"Näin sanoo Herra Sebaot..."

  • 25 160
  • 315
Tila
Viestiketju on suljettu.
G

Guest

Viestin lähetti Raúl


Mistäs ihmeestä olet lukenut, että seksi on syntiä? Ei todellakaan! Ainut mikä siinä on syntiä on esiaviollinen seksi. Mutta itse seksihän on Jumalan antama mahtava asia ihmisille!

Muuten muutamia tilastoja brittiläistutkimuksista (ei uskovaisten tekemistä) (kuultu youth celebrationin puheessa) :Uskovaiset naiset saavat useammin orgasmeja kuin ei uskovaiset. Uskovien seksielämä on pidempään parempaa.

Siinä oli noin suurpiirteisesti tutkimuksen tulos. Tarkkoja prosenttimääriä en muista, mutta ne varmasti jostain löytyvät.

Raamattuhan puhuu seksistä avioliitossa vain hyvään sävyyn. Se on tärkeä osa avioliittoa. Mutta esiaviollisena siitä voi olla todella pahoja seurauksia...

Ryyppääminen on kyllä kielletty. Mutta uskoville on sitten oma "humalatila", Pyhästä Hengestä täyttyminen. Siitäkin lukee Raamatussa, kun Pyhä Henki tuli heidän ylleen ihmiset luulivat heidän olevan juopuneita.

Mutta nyt menee keskustelu vähän ulos itse aiheesta, eli Johanneksen Ilmestyskirjasta...


;)

Laulujen Laulu-kirja Raamatussa on yksi kauneimmista runollisista rakkauskirjoista miehen ja naisen välillä, mitä koskaan olen lukenut. Siinä kuvastuu loistavalla tavalla se, mistä on kysymys rakkaudessa miehen ja naisen välillä. Seksi on kaunista.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jagr ja muut hihhulit

Menee vähän ohi topicin, mutta olen aina halunnut tietää mitä mieltä te uskovaiset olette kristittyjen tekemistä väkivaltaisuuksista (ristiretket, Pohjois-Irlanti ym.)
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Ei millään pahalla, mutta voisiko herra Jags siirtyä vaikka vessan puolelle harjoittamaan käännytysoperaatiotaan? Ei sillä, ettäkö minä olisin ihan puhdas, mutta sinun viestisi alkavat olla jo AIKA PAKSUA kamaa. Ugh.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja tuota

Viestin lähetti Jagr68
Kristinuskon ainutlaatuisuus perustuu historiallisiin tosiasioihin. Jeesus todella oli olemassa. Samoin Johannes Kastaja, Paavali ja monet muut evankeliumeissa mainitut henkilöt.

Ja tuota. Ymmärtääkseni islamin perustaja on vielä huomattavasti näitä mainittuja herrasmiehiä vankempi historiallinen henkilö. Ei sillä, ettenkö minäkin jakaisi käsitystä siitä, että Jeesus olisi historiallinen henkilö. Jeesuksen historiallisuus ei kuitenkaan ulotu hänen tekoihinsa ja elämäänsä läheskään siinä mitassa kuin Mohammedin vastaava. Jeesuksesta tiedetään kohtalaisella varmuudella, että joku kansanjohtaja siellä eli. Mohammedista sen sijaan tiedetään jotakuinkin kengännumerokin. Kristinusko ei siis poikkea sinun perusteillasi islamista ainakaan edukseen - itseasiassa väittäisin, että jos tuolla perusteella uskontoa pitäisi tuumia, ei valinta millään osuisi kristinuskoon.

Täytyy sanoa, että odottelen edelleen innolla niitä kuvauksiasi profetioista ja niiden toteutumisista.

Edittinä lisää samaan viestiin:

Viestin lähetti Jagr68
Nyt nähty isku ja yleensä koko maailmanhistoria on esimerkkinä siitä, että humanismilla ei voida tätä maailmaa pelastaa,

Ihanko totta? Jään melkein yhtä suurella mielenkiinnolla odottamaan perusteltua ja loogista ajatteluketjua, joka johtaa moiseen johtopäätökseen. Siihen asti minä uskon, että eilinen isku ja yleensä koko maailmanhistoria on esimerkkinä siitä, uskonnolla ei tätä maailmaa voida pelastaa, vaan siihen tarvitaan humanismia.
 
Viimeksi muokattu:
G

Guest

Re: Re: Re: Raúl:

Viestin lähetti Muksu


Ja tuota. Ymmärtääkseni islamin perustaja on vielä huomattavasti näitä mainittuja herrasmiehiä vankempi historiallinen henkilö. Ei sillä, ettenkö minäkin jakaisi käsitystä siitä, että Jeesus olisi historiallinen henkilö. Jeesuksen historiallisuus ei kuitenkaan ulotu hänen tekoihinsa ja elämäänsä läheskään siinä mitassa kuin Mohammedin vastaava. Jeesuksesta tiedetään kohtalaisella varmuudella, että joku kansanjohtaja siellä eli. Mohammedista sen sijaan tiedetään jotakuinkin kengännumerokin. Kristinusko ei siis poikkea sinun perusteillasi islamista ainakaan edukseen - itseasiassa väittäisin, että jos tuolla perusteella uskontoa pitäisi tuumia, ei valinta millään osuisi kristinuskoon.

Täytyy sanoa, että odottelen edelleen innolla niitä kuvauksiasi profetioista ja niiden toteutumisista.

Palaan asiaan profetioiden täyttymisestä ihan lähiaikoina. Jakeiden etsiminen on sen verran työlästä puuhaa, ettei siihen jaksa pitkän koulupäivän jälkeen kovin paneutua. Malta odottaa.

Mitä tulee muslimeihin ja Mohammediin, niin ratkaiseva ero kristinuskoon on se, ettei Mohammedia pidetty Jumalana vaan profeettana. Jeesus on ainoa koskaan elänyt ihminen, joka on kutsunut itseään Jumalaksi, ja joka on otettu tosissaan vuosituhansien ajan. Mohammedin elämässä ei myöskään ole samaa profeetallisuutta kuin Kristuksen elämässä. Mikään aikaisempi kirjoitus ei todista Mohammedista. Hän ikäänkuin ilmaantui tyhjästä. Sen sijaan Vanha Testamentti on täynnä Kristus-profetiaa. Palaan aiheeseen ehkä jo tänään tai viimeistään tämän viikon aikana.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Missä on taivas/paratiisi, mistä henki muodostuu ja mikä jumalista on oikea?

Minä olen "uskonnolliselta vakaumukseltani" agnostikko, kuten varmasti melko moni muukin. En siis usko, ennen kuin näen todisteita. Haluaisin jotain kovaa todistetta sen puolesta, että eloni jatkuu myös sen jälkeen, kun sähköiset impulssit hermoradoissani ovat loppuneet ja lihasteni liike on lakannut. Itse en pidä ihmistä sen erikoisempana kuin sähkökemiallisten reaktioiden ylläpitämänä fyysisenä kappaleena. Ihminen ei ole periaatteessa erilaisempi kuin esimerkiksi orava.
Mikä on eläinten sija kun käsitellään uskontoja? Onko eläimillä sielu? Pääsevätkö eläimet taivaaseen? Ihminen on todistettavasti (DNA, evoluutio) polveutunut apinoista. Jokainen simpanssi harrastaa esiaviollista seksiä. Joutuvatko kaikki simpanssit siis helvettiin?

Miksi maapallon oli alunperin määrä olla litteä? Jos joku kävi sanomaan vastaan, hänethän pistettiin väkivalloin syömään sanansa. Kiertääkö Aurinko Maata?

Tulisiko vääräuskoisten verillä maalata taivaat punaisiksi, kuten Vanhassa testamentissa mainitaan?

Mitä taivaassa/paratiisissa tehdään, jos siellä joutuu olemaan ikuisuuden? Tuskinpa siellä mitään eteraalisia jääkiekkozembaloita järjestetään. Minkä näköisiä ovat Taivaassa asustavat sielut? Kuka haluaa oikeasti elää ikuisesti?

Jos jumala on jossain muodossa olemassa, miksi hän tuntuu olevan välinpitämätön ja suorastaan paha? Eikö hänen kuulunutkaan olla lempeä?

Miksi läpi kirkkohistorian on esimerkkejä siitä, kuinka kristittyjen jumalan lähettiläät maan päällä harjoittavat syntiä?

Miksi jumalista yksikään ei tunnu tekevän mitään? Missä se jumala on? Jos jumala on hyvä, miksi hän on itsevaltias? Miksei järjestetä jumalanvaaleja? Eikö demokratia olekaan hyvä asia?

Miksei mikään jumalista ole järjestänyt minulle valaistumisoperaatiota? Olisi kiva saada kunnon show, jossa eteraalinen yliukko/akka/olento pyrkii ylipuhumaan minut puolellensa!

Haluaisin saada hieman vastauksia, voisiko joku asiaan paremmin perehtynyt kertoa minulle?
 

pantteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Ja tuota

Viestin lähetti Muksu


Ja tuota. Ymmärtääkseni islamin perustaja on vielä huomattavasti näitä mainittuja herrasmiehiä vankempi historiallinen henkilö.

Niin ja käsittääkseni Buddisminkin perusti todistettavasti elänyt munkki.
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Re: Raúl:

Viestin lähetti Jagr68
Palaan asiaan profetioiden täyttymisestä ihan lähiaikoina. Jakeiden etsiminen on sen verran työlästä puuhaa, ettei siihen jaksa pitkän koulupäivän jälkeen kovin paneutua. Malta odottaa.

Juu mikäs siinä. Työlästähän se varmaan tosiaan on, että ihan rauhassa vaan. Ei tämä asia mahda päästä vanhenemaan.

Viestin lähetti Jagr68
Mitä tulee muslimeihin ja Mohammediin, niin ratkaiseva ero kristinuskoon on se, ettei Mohammedia pidetty Jumalana vaan profeettana. Jeesus on ainoa koskaan elänyt ihminen, joka on kutsunut itseään Jumalaksi, ja joka on otettu tosissaan vuosituhansien ajan. Mohammedin elämässä ei myöskään ole samaa profeetallisuutta kuin Kristuksen elämässä. Mikään aikaisempi kirjoitus ei todista Mohammedista. Hän ikäänkuin ilmaantui tyhjästä. Sen sijaan Vanha Testamentti on täynnä Kristus-profetiaa. Palaan aiheeseen ehkä jo tänään tai viimeistään tämän viikon aikana.

Tuossa nyt kuitenkin minun nähdäkseni yksiselitteisesti hylkäsit ajatuksen kristinuskon yleisestä muita uskontoja kattavammasta uskottavuudesta nimenomaan historiallisin perustein. Islaminuskoiset eivät tarvitse mitään profetioita Mohammedista, heille uskontonsa kelpaa sellaisena kuin se on, ja Mohammedin historiallisuus on hyvin vankalla pohjalla. Minun nähdäkseni, ja tämä ei ole provokaatio, sinun hylkäsit historiallisuuskortin sellaisenaan ja vaihdoit sen takaisin Raamattuun. Ja se taas ei oikein käy laatuunsa yleisenä todisteena, joskaan en missään nimessä ryhdy kiistämään sen pätevyyttä henkilökohtaisella tasolla.

Anteeksi tuosta ylemmästä editoinnista. En arvannut, että vastaisit näin pian.
 

Tumba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK
Antakaa anteeksi Afrikalle

Kaukaisia kouluaikoja ja sen PAKKOuskontoa muistellessa, tuli mieleen jumalan aiheuttamat vitsaukset. Yksi vitsauksista oli valtavien heinäsirkka parvien lento pelloille, tuhoten kaiken sadon. Miksi tällaisia samanlaisia heinäsirkka parvia tapaa vieläkin Afrikassa, niin että "harhaluoteja" lentelee Kanarian saarille asti? Voisiko olla edes pieni mahdollisuus, että moni raamatun "ihme" johtui vain ihmisten ymmärtämättömyydestä?

Miksi käytetään sanaa jumalaa pelkäävä ihminen, siis PELKÄÄVÄ? Miksi jotkut ihmiset ovat ottaneet oikeuden tyrkyttää muille uskontoaan? Millä HELVETIN oikeudella joku uskoon hurahtanut voi tulla soittamaan meidän ovikelloa ja yrittää päästä sisälle kertomaan omasta uskonnostaan. Onneksi on vanha kunnon niskaperseote ja tarvitaan vain pikku vippaus ja rauhanhäiritsijästä on päästy eroon.
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti Raúl


Mistäs ihmeestä olet lukenut, että seksi on syntiä? Ei todellakaan! Ainut mikä siinä on syntiä on esiaviollinen seksi. Mutta itse seksihän on Jumalan antama mahtava asia ihmisille!

Muuten muutamia tilastoja brittiläistutkimuksista (ei uskovaisten tekemistä) (kuultu youth celebrationin puheessa) :Uskovaiset naiset saavat useammin orgasmeja kuin ei uskovaiset. Uskovien seksielämä on pidempään parempaa.

Siinä oli noin suurpiirteisesti tutkimuksen tulos. Tarkkoja prosenttimääriä en muista, mutta ne varmasti jostain löytyvät.

Raamattuhan puhuu seksistä avioliitossa vain hyvään sävyyn. Se on tärkeä osa avioliittoa. Mutta esiaviollisena siitä voi olla todella pahoja seurauksia...

Ryyppääminen on kyllä kielletty. Mutta uskoville on sitten oma "humalatila", Pyhästä Hengestä täyttyminen. Siitäkin lukee Raamatussa, kun Pyhä Henki tuli heidän ylleen ihmiset luulivat heidän olevan juopuneita.


Mutta nyt menee keskustelu vähän ulos itse aiheesta, eli Johanneksen Ilmestyskirjasta...

No mutta tämähän on mukava kuulla. Oletetaanpas kuitenkin niin, että rellestän tuosta äskeisestä murhasta alkaneella paheen polulla niin pitkään, että irtosekseilen hamaan hlökoht loppuuni asti. Voinko viettää vihkijäiset vasta taivaassa, jos satun löytämään sieltä vaimokseni halukkaan, pelastuneen sinkkutytön. Entä mitäpä jos pelastuneiden sukupuolijakauma ei menekään tasan, vaan joko naiset tai miehet ovat osoittautuneet maan päällä keskimäärin paremmiksi ihmisiksi? Joutuvatko ylimääräiset kärvistelemään pilven reunalla vihittyjen peuhaamista töllistellen? Onko masturbaatio syntiä?

Entäpä uskovaiset homostelijat sekä lesbot (heitä kyllä löytyy)? Kun kristinusko antaa heille oikeuden uskoa jumalaan mutta kuitenkin evää oikeuden avioitumiseen, mihinkäs uuniin taivaassa pullat pannaan? Annetaanko rahat takaisin, jos paratiisia määrittävää hupia ei olekaan tarjolla? Vai juotetaanko heidät viiden promillen pyhään henkeen, jotteivät osaa vaatia oikeuksiaan?

Mitäs olet muuten mieltä Kainin sekä muidenkin Aatamin poikien sukurutsaisista suhteista sisariinsa?

Ja seksiasian sivusta, ihan yleisesti muillekin: mitäs tehdään niille ihmisille, jotka eivät elämänsä alun ja lopun välillä ole koskaan kuulletkaan kristinuskosta oppeineen ja joilla ei siten ole ollut minkäänlaista mahdollisuutta tehdä päätöstä uskonsa tai uskomattomuutensa suhteen? Esimerkkejä kauempaa ovat tietenkin atsteekit, tolteekit sun muut heimot ennen Kolumbusta, valtaosa Afrikkaa ja Aasiaa tälle vuosisadalle asti, Suomi kokonaan ensimmäiseen ristiretkeen asti ja pääosin vielä pitkään sen jälkeenkin, Uuden-Guinean yms. takamaiden peräkolkat yhä tänäänkin, jne. Laitan tähän valmiiksi yhden vastausmallin:

"Jumalalla on varmasti suunnitelma heidänkin varalleen".

Älkää käyttäkö sitä.
 
G

Guest

Kristus-profetiaa

En maltakakaan olla laittamatta jotain koskien Vanhan Testamentin ennustuksista Jeesuksen elämästä. Keskityn nyt pelkästään tähän aiheeseen, ja jätän apokalyptiset ennustukset tuonnemmaksi. Eli nyt annan Vanhan Testamentin, joka kirjoitettiin vuosisatoja ennen Jeesusta, todistaa itse Raamatun Päähenkilöstä:



--- Tulee aika, sanoo Herra, jolloin Daavidin suvusta
nousee Vanhurskas Verso. Hän on kuningas, joka hallitsee
viisaasti ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja
vanhurskauden. 6. Hänen aikanaan Juuda saa avun, ja
Israel elää turvassa. Häntä kutsutaan tällä nimellä: "Herra
on meidän vanhurskautemme".* (Jer.23:5-6)


Jeesus oli Daavidin sukua.



---Ääni huutaa: - Raivatkaa autiomaahan Herralle tie!
Tasoittakaa yli aron valtatie meidän Jumalallemme!
(Jes.40:3 RK38)

Johannes Kastaja, erämaan ankara profeetta, kutsui ihmisiä parannukseen ja raivasi Jeesuksen toiminnalle tietä. Vanha käännös suomentaa kohdan paremmin: "Ääni huutaa autiomaassa...".



---. "Sinun tulee tietää ja ymmärtää: Siitä ajasta, jolloin
se sana lähti liikkeelle, Jerusalemin entiselleen
palauttamista ja rakentamista koskevan sanan
lausumisesta, on voidellun hallitsijan tuloon seitsemän
vuosiviikkoa. Ja kuusikymmentäkaksi vuosiviikkoa
rakennetaan kaupunkia ennalleen, toreineen ja
vallihautoineen. Mutta vaikeat ajat tulevat. (Dan.9:25)

Tässä ennustetaan Messiaan voitelemisen ajankohtaa. Ennustuksen mukaan Baabelin pakkosiirtolaisuudesta palaamisen ja temppelin jälleenrakentamisen jälkeen kuluisi 69 vuosiviikkoa (eli 69x7 vuotta). Ennustuksen osoittama vuosi oli 27 jKr. Juuri sinä vuonna Johannes antoi Jeesukselle kasteen Jordanilla.


---Mutta sinä, Beetlehem Efrata, joka olet vähäinen
olemaan Juudan sukujen joukossa, sinusta minulle tulee
se, joka on oleva hallitsija Israelissa, jonka alkuperä on
muinaisuudesta, iankaikkisista ajoista. (Miika 5:2)

Tässä ennustetaan Jeesuksen syntymäpaikka.


---Hän kasvoi Herran edessä niinkuin vesa, niinkuin juuri
kuivasta maasta. Ei ollut hänellä vartta eikä kauneutta;
me näimme hänet, mutta ei ollut hänellä muotoa, johon
me olisimme mielistyneet. (Jes.53:2)

Tässä ennustetaan, kuinka ihmiset hylkäisivät Jeesuksen. Samoin ennustetaan, ettei Messiaalla olisi mitään maalliseen valtaan viittaavaa tuntomerkkiä.


---Sentähden Herra itse antaa teille merkin: Katso,
neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle
nimen Immanuel. (Jes.7:14)

Tässä ennustetaan Jeesuksen syntyminen neitseestä. (Huom. Immanuel tarkoittaa Jumala meidän kanssamme. Jeesuksen oikea nimi Jahsua tarkoittaa Jahve pelastaa. Jeesus on vain kreikkalainen käännös Jahsua-nimestä, joka samalla on Messiaan oikea ja ainoa nimi. Käytännön syistä kuitenkin kutsun Jahsuaa edelleen Jeesukseksi).


---Aikoinaan Herra vei kunnian Sebulonin ja Naftalin
mailta. Mutta kerran hän taas palauttaa kunniaan Meren
tien, Jordanin takaisen maan ja muukalaisten Galilean.

Jeesuksen toiminnan pääalue oli juuri halveksittu Galilea.



---Hänen ylleen laskeutuu Herran henki, viisauden ja
ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden
tuntemisen ja Herran pelon henki: (Jes. 11:2)

Jeesus eli täydellisen elämän.



---hänen ilonsa on totella Herraa. Hän ei tuomitse
silmämitalla eikä jaa oikeutta korvakuulolta vaan antaa
heikoille oikean tuomion ja ajaa vakaasti maan köyhien
asiaa. Hän lyö väkivaltaista sanansa sauvalla ja surmaa
huultensa henkäyksellä väärintekijän.Vanhurskaus on
hänellä varustuksena ja uskollisuus vyönä hänen
uumillaan. (Jes. 11:3-5)

Jeesus sääli heikkoja ja köyhiä.



---Vanhurskas ja voittoisa hän on, hän on nöyrä, hän
ratsastaa aasilla, aasi on hänen kuninkaallinen ratsunsa. (Sak. 9:9)

Jälleen kuvataan Jeesuksen luonnetta. Samalla mainitaan aasi hänen kuninkaallisena ratsunaan.



---Teurasuhria ja ruokauhria sinä et halua, polttouhria ja
syntiuhria sinä et pyydä, mutta sinä teit minulle kuulevat
korvat. 8. Siksi minä sanoin: "Nyt olen tullut, Herra.
Kirjaan on kirjoitettu, mitä minun pitää tehdä. 9.
Jumalani, minä täytän mielelläni tahtosi, sinun lakisi on
minun sydämessäni." (Ps. 40:7-9)

Jeesukselle Jumalan tahdon täyttäminen oli muotomenoja tärkeämpää, päinvastoin kuin juutalaisille yleensä, jotka olivat tarkkoja omien säännöstensä noudattamisesta.



---Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut
minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille
hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on
murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja
kahlituille kahleitten kirpoamista, 2. julistamaan Herran
riemuvuotta, päivää, jona Jumalamme antaa palkan.
Hän on lähettänyt minut lohduttamaan kaikkia
murheellisia, (Jes. 61:1-2)

Jälleen kuvataan Jeesuksen toimintaa ilosanoman julistajana ja murheellisten lohduttajana.



---Nyt kerron, mitä Herra on säätänyt. Hän sanoi minulle:
"Sinä olet minun poikani, tänä päivänä minä sinut
synnytin. 8. Pyydä minulta, niin saat kansat perinnöksesi,
ja maan ääriin ulottuu sinun valtasi.(Ps.2:7-8)

Messiaan tuli olla Jumalan Poika. Kristuksen valta on kerran ulottuva maan ääriin.



---Silloin aukenevat sokeiden silmät ja kuurojen korvat
avautuvat, 6. rampa hyppii silloin kuin kauris, mykän
kieli laulaa riemuaan. (Jes. 35:5-6)

Jeesus paransi monia sokeita, kuuroja, mykkiä tai muuten sairaita ja raihnaisia.



---Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti
taakakseen meidän sairautemme. (Jes.53:4)

Jeesus kantoi ihmisten synnit ristillä ja otti koko ihmiskunnan syyllisyyden omille harteilleen.



---Jo ennen syntymääni Herra kutsui minut. Kun vielä olin
äitini kohdussa, hän antoi minulle nimen. (Jes.49:1)

Jumala käski Mariaa antamaan pojalleen nimen Immanuel, kun tämä vielä oli hänen kohdussaan. (Immanuel=Jahsua).



---Ja nyt Herra, minun Jumalani, on antanut minuun
henkensä ja lähettänyt minut. (Jes.48:16)

Jeesus todisti ihmisille olevansa lähtöisin Jumalasta.



---Katso: minun palvelijani, jolle minä annan voiman,
minun valittuni, johon olen mieltynyt. Henkeni olen
laskenut hänen ylleen, hän tuo oikeuden kansojen
keskuuteen. (Jes.42:

Pyhä Henki laskeutui Jeesuksen päälle näkyvässä muodossa kasteensa yhteydessä Jordanilla.



---Me harhailimme eksyneinä kuin lampaat, jokainen
meistä kääntyi omalle tielleen. Mutta Herra pani meidän
kaikkien syntivelan hänen kannettavakseen…

Jälleen kuvataan sitä, kuinka Messias kuoli ihmiskunnan syntien tähden.



---Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet
lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän
saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran
tahto täyttyy hänen kauttaan. (Jes.53:6,10).

Katso äskeinen. Tässä kuvataan myös hänen ristinkuolemansa (lävistäminen).



---Siunattu olkoon se, joka tulee Herran nimessä. Herran
huoneesta teidät siunataan. (Ps.118:26)

Pääsiäisenä kansanjoukko huusi: Hoosianna, Daavidin Poika! Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimessä! Hoosianna korkeuksissa



---Onhan Abrahamista polveutuva suuri ja mahtava kansa,
ja hänen saamansa siunaus tulee siunaukseksi kaikille
maailman kansoille. (1 Moos.18:18)

Messias on koko maailman Messias, ei vain juutalaisten.



---Sinun jälkeläistesi saama siunaus tulee siunaukseksi
kaikille maailman kansoille, koska sinä olit minun
äänelleni kuuliainen." (1 Moos.22:18)

Kts. äskeinen.



---Sinä päivänä Iisain juurivesa kohoaa merkkiviirinä
kansoille. Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat, hänen
asuinsijaansa ympäröi kunnian hohde. (Jes.11:10)

Kts. äskeinen. Tässä voi myös nähdä kristinuskon leviämisen ympäri maailman. "Hänen luokseen pyrkivät kaikki kansat...".



---Ja kuitenkin: hän kantoi meidän kipumme, otti
taakakseen meidän sairautemme. …Hän kärsi
rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha, hänen haavojensa
hinnalla me olemme parantuneet.

Jälleen kuvataan Messiasta ihmiskunnan syntien kantajana.



---Häntä piinattiin, ja hän alistui siihen, ei hän suutansa
avannut. Kuin karitsa, jota teuraaksi viedään, niin kuin
lammas, joka on ääneti keritsijäinsä edessä, ei hänkään
suutansa avannut. (Jes.53:7)

Jeesus vaikeni syyttäjiensä edessä niin Sanhedrinin kuin Herodeksen kuulusteluissa.




---Hän otti kantaakseen monien synnit, hän pyysi
pahantekijöilleen armoa. (Jes.53:12)

Jeesus pyysi Isää antamaan anteeksi murhaajilleen, koska he eivät tienneet mitä tekivät.



---Vieläpä ystäväni, johon luotin ja joka söi minun
pöydässäni, kääntyy kopeasti minua vastaan. (Ps.41:10)

Juudas petti Jeesuksen sen jälkeen, kun oli syönyt samassa pöydässä hänen kanssaan.



---Sitten sanoin heille: "Jos hyväksi näette, maksakaa
minulle palkkani. Ellei se käy, olkaa maksamatta." Niin he
antoivat minulle palkaksi vaivaiset kolmekymmentä
hopearahaa. (Sak.11:12)

Juudas sai 30 hopearahaa palkakseen petettyään Jeesuksen.



---Älä ole kaukana nyt, kun hätä on lähellä eikä
kukaan minua auta. (Ps.22:12)

Silloin kun Jeesus kipeimmin tarvitsi opetuslastensa tukea he pettivät ja hylkäsivät hänet.



---Turhaan minä odotin sääliä, kukaan ei minua
lohduttanut. (Ps.69:21)

Kts. edellinen.



---.Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies,
sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois.
Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet.
(Jes.53:3)

Jeesusta ei tunnustettu eikä tunnistettu Messiaana, vaan hänet murhattiin ristillä. Häntä vihatttiin ja halveksittiin valtaapitävien toimesta.



---Miksi kuninkaat nousevat kapinaan, hallitsijat
liittoutuvat keskenään Herraa ja hänen voideltuaan
vastaan? (Ps.2:2)

Juutalaiset ja roomalaiset liittoutuivat keskenään saadakseen surmattua Messiaan (Pilatus oli roomalainen, joka tuomitsi Jeesuksen kuolemaan juutalaisten johtomiesten yllytyksestä).



---Mutta minä olen maan mato, en enää ihminen, olen
kansani hylkäämä, ihmisten pilkka. 8. Kaikki ilkkuvat, kun
minut näkevät, pudistavat päätään ja ivaavat minua:
(Ps.22:7-8)

Ihmiset ilkkuivat ja nyökyttelivät päätään nähdessään Jeesuksen ristillä. He sanoivat: Jos olet Jumalan Poika niin pelasta itsesi! Sillon me uskomme!


Siinä aluksi. Jatkan huomenna. Profetioita löytyy vielä kymmeniä!
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Kaivanto
Ja seksiasian sivusta, ihan yleisesti muillekin: mitäs tehdään niille ihmisille, jotka eivät elämänsä alun ja lopun välillä ole koskaan kuulletkaan kristinuskosta oppeineen ja joilla ei siten ole ollut minkäänlaista mahdollisuutta tehdä päätöstä uskonsa tai uskomattomuutensa suhteen?

Minun henkilökohtainen suosikkini näistä kysymyksistä on tässä vaiheessa tämä: Nainen ja mies rakastavat toisiaan palavasti, mutta malttavat pitää housut jalassa, elävät kaikin puolin kuin kunnon kristityt - joita myös ovat. Menevät sitten naimisiin ja elävät onnellisina, kunnes mies kuolee WTC:n pommi-iskussa.

Nainen suree miestään useita vuosia, mutta 13 vuotta myöhemmin löytää uuden, ihanan miehen. Jälleen sama kuvio. Ollaan kiltisti, mennään naimisiin - mutta tällä kertaa eletäänkin onnellisina elämänsä loppuun asti.

Kuolo korjaa harmaantuneen pariskunnan, joka haudataan aika lähelle sitä toista hautaa, jonka kiveen sitten jääkin vieruskaverin nimen paikalle tyhjää.

Uskallan olettaa, että Paratiisissa ei kovin kauheaa pahaa mieltä pitäisi ilmetä. Mies ja nainen kohtaavatkin sitten ikuisessa ilossa, mutta hetkinen - kumpi mies? Ja potkaistaanko se toinen sitten vähin äänin vaikka alakertaan pois silmistä ja ruikuttamasta, ettei tarkalla markkinoinnilla rakennettu imago murene kerrasta?
 

ipaz

Jäsen
Heh! Jags, Big Red Machine tai mikä lie Jagr68 nimissä kehtaatkin kirjoittaa. Olen aina uskonut että liian vahva usko saa aikaa nämä kaikki pahat asiat maan päällä. Siksi en itse uskokaan muuhun kun että NHL alkaa taas lokakuun alussa.

Helvetti kun ihmiset on oikeasti tyhmiä! Enkä tarkoita vaan Jagr68:a vaan tuon järjettämän terrori-iskun tekijöitä.

Sanonpa vielä senkin että maailma olisi oikeasti parempi paikka ilman mitään uskontoa, sillä uskonto tuonkin iskun takana mitä todennäköisemmin on. Elettäisiin vaan ja tehtäisiin töitä eikä Allahin tai Jumalan nimissä tapettasi toisia ihmisiä tässä loppumattomassa kostonkierteessä.

Ei ennustukset ennen toteudu kun joku ne toteuttaa...
 

Muksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Kristus-profetiaa

Viestin lähetti Jagr68
En maltakakaan olla laittamatta jotain koskien Vanhan Testamentin ennustuksista Jeesuksen elämästä. Keskityn nyt pelkästään tähän aiheeseen, ja jätän apokalyptiset ennustukset tuonnemmaksi.

Kiitos. Minä kyllä toivoin pikemminkin sellaisia ennustuksia, joiden toteen käymisen todisteet olisivat muualla kuin Raamatussa. Nythän esimerkiksi Jeesuksen sukujuuret ovat ymmärtääkseni - historiallisesti - täysin kokonaan ihan ilman mitään todisteita. Tiedän, että Raamattu käy täydellisen vakuuttavasta todisteesta jossain yhteydessä ja jossain seurassa, mutta huomioiden tämän ketjun aloituksen ja osallistuvan väen se ei minusta oikein käy tähän. Pitäisi olla ennustuksia, jotka tapahtuivat jonkun muun, sanoisinko maallisen todisteen mukaan. Näin ainakin minulle. On kyllä täysi oma vikani, että en älynnyt tuoda tuota kunnolla esille ja näit hirveän vaivan.

Ehkäpä siksi ne apokalyptiset menisivätkin paremmin. Ne kun kuvaavat myöhempää aikaa ja siksi dokumentteja tapahtumista on enemmän Raamatun ulkopuolellakin.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Syvää pohdintaa kirkon penkillä..

Mutta.. jos Jeesus oli juutalainen, miksi hänellä on meksikolainen nimi?

Olen aina miettinyt tätä asiaa.
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Kristus-profetiaa

Viestin lähetti Jagr68

Siinä aluksi. Jatkan huomenna. Profetioita löytyy vielä kymmeniä!


Mitäs noi nyt oli. Kaikissa viitattiin vain satukirjan henkilöille tapahtuneisiin asioihin.

Voisiko nimimerkki "Jagr68" kertoa vastauksen seuraavaan kysymykseen

Pohjautuuko koko ihmiselämä evoluution kautta tapahtuneesta kehityksestä (toisinsanoen - olemme kehittyneempi versio apinasta)

Vai polveudummeko Aatamista ja Eevasta? Jotka Jumalan taikaiskusta saapuivat maankamaralle noin 6000 vuotta sitten?

Tää ois aika tärkee tietää :D
 
G

Guest

Haluaisin vielä sanoa niille, joiden mielestä Vanha Testamentti Raamattuun kuuluvana ei ole pätevä Kristus-profetian lähde jotain. Vanha Testamentti on nimenomaan juutalaisten Raamattu. Juutalaiset eivät tunnusta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta Jeesusta Messiaaksi, vaan pitävät häntä enemmänkin kansankiihottajana. Tosin Talmud (joka kirjoitettiin VT:n jälkeen eikä kuulu kristittyjen Raamattuun) taitaa mainita Jeesuksen herättäneen kuolleista ihmisiä. Aivan varmasti en asiaa muista.

Joka tapauksessa on ironista, että Vanha Testamentti, joka niin voimakkaasti todistaa Jeesuksen toiminnasta, on juutalaisten kirjoittama, jotka kieltävät Jeesuksen jumaluuden!
 
G

Guest

Muksu:

"On kyllä täysi oma vikani, että en älynnyt tuoda tuota kunnolla esille ja näit hirveän vaivan."

Ehhem! Tekisi mieli ottaa kunnia itselle tuosta työstä, mutta löysin kätevän nettisivun asiaan liittyen eikä minun onneksi tarvinut alkaa etsiä jokaista jaetta erikseen Raamatusta. Tuskin olisi viitsinyt moista urakkaa suorittaakaan.

Mutta nyt syömään! Jatketaan huomenna jos aikaa riittää.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se mikä minua mietityttää on seuraava:

Oletetaan, että Jeesuksen elämään nuo profetiat osuvat. Tiedän, että osa niistä niin tekeekin. Mutta entäpä jos Jeesus olikin sattumoisin lukenut sitä Vanhaa testamenttia (uskoisin että oli). Jos hän halusi julistaa olevansa Jumalan poika, eikö olisi ollut melko loogista elää elämäänsä noiden ennustusten mukaisesti?

Galileassa vaikuttaminen voi olla valinta. Beetlehemissä syntymä voi olla sattuma, tai jopa koko messiastouhun syy. "Hetki, meikähän syntyi Beetlehemissä".

Siitä, että Jumala on antanut Jeesukselle nimen, on tuskin muuta todistetta kuin Jeesuksen oma kertomus (ei sunkaan vielä tässä vaiheessa kukaan ollut hänen opetuslapsensa ja siten paikalla muistikirjan kanssa). Aasilla ratsastaminen, köyhien sääliminen, jopa kasteenoton ajankohta on helppo valita oikein.

Ja tuolle neitseestä syntymisellekin minulta löytyisi ainakin katolilaisia erittäin paljon ärsyttävä teoria...
 

Kaivanto

Jäsen
Viestin lähetti ipaz

Sanonpa vielä senkin että maailma olisi oikeasti parempi paikka ilman mitään uskontoa

Periaatteessa pidän uskontoja kyllä huuhaana niiltä osin, että jumaluuksia tai tuonpuoleista olisi. Sen sijaan en uskaltaisi ihan suoralta kädeltä sanoa, että asiat olisivat ilman niitä paremmin hanskassa. Voisivat olla jopa kaoottisella tolalla. Sekamelskan hallintaan ja rajojen asettamiseenhan (mm.) uskonnot ovat aikanaan itseohjautuneesti syntyneet.

Kun aikanaan ei ollut kunnollista tuomio- ja rankaisujärjestelmää sun muita infrastruktuureja, pysyivät pienimuotoiset yhteisöt ja kansat yhteiskuntarauhallisina helpoimmin yli-inhimillisillä asettamuksilla. Sanoisinko peräti, että kiveen hakatuilla säännöillä. Éivät ne tietenkään aukottomasti syntejä poistaneet, eivät lähellekään, mutta tekivät olot kuitenkin keskimäärin tasapainoisemmiksi. Nykyaikainen kunnon kansalainen elää saman koodistoon mukaan, mutta nyt sen oikeutus pystytään perustelemaan helpommin myös moraalilla. Ihmisyydellä. Perustelut menevät kyllä usein ohi korvienkin, eikä uskonnon roolia tässä merkityksessä sovi vieläkään vähätellä. Se on osoittanut vahvuutensa ihmisten toimien perustelijana myös ikävämmällä tavalla. Viimeksi käsittääkseni eilen.

Oma lukunsa on sitten uskonnon merkitys elämän tarkoituksen perustelijana. Niitä tarkoituksia so. itsensäpsyykkaamiskonsteja voi löytää monia muitakin, mutta noin keskimäärin ihmiskunta olisi ilman uskontoja aika haluton hälläväliä-porukka.

Monta puolta tässäkin asiassa. Kukin pitäköön puolensa tai vaihdelkoon miten lystää - kunhan saa päättää siitä itse.
 

md17

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
mulla on uusi teoria

Jospa se Jashua tuli jo, ja ohjasi sitä toista konetta?
Ainakin se yksi täti siellä teeveessä kovasti huusi että Oh My God, Oh My God... Jesus Fucking Christ!
 

hermano

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät. Kiekko-Laser.
Re: Syvää pohdintaa kirkon penkillä..

Viestin lähetti Jouni
Mutta.. jos Jeesus oli juutalainen, miksi hänellä on meksikolainen nimi?

Olen aina miettinyt tätä asiaa.

Moni muukin asia on miettimisen arvoinen, esimerkiksi tämä Jessen sikiäminen. Tokihan nykyisellään keksittäisiin käytännöllisempi syy tapahtumaan mikäli jonkun eukko tulee raskaaksi ennenkuin aviomies on ehtinyt itse asiaan 'paneutumaan'... mutta hädässähän sitä selvityksiä keksii... ;) Turha luulla että ihmiset pohjimmiltaan olisivat parituhatta vuotta sitten olleet nykyisistä suuresti poikkeavia.

Mutta uskovaisten kanssa on yhtä hedelmällistä väitellä kuin olisi puhua kissaa koiraksi. Sanoma menee yhtä tehokkaasti perille.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täytyneepä tännekkin heittää vähäsen kommenttia. Lähinnä tuohon, että uskontojen nimissä on tehty kauheimmat asiat ja ne pitää lopettaa. Äärimuotona on täälläkin ilmennyt, että niiden kannattajat pitää lopettaa.

Entäs jos heitän ilmoille ajatuksen, että keksin kyllä erinomaisen helposti toisenkin instituution, jonkan nimissä on tehty ainakin verrattavissa oleva määrä pahaa? Päästäänkö tästä siihen, että myös kyseinen instituutio on lakkautettava? Ja siis näiden äärimuotoa kannattavien mielestä kaikki kyseiseen instituutioon kuuluvat pitäisi lakkauttaa?

Vai onkohan taas niin, että sellaista asiaa on taas helppo syyttää, mikä ei itseä koske? Olisiko lopulta niin, että päitä on helppo vaatia vadille, kun niissä päissä on rätti ja ne asuvat kaukana? Entäpäs jos niissä päissä olisikin maailmanmestarit 95 lippis ja ne olisivat esim. sukua? Riehuttaisiinkohan sittenkin, että ne ja niiden tutut ja varmuuden vuoksi vielä kaikki alle tuhannen kilometrin päässä olevat pitää niittää? Mikä siinä on, kun ei pelkät syylliset riitä? Ei tuntunut tarvitsevan kaikkia Espoolaisia tappaa, vaikka palkkamurha täällä tapahtuikin? Miksi siis nyt?
 

Demon Allbran

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Syvää pohdintaa kirkon penkillä..

Viestin lähetti hermano
Mutta uskovaisten kanssa on yhtä hedelmällistä väitellä kuin olisi puhua kissaa koiraksi. Sanoma menee yhtä tehokkaasti perille.

Ja päinvastoin. Kiistat ei koskaan johda mihinkään.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suurin osa tämänkin ketjun tyhmistä väitteistä johtuu rappeutuneen kristillisyyden ja sen maallistuneiden keulahahmojen välittämästä vääristyneestä Jeesus-raamattu-jne-kuvasta. Raamattu ei hyväksy homoutta, ristiretket toteutti läpimätä katolinen kirkko, joka tappoi myös todellisia kristittyjä, Raamattu ei kiellä seksiä....

Arght! Nyt loppu. Ainakin tältä päivältä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös