Itselläni on juuri tällainen suhde ja sen olen tässä puolen vuoden aikana oppinut, että kaukosuhde on oikeastaan ihan oma taiteenlajinsa. Siinä ei valitettavasti päde samat lainalaisuudet kuin normaalissa suhteessa. Oikeastaan mitään hyviä puolia en ole löytänyt, mutta huonoja puolia sitäkin enemmän. Paljon räjähdysherkempiähän nämä kaukosuhteet ovat, koska niistä puuttuu kaikki se normaali kanssakäyminen, joka esimerkiksi loisi sitä vakautta ja kertoisi missä mennään. Käännetysti taas ne harvat tapaamiskerrat korostuvat ja niissä kaikki mitä teet saa normaaliin suhteeseen verrattuna paljon suuremman painoarvon. Niissä kun mokaat niin tuntuu, että olet moannut koko suhteen, koska seuraava kerta kun pystyt asian korjaamaan tulee ehkä kuukauden parin päästä. Vaikka viestintävälineitä on nykyään vaikka muille jakaa niin parisuhdetta ei kuitenkaan hoideta ja kehitetä mesen, tekstarien tai puhelimen kautta. Niillä voi suhdetta pitää yllä, mutta kaikki muu vaatii kyllä sen kaverin siihen viereen möllöttämään.
Taiteenlajihan se on, niin kuin on tosin normaali parisuhdekin. Olen siis tästä asiasta niin eri mieltä, kuin vain olla ja voi.
Kaukosuhteen "hienous" on juuri siinä, että asiat saavat edetä omalla painollaan, ainakin omalla kohdallani nykyinen suhde on saanut kasvaa kaikessa rauhassa, jopa vähän taka-alalla, mutta samalla on aina ollut hieno huomata, kuinka paljon toista kaipaa, kuinka mukava on saada toinen omaan syliinsä pienenkin tauon jälkeen. Jollain tavalla tälläinen suhteen aloitus tuntuu sopivan ainakin Mysterymanille, joka osaa iloita myös siitä, että kotiinlähdön hetkikin on haikea. Sitä vaan jaksaa paremmin kun on jotain mitä odottaa.
Uskoisin omalla kohdallani tietävän mistä puhun, koska olen elänyt kaksi kertaa avoliitossa, ensin vajaa neljä vuotta ja toisella kerralla vajaa viisi vuotta.
Viimeiset puoli vuotta taas olen ollut elämäni ensimmäistä kertaa parisuhteessa, jossa osapuolet asuvat sellaisen matkan päässä toisistaan, että jos toisen haluaa tavata, ainoa vaihtoehto on hypätä lentokoneeseen. Ja se toimii vaan hyvin ainakin meidän kohdalla. Onhan se toki välillä raskastakin, koska molemmat joutuvat matkustamaan paljon jo työnsäkin vuoksi. Ja osittain myös kallista, kiitos kalliin lentokerosiinin. Mutta homma toimii, ja se on pääasia. Neidin kanssa on vaan todettu, että jos on halua, löytyy keinoja.
Eli kaiken paskan jälkeen Mysterymanin elämään on tullut valoa niin ihmeellisellä tavalla, että kerron sen teille joskus myöhemmin, mutta vain jos siihen on todella aihetta. Kyseessä on kuitenkin all-in, koska neiti iski panoksena pöytään valkokultaa ja timantteja vasemmasta nimettömästään. Dynamo68 ja Ipaz, se ei siis ole iso mutta, voin kertoa omasta kokemuksesta:)
edit: Powerplay, se ei ole aina noin yksinkertaista, voin kertoa senkin omasta kokemuksesta. Me olemme tunteneet neidin kanssa 25 vuotta, törmäsimme toisiimme kadulla todella pitkän tauon jälkeen, juttelimme niitä näitä ja joimme kahvia kolme tuntia. Neiti teki omat johtopäätöksensä, erosi ja otti vasta sitten yhteyttä. Eli kyllä nämä asiat voi mennä kaikkien sääntöjen mukaan ja siten, että ketään ei satuta.