Ja täytyy yhtyä Irgguun (en tiedä onko sen mies jatkoajassa) sikäli, että harva asia on yhtä perseestä, kuin saada jälkeenpäin tietää muiden tietäneen enemmän suhteen senhetkisestä tilasta kuin itse. Varsinkin jos niitä muita on pitänyt kavereinaan.
Tämä on kyllä aika hankala asia, eikä ollenkaan näin yksinkertaista että aina kannattaisi kertoa. Vai ovatko kaikki sitä mieltä?
Jouduin itse kerran jokseenkin epätodennäköiseen tilanteeseen. Oli ollut muutamaa vuotta aiemmin pientä juttua erään neitosen kanssa, joka sittemmin kyllästyi ja jätti sivuunkirjoittaneen. Teki sen tosin niin hitaasti hivuuttaen, että minulta kesti pitkään tajuta että minut oli jätetty. No, homma ei ollut ikinä ollut kovin vakavaa ja jäimme edelleen ystäviksi - joskin neito tuntui aina hieman pelkäävän että yrittäisin vielä uudestaan, eikä uskonut ollenkaan että olin jo suunnannut verkkoni muille vesille.
Aikanaan neito sai uuden poikaystävän. Kun olivat seurustelleet ehkä vajaat puoli vuotta, kävi ilmi että ko. heppu oli käynyt armeijan samassa yksikössä kuin hyvä ystäväni toiselta puolen Suomea. Kerrottuani hauskasta sattumasta tälle ystävälle, sainkin kuulla että neidon uusi poikaystävä onkin ilmeisesti totaalinen playeri, jolla oli juttuja vähän joka suuntaan, myös ajallisesti päällekkäin tämän neidon kanssa.
Kauempana asuvan ystäväni tajuttua tilanteen hän kielsi ehdottomasti minua kertomasta eteenpäin neidolle - armeijakaveria ei petetä! Tiesin myös, että neito koko ajan (virheellisesti, mutta kuitenkin) luuli että olen häneen edelleen ihastunut, olin lähes varma että kertomalla itse tuhoaisin vain ystävyyteni neitoon, koska hän pitäisi minua kateellisena ja pahantahtoisena paskana, ja jatkaisi kuitenkin sitä tuhoon tuomittua suhdetta. Loppujen lopuksi neitoon kuitenkin sattuisi lopulta yhtä paljon. Ja samalla kertomalla olisi voinut tulla särö toiseenkin ystävyyssuhteeseen, sinne toiselle puolelle Suomea. Olin siis hiljaa ja annoin neidon tehdä omat virheensä. Teinkö väärin?
Ehkäpä, sillä ystävyys neitoon haihtui vuosien varrella kuitenkin, enkä loppujen lopuksi edes tiedä miten tuo suhde päättyi - sen verran tiedän, että päättynyt se kyllä on.