Mikäli haluat tällä pohjalla asiaa tarkastella, tilanne on ikävä kyllä se, että kehut vielä kuoriutumatonta munaa vahvaksi ja elinvoimaiseksi kukoksi. Tuollainen pikku turskahdus ei ole vielä minkään sortin meriitti, demokratiassakin tämänhetkisillä rekordeilla pyyhitään Puutinilla lattiaa mennen ja tullen, vaikka niissä dynastian luominen ihailtavaksi kaltaisillesi havukka-ahoille vaikeampaa onkin. Jotta tulos voisi olla mitään onnistunutta tai ihailtavaa, ensimmäinen väliaikatulos tulee vasta tilanteessa, kuinka onnistuneesti isä aurinkoinen keulassa vaihtuu ja vasta tuhannen vuoden otannalla voidaan puhua aidosta tuloksenteosta. Varsin ennenaikaista on siis jalustojen rakentelu edes ajatuksen tasolla ja turhaakin.
En nyt ihan ymmärrä pointtiasi. Ei kai se kleptokratian johtoa kiinnosta kuka sen jälkeen sinne tulee ja millaiset savuavat rauniot siitä jää kun aika jättää? Enkä minä kehu ketään, mielestäni vaan on turhaa myöskään tuomita vain perustuen omaan maailmankatsomukseensa, sillon ollaan alueella, missä mielletään itsensä olevan toisten yläpuolella. Ainakaan minä en voi suoraan tuomita jonkun toisen näkemyksiä tai tekoja, vain peilaten niitä omiini, jos ne eivät minuun vaikuta. Meidän moraalimme mielestä vaikka Pohjois-Korea tai MV-lehti on väärin, mutta se ei silti tarkoita etteikö niiden johtajien mielestä he voisi hyvinkin toimia oikein. Mulla ei nappulat riitä olemaan jokin moraalin ylin taho, joka sanoo mikä on oikein ja väärin, ilmeisesti täällä aika moni sellaisen kyvyn osaa, sääli etten minä saanut sitä lahjaksi.
Ei tarvi mennä kovinkaan kauaksi historiaan, kun moraalin määritteli se kellä oli eniten armeijaa, tai kuka oli kylän kovin tappelija. Niin se vaan menee, että ajat muuttuu ja niiden mukana myös se oikea ja väärä. Se ei tee yhden ajan oikeasta ja väärästä parempaa tai huonompaa kuin toisen ajan.