaa hänet kaikilta listoiltani koska ei minulla ole hänelle enää mitään sanottavaa tai syytä olla minkäänlaisissa yhteyksissä, edes kaverina vaikka kavereina erkaannuttiinkin.
Miten olette itse toimineet? En tiedä oliko liian tylyä, omasta mielestäni ei koska tein nyt kantani aika selväksi siinäkin suhteessa jos hän nyt jotain kaverillista yhteyttä alkaisi ottamaan opintojen jatkuessa syksyllä. Hänhän siis edelleen opiskelee samassa paikassa samaa alaa.

Itse heittäisin kyllä kaikista paikoista kanssa pois, jos toista ei kiinnosta ja itseä kiinnostaa. Ja siis, jos itseä ei "pelkästään" kaverina toinen kiinnosta.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Itse heittäisin kyllä kaikista paikoista kanssa pois, jos toista ei kiinnosta ja itseä kiinnostaa. Ja siis, jos itseä ei "pelkästään" kaverina toinen kiinnosta.
Juu, näin kanssa ajattelin itsekin.

Niinhän se meni, itseä kiinnosti ja toista ei. Tai no, nyt tilanne on jo se ettei minua kiinnosta enää olla edes se kaveri, en tiedä mitä hän ajattelee. Eikä oikeastaan hirveästi kiinnosta.
 

BaronFIN

Jäsen
No itse siivosin kolmen lapseni äidin pois somekanavistani, koska ei ihan hirveästi napostellut katsella hänen päivityksiä missä pistelee menemään uuden sulhonsa kanssa enkä myöskään näe tarpeelliseksi jakaa omia vastaavia asioitani hänen kanssa.

Toimeen tullaan ja asioista saadaan sovittua, mutta ei meidän tarvitse enempää olla läsnä toistemme elämässä kun hän ei sitä enää halunnut enkä jää roikkumaan entiseen.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
No itse siivosin kolmen lapseni äidin pois somekanavistani, koska ei ihan hirveästi napostellut katsella hänen päivityksiä missä pistelee menemään uuden sulhonsa kanssa enkä myöskään näe tarpeelliseksi jakaa omia vastaavia asioitani hänen kanssa.

Toimeen tullaan ja asioista saadaan sovittua, mutta ei meidän tarvitse enempää olla läsnä toistemme elämässä kun hän ei sitä enää halunnut enkä jää roikkumaan entiseen.
No mitä tarinastasi muistan niin en kyllä ihmettele yhtään tuota ratkaisua, varmaan jo mielenterveydellekin hyvä ratkaisu. Onneksi olet saanut tilanteesi paremmaksi.

Joo saa nähdä minkälainen on kohtaaminen kampuksella kun sellainen todennäköisesti tulee, eihän meillä mitään kovin dramaattista tapahtunut (ei siis voi mitenkään edes verrata sinuun) mutta kumpikin on tehnyt nyt meistä selväksi sen ettei yhteydenpito kiinnosta. Ehkä moikataan, ehkä ei. Sen näkee sitten. Itse en ainakaan aio häntä millään tavalla lähestyä edes "opiskelukaverina".
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ei muuta päivitettävää tähän ketjuun, mutta päädyin sitten vielä siihen ratkaisuun että poistin tämän keväisen säätöni pari päivää sitten kaikista someistani, lopetin seuraamisen instassa sekä katkaisin keskusteluyhteyden myös noin muuten poistamalla hänet kavereista. Hän itse reagoi päivää myöhemmin lopettamalla myös minun seuraamiseni, oli siis ilmeisesti huomannut :D Asia ei siis enää ole pyörinyt mielessä muuten eikä mitään yhteydenpitoa ole sen "eropäivän" jälkeen ollut kumpaankaan suuntaan, mutta siivoilin tuossa vähän sometilejäni muissa yhteyksissä ja samalla päätin poistaa hänet kaikilta listoiltani koska ei minulla ole hänelle enää mitään sanottavaa tai syytä olla minkäänlaisissa yhteyksissä, edes kaverina vaikka kavereina erkaannuttiinkin.
Miten olette itse toimineet? En tiedä oliko liian tylyä, omasta mielestäni ei koska tein nyt kantani aika selväksi siinäkin suhteessa jos hän nyt jotain kaverillista yhteyttä alkaisi ottamaan opintojen jatkuessa syksyllä. Hänhän siis edelleen opiskelee samassa paikassa samaa alaa.
Minun mielestäni some ei ole sillä lailla oikeaa elämää, että tuolla loukkaisi ketään. Toki somessakin voi loukata aktiivisesti toimien.

Jos ihminen on niin nirppanokka, että pahoittaa mielensä yhden seuraajan poistuessa, niin hän luultavasti jopa elää somen ehdoilla.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
En suoranaisesti kysy edes mitään vinkkejä, mutta pakko tuuletella hieman pääkoppaa kirjoittamalla, kun siitä usein on apua.

Noin pari vuotta takaperin oli säätöä erään tutun kanssa, ja tapailtiin sekä viestiteltiin useampi kuukausi. Ei siis edennyt seurusteluksi, mutta jokunen yö tuli naisen kämpillä vietettyä ja muutenkin oltiin (jälkikäteen ajateltuna turhankin) tiiviisti yhteyksissä. Hyvin harvakseltaan seurustelleena tuntui, että vihdoinkin kolahti, ja tässä olisi nainen jonka kanssa voisi oikeasti yrittää. Talvea kohden kuitenkin naisen puolelta kiinnostus oli jatkuvasti vähenemään päin, ja lopulta juttu sitten hyytyi vähän kuin itsestään. Ja kuten arvata saattaa, (ainakin osittain) toisen miehen takia.

Itseltä meni yllättävän kauan päästä kyseisestä tapauksesta yli, eikä asiaa tosiaankaan helpottanut, että meillä yhteisiä tuttuja riittää, joten vähän väkisinkin tätä naista tuli nähtyä ja tuli oltua tekemisissä. Päätin heti alusta, ettei tuo saa sinänsä vaikuttaa meidän kaveriporukkaan tai kemioihin, esimerkiksi kuka kutsutaan ja minne, kenen kanssa voi olla tekemisissä jne jne, mikä varmasti vaikeutti myös naisesta ylipääsemistä ja asian käsittelemistä. Lopulta ahkeran treffailun, satunnaisten säätöjen ja ennen kaikkea ajan myötä tuosta kuitenkin koin päässeeni yli, ja pystyin ajattelemaan naista ihan vaan tuttuna, eikä tullut sellaista pakonomaista tarvetta vältellä hänen seuraansa.

Tässä oli sitten pidempää ajanjaksoa tämän vuoden puolella, kun ei lainkaan tuon naisen kanssa törmätty tai oltu tekemisissä. Kavereilta kuulleena tuo naisen parisuhdekin oli mitä oli, eivätkä nuo keskenään paljoa olleet tekemisissä, mutta jonkin asteista seurustelua/tapailua. Tässä alkukesästä eräänä kesäpäivänä sitten oltiin erittäin isolla porukalla iltaa viettämässä, jossa paikalla oli ~20 tuttua, myöskin tämä nainen yksinään. Loppuillasta, ehkä humalastakin johtuen, tämä nainen kysyi eräältä naispuoliselta tutultani, jota hän entuudestaan ei tuntenut, että onko tämä tuttu minun tyttöystäväni, vai miksi hän on niin paljon minun kanssa ollut sinä iltana tekemisissä. Ja totesi samaan hengenvetoon, että kun hän tulee niin kamalan mustasukkaiseksi allekirjoittaneesta.

Kuulin tuosta vasta seuraavana päivänä, mutta ensimmäinen reaktio (luonnollisesti?) oli jopa pienimuotoinen vittuuntuminen, koska kyseinen nainen edelleen tapaili sitä toista miestä, ja hieman yksinkertaistaen dumppasi lopullisesti allekirjoittaneen tuon miehen takia. Kesän edetessä samoissa paikoissa tuo nainen oli kuin takiainen jos tavattiin ja iltaa vietettiin, ja tämän huomion teki useampikin yhteinen kaveri. Pari tuttua jo kyseli, että taasko tapailette. Samaten otti puheeksi kuinka huonosti hänellä ja miehellä menee, ero alkaa häämöttää, jne avautumista. Itse koitin olla jos en nyt välinpitämätön, niin kaverillinen ja ilman mitään taka-ajatuksia, ja jutella ihan kuten aikaisemminkin. Noh, myönnän olleeni välillä ehkä vähän tahallaankin turhankin välinpitämätön.

Joo, kyllähän moni varmaan arvaa mihin tämä on menossa. Kaverin häät oli pari viikkoa sitten, joissa molemmat oltiin siellä kutsuttuina, molemmat ilman aveceja. Sama kuvio kuin aikaisemminkin toistuu, ja vietetään iltaa hyvin hyvin paljon samassa seurassa, kun satuttiin olemaan samassa pöydässäkin. Pariin otteeseen nainen vihjaili tanssimisesta, johon vähän tylystikin totesin, ettei nyt huvita tai ehdi. Lopulta myöhemmin illasta nainen nappasi kainalosta kiinni, ja totesi väkisinkin, että nyt mennään tanssimaan. Loppuillasta jatkettiin kyllä eri osoitteisiin, mutta saatana sentään, tuon illan jälkeen se jokin naksahti taas omassa päässä. Nyt sitä on alkanut ajattelemaan, että mitäs jos sittenkin...

Pari kertaa ollaan tekstailtu tuon illan jälkeen, mutta ei mitään sen suurempaa. Naisen tuntien tiedän, että hänen puoleltaan on ihan turha mitään sen suurempaa edes odottaakaan. Tai no, rehellisesti sanoen ylipäätään aloitteet on jo hänen toimestaan tehty. Nyt en sitten tiedä, että mitä tämän tilanteen kanssa tekisi. Pää ja järki sanoo, että älä lähre sinne, mutta mutta... Mä oon aina ollut vähän skeptinen sen suhteen, että jos ensimmäisellä kerralla ei natsaa, että miten se uudelleen lämmitetty juttu sitten toisellakaan kerralla natsaisi? Toki tässä nyt voi olla taustalla naisen omia ongelmia, _ehkä_ tuoretta eroa parisuhteesta, tuttu ja turvallinen mies vapaana, laastaria jne, mutta en tiedä saatana. Tavallaan mieli tekisi lähteä taas kokeilemaan onneaan, mutta tavallaan on tuntosarvet niin pirun herkillä.

Taitais ainakin olla isomman keskustelun paikka, jos ei muuta. Se on sitten eri asia, että kiinnostaako toista puolta tästä sen kummemmin keskustella.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Kari Runk , vanha yöelämän sananlasku "The chase is better than the catch" näyttäisi olevan edelleen voimissaan.

Sanoisin, että anna olla. Ainakin toistaiseksi. Jatka samaan malliin kuin tähänkin asti, mutta pidä pää kylmänä. Jos hänellä kantti ei kestä ottaa itse asiaa esille, ei hän kovin tosissaan voi olla. Toki, jos oma pää kestää, niin voithan sä hänen kanssaan jotain säätääkin, mutta vaikuttaa siltä, että se ei ehkä kuitenkaan ole sun juttusi.

Anna naisen huomion hivelöidä itsetuntoasi ja lähde uusille markkinoille. Usein, kun joku kiinnostuu, alkaa muutkin kiinnostua. Kannattaa kokeilla :).
 

Jeffrey

Jäsen
Nyt vaan eteenpäin. @Kari Runk on nyt toisella puolella sitä peliä josta täällä saa niin monesti lukea siitä toisesta näkökulmasta. Se kuuluisa vanha tuttu mies joka löytyy sitten kainaloon kun oma ero alkaa lähestymään ja joka sitten otetaan kun nainen on itse valmis omaan eroonsa. Äärimmäisen harvoin näistä mitään sen suurempaa rakkaustarinaa kehkeytyy.

Loppupaatoksella en tarkoita sinua @Kari Runk .

Ihminen voi tulla riippuvaiseksi siitä tietynlaisesta surusta ja ahdistuksesta joita jotkut ihmiset saa meitä tuntemaan. Toki sillä voi olla jonkinlainen yhteys myös meidän ajatukseen rakkaudesta, mutta ei tämä rakastavalta kohtelulta vaikuta. Uskon, että meillä miehillä tässä on kyse jostain hyvin syvällisestä vietistä - se karannut kala on aina se isoin joka muistetaan vielä vuosien päästä.

Hankala tilanne, josta ainoa ulospääsy on katkaista kaikki välit naiseen. Tosin ei tälläkään välttämättä oikeasti täysin eroon pääse. Omalla kohdalla yksi tällainen jonka kanssa useamman vuoden seurustelinkin pääsi parempiin vesiin reilu 8 vuotta sitten ja toinen vain tapailuvaiheen läpikäynyt n. 4 vuotta sitten. Tiedän edelleen, että jos jompikumpi heistä ottaisi yhteyttä, saisin käydä ihan todellisen taistelun omasta hyvinvoinnistani. Sellaista se riippuvuus on.

Onneksi olen löytänyt vierelleni aidon ja välittävän ihmisen joka ihan oikeasti haluaa minulle ainoastaan hyvää ja laittaa minun hyvinvointini ehkä jopa liiaksikin myös omansa edelle. Sellaista se on se rakkaus. Ei ne tunteet varmastikaan koskaan yllä ihan sille tasolle kuin silloin joskus niiden riippuvuuksien kanssa taistellessa. Samalla tavalla alkoholisti saa parhaat kiksit alkoholista vaikka hänelle oikeasti parhaaksi olisin jokin aivan muu.

Se se onkin pirullista, miksi ei aina voi tulla riippuvaiseksi vain niistä hyvistä asioista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös