Mielenkiintoista pohdiskelua nimim. Jeffreyltä, ja yhtälailla mielenkiintoisia kokemuksia nimim. Snaksterilta. Ja täytyy sanoa että olen itsekin miettinyt ihan samaa, enkä ole varma mitä päättäisin jos vielä olisi asia auki. Omalla kohdalla asia on sikäli valmis että tein lapset samanvärisen naisen kanssa, ja sittemmin tein vasektomian, eli enää ei tarvitse miettiä. :-)
Sanoisin näin kokemusten pohjalta, että riippuu hirveästi missä asuu. Varmasti jossain Helsingissä ei ole mikään ongelma vaikka lapset olisivat vähän tummahipiäisiä, kun taas esim. itse asun "valkoihoisella" alueella, maaseudulla, ehkä maailman rasistisimmassa maassa. Ja täällä se todellakin on ongelma.
Naapurissa asuu esim. sveitsiläinen mies, jolla on vietnamilainen vaimo, ja kaksi poikaa jotka näyttävät 100% vietnamilaisilta. Pojat puhuvat tietysti täydellistä sveitsinsaksaa, heillä on Sveitsin passi, mutta kyläkoulussa oli aikamoinen hulabaloo kun kaverit aloittivat koulunkäynnin. Ja nyt vaikka ovat vaihtaneet jo isompien lasten kouluun "kylälle", jossa on maahanmuuttajataustaista väkeä enemmän, niin silti kuulevat kyllä olevansa koko ajan poikkeavia. Ei varmasti ole helppoa.
Sitten taas eräs työkaverini on lähestulkoon yönmusta neekeri, tosin Hollannissa kasvanut ja omaa Hollannin passin (ja kielen). Hän on naimissa valkoihoisen naisen kanssa, ja kaksi heidän lapsistaan on tummahkoja, mutta yksi on täysin vaaleaihoinen, mutta muuten täysin ns. neekeri. Eli semmoiset afrikkalaisen näköiset pusuhuulet, kasvonpiirteet, käkkärät hiukset, mutta valkoinen iho. Tiettävästi hän on lapsista ainoa jolle enemmän huomautellaan ulkonäöstä.
Tämä samainen työkaveri myöskin matkustelee paljon työkseen, ja sanoo että toisinaan ihonväristä saa kyllä maksaa hintaa. Jos ei muuta niin ylimääräisinä turvatarkastuksina ym. Ja vaikkapa paikallisessa rengasliikkeessä kun joku paikallinen (tai valkoinen) käy vaihdattamassa renkaat, liike ottaa yleensä parikymppiä käteisellä, tai joskus ei ota mitään. Mutta tälle "neekerille" lähetetään kotiin 80CHF lasku ihan paperilla. Reilua, eikö?
Sitten toisaalta taas omat täysin "arjalaiset" lapseni haukutaan myös välillä "balkaneiksi", vaikka itse asiassa paikallinen väestö näyttää ja on geeneiltään itse paljon lähempänä balkaneita kuin me suomalaiset. Näissä tapauksissa yleensä vaimo ottaa sitten puhelimen käteen ja pistää pari tulikiven katkuista sanaa haukkujan vanhempien suuntaan. Haukkujan vanhemmille kerrotaan että me olemme ulkomaalaisia - kyllä, me olemme suomalaisia - kyllä, lapsemme voivat olla kusipäitä, lapsemme voivat olla tyhmiä, lapsemme voivat olla idiootteja, lapsemme voivat olla kehareita, mutta vittu soikoon mitään balkaneja ne ei ole. Että pitääkö rouva sejase itse lapsille maantiedon tunnin, vai pyydetäänkö koulua pitämään?
Yleensä tämä riittää, sen jälkeen ei ainakaan samoilta lapsilta tule ikävää tekstiä.
En tiedä onko viestilläni pointtia, muuta kuin että ihonväristä voi tulla kuittia, tai voi olla tulematta. Myös jostain muusta aiheesta voidaan haukkua, kuten moni jo yllä totesi. Jos lapsia haukutaan koulussa neekereiksi, niin itse ottaisin kyllä näissä ihan nollatoleranssin (kuten meilläkin on otettu), samantien vaan kouluun ja vaikka vanhempiin yhteys, ongelma on helppo tappaa kun sen tekee tarpeeksi aikaisessa vaiheessa.