Tietysti tuollaiselle kaappinatsille se voi olla hiukan hankala ymmärtää, että joku voisi ihan oikeasti rationaalisesti käydä keskustelua (ennen kuin lähdet inisemään, todettakoon että sitä saa mitä tilaa).
Voivoi, kyllä minä taas niin loukkaannuin.. Ite oot kaappimaolainen, niihh! Minulle ei ole lainkaan vaikeaa käsittää rationaalista keskustelua. Ihmettelen lähinnä teitä, joiden viestien sisältö on lähes pelkkää idiootin ja natsin hokemista. Ette edes pyri havainnoimaan ilmiöitä laajemmin sieltä oman pikku poteron ulkopuolelta.
Niin, ihmiset ovat huolissaan, koska pelkäävät tuntematonta ja MV-lehti sitten ruokkii näitä pelkotiloja.
Taannoin täällä öyhöttäjien toimesta jaettiin vastaavan tyylistä facebook-päivitystä koskien vastaanottokeskusta tässä parinkymmenen kilsan päässä kodistani. Vähemmän yllättäen nämä päivityksessä kuvatut tapahtumat osoittautuivat mielikuvituksen tuotteeksi.
Tottakai MV-lehti ruokkii niitä. Ja tällä hetkellä noihin pelkoihin annetaan myös aihetta joka ikinen päivä. Ihmiset pelkäävät niin kauan kun pelolle annetaan aihetta. Ovatko tämänkin päivän kähinät olleet vain mielikuvituksen tuotetta? Itse ajattelen kuitenkin asiaa laajemmin, enkä pelkästään näiden yksittäisten (joskin lähes päivittäisten) keppostelujen kautta. Tällä hetkellä porukkaa tulee helvetisti liikaa. Oikeastaan ei ole väliä, vaikka kaikki käyttäytyisivät kunnolla. Talous ei kestä, eikä töitä ole. Miesten suuri määrä tulijoissa aiheuttaa myös ongelmia ihan demografisen kehityksen kannalta. Moni toki hakee perheenyhdistämistä, joka taas lisäisi entisestään porukkaa. Ongelmia on joka tapauksessa luvassa.
Ja tässä osoitus siitä, kuinka kun oikein korpeaa tämä visvamokutus, niin ihan unohdetaan mitäs ihmettä siinä otsikossa lukeekaan.
Voin tavuttaa otsikon ja alleviivata olennaisen, koska tuntui muutoin olevan liian vaikeaa sisäistää.
"Ää-ri-oi-keis-to jär-jes-ti mars-sin Hel-sin-gin kes-kus-tas-sa..."
Nyt kysytään kysymys sinulta, mitä tuossa lukee?
Lukeeko siinä, että "äärioikeisto järjesti"?
Heh, ja minä kun olen yrittänyt tuota medianlukutaitoa ja kriittisyyttä toitottaa.. Huomasin Hesarin tekemän kikan, mutta linkitin sen silti. Miksi? Otsikko antaa ymmärtää, ja itse poimit kommentit nimenomaan niiltä nasseilta. Tavalliselle lukijalle äärioikeiston järjestämä=äärioikeistolainen. Kun Hesaria lukeva Kukka-Maaria avaa lehden ja huomaa sanan äärioikeisto, on mielikuva valmis. Siinä vaiheessa ei ole mitään väliä, vaikka selvä vähemmistö porukasta olisi oikeasti äärioikeistolaisia. Toki HS:n toimittajalle jo turvapaikanhakijoiden vähentäminen voi olla synonyymi äärioikeistolaisuudesta. Kuvatekstissä luki myös "maahanmuuttoa vastustanut mielenosoitusmarssi", vaikkei siellä kaikkea maahanmuuttoa vastustettukaan. Miksi on niin vaikeaa kertoa tapahtumasta esim. tähän tyyliin: "Marssijoista noin 20-30 oli uusnatseja, jotka vastustavat kaikkea ei valkoista maahanmuuttoa, loppujen n. 200 henkilön keskittyessä kritisoimaan heidän mielestään liian löysää pakolais/turvapaikkapolitiikkaa". Tämän jälkeen voitaisiin sitten haastatella vaikka yhtä nassea, ja sen jälkeen vaikka neljää osaston "muut" osaanottajaa, ja kysyttäisiin miksi juuri he olivat mielenosoituksessa. Eikö näin syntyisi tasapuolisempi ja objektiivisempi kuva tapahtumasta? Tämä olisi sitä journalismia, joka on ilmeisesti liikaa vaadittu. Tornion tapauksen uutisointiin liittyen mediassa päästettiin suurimmaksi osaksi ääneen tapauksen kritisoijat, vaikka "kritiikki" oli suurilta osin naurettavaa ja valheellista. Mielenilmaus pyrittiin leimaamaan äärioikeistolaiseksi ottamalla juurikin ne kommentit vastustajilta, jotka haluttiin vahvistamaan lehden/toimittajan omaa agendaa. Tässä astuu sitten "pelastavana enkelinä" kuvaan MV, joka antaa enemmän ääntä myös mielenosoittajille. Ja tämä on juuri se ongelma. MV on minustakin paskalehti, mutta sille annetaan tarpeettomasti tilaa vahvistaa omaa agendaansa ja propagandaansa. MV haluaa olla "kansan ääni", joka antaa enemmän tilaa myös sille "vastapuolen" äänelle. Moni esim. Torniossa mieltään osoittanut kokee median toiminnan epäreiluksi. "MV:stä on kuultu kaikenlaista epämääräistä juttua, mutta ainakin se tuo myös meidän ajatukset esille". Yhä laajempi ihmisjoukko huomaa tämän, ja sympatia MV-lehteä kohtaan kasvaa. Samalla yksinkertaisimmat alkavat uskoa myös kaikki muut huhut, salaliitot jne., joita MV-lehti levittää. Suosio kasvaa sitä mukaa, kun turvapaikanhakijoiden määrä kasvaa, ja isot mediat vähättelevät ongelmaa ja tyytyvät kertomaan lähinnä niitä positiivisia juttuja, sekä ruusuisia tulevaisuudenkuvia. Olen viime aikoina huomannut enemmän myös näiden negatiivisten asioiden julkituontia valtamedioissa. Väitän, että se johtuu osaltaan MV-lehdestä, ja siitä ettei haluta kyseisen lehden julkaisevan näitä juttuja ensin. Toinen syy on myös yksinkertainen pakko, sillä tilanne on poikkeuksellinen, ja yhä useampi alkaa tajuta myös riskit, eikä halua lukea pelkästä rikkaudesta.
Jos nuo minun pari esimerkkiäni eivät vakuuttaneet sinua epätasaisesta ja puolueellisesta uutisoinnista, niin ei voi mitään. Olemme eri mieltä. Ja ei, nämä eivät ole ainoita esimerkkejä... Kuten itse sanoin aiemmin, olisi tarvetta uudelle vakavasti otettavalle lehdelle, tai vaihtoehtoisesti nykyiset pyrkisivät enemmän objektiivisuuteen (täydellinen objektiivisuus toki aina mahdotonta, mutta ainakin YLE:n olisi tehtävä kovemmin töitä tämän eteen, kaupalliset mediat vetäköön haluamallaan ideologialla). Miksi? Kaikki eivät ajattele kuten sinä Tuamas. Kaikki eivät myöskään ole idiootteja, koska eivät ajattele kuten sinä.
Sitten vielä vähän loppukevennystä tästä Kaukisesta. Kaukinenhan on kova järjestelemään näitä tapahtumia. Aiemmin järjesteli vasemmistoanarkistien miekkareita, nyt hän sanoo olevansa kansallissosialisti, ensi vuonna kenties suviseuroilla. Itse käsitin, että tuolla oltaisiin "perustettu" Lapuan Liike uudestaan, mutta kai siinä samassa sitten voi myös IKL:n laittaa pystyyn... Kyseessä tosiaan lesbo, ex-kommari, jolla on romaniverta. Jotenkin hilpeä mielikuva tulee hänestä vetämässä jotain skiniporukkaa, jonka nimi olisi sitten IKL tai Lapuan Liike. Vähän sekava kuva tuosta Helsingin mielenosoituksesta tosiaan jäi. Äänekäs hörhövähemmistö odotetusti tuon miekkarin julkisuuskuvan pilasi. Paikalle täytyisi saada vielä suurempi joukko niitä normaaleja ihmisiä, jotka eivät juuri leimautumisen ja skinihörhöjen pelossa noihin tällä hetkellä osallistu. Silloin nämä Lehdot, Kaukiset ja skinijoukko jäävät entistä pienempään marginaaliin. Ja tällä tarkoitan sitä maahanmuuttokriittisten enemmistöä, joka haluaa tiukempaa rajavalvontaa, turvallisista maista tulevien turvapaikanhakijoiden palauttamista jne. Tässä mielessä esim. Tornion mielenosoitus oli onnistuneempi, sillä paikalla oli pääosin vain turhautunutta paikallista väkeä. Heilauksetkin taidettiin jättää välistä. Äärioikeistoa bussipysäkillä oli ilmeisesti edustanut kaljupäinen Tuukka Kuru, joka siis on anarkokapitalisti ja libertaari. Voi siis sanoa, että Peter Waara oli jopa jossain suhteessa oikeassa.