Heimopäällikkö
Jäsen
Tämäpä on mielenkiintoinen aihe ja veikkaan että suurin osa ihmisistä painii tai on paininut tämän saman tunteen kanssa jossain vaiheessa elämää. Itsessäänhän mustasukkaisuus on ihan normaali tunne, ei sitä tarvitse hävetä tai yrittää työntää sivuun, vaan ymmärtää että se on normaali tunne ja se tunne tulee jostakin syystä. Tämän kun ymmärtää, on helpompi lähteä tutustumaan siihen voimakkaaseen tunteeseen. Tästä voisin kirjoittaa vaikka romaanin mutta aika on rajallinen, niin kirjoitetaan pieni sepustus.Tunnustan omaavani erään kovin vastenmielisen piirteen, joka tuntuu roikkuvan mukanani kuin kivireki ja joka on aiheuttanut ainakin itselleni moninaisia ongelmia: olen kovin mustasukkaista ihmistyyppiä. Tämä ominaisuus ei kohdistu perheeseeni, jostain syystä, vaan nimenomaan niihin harvalukuisiin vastakkaisen sukupuolen edustajiin, joita kohtaan olen vuosien saatossa tuntenut vetoa. Kysymykseni kuuluukin: kuinka tästä ominaisuudesta pääsee eroon?
Itse olin nuorena miehenä kovin mustasukkainen ensimmäisessä parisuhteessa ja siinä ylitettiin monet soveliaisuuden rajat. Asia on käyty jälkikäteen läpi ensimmäisen pitkäaikaisen puolisoni kanssa, joten ehkäpä se asia on jo annettu anteeksi, mutta siinä oli herätys itselleni mitä se mustasukkaisuus voi tehdä itselle ja varsinkin toiselle osapuolelle. Ja siis ei mitään fyysistä väkivaltaa ollut, mutta sitä pahempaa sorttia eli henkiselle puolelle mentiin ja vahvasti. Mutta kuten sanoin, asia on läpikäyty, sovittu, halattu ja edelleen ollaan tekemisissä kyseisen henkilön kanssa ja hyvissä väleissäkin vielä. Silti se on itselleni sellainen loputon suo edelleen tuolla mielessä, että mitä tuli tehtyä ja aikaa on mennyt vuosikymmeniä.
Mutta asiaan, siitä tunteesta on melkolailla mahdoton päästä täysin eroon koska se on tavallaan suojelumekanismi, menettämisen pelko, mutta sen kanssa voi oppia hyvinkin elämään. Itselleni se oli ehkä enemmänkin "päätös" etten ole enää ikinä kenestäkään mustasukkainen. Paljon se on vaatinut ajatustyötä ja pinnistelyä, mutta olen siitä pääosin eroon pääässyt, tai ainakin se on hioutunut terveelliseen muotoon. Olen ollut myös jälkeenpäin mustasukkainen, mutta kun ymmärrän sen tunteen ja mistä se kumpuaa, niin sitä on helpompi käsitellä ja ottaa se myös keskusteluun toisen ihmisen kanssa. Omalla kohdallani se juontuu lapsuudesta ja siitä kun vanhempani erosivat kun olin alle vuoden vanha ja muutettiin toiselle puolelle maata. Sieltä se hylkäämisen pelko oli itselleni kasvanut vuosien aikana. Kannattaa lukea tai kuunnella Lauri Nummenmaan kirja "Kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä", siinä on hyvä kartta oppia tuntemaan omia tunteitaan ja kuinka tunteet toimivat, pätee erittäin hyvin tähän mustasukkaisuus asiaan ja tuossa kirjassa sekin on ns. rautalangasta väännetty. Tuosta saa myös hyviä vinkkejä kuinka tunteiden, vaikeiden ja ikävien kanssa, voi oppia elämään. Kirjassa oli hieno lainaus yhdysvaltalaiselta psykologilta Jonathan Haidtilta, joka pistää miettimään ja avaa sitä kuinka tunteet on meidän ihmisten ajureita "Haidtin mukaan järki ja tunteet ovat kuin norsu ja sen ratsastaja. Ratsastaja on järki, joka kuvittelee, että norsu eli tunteet kulkee sinne, minne ratsastaja haluaa. Mutta jos norsu haluaakin jotain muuta, kyydissä keikkuva ratsastaja ei voi asialle mitään. Ongelmia lisää se, etteivät norsu ja ratsastaja puhu samaa kieltä."
Toinen mihin kannattaa tutustua, myös ihan itsekseen, vaikka moni tehtävä onkin parisuhteisiin jollain tasolla liitännäinen on Mielenterveystalon mustasukkaisuuden omahoito-ohjelmaan. Ilmainen ja hyvä ohjelma tutkailla itseään ja saa sieltä joitakin työkaluja myös näiden tilanteiden/tunteiden hallintaan. Loppupelistä mustasukkaisuuden voi selättää vain tuntemalla itsensä, on minun oma näkemykseni asiasta ja se alkaa siitä, että oppii tuntemaan omat tunteensa ja mistä ne johtuu. Sitten kun joskus parisuhteen aika koittaa, niin käydä niitä asioita heti alkuun toisen kanssa läpi eikä antaa niiden epämiellyttävien tunteiden kasvaa sisällä, terveet ihmissuhteet kyllä kestää keskustelut mustasukkaisuudesta.