Mistä ne pimeät aseet tulevat?? Ei ne kasva missään laittomassa pistooli-puussa vaan eiköhän niistä suuri osa ole varastettuja ns. laillisia aseita.
No sieltä niitä tulee jo nytkin, onko tuo joku peruste? Laittomien aseiden hallussapito ja salakuljetus kovilla sanktioilla kielletyksi ja kaikki laittomat aseet romuraudaksi.
Aluksi väität suurimman osan laittomista aseista olevan varastettuja laillisia aseita ja seuraavassa hetkessä oletkin jo sitä mieltä, että aseet tulevat Venäjältä.
Sen verran mitä itse olen seurannut lehdistä juttuja erilaisista huumepidtätyksistä, ovat niissä takavarikoidut aseet yleensä aika raskata tavaraa: konepistooleja, rynnäkkökiväärejä, käsikranaatteja, katkaistuja haulikoita. Noista vain viimeksimainittu lienee tuollainen mainitsemasi varastettu laillinen ase.
Ja ei tuossa vielä kaikki, sillä pimeillä markkinoilla liikkuu vielä noitakin kovempia aseita. Taannoinhan rikollisjengien välienselvittelyssä Helsingissä toinen jengi ampui toisen päämajaa singolla.
Jos laillisia aseita ei ole, kaikki aseet ovat laittomia. Jos jäät kiinni yrittäessäsi hankkia laitonta asetta, saat penalttia. Jos lähdet kyselemään laittoman aseen perään niin tsemat jäädä kiinni on aika suuri.
Kyllä se riski jäädä kiinni laittoman aseen etsimisestä on aika pieni, ellei kysyjä ole ihan ääliö ja mene kyselemään aseita poliisilaitokselta. Ja kuten aiemmin sanoin, niin laittoman aseen kohdalla pätee sanonta, että etsivä löytää. Itse en ole laitonta asetta koskaan etsinyt, mutta jos tarve tulisi, tietäisi kyllä, mistä ja miten lähteä sellaista hankkimaan ilman, että kiinnijäämisen riskiä olisi. Ja niitä aseita liikkuu kaikkialla Suomessa. Eräs tuttuni kertoi muutama vuosi sitten ostaneensa pimeän ysimillisen pistoolin. Ihmettelin moisen hankinnan syytä perheenisältä, joka ei edes harrasta ammuntaa. Kaveri kertoi tehneensä ostoksen hetken mielijohteesta, kun joku ilmeisesti vähän hämärähommiin taipuvainen tyyppi, oli sellaista tullut tarjoamaan halvalla. Kaverin innostus johtui siitä, että kyse oli historiallisesta ysimillisestä C96 Mauserista ja hintaa oli ollut vain parisataa.