Kysyisin Dynamolta, että millaisen avioehdon/-sopimuksen hän sitten naisen kanssa solmii naimisiinmentyään.
Itse kyllä toimisin sillä tavalla, että naisen kanssa tutustuessani laittaisin ylös sellaisia perusperiaatteita, joita sitten kirjaisin aviosopimusluonnokseen. Avioerohan on kaikista keskeisin kohta. Jos on elänyt sovitusti niin silloinhan avioeroon ei ole perusteita. En itse hyväksy avioeroa lainkaan, koska papin aamen tarkoittaa myötä- ja vastamäessä. Sen sijaan jos rikon sopimuksen niin ymmärrän eron. Jos olen muuttanut samaan asuntoon niin tulee erittäin hankalaksi kaiken lisäksi jos tulee avioero + tapahtuu nöyryytys. Siihen pitää siis varautua sopimalla se mahdottomaksi. Siihen oltava ehdottomasti joku tuntuva sopimussakko. Eli voi ostaa ulos avioliitosta, mutta se on tultava todella kalliiksi, koska puhutaan kaikista pyhimmän rikkomisesta. Enkä ymmärrä, että miten avioero voisi tulla ajankohtaiseksi, jos elää kunnolla, kun kuitenkin harkinta pitää tehdä ennen häitä, eikä vasta sen jälkeen.
Kunnolla elämiseen kuuluu tietynlaiset elämäntavat. Kuntoilu, paino, tietynlaiset harrastukset kuuluvat varmasti tähän. On tietysti merkillistä, jos toinen mukamas muuttuu niin paljon, ettei tunne enää mielenkiintoa itselle tärkeisiin asioihin, jolloin herää kysymys, että onko alunperin kusettanut. Niinpä se on parempi neuvotella etukäteen. Ihan vain, että asia tulee selväksi ja molemmat ymmärtävät asian vakavuuden. Moni ottaa huumorilla Uunon sopimuksen, jossa kerrotaan nakkien keittämisestä, mutta on siinä jonkinlainen totuuden siemen. Kun katsoo Turhapuroa, Al Bundya ja Seinfeldia niin oppii paljon parisuhdeasioista ja osaa varautua sitten, kun tosipaikka tulee.
Kiirehtimällä ei ehdi tutustumaan toiseen tarpeeksi, joten voi tulla yllätyksiä ja ero, mutta vaikka olisi tutustunutkin niin kaikki ei ehkä ole tullut puheeksi, eikä kaikkia tilanteita ole harjoiteltu. Niinpä on hyvä, jos asioita voidaan kirjata paperille ja keskustella. Ei ole kyse sanelupolitiikasta, vaan asioista voidaan neuvotella ja löytää eri kohtiin hyväksyttävät kompromissit. Molemmilla on varmasti joitain kynnyskysymyksiä, mutta myöskin sellaisia, missä voidaan tulla vastaan. On huvittavaa kun monilla on avioliitossa riitaa jostain perusasioista jatkuvasti, mitkä olisi voitu ratkaista ennen naimisiinmenoa silloin, kun vasta luodaan ko. parin normeja ja yhteistä käyttäytymissäännöstöä.