Mietin tänä aamuna tuota puhetta huushollissa tehtävistä asioista ja väittäisin, että suurin osa ongelmista johtuu siitä, etteivät naiset osaa organisoida omia hommiaan. Otetaan nyt muutama esimerkki kotitöistä: autonhuolto, roskien vienti, vaatehuolto, siivous, lapsiasiat.
Yleensä on niin, että miehet pitävät autot kunnossa, eikä se tarkoita sitä, että makaisivat jatkuvasti auton alla, vaan selvittävät missä autot voi huoltaa, mahdollisesti jopa kilpailuttavat ne paikat, jos haluavat ja sitten vievät autot huoltoon. Asiat tulevat hoidetuksi melko tehokkaasti. Naiset sen sijaan pystyvät harvoissa tekemisissään samantyyppiseen järkitoimintaan. Otetaan esim. vaippojen vaihto. On kohtuutonta vaatia jotain miestä harjoittamaan sellaista toimintaa. Itse esim. voin vannoa, etten tule sellaista ikinä tekemään. En edes pidä lapsista, enkä halua niitä hankkia, mutta vaikka olisi perhe niin en silti vaihtaisi. Kysymys on yksinkertaisesti tehtävästä, joka ei minulle kuulu. Jos naiset ovat tyytymättömiä nykykäytäntöön niin miksei joku perusta jotain huoltoasemia, jonne lapset voi viedä vaipanvaihtoon.
Entäs sitten roskat ja siivoaminen. Minun kokemukseni mukaan naiset eivät osaa täyttää roskapussia optimaalisesti, vaan täysin irrationaalisesti päättävät, että nyt pussi pitää viedä. Se on sitten jossain nurkissa ja miehen pitäisi se muka viedä. Ei se niin saa olla. Jos on tilanne, jossa päätetään, että mies on vastuussa roskista niin silloin hänen pitää olla siitä kokonaisuudesta vastuussa. Eli hän seuraa sitä roskapussien täyttöastetta ja päättää itse koska roskapussi täytyy vaihtaa ja viedä ulos. Silloin hän tekee sen operaation vaikkapa samassa yhteydessä kun on lähdössä vaikkapa lenkille ja näin ollen muutenkin menossa ulos. Sama koskee siivousta. Moni nainen siivoaa silloin, kun ei ole likaista. Eihän kukaan mene parturiinkaan, jos tukka ei ole yhtään kasvanut niin miksi siivoaisi, jos ei ole yhtään likaista. Jos käyttää siivoojaa niin yleensä ehdotetaan, että kotisiivous olisi joka toinen viikko. Itse olen huomannut, että sekin on turhan usein. Jos imuroi useammin kuin kerran kolmessa viikossa niin pölyä ei yksinkertaisesti ole. Naiset, jotka vaativat, että pitää imuroida useammin, tekevät turhaa työtä. Ok jos se on heidän harrastuksensa, mutta ei siihen hommaan miestä voi silloin velvoittaa. Sama koskee muuten lakanoiden vaihtoa. Hotelleissa ne vaihdetaan joka yöksi sen takia, koska siinä vaihtuu nukkuja. Sen sijaan kotona jos sängyssä nukkuu aina sama henkilö niin ei niitä hitto tarvitse olla koko ajan vaihtamassa. Jokainen pystyy kokemuksen perusteella arvioimaan kuinka usein ne pitää vaihtaa. Se on kuitenkin tosi hankalaa hommaa, joten ei sitä turhaan liian usein jaksa tehdä ja mitä tulee naisten puheisiin, että mankeli pitää ostaa niin se on bullshittiä. Siinä menee hermot, jos lakanoita pesee ja mankeloi himassa. Ne pitää viedä pesulaan kilopyykkinä. Silloin ne saa sieltä muovikassissa sopivina pinkkoina, jotka voi heti laittaa kaappiin, kun tulee himaan.
Entäpä sitten vaatteiden pesu. Tämä on kaikista tärkein juttu. Älkää missään nimessä suostuko mihinkään yhteispyykkiin naisen kanssa. Naisilla on nimittäin aina jossain vaateryhmissä pullonkauloja, jonka takia vaatteita mukamas pitää pestä. Mitä järkeä rakentaa itselleen sellainen vaatevarasto, jossa ei ole mitään pullonkauloja, jos on niiden huollon kanssa jossain allianssissa henkilön kanssa, jolla pullonkauloja on. Itse olin jossain vaiheessa Stokiksessa duunissa, jossa tulin usein vasta klo 24 himaan ja sitten piti pakata matkalaukku vielä tämän jälkeen ja lähteä aamu 6 tai 7 kentälle. Siinä oppi muutamia asioita, jotka ovat olleet hyödyllisiä. Ensinnäkin se, että kengät pitää olla aina hyvin blankattuina ja se kannattaa tehdä vaikkapa sunnuntaina. Samoin kaikki vaatteet pitää silittää ennenkuin ne laitetaan kaappiin. Kolmanneksi pitää olla riittävästi kaikkia vaatteita. Siihen ei välttämättä mene edes enempää rahaa esim. alusvaatteiden osalta, koska kun on enemmän jotain niin ne tarvitsee korvata harvemmin. On todella raivostuttavaa joutua pesemään pyykkiä esim. sen takia keskellä yötä, jos ei ole jonkunlaisia sukkia puhtaana. Pitää olla minimissään sellainen tilanne, että kaikkea on niin paljon, että pärjää, jos ei pääse pesemään pyykkiä kolmeen viikkoon. Eli hankkikaa siistinnäköiset pyykkikorit, jossa on oma likapyykkinne, eikä kenenkään muun ja peskää vaatteenne silloin, kun teille parhaiten sopii. Päättäkää myös, missä on vaatteidenne välivarasto, jos ette ehti niitä heti silittämään, kun ovat kuivat. Niitä ei saa laittaa kaappeihin silittämättä. Eikä kenenkään muun saan antaa kotonanne ikinä silittää yhtään paitaa, koska laatutaso ei välttämättä ole kohdallaan, joten koska vain voi käydä niin, että paidassa on kriittisessä kohdassa joku järkyttävä ryppy, kun olet juoksemassa taksiin ja matkalla johonkin tilaisuuteen. Toki varmistussilitys voi olla tarpeen vielä kaapistaottamisenkin jälkeen, mutta aina siihen ei ole mahdollisuutta.
Kannattaa myös hyödyntää luppoaika muualla kuin kotona. Jos käy niin, että alkaa viettämään paljon aikaa työn puolesta aina samassa paikassa niin kannattaa miettiä, mitä siellä voisi tehdä. Itse asuin yhdessä vaiheessa aina ma-to Frankfurtin lentokenttähotellissa. Iltaisin ei jaksanut lähteä kaupungille ja ravintolassa syöminen, sen jälkeen hotellibaarissa istuminen ja lopuksi hotellihuoneessa kirjan lukeminen oli pidemmän päälle tylsää, joten aloin katsomaan mitä yrityksiä lentokentällä on. Voi käydä esim. niin, että paitojen pesettäminen on siellä nopeaa ja halpaa, joten voi pohtia, ettei pesekään kotona valkoisia paitoja ollenkaan, vaan ottaa jossain muovikassissa likaisetkin mukaan ja vie ne kaikki aina sitten siellä pesuun tai jos löytää jostain kaupungista jonkun itsepalvelupesulan ja kun aikaa on niin nehän voi pestä siellä joku ilta ja antaa kuivua huoneessa, jos siellä yöpyy monta yötä. Samoin jossain vaiheessa aloin tehdä sitä, että kun tulin Helsinkiin aina samalla 00.55 laskeutuvalla lennolla niin aloin käydä supermarketissa Frankfurtin lentokentällä. Älytöntä etsiä keskellä yötä joku bensis tms. Helsingissä mistä saa aamupalaa tms., kun voi ostaa kaiken valmiiksi. Niinpä menin aina ruokakassin kanssa koneeseen. Jossain vaiheessa aloin tehdä sitä myös silloin, kun minulla oli vain välilasku Frankfurtissa. Se loppui sitten 9/11 määräyksiin. jne. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon, mutta olennaista on se, että monia ns. kotitöitä voi tehdä myös muualla ja silloin, kun itselle sopii. Ne pitää vain osata suunnitella fiksusti.
Kun nämä on hoidettu järkevästi niin sitten jää enää ruoanlaitto jäljelle ja kai sitä voisi jopa tehdä vaikkapa naisen kanssa yhdessä, jos sattuu omistamaan sellaisen keittiön, joka on mukava hengailumesta ja jossa voi ruoanlaiton yhteydessä samalla ottaa punaviiniä kuten kokkiohjelmassa tehdään.