Naisasiat

  • 7 571 738
  • 26 605

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Vähän outo olo, tuossa pari viikkoa sitte tutustuin yhteen ihan miellyttävään tyttöön, tämä on muistaakseni 22vuotias. Hyvä perse, ihan kivat tissitkin ja naamakin on selvästi parempaa keskitasoa. Tänään sitten menin hänen luo pistyäytymään, en tiedä johtuiko väsymyksestä vai mistä mutta jotenkin oli vähän outo olo. Ei kiinnosta kuin lihamielessä, jotenkin tämä harmittaa, koska tämä on sellainen jota kaikki katsovat kadulla, ns Kiira Korpi-ilmiö. Voisi olla ylpiä, jotenkin ei kai vai kemiat pelaa. Tämä nyt sitten kai vituttaa, en tiedä. Syytän tästä edellistä kumppaniani joka tukahdutti liekkini! Vitut tästä! Ja ihan turha haukkua homoksi, vaikka sitä olisinkin!
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
puuha-pete kirjoitti:
Ja ihan turha haukkua homoksi, vaikka sitä olisinkin!

"Vaikka minä homo olisinkin, ei sitä minulle itselleni tarvitse kertoa!"

edit: niin siis unohtui tietokatkoksen takia lisätä tähän aiemmin, että aivan huikean legendaarinen lausahdus.
 
Viimeksi muokattu:

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Palataas vanhoihin ongelmiin..

Niin, joskus ennen joulua meni elämä mullin mallin, paljon tähän ketjuun siitä silloin kirjoitinkin, saaden hyvää tsemppiä ja katsontaa tilanteeseen, ulkopuolisen silmin. Emäntä siis koki jonkun "valaistuksen" ja tarve oli päästä yhtäkkiä yksin, selvittämään päätään. Siihen liittyi parit jutut, ei niistä nyt enää sen enempää.. Koko ajan meillä oli lämpimät välit, mulla oli suunnaton tarve koittaa korjata tilanne, koska toinen oli ikäänkuin hukassa. Annoin aikaa ja olin pitkämielinen, koska toivoin että tilanne rauhoittuu, kun päästään ottamaan pieni "aikalisä". Olen koittanut puhua kaikesta hyvästä jne., koittanut ja koittanut. On vietetty mukavia viikonloppuja, mutta aina niiden jälkeen koittaa arki, kun ei saakaan enää olla toisen vieressä.

Siitä syntyy pahaa oloa ja tulee turhaa itkua ja vänkäämistä. Pariin kertaan olen päättänyt, että nyt se saa olla todella yksin, mä haluan rauhan. Siis hullua, kun hän halusi erota, mutta ei kuitenkaan itse pysty "eroamaan", kunnolla.. (on kai tullut hulluksi). Tahtoo säilyttää muhun hyvät välit, mutta ei pysty tapahtuneiden jälkeen ehkä enää koskaan tuntemaan kuin ennen. Hän siis mokasi kesken onnemme, en minä. Sitten taas, kun itse rakastan sitä naista suunnattomasti, on soppa valmis. Sitä vaan toivoo ja toivoo..Ja kun koskaan en ole ollut luovuttajatyyppiä. Mielellään sitä ajattelisi, että itsepä sitä kerjäät, että elämä vielä pudottaa korkealta, mutta.. Kun toisesta välittää niin paljon, on tällainen tilanne vaan helvetin raastava. 4 kuukautta on mennyt erosta, ja aina vaan kumpaakin itkettää kun aletaan puhumaan asioista ja tulevasta.

Nyt on menossa pisin pätkä näkemättä ja suurempia viestimättä, sillä on kuitenkin jo kauhea hinku nähdä ja jutella. Olen sanonut, että jos hän ei suostu siihen, että saan kunnon "try-outin" ja mahdollisuuden näyttää, niin en halua olla missään tekemisissä. Hän saa ihan itse valita, kun on sopan keittänytkin. Ja se on vaikea paikka ja päätös itsellenikin, mutta oman mielenterveyden vuoksi olen näin päättänyt. Jos yritämme vielä, miten homma sujuu, eikä sujuisikaan, yhteistuumin todeten voimme erota ystävinä. Näin olen ehdottanut. Mutta "kaveruus" nyt.. ei näillä tunteilla, ei millään. Loukkaa aivan liikaa ja sattuu vaan enemmän ja enemmän, kun tietää, että koskaan en ole mitään pahaa hänelle tuottanut saati sanonut. 6,5 vuotta lähinnä onnellista ja hyvää aikaa takana. Sen ymmärtäisin, jos olisin "rikoksenuusija", mutta kun kaikki lähti niin turhaan liikkeelle, lähinnä kommunikaatio-katkosta ja siitä, että ei tajuttu ajoissa puhua tiettyjä asioita kunnolla.

Sitten on nää naisten puolustuspuheet, että "pirkko&pentti on nyt ihan väleissä, vaikka pentti rakastaakin hirveästi, mutta pirkko tahtoo tapailla muita, pitäen pentin kaverina". Ei siis tajuta, kuinka tilanne vaikuttaa toiseen, ollaan valmiita käyttämään sitä aiempaa elämän tärkeintä ihmistä omiin tarpeisiin, eikä välitetä kunnolla siitä, miltä toisesta todella tuntuu. Sanotaan että "välitetään", mutta teoin ei sitä voida osoittaa.

Se vaan jaksaa kummastuttaa aina vaan, että jos kerran olen niin tärkeä, niin miksi asioiden pitää antaa mennä näin..? Tiedän, että toisella on jo jotain ihastuksia, mutta ei mitään vakavampaa, enkä usko kovin helpolla syntyvänkään, kun kuitenkin minä pyörin siellä mielessä jatkuvasti. Perjantaina koitetaan puhella ja nähdään, yötä ei taideta enää viettää, vaikka vielä pari viikkoa niin pääsikin käymään. Tää on vaan itselle niin helvetin vaikeaa, kun ne tunteet on niin vahvat. Kaikki kun tapahtui niin yllättäen, tuosta vaan.. Voipi olla silti, että kevät tuo uusia tuulia omaan elämäänkin, aika näyttää. Mutta nämä kortit haluaisin ensin pelata huolella loppuun, ei tarvi sitten harmitella jälkeenpäin.

Mutta onko joku muu joutunut tällaisiin kiemuroihin, ns. "trendi-eron" jälkeen..? Ero, jolle ei lopulta löydy hyvää syytä, korkeintaan äkilliset päähänpinttymät ja perusjargonit, "ollaan oltu niin nuoresta" ym.. Mä taidan olla silti vanhanaikainen ja suhtautua näihin liian vakavasti.
 

scholl

Jäsen
Crapbag: sua on kusetettu.

Olet mennyt mukaan naisten pyörittämään showhun. Tietysti sitä on vaikea ennakoida, mutta ensi kierroksella pystyt varmasti välttämään samat sudenkuopat. Tässä nyt kevyet tunnelmat:

- kiellä lavertelu yksityisasioista. Muutaman kirjoittajan mainitsema yksityisasioiden tilittäminen kavereilleen on kyllä aikamoinen turmion tie, jos sille lähtee. Naisethan ovat siinä mestareita. Kunnon feministiporukassa saadaan hyvin toimiva suhde puhuttua siihen, että kaikki on päinhelvettiä ja miehet sikoja. Yksityiselämä on yksityiselämää, eikä siihen kellään ole mitään asiaa sekaantua

- tee sopimus. Ei ole mitään järkeä vatvoa suhdeasioita jatkuvasti, vaan ennenkuin suhteeseen lähtee niin tekee diilin, jossa on sopimussakko sellaiselle osapuolelle, joka alkaa sekoilla keskenkaiken. Aikaa vievin vaihe on valita se kumppani ja kun se on tehty niin voi alkaa keskittyä oikeasti tärkeisiin asioihin kuten busineksiin. Niinpä pitää olla selvät sävelet yksityiselämän suhteen ja tieto myös sillä toisella, että sitä ei pilata. Itse henk.kohtaisesti en usko mm. avioeroihin tai muihin vastaaviin, joten tulen ehdottomasti vaatimaan sellaisen sitoumuksen, mistä ei livetä. Tottakai joskus voi olla huonoja päiviä, mutta silloin vain rohkeasti esim. lenkille niin perkeleesti, että olo piristyy, eikä ole tarvetta mihinkään tilittämiseen tai jutteluihin

- älä suostu menemään koko ajan toisen pillin mukaan. Jos antaa periksi niin huomaa joutuvansa antamaan periksi koko ajan. Se ei ole win-win tilanne

Itse olen kyllä sitä mieltä, että suurimmalla osalla naisista on liikaa vapaa-aikaa miettiä suhdeasioita ja tekemällä tehdään ongelmia. Lisää ohjelmaa niin ei ole aikaa ajatella tollaisia tyhjänpäiväisiä ja suhde toimii hyvin.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Crapbag kirjoitti:
Mutta onko joku muu joutunut tällaisiin kiemuroihin, ns. "trendi-eron" jälkeen..? Ero, jolle ei lopulta löydy hyvää syytä, korkeintaan äkilliset päähänpinttymät ja perusjargonit, "ollaan oltu niin nuoresta" ym.. Mä taidan olla silti vanhanaikainen ja suhtautua näihin liian vakavasti.

Kyllä tuo tarinasi aika tutultu kuulosti. Se toki poikkeuksena, että mä lähdin loppujen lopuksi suhteesta kävelemään. Muuten löysin montakin yhtymäkohtaa sun tilanteesta. Ajattelin kertoa omasta kokemuksestani, kun erosta on nyt yli 2 vuotta.

Mulla oli kanssa samankaltainen tilanne, takana oli todella hyvää aikaa ja päällisinpuolin suhteessa oli kaikki hyvin. Kuitenkaan en osaa nimetä mitään tiettyä syytä, ainakaan hyvää, miksi erosimme. Käyttämäsi "trendi-ero" kuvastaa kyllä hyvin tilannetta. Tiesin kyllä, että erota meidän piti ja sen tiesi tyttöystäväkin, mutta hän ei kanssa uskaltanut / ei ollut voimia lähteä kävelemään. Olin todella rakastunut ja onnellinenkin, mutta koko suhteen ajan mulla oli takaraivossa ajatus siitä, että ei tämä nainen tule olemaan vaimoni tai lasteni äiti. En tiedä, mistä tämä ajatus tuli, mutta jollakin tavoin se kai perustui intuitioon.

Olihan meillä muitakin ongelmia, joita nyt ei tässä ole mitenkään relevanttia luetella.Tappelimme kuitenkin aivan älyttömästi. Tappelut eivät olleet mitenkään harmittomia, vaan kunnon monen tunnin / päivän henkisiä taisteluja, jotka päättyivät vasta sitten kun jompikumpi päätti niellä ylpeytensä ja peruuttaa. Omatkin vuorovaikutustaidot tuntuivat vajoavan 6-vuotiaan tasolle noissa riidoissa. Moni on jälkeenpäin ihmettelytkin, että ei kuulostaa yhtään multa lähteä tollasiin mukaan. Suhde oli täynnä intohimoa ja elämää ja niin oli riidatkin. Jotka sitten kuluttivat molempien voimavaroja liikaa.

Lopulta sain revittyä itseni irti suhteesta. Kirjainmielisesti. Aluksi muistan päällimmäisenä sen vapauden ja halpotuksen tunteen. Ajattelin, että elämä tulee helpottumaan aikatavalla, kun ei tarvitse joka toinen päivä olla onnenkukkoloilla ja toinen päivä tapella väsymykseen asti.

Alkuun menikin hyvin. Oli kesä ja tapailin muita tyttöjä ja vietin aikaa kavereideni kanssa. Nopeasti huomasin kuitenkin, että yhä useammin ajattelin entistä tyttöystävääni. Selvää oli, että mihinkään uuteen suhteeseen en ollut valmis. Ongelma oli siinä, että olimme aivan liian paljon tekemisissä. Soittelimme ja tapailimme välillä. Muistan, että olin aivan rikki aina sen jälkeen, kun olimme tavanneet. Tavallaan en ollut yhtään saanut aikaa tuohon try-outtiin, kuten mainitsit. Pikkuhiljaa johti siihen, että harrastimme taas seksiä ja kohta olimmekin sitten taas yhdessä.

"Onnea" kesti taas jonkun aikaa, mutta eivät ne vanhat ongelmat olleet sieltä mihinkään kadonneet. Edessä oli taas eroaminen ja itsensä uudelleen kokoaminen. Tällä kertaa exän ehdotteluista huolimatta otin totaalisen pesäeron hänestä. Vasta vuosi eron jälkeen tapasimme. Helppoa ei ollut silloinkaan, mutta mitenkään raastavaa tms ei ollut nähdä. Ainoastaan oli kurja huomata, että tärkeä ihminen oli elämästä lopullisesti kadonnut. Niin sen vaan piti mennäkin.

Emme jääneet pitämään senkään jälkeen enää yhteyttä. Kerran olen kaupungilla törmännyt (nyt ihan hiljaittain). Vanha klisee kyllä pitää paikkansa - eli aika tekee tehtävänsä. Nyt näkeminen ei herättänyt enää minkäänlaisia tuntemuksia. Tottakai aina välillä mietin joitain menneitä yhteisiä juttuja, mutta nykyään vain alkaa hymyilyttää ja tulee hyvä fiilis.

Toinen asia mikä on jäänyt eron jälkeen mieleen on ollut muitten tyttöjen tapailu. Vituttaa suorastaan, kun on mennyt monta aivan mahtavaa ja ihanaa ihmistä ohi sen takia, että en ole vain pystynyt vielä mihinkään uuteen suhteeseen. Etenkin ensimmäinen vuosi erosta oli sitä aikaa. Osan näistä tuttavuuksista ottaisin kirkuen takaisin, mutta juna taisi mennä ohi jo. Niin sanotusti. Joku tuolla naisasiat-ketjussa mainitsi, että ex on vienyt "liekin" pois. Voisin allekirjoittaa tuon. Austin Powerssista tuttu mojo oli pitkään multakin hukassa, mutta nyt tuntuu olevan kevättä rinnassa aika kivasti. Sitä odotellessa.

Loppuun voisi sanoa Crapbagille vielä, että omalla kohdallani tuo totaalinen ero toimi parhaiten. En olisi kyennyt olemaan yhteydessä ja olemaan kaveria, kun tunteet olivat kuitenkin niin pinnassa. Joskus tuo kaverina olo onnistuukin, mutta ei silloin mielestäni jos intohimoisia tunteita on vielä kummallakin tai toisella osapuolella. Eri asia on sellaiset kaveri-erot, joissa kummallakin on kynttilä sammunut aikaa sitten.

En sanoisi, että suhtaudut liian vakavasti. Taidat olla vaan tunneihmisiä.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
scholl kirjoitti:
Crapbag: sua on kusetettu.

Tuo on todennäköisesti totta. Nainen ei halua olla kanssasi 100%, mutta ei oikein osaa erotakaan, kun sitten pitäisi olla yksin.

Tämän tarinan todennäköisin lopputulos on, että tulevaisuudessa käydään keskustelu joka alkaa "Mä olen tavannut yhden Kimmon...", ja päättyy "Mutta toivottavasti voidaan olla yhä kavereita?".
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kyllä ne miehetkin osaa

Crapbag kirjoitti:
Mutta onko joku muu joutunut tällaisiin kiemuroihin, ns. "trendi-eron" jälkeen..? Ero, jolle ei lopulta löydy hyvää syytä, korkeintaan äkilliset päähänpinttymät ja perusjargonit, "ollaan oltu niin nuoresta" ym.. Mä taidan olla silti vanhanaikainen ja suhtautua näihin liian vakavasti.

Juuri tätä "ollaan oltu niin nuoresta" -paskaa eräs exäni käytti, kun erosimme about 10 vuotta sitten noin 10 vuoden seurustelun jälkeen. Hän kuulemma halusi "elää poikamieselämää" ja muutti sitten noin kahden viikon kuluttua kimppaan sen akan kanssa, jota pidin parhaana ystävänäni. Sain siis huomata kertalaakilla elämässäni olleen kaksi todellista paskiaista. Kyllä meni luotto ihmisiin totaalisesti, eikä ole oikein vieläkään palannut.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Kiitos kaikille vastauksista, tasapuolisesti. Se tässä on juuri ongelman ydin, kun mulle on valjennut tässä tuskailun keskellä, etten halua luopua tuosta ihmisestä. Hän ei halua myöskään luopua minusta, mutta ei pysty välttämättä olemaan niin, kuin minä tahdon. Nyt, kun ollaan hieman rauhoituttu, on hän myöntänyt, ettei taida oikein itsekään tietää mitä tahtoo. Olen pyytänyt sanomaan päin naamaa kaiken oleellisen, ihan vain siksi, että itselleni olisi helpompi haudata se "positiivinen tunne". Mutta kun ei tosiaan ole vielä mitään, ei mitään vakavaa syytä sille, miksi meidän jatko olisi mahdoton. Vaimoke oli aina näissä asioissa erittäin määrätietoinen ja tiesi mitä tahtoo, mutta..

Näkisin vaan parhaana vaihtoehtona nyt samantien, pienen hengähdyksen jälkeen tarkastaa tilanne, ikäänkuin puhtaalta pöydältä. En usko ollenkaan siihen, että joskus myöhemmin, kun on mahdollisesti todettu uudet ihmiset "kelvottomiksi", pystytään enää löytämään sitä yhteistä säveltä. Toisaalta, jotkut ihmiset tahtoo uskoa kohtaloon, sanovat että anna mennä! Mutta kun mä oon tällanen..

Kaikki varmaan ymmärtää sen, että on helvetin vaikeaa tuosta vaan haudata vahvat tunteet toista ihmistä kohtaan, kun oli jo valmistautunut viettämään sen rinnalla loppuelämänsä. Olen ajatellut, että uusien ihmisten tapaaminen ja ehkä jopa seurustelu helpottaa, mutta se taas voi olla täysin väärin muita ihmisiä kohtaan, enkä todellakaan tahdo omilla toimillani satuttaa ketään "ulkopuolista". Joku Thaimaan reissu saattaisi olla parasta terapiaa tässä kohdin, saisi sielunhoitoa ja pääsisi naisiin, jotka ei soittele perään..;) Mutta kun sekään ei oo oikein mun tyylistä, kun sisältö elämään on opittu hakemaan muista asioista.. Mutta kyllä se aurinko vielä paistaa tähänkin risukasaan, siitä olen varma! Ja mulla ei oo mitään tunnontuskia, oon tehnyt tuon yhden naisen eteen niin paljon, että enempää ei pysty. Tosin jos silloin joskus ois.. Mutta enpä tiedä. Ihan turha jossitella sen enempiä. Kaiken oon laittanut peliin, eikä hyllyssä turhaan komeile "taistelija-palkinto" futiksesta vuodelta 1994...;) Aina ei vaan riitä!
 
Onhan sitä itselläkin noita usean vuoden seurustelun jälkeen eroja jo nyt muutama. Alkaa olla jo aikuinen äijä, nimittäin. Sattuu niin tottuu.

Mutta yksi asia on eroissa aina selvä, nimittäin niiden jälkeen jotkut käpertyvät kuoreensa, vetävät tuhkaa päälleen ja pakenevat vuorille. Itse silloin lähden liikkeelle, sen jälkeen tulee aina tunne että on aika tehdä jotain uutta ja tavallaan olo on melko toiveikaskin. Nyt mm. päätin, että täältä ulkomailta on aika palata Suomeen, siirtyä pääkaupunkiseudulle ja asettua sinne- ainakin joksikin aikaa.

Tottakai tuttu ja turvallinen tyttöystävä, yhteiset lauantai-illat, suunnitelmat ja muut hyvät asiat nousevat mieleen yksin ollessa mutta toisaalta jos se ei kestä niin se ei kestä. Kertarytinä on parempaa kuin hiljainen kitinä, eli ollaan-kavereita-juodaan-safareita- meininki alkaa rassaamaan jannua kuin jannua. Vaikka ollaan miehistä miestä ja puhutaan "fuckbuddystä", niin kuitenkin siellä sielun syövereissä kaivertaa pieni toive, että asiat olisivat kuten ennenkin. Että kaikki mikä aiheutti tuskaa ja kärsimystä olisi poispyyhkäistyä, kuin pahaa unta.

Takaisin entiseen ei voi mennä. Jokainen riita, jokainen sanottu paha sana ja jokainen ero ja yhteenpalaaminen syö suhdetta niin, ettei se koskaan palaa täysin ennalleen. Kun liekki sammuu ja taika katoaa, niin jäljelle jää vain muistot, joihin ihminen epätoivoisesti koettaa takertua.

Siis veljet, liikkeelle. Ei jäädä tuleen makaamaan.

Tsemppiä vain muillekin. Itsellähän kanssa tuli emännän kanssa juuri ero, joten tiedän kuinka se "syvänalasta kourii" välillä.
 

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Crapbag kirjoitti:
Joku Thaimaan reissu saattaisi olla parasta terapiaa tässä kohdin, saisi sielunhoitoa ja pääsisi naisiin, jotka ei soittele perään..;)

Toukokuun puolessa välissä olen lentämässä Bangkokiin, tule sitten ihmeessä mukaan.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
OneBigRed kirjoitti:
Toukokuun puolessa välissä olen lentämässä Bangkokiin, tule sitten ihmeessä mukaan.
Jos olisi rahaa, niin lähtisin kanssa.

Tosin ehkä en sittenkään... ainakaan tuonne ja tuossa mielessäm mutta välillä tuntuu, että maisemanvaihdos voisi oikeasti tehdä terää. Uudet kuviot, uudet seikkailut jne.
 

Cassu

Jäsen
Itse varmasti suurinpiirtein samanikäisenä tyttönä en keksi mitään keinoa tilanteeseesi, mutta oletko puhunut tytön vanhemmille asiasta? Kirjotit että äiti tulee toimeen tyttärensä kanssa ja ymmärsin kirjoituksesta että olet vanhempien kanssa tekemisissä (?). Tiedän varsin hyvin, ettei nuori jätkä pysty auttamaan. En sano tätä ilkeyttäni vaan kokemuksesta. Ihmiset on erilaisia. Koita jaksaa!
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Saana kirjoitti:
mutta oletko puhunut tytön vanhemmille asiasta?

Tartuin tähän Saanan tekstin kohtaan, koska asiaa sivuten itselläni on samanlaisia kokemuksia, ja mielestäni tämä ratkaisu saattaisi olla tytön itsensä kannalta hyväkin, mutta mahdollisesti ajaisi hänet pois sinun luotasi ainakin tilapäisesti. Suuttumus olisi varmasti suuri, jos toimisit hänen selkänsä takana. Mutta.. riippuen kuinka paljon välität hänestä ja kuinka vakava tilanne on hänen kannaltaan, saattaisi olla jopa oikea valinta. Itselläni oli joskus vastaava tilanne (kyse ei tosin ollut mielenterveysongelmista), jossa tunsin ongelmaisen tytön, joka ei halunnut kertoa vanhemmilleen ja siten esti itseään saamasta apua. Noh, sain lopulta suostuteltua hänet kertomaan vanhemmilleen, mikä olikin ainoa mahdollinen vaihtoehto. En tuntenut hänen vanhempiaan, mutta olisin todennäköisesti mennyt hänen ohitseen jos olisin tuntenut.

Myöhemmin tytön vanhemmat olivat minulle äärimmäisen kiitollisia siitä, että olin saanut tämän aikaan. Sinunkin tapauksessa tytön äiti varmaankin osaisi arvostaa toimiasi tyttärensä hyvin voinnin eteen.

Sitten toisesta asiasta, miten itse näet tuon suhteenne kehittymisen? Kun sanoit, että tyttö viihtyy seurassasi ja saat hänet nauramaan, mutta jälkeenpäin hänen maailmansa "romahtaa". Oman kokemukseni mukaan Prinssi&valkoinen ratsu -tarinat harvoin toimivat pidemmän päälle. Itseasiassa tuo mainitsemani tyttö olisi myös halunnut minut ja minun vuokseni kertoikin vanhemmilleen. Olin kuulemma ainoa hyvä asia hänen elämässään, ja olisi tehnyt vuokseni mitä vaan. Noh, onneksi hän löysi muitakin syitä, sillä muutoin huono olo siitä, etten itse tuntenut samoin, olisi ollut suuri.

Todella hienoa, että siitä huolimatta et ole häntä hylkäämässä. Moni muu ei toimisi samoin. Ja varmasti on todella raskasta. Siksi itse neuvoisinkin sinua jakamaan taakkaa ja kertomaan hänen äidilleen. Nykytyylillä oma henkinen taakkasi kasvaa liikaa ja todennäköisesti kaataa sinut alleen jossain kohtaa. Kuten sanoit, olet nuori eikä sinun kuuluisi kantaa omien huoliesi ja pohdintojesi lisäksi muidenkin murheita niskassasi. Ajattele myös itseäsi.

Joka tapauksessa, teet mitä teet, onnea matkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Tärkeää masennuksesta/mielenterveysongelmista kärsivälle olisi ongelmien jatkuessa hakeutua ainakin lääkärin juttusille ajoissa, täytyy muistaa että kyseessä on sairaus siinä missä muutkin. Mielenterveysongelmiin vain liittyy häpeän tunteita koska kyseessä on "hulluus" jne., mutta siinä vaiheessa asiantuntijat, lääkärit, terapeutit ja ystävät tulevat tarpeeseen. Eikä lääkityskään todellakaan ole mikään maailmanloppu, se kun pari kyseisen ongelman kanssa paininutta tuttua sitten parani ja sai taas elämästään otteen oli upeaa nähdä. Turvallista matkaa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Saku #11:lle sanon, että tulee olemaan hankala tie, mutta toivottavasti voimakas välittäminen ja tukeminen voittaa. ongelmat.

Itselläni on kokemusta masentuneen kanssa seurustelusta, sillä exäni sairasti masennusta ja osittain juuri tuohon sairauteen se seurustelu kaatuikin. Kun välimatkaa sitä oli, tai syntyi, kun muutin pääkaupunkiseudulle ja sitten osaltaan en ehkä kyennyt auttamaan riittävästi ja olemaan riittävän vahva heikoilla hetkillä. Viimeiseksi teokseni jäi, että sain hänet houkutelluksi menemään auttajan luokse.

Uskoakseni ja toivoakseni hänen tilansa on tällä hetkellä kohentumaan päin. Tuli siinä seurusteluaikojen loppupuolilla huomattua, miten ikävä ja todellinen sairaus se masennus oikein onkaan. Siinä alkaa itselläänkin henkinen tasapaino järkkyä, kun joutuu taistelemaan toisen kanssa, tukien...

Ryhtyisin siihen tukemiseen uudelleenkin, rakkauden takia.

En koskaan enää vähättelisi sitä, miten paha asia voi masennus olla, ihminen luhistuu silmiesi edessä henkisesti ja ajautuu syvemmällä apatiaan.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Saku #11:

Muutama ajatus tai huomio.

Järkiperäisesti ajatellen toimiminen tyttöystäväsi selän takana ja kertominen hänen ongelmista hänen vanhemmillensa on varmasti fiksu teko mutta jos tyttöystäväsi todella kärsii masennuksesta tai mistä muusta psyykkisestä ongelmasta tahansa niin hän tuskin tuolloin kohdistaa sinuun kovinkaan montaa kultaista ja herttaista ajatusta. Hän kokosi sinun pettäneen kaikella tapaa hänen luottamuksensa ja pahimmassa tapauksessa tähän hyvää tarkoittavaan toimeenne loppuisi koko orastava suhteenne. Omasta kokemuksestani voin sanoa sen aivan avoimesti ettei psyykkisesti sairas ajattele tällaisissa tai vastaavissa asioissa rationaalisesti vaan maailma voi joko romahtaa totaalisesti kun luotto toiseen on mennyt tai luoton menetyksen seurauksena tunnemyrkyssä positiivisten tuntemusten tilalle astuu viha, katkeruus tms. negatiiviseksi tässä tapauksessa lueteltava tunne.

Jos siis olisin housuissasi niin koettaisin ensin tietty omalta taholtani tukea häntä parhaani mukaan mutta koettaisin myös keskustelemalla ohjata häntä hakeutumaan ammattiauttajan puheille, mutta voisin myös keskustellen ehdottaa hänelle juttelemista ongelmasta hänen vanhempiensa kanssa. Olettaen hän tyrmää asian mutta voit aina silloin tällöin, jos tuntuu siltä, että asia on otettava uudelleen esille mainita siitä ja ehdotella yhteistä "päivällistä" tms. jossa aisiasta voisi keskustella.

Masentuneen tai psyykkisesti sairaan kanssa seurustelu (ja myöhemmin eläminen) on haasteellista puuhaa. Hyvänä hetkenä ja lääkityksen toimiessa suuriakaan ongelmia ei välttämättä ole (jotkut pääsevät terapialla ja lääkityksellä sellaiseen kuntoon ettei ongelmia ole laisinkaan havaittavissa) mutta huonona hetkenä pahimmillaan mielen valtaavat ajatukset itsemurhasta tms.

Älä kuitenkaan säikähdä edellisen kappaleen kenties kauhistuttavaa päätöstä, halusin rehellisenä tuoda esille tämän(kin) seikan - se ikävä kyllä kuuluu monen psyykkisesti sairaan elämään jos lääkitys ja terapia eivät toimi tai menettävät tehonsa. Toisaalta kunnollinen tukiverkko ympärillä usein ehkäisee tällaisten tilanteiden syntymisen, tukiverkossa kun joku yleensä aina havahtuu riittävän ajoissa ja huomaa, että nyt ollaan menossa kohti huolestuttavia aikoja ja apu tulee riittävän ajoissa.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Mikkelin Kittaajat
Saku #11 kirjoitti:
Olen tietenkin suositellut koulumme terveydenhoitajaa ja lukion koulupsykologia, mutta nämä hän on tyrmännyt melko suoralta kädeltä.

Ei se psykologilla käynti ole niin ihmeellinen asia, kuin nuoret ehkä ajattelevat.

Mielestäni tähän juuri kannattaa ehdottomasti pyrkiä, niinkuin vladin ja Golden AWen kirjoituksistakin tuli esille, että saisit tämän tyttöystäväsi psykologille tai muulle ammattiauttajalle.
 

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Saku #11 kirjoitti:
Jutussasi on varmasti hyvä ja totuudenmukainen pointti, mutta meidän suhteemme ei ole kuitenkaan ihan noin yksipuolinen. Voipi jopa olla, että minä olen meistä se, joka on enemmän ihastunut. Noh, vaikea sanoa, mutta kuitenkin molemmat olemme tässä suhteessa ihan tosissamme mukana. Ongelma saattaakin olla siinä, että poikaystävän roolin lisäksi toimitan hänelle "bestiksen" virkaa, eli kaikki ne surut ja pahat olot tulevat sitten aina vain minun niskaani. Tai siis, tyttö on koulussa kyllä suosittu ja omaa paljon kavereita, mutta todellisia ystäviä, joiden kanssa viettäisi vapaa-aikaakin paljon, ei hänellä ole minun lisäkseni kuin yksi. Tämänkin ystävän serkku kuoli jokin aika sitten syöpään, ja hänellä on muutenkin omat vaikeutensa (Murphyn laki elää ja voi hyvin...), joten tyttö ei viitsi kuormittaa tätä toista ystääväänsä omilla murheillaan.

En sitä siis tarkoittanutkaan, että olisi yksipuolinen. Vaan lähinnä sitä, että suhde, jossa toinen "pelastaa" toisen, ei välttämättä ole pitkässä juoksussa kovin kestävä. Hitusen kokemusta tästä Valkoinen ritari -syndroomasta, ja omien sekä muiden juttujen perusteella tällä kannalla. Muutoinkin olettaisin sen olevan suunnattoman raskasta, jos pitää aina olla se vahva, johon toinen tukeutuu. Itse näkisin ideaalin parisuhteen sellaisena, jossa molemmat osapuolet kulkevat läpi elämän myrskyjen toisiaan tukien. Miten tämä onnistuu jos toisen omatkaan jalat eivät kanna kunnolla? Sikälihän tuossa "bestiksen" viran toimittamisessa ei ole mitään vikaa, parhaissa tapauksissa seurustelukumppani on myös se paras ystävä, mutta olosuhteet ovat todella hankalat.
 

JanJ

Jäsen
KUOLEMA KAIKILLE paitsi minulle.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tämä on lähes vitutusketjukamaa.

Opiskelujen vuoksi, neiti hommasi itselleen kannettavan tietokoneen. Tämän pöytäkoneen käytöstä kun on välillä ollut hieman inttämistä, ratkaistiin tämä akuutti tarve toiselle koneelle näin.

Noh, alusta asti, on läppärin osalta näemmä tehty helvetin selväksi, että "tämä on minun kone". Ok, ei siinä mitään, niin on. Mutta sitten, kun kone ei tehdasasennuksena toimikaan yhtä hyvin kuin ukon pöytäkone, alkaa kitinä. Noh, koetappa auttaa ja korjata asioita? Kohta alkaa kitinä siitä, että "mitä sinä olet minun koneelle tehny"... Selitä siinä sitten, mistä on milloinkin ollut kyse, kun toista ei kiinnosta sittenkään!?

Noh, märinä jatkuu ja jatkuu. Pistetään sitten piste tuolle: muija on sitten tästä lähtien täydellisen oma saarensa tässä taloudessa, tietotekniikkaratkaisujensa kanssa. Tätä nettiyhteyttä neiti ei käytä, enkä minä auta häntä ongelmiensa kanssa. Neidillä onkin tätä nykyä käytettävissään vain läppäri ja sille laturi, että siltä pohjalta...

Saapa nähdä, kauanko menee siinä, että joko a) muija opettelee käyttämään koneita ja hieman ymmärtämäänkin niitä, tai b) routa porsaan kotiin ajaa.
 

pelikielto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jääkoneenkuljettaja kirjoitti:
Noh, märinä jatkuu ja jatkuu. Pistetään sitten piste tuolle: muija on sitten tästä lähtien täydellisen oma saarensa tässä taloudessa, tietotekniikkaratkaisujensa kanssa.
Sama meininki oli täällä viikko sitten. Tosin ei tietokoneiden vuoksi vaan näihin muuttoon liittyvien asioiden vuoksi. "Hoitakoon itse teknisen toteutuksen kaikkeen, mä vaan roudaan". Tämä totetui siihen astikun romut oli sisällä ja piti saada valoa yms. Ensin neiti teki itse ja töppäili huolella koska minun ideani olivat huonoja. Kaksi pvää myöhemmin apu kelpasi kummasti.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Jääkoneenkuljettaja kirjoitti:
Saapa nähdä, kauanko menee siinä, että joko a) muija opettelee käyttämään koneita ja hieman ymmärtämäänkin niitä, tai b) routa porsaan kotiin ajaa.
c) hommaa äijän, joka jaksaa nöyrästi toimia henkilökohtaisena mikrotukena.
 

FourForty

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Saku #11 kirjoitti:
Kohta voi kuitenkin olla sellainen tilanne, ettei muita mahdollisuuksia kauheasti ole. Monta kertaa olemme kyllä tuosta puhuneet, eikä hän sitä nyt ihan suoraan ole tyrmännyt (vrt. psykologi/terveydenhoitaja), mutta ei ole vielä kyllä suostunutkaan. Sanoo vain aina että "kyllä tää tästä ajan myötä". Jos näin on, niin ainakin aika pitkän ajan se ottaa.

Tuohon lykkäämiseen voi ainakin vaikuttaa siten, että ottaa jossain vaiheessa kun asia tulee puheeksi esille sen, ettei tämä asia nyt sinullekaan ihan merkityksetön ole ja kannat siitä suurta taakkaa. Jos toinen osapuoli on oikealla tarkoitusperällä suhteessa liikkeellä eli hänellä on sinua kohtaan tunteita, ei hän halua sinulle tarpeettomasti tuottaa pahaa mieltä tai huolia. Silmät saattaa avata tällöin se, että tajuaa vähentävänsä kumppanin onnellisuutta omalla käytöksellään ja tajuaa, että asialle on pakko yrittää tehdä jotain. Näin ainakin siinä tapauksessa, että kyse ei ole mistään kamalan vakavasta masennuksesta - sellaisesta ei ole omalla eikä kumppanien kohdalla kokemusta, mutta vähän lievemmästä kyllä, ja edellä oleva oli kirjoitettu näihin kokemuksiin pohjautuen.
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Minka helevetin takia jengi haluaa "rangaista" omaa "kultaansa"?? Onko suhde kuin jatkoaika.com? Pannaan toinen huilaamaan vahaksi aikaa, josko se siita oppis...??

Eikohan homma sujuisi paljon paremmin kun yritetaan ymmartaa sita toista osapuolta ja tehdaan kaikki sen eteen, etta hanella on hyva olla (tavalla milla tahansa). Vaikka valilla vahan itsea harmittaisi. Puoliso ensin, sitten vasta mina. Se meinaan maksaa ajan kanssa itsensa korkojen kanssa takaisin.

Ihan samalla tavalla kun se toiselle keljuilukin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös