Laatikkoleikki voi olla hauskaa ajankulua. Vaan jotta laatikkoleikkisi voisi olla todellisella pohjalla, sinun tulisi kertoa omat rekordisi asiassa...
...Tästäpä aasinsilta myös erääseen vakavaan ja fataaliin puutteeseen kirjoittamassasi. Koko sepustuksessa et mainitse sanallakaan saanaa rakkaus.
...En elämänkokemuksellani kertakaikkiaan kykene löytämään yhtä tai kahtakaan ainoaa kaavaa syvän ja hyvän suhteen syntymiselle. Länsimainen parisuhdeliturgia, jokaiselle on jossain se oikea, menee minunmielestäni niin, että maailmassa jokaisella on miljoonia oikeita, kenen kohdalla älyät asian...
Rakkaus on tarkoitettu naisille ja henkisesti keskenkasvuisille mammanpojille...
No ei vaiskaan... paljon hyviä kommentteja nostit esille, jos nyt kaikkia edes ymmärsin ainakaan tavalla, mitä niillä tarkoitit... Tarkkanäköisesti kuitenkin poimit sellaisen mainitsematta jääneen "pikkuseikan" jota erehdyin pitämään ikäänkuin itsestäänselvänä, mutta jota se ei tietenkään ole. Jos ei kipinää ja kemioiden kohtaamista löydy, niin siinä eivät tietenkään mitkään keinot auta, vaikka "paperilla" nainen olisi kuinka täydellinen. Tämä voisi olla se perustuksen neljäs kulmakivi, mysteerilaatikko... On minulle(kin) niin käynyt.. tavannut naisia jotka ovat tuntuneet kaikin puolin "täydellisiltä", mutta joka eivät vaan ole tuntuneet "oikealta"... joiden kanssa kipinä on puuttunut ja kemiat eivät ole kohdanneet.
Rakkaus on sitten hiukan syvällisempi ja enemmän aikaa vaativa juttu, jota en lähtisi ihastumisen tunteeseen kovin helposti sotkemaan. Jotain sellaista, joka rakentuu ajan kanssa. Mutta joo, en väitä omaavani ainoaa totuutta näissäkään asioissa. Sillä mennään, mikä itsestä tuntuu oikealta ja hyvältä. Ei noi laatikkoleikit kuitenkaan miksikään sitä mielipidettäni muuta, että vaikea olisi sellaisen kanssa yhdessä olla, joka ei noiden em. kategorioiden osalta vaatimuksia täytä ja se oli yksi syy, mikä antoi kimmoikkeen listaukseni raapustamiseen tänne. Sen mitä tähän ikään mennessä on havainnoinut ja oppinut on, että yllättävän moni on valmis tekemään vääränlaisia kompromisseja parisuhdetta muodostaessaan, kuka mistäkin syystä; yksinäisyyttä, laiskuutta, ajattelemattomuutta tai siksi kun on niin korviaan myöten ihastunut/rakastunut, että järki on jäänyt takin mukana narikkaan baarista poistuessa... Ikäänkuin myy liian halvalla itselleen oleellisen tärkeitä arvoja ja periaatteita. Ja valitettavan suurin osa sellaisista suhteista päätyy eroon, ennemmin tai myöhemmin. Niin se päätyi itsellänikin.
Tällaisia listauksia ei tule kuitenkaan sekoittaa täydellisyyden tavoitteluun (...kun mikään ei kelpaa syndrooma..) tai vielä vähemmän liian helposti periksi antamiseen, varsinkin kun parisuhteessa jo on. Täydellistä ihmistä en ole vielä tavannut ja tuskin tapaankaan, itseni (erityisesti) mukaanlukien, joten sellaisesta lienee hyödyntöntä metsästää tai odottaa toimitettavaksi kotiovelle. Olen myös sitä mieltä, että tätänykyä ihmiset luovuttavat - niin parisuhteessa kuin vähän kaikessa muussakin - liian helposti. Ei se aina vaihtamalla parane; varsinkaan jos eroon johtaneita syitä (varsinkin itsessä) ei suostu analysoimaan, tunnustamaan ja muuttamaan.
Jos yhtään oikein tulkitsin sanomaasi, sinun yhtenä teesinä on, että ihastuminen johtaa rakastumiseen ja sen jälkeen kyse on enemmän tai vähemmän rankasta duunintekemisestä parisuhteen eteen, Kuten myös siitä, että on itse (kumppanin lisäksi) valmis siihen... eli ajoitus on oikea? Periaatteessa juuri tällä tavalla ajattelin aikuisiän ensimmäiset 20 vuotta itsekin, enkä vieläkään kiellä ajatuksen mielekkyyttä tai sen toimivuutta sen monilta osin. Olen vaan tullut - sen lisäksi - myös siihen johtopäätökseen, että jos parisuhteen kulmakivet eivät ole vahvoja (vaikkapa nuo kolme mainitsemaani tuolla kemia-boksilla vahvistettuna..), on suhdetta turhaan alkaa edes rakentaa pidemmälle... kohti sitä rakkautta. Kyllä niitä haasteita riittää muutenkin.
En ihan ymmärtänyt, miten oman rekordini (mitä lienee se tarkoittaakaan..) kertominen tässä asiassa auttaisi tai veisi keskustelua eteenpäin? Mutta raapustetaan nyt jotakin;
Mikäli kumppanin - tässä tapauksessa naisen - ulkoinen olemus ei viehätä, niin kyllä siinä antaa jo pahasti kiinnikurottavaa ihan ensimetreillä. Pinnallista tai ei, mutta hyvä seksi - myös sen alkukiiman jälkeen - kantaa yllättävän pitkään pinnalla silloinkin, kun parisuhteessa menee muuten hiukan heikommin. Vastaavasti jos toisen jutut, kiinnostuksenkohteet ja mielipiteet vituttavat päivittäin, on sillä aika iso vaikutus parisuhteen hyvinvoinnille tai sille kuinka viehättävänä toisen kokee. Ei toimisi omalla kohdalla edes alusta vähää, jos en osaisi arvostaa kumppanini älykkyyttä tai huumorintajua... Kolmas mainitsemani asia.. elämänarvojen edes jossain määrin vastaavankaltaisuus on näistä kolmesta ehkä se harmaimmalla alueella oleva, mutta kuten jo aiemmassa viestissä totesin, oma pitkä parisuhde kariutui lopulta juuri siihen, tai sen puutteeseen, ilman mitään riitaa, dramatiikkaa tms. Tietynlainen rakkaus - kunnioituksesta nyt puhumattakaan - on edelleen jäljellä exää kohtaan ja tulee säilymään varmaan hamaan tulevaisuuteen, mutta yhteen en enää haluaisi palata elämänarvojen erilaisuuden vuoksi. Tiedän mihin se tulisi taas johtamaan.. sillä ei ne perimmäiset syyt sieltä minnekään ole poistuneet, vaikka kumpikin meistä myös omat virheemme olemme jo kykeneet tunnistamaan ja tunnustamaan. Myönnän kyllä, että jossain määrin erilaisuus voi olla parisuhdetta rikastuttava ja jopa kehittävä asia, mutta jos toinen on marsista ja toinen venuksesta (sorry latteus..), niin ei siitä yleensä tule hevon helvettiä pidemmän päälle.
Minulla on teini-iän kokeilujen jälkeen takana yksi pitkä (15+) vuotta parisuhde, sen jälkeen jokunen vuosi lyhyitä suhteita ja "suhteita" enemmän kuin tänne kehtaa edes kirjoittaa. Nykyisen puolisoni tapasin kuutisen vuotta sitten ja siitä lähtien olemme yhdessä olleet. Kun kaksi voimakastahtoista ihmistä muodostaa parisuhteen, ei aina voi pieneltä räiskynnältä välttyä, mutta koko ajan on ollut sisäinen varmuus siitä, että tämä on se oikea.. se josta ei halua luopua. Ja kyllä... rakkauden lisäksi kaikki kolme "laatikkoa" täyttyvät jopa yli suuruudenhullujen odotusteni.
Lisätään vielä loppuun, että epäonnistuttuani (kyllä, näin minä se koin..) ensimmäisessä avioliitossani, kynnys oli hemmeitn korkealla sitoutua uuteen suhteeseen. Tuona aikana tuli läpikäytyä koko joukko suhteitä erittäin viehättävien naisten kanssa, joista osan kanssa homma olisi saattanut toimiakin, jos ajoitus olisi ollut oikea. Itse en vain ollut vielä tuolloin valmis antamaan edes mahdollisuutta uudelle (vakavalle) suhteelle. Syitä oli monia... mutta en ole kovinkaan vakuuttunut siitä, että tarvitsin noista välisuhteita "päästäkseni jaloille". Itse asiassa joskus on ollut huono fiilis sen suhteen, että satutin joitakin noista naisista sitoutumiskammollani, vaikken ketään halunnutkaan loukata ja olin kaikille rehellinen ihan alkumetreistä alkaen. Se mitä oikeasti tarvitsin, oli aikaa toipua avioerosta ja siihen johtaneista syistä. Eli kuten kirjoitit.. ajoitus ei ollut kohdillaan vielä tuolloin!