Keskusteluhan lähti taas napakasti liikkeelle...mielestäni olen väärin ymmärretty. Eli aloitetaan selityskierros.
tinkezione kirjoitti:
Joo joo. Eiköhän tää sun kantasi ole Cannibal tullut jo selväksi. Tuollaisella "minimum effort, maximum gain" ei kaiken järjen mukaan pitäisi olla mahdollista saada aikaiseksi toimivaa parisuhdetta, koska kaikki pyörii vain sen ympärillä, miten annat itsestäsi (tuon kirjoittamasi näkemyksesi perusteella, oikeasta elämästä en tiedä miten siellä toimit) mahdollisimman epämääräisen kuvan ja onnistut silti kaivamaan mahdolliset tunteet vastapuolesta esiin muilla ansioilla. Millä ihmeellä oma mahdollinen (en ole tarkistanut aiemmista postauksistasi, onko sinulla sellainen) parisuhteesi pyörii päivittäin ja viikoittain eteenpäin, jos ei tunteella? Rahalla ja fyysisellä voimalla?
Eihän se mikään minumum effort ole! Päinvastoin. Siinähän sitä effortia saakin tehdä että synnyttää tunteita toisessa ihmisessä. Sitäpaitsi nyt JÄLLEEN unohdetaan yksi juttu: PUHUN ALUSTA! En puhu pitkäaikaisesta parisuhteesta. Puhun tilanteista, joista kaikki lähtee liikkeelle...eli ns. deittailuvaiheesta. Totta vitussa sitä jossain vaiheessa pitää muuttaa tyyliä, mutta aina sanoinkin, että jos liian aikaisin alkaa vuodattaa, niin se ei toimi. Ja henkilökohtaisuudet voidaan myös jättää väliin, ei kai tässä mitään parisuhde-CV:tä tarvitse sulle esitellä jotta voisi sanoa mielipiteensä. En todellakaan väitä itse osaavani näitä asioita hyvin (opetellaan...), joista puhun, mutta jotkut asiat ovat alkaneet hahmottua tässä monien sattumien kautta...
tinkezione kirjoitti:
Melkoinen comeback.
Käyttäjänimetön kirjoitti:
Tunteille todellakin voi paljonkin. Miksi olisi olemassa vaikkapa vihanhallintakursseja. Voi olla, että aluksi sellaisilla kursseilla pyritään saamaan kontrolli omaan vihaan mutta lopulta esimerkiksi monissa psykologian tohtoreiden kirjojen neuvoissa mennään niin pitkälle, että opetetaan suhtautumaan moniin asioihin siten, ettei sitä vihaa enää edes synny. Ja näin saadaan prosessi, jossa ihminen lopulta ohjaa tunteitaan. Osa ohjaa osaa tunteistaan, jotkut lähes kaikkia. Vastaanottokykyinen ja kehityskelpoinen ihminen voi järkeilemällä opetella uusia suhtautumistapoja moniin eri asioihin, eikä vain vihaan. Ja kun suhtautumistapa muuttuu, tunnereaktiot muuttuvat. Monille tunteilleen voi siis paljonkin!
Hmm, mielenkiintoinen lähestymistapa. Mutta mielestäni esim. tuossa vihan hallinnassa puhutaankin nimenomaan HALLINNASTA. Mutta edelleenkään voitko sille mitään, että ne tunteet syntyvät silti sisälläsi? Sanoit, että sillekin voi lopulta jotain, eli niitä tunteita ei enää tulisi lainkaan...ehkä tämä (ehdollistamisen kautta?) on mahdollista. Mutta voitko soveltaa tätä samaa romanttisiin tunteisiin, ja toisaalta miksi haluaisit kontrolloida niitä, jos löydät jonkun, joka kiinnostaa? Itse asiassa haluaisin vastauksen tähän: jos joku ihminen ei luo sinussa mitään tunteita, mutta jostain syystä HALUAT rakastua tähän, pystytkö luomaan itse väkisin sen tunteen? Minä henkilökohtaisesti en usko siihen.
Tuo Cannibalin tapa toimii ja ei toimi. Se toimii yleensä 15-25-vuotiaiden keskuudessa useinkin. Silloin kaivataan itsensä markkina-arvomittauksia, jännitystä ja nuoruuden itsekeskeisyys on niin vahva, ettei varmempia rakkauksia osata arvostaa ja markkina-arvomittaukset ovat etusijalla, ruokkien itsekeskeisyydestä saatavaa sosiaalista palkintoa.
Olen tästä siinä mielessä eri mieltä, että kyse ei ole itsekeskeisyydestä tai markkina-arvomittauksesta. Kaiken tarkoitus olisi luoda tunnetta ja sitä kautta mahdollistaa sellaisen ihmisen kanssa oleminen jonka oikeasti haluat.
Sain naiseltani pari viikkoa sitten sähköpostin, jossa hän totesi mm. seuraavanlaisen asian: "Olet niin puhdassydäminen, rehellinen ja ajattelevainen ihminen - sielu, joita ei kovin montaa tässä maailmassa vaella". Jep, olen ihan tyytyväinen tuosta lausumasta.
Tottakai, mutta tuo ei kyllä kerro siitä onko hänellä romanttisia tunteita. Tässä tapauksessa varmastikin on, mutta esimerkkinä eräs nainen lähihistoriastani, joka mitä ilmeisimmin oli todella kiinnostunut sivullekirjoittaneesta ja hän oli kaikin puolin todella loistotapaus. Mukava, sympaattinen, huumorintajuinen. Olisin voinut sanoa hänestä samaa, mitä naisesi sanoi sinusta. Mutta...en vain tuntenut mitään (romanttista vetovoimaa siis)! Enkä voi sille mitään. Mitä siinä tilanteessa voi tehdä? Pitäisikö minun mennä nyt rakkaudenhallintakurssille ja pakottaa tunteet itsestäni tätä henkilöä kohtaan? Vai olisko sittenkin parempi vain löytää joku, jota kohtaan aidosti tuntee jotain? Ja jos sellaisen löydän (tai ehkä olen jo löytänytkin...), en todellakaan pilaa kaikkea sanomalla HETI alkuunsa, että "pidän sinusta". Eiköhän se tule muutenkin selväksi.
Surukuku kirjoitti:
Ihminen siis VOI ja on joskus pakkokin vaikuttaa siihen, miltä itsestä tuntuu - ja mikä vielä parempaa: ihmisellä on VAPAUS VALITA, kun sen vain oikein oivaltaa!!! Tähän faktaan perustuu esim. nykyaikainen kognitiivinen psykoterapia.
Eli väitätkö, että voit valita kenestä pidät? Periaatteessa ihan kuka tahansa siis kelpaa siinä mielessä, että ketä tahansa kohtaa voit synnyttää tunteita?
Itse en usko siihen, että tunteiden evoluutio on vain ihmiselämän mittainen. Tunteet syntyvät aivoissa kemiallisten reaktioiden seurauksena, ja ihmisen aivot ovat evoluution kehittämät. MUTTA se on toki eri asia sitten miten niitä tulkitsee ja hallitsee. Mutta siitä huolimatta niiden syntymiseen en usko meidän voivan paljon vaikuttaa...
Alamummo kirjoitti:
Väität vakavissasi naisen kadottavan kiinnostuksensa mieheen, jos tämä alkaa kertoa tunteistaan ja väität myös tämän olevan naisissa sisäänrakennettu ominaisuus evoluution seurauksena. Olet kyllä pihalla kuin lumiukko. Tällainen käytösmalli (jos sellaista nyt olemassa onkaan) on aikakautemme tuotos ja liittyy puhtaasti kulttuuriin. Otahan nyt hyvä ystävä joku Richard Dawkinsin kirja käteen ja lue, mitä evoluutio oikeasti tarkoittaa.
Niin...osittain väitän sitä kokemuksesta (omien ja muiden tuntemieni ihmisten), mutta muista edelleen, että puhun ALUSTA. Siitä tapailuvaiheesta. SIINÄ vaiheessa se ei kannata. Se on nähty. Miksi tehdä jotain, joka ei selvästikään toimi!! Kuinka monta kertaa pitää ampua itseään jalkaan että tajuaa jotain? En väitä, että se on naisiin sisäänrakennettu ominaisuus, yhtä lailla se on miehilläkin. Se, onko kyseessä kulttuurin tuotos, onkin parempi kysymys. Luulen, että evoluutiolla on osuutta asiaan, koska tässä puhutana tunteista, ja tunteet syntyvät aivoissa (ja sitä kautta päästään evoluutioon). Itse asiassa olen parhaillaankin lukemassa Dawkinsia, ja hänen teoksensa ovat todella hyviä! Mielestäni ihmisen pariutumiseen liittyvät asiat nimenomaan ovat niin puhtaasti alkukantaisia ja evoluutioon liittyviä kuin vain voi.
Alamummo kirjoitti:
Mielestäni tämä keskustelu on turhan yksipuolista, koska aivan samalla tavalla asia voidaan yleistää koskemaan myös miehiä. Eli jos heille kertoo liian nopeasti ja avoimesti tunteistaan, niin homma loppuu helposti siihen. Varsinkin, jos on mies on jo päässyt daamin vällyjen väliin.
Tämä on 100 % totta.
Alamummo kirjoitti:
Yleistäminen näissä asioissa on muutenkin ihan turhaa, sillä empiiriseen tutkimukseen ja johtopäätösten vetämiseen JA:n otanta on aivan liian pieni. Jos muutama kaveri on joskus saanut nenilleen avauduttuaan ei se tosiaankaan tarkoita sitä, että koko naissukukunta käyttäytyy samalla tavalla.
Niin no, en suoraan sanottuna tiedä kuinka monta kertaa haluan henkilökohtaisesti ottaa "turpaani" ennenkuin otanta on tarpeeksi suuri...uskon vähemmästäkin. Mutta kokeilkaa ihmeessä ja tulkaa kertomaan toimiko tyyli. Ja puhun edelleenkin tapailuvaiheesta. Kyllä mä sen uskon sanomattakin, että jos ollaan naimisissa ja toinen kertoo tunteistaan, se ei johda eroon.
Mun mielestä tässä keskustelussa, ennenkuin kirjoittaa, voisi itse kukin miettiä kuinka aggressiivisesti kirjoituksensa muotoilee...