Muutosten tarve aselainsäädäntöön?

  • 84 317
  • 953

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ja laittomia aseita on toki muillakin kuin rikollisilla, vaikka tuon linkkini mukaan suomalaiset palauttavat luvattomia aseitaan melko kuuliaisesti.
Mun käsittääkseni luvattoman aseen hallussapito on rikos. En sitten tiedä mitä mieltä raamattu on siitä. Mun mielipiteen mukaan rikokseen syyllistyminen tekee ihmisestä rikollisen, vai.

Hassua, mä pidän itseäni monessa asiassa vasemmalle kääntyvänä, mutta silti olen täysin samaa mieltä Daespoon parista viimeisestä postauksesta.
 

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Sellon ketjusta:

Tuon väitteen kuulee aika usein ja nimenomaan Englannin ja Walesin tilanteeseen liittyen, joissa tiukennettiin aselainsäädäntöä merkittävästi vuonna 1997. NRA-linkkisi numerot ovat yksi mutta ei ainoa näkemys aiheesta jo yksin siksi, että Englannissa ja Walesissa muutettiin tilastointitapaa ja otettiin mm. mukaan myös ilma-aserikokset. Kaikkiaan ao. maiden henkirikokset eivät ole todellisuudessa kasvaneet per 100 000 asukasta, vaan noin 15 prosentin kasvu selittyy jo yksin kasvaneella väkiluvulla.

Kiitoksia että tunnepitoisen vastaanoton joukkoon saadaan myös selvityksiä datalle.

Mutta oleellista lienee verrata tuliaseella tehtyjen henkirikosten määrää tuliaseiden määrään. USA:ssa näitä on tutkittu ja tässä tulokset.

Linkin mukaan tuliaseiden määrä korreloi suoraan tuliaseella tehtyjen henkirikosten kanssa.

Tuliaserikollisuuden määrä vaikuttaa huimalta, mutta niiden takana ei ole pelkkä aseiden saatavuus vaan monenlaiset muut yhteiskunnalliset ongelmat. Tämän johdosta Yhdysvalloissa on kokeiltu totaalisia asekieltoja, jotka eivät ratkaisseet ongelmia. Väkivaltarikollisuus on kuitenkin vähentynyt, kun kansalaisille taattiin yhtennäinen itsepuolustusoikeus. Esimerkiksi Floridassa.

Amerikan kahdessa "turvallisemman pään" osavaltiossa, Vermontissa (1) ja New Hempshiressa (4), on erittäin liberaalit aselait. Vermontissa kuka tahansa täysi-ikäinen henkilö jolla ei ole rikosrekisteriä tai vakavia mielenterveysongelmia voi ostaa itselleen käsiaseen, ja kantaa sitä julkisella paikalla ilman minkäänlaista poliisin tai valtion myöntämää lupaa. Vermont kuitenkin on erittäin turvallinen paikka asua. Kuitenkin monet Amerikkalaiset osavaltiot jotka kontrolloivat hyvin tiukasti aseitten ostamista johtavat murha- ja rikostilastoja.

En sano että syy on ainoastaan aselainsäädännössä, vaan väestön koostumuksellakin on merkityksensä (tarkistelkoon halukkaat vaikka tilastoja). Suurien kaupunkien getoissa tapahtuu suurin osa rikollisuudesta, vaikka aseen saaminen laillisesti on vaikeampaa kuin Suomessa.

http://www.statemaster.com/graph/cri_gun_vio_gun-crime-gun-violence
http://www.nraila.org/GunLaws

Suomessa tuliaseella tehdään Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan vain noin joka kuudes henkirikostapahtuma. Täällä perinne on puukko tai jokin lyömäase. USA:ssa tuliase on mukana noin joka toisessa henkirikoksessa, joten sikäläinen data tuliaseiden määrän korreloinnista tuliaseilla tehtyihin henkirikoksiin painottuu oletettavasti eri tavalla kuin Suomessa.

Eli ei mitään uutta auringon alla. Suomessahan on piirretty profiiliksi känniporukoiden keskinäinen nuhjaaminen väkivaltatilastoja koristavaksi tekijäksi.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Suomen lain mukaan luvattoman aseen halluspito on rikos.
Tämä olikin erityisen oleellinen pointti viestissäni, mutta tarkennetaan nyt kuitenkin. Luvattoman aseen voi palauttaa vuoden ajan esimerkiksi sen perimisestä, eli luvattomia aseita voi olla hallussa, eikä silti ole rikollinen edes lain määritelmän mukaan.

Footlessille sama vastaus. Tosin en tiedä, miksi yrität vetää Raamatun tähän mukaan.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
On mennyt tuolla Sellon ampumatapauksen keskustelussa niin paljolti keskustelu pelkään aselakiin, että lienee syytä nostaa tämä pinnalle.
Ja asiaan. Taas vaahdotaan aselain tiukentamisesta, kun yksi sekopää riehuu kauppakeskuksessa laittoman aseen kanssa. Paljonko se aselain tiukentaminen vaikeuttaa laittoman aseen saantia, menisikö parin tunnin sijaa kolme, neljä, vai peräti vuorokausi? Joko tässä ajassa murhaa/joukkomurhaa suunnitteleva henkilö muuttaisi ajatuksiaan ja surmateon sijaan ilmoittautuisikin pitsinnypläys kurssille...

Tämä väite ihmetyttää minua, sillä itse en tietäisi mistä lähtisin laitonta asetta kyselemään. Väitän, että Suomessa on vaikea löytää laitonta asetta, ellei omaa kontakteja rikollisiin. Ja tämä vaikeus olisi saattanut estää jopa Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tämä väite ihmetyttää minua, sillä itse en tietäisi mistä lähtisin laitonta asetta kyselemään. Väitän, että Suomessa on vaikea löytää laitonta asetta, ellei omaa kontakteja rikollisiin. Ja tämä vaikeus olisi saattanut estää jopa Jokelan ja Kauhajoen koulusurmat.

Melkein missä tahansa kaupungissa, esim Pori, Tampere, Turku, Helsinki jne... On helkutin yksinkertaista hankkia laiton ase. Hieman rahaa mukaan ja johonkin syrjäpubiin, sieltä hieman hämärän näköinen heppu ja jutulle. Varovaa vihjausta siitä, mitä tarvitsisit. Jos tämä ei tiedä, tietää kyllä jonkun joka tietää.
Ei se ole tuon vaikeampaa. Tuon parempia kontakteja rikollisiin ei tarvitse omata laittoman aseen hankkiakseen.
 
Melkein missä tahansa kaupungissa, esim Pori, Tampere, Turku, Helsinki jne... On helkutin yksinkertaista hankkia laiton ase. Hieman rahaa mukaan ja johonkin syrjäpubiin, sieltä hieman hämärän näköinen heppu ja jutulle. Varovaa vihjausta siitä, mitä tarvitsisit. Jos tämä ei tiedä, tietää kyllä jonkun joka tietää.


Epäilen, etteivät nekään aseita ihan random-tyypille myy. Täytyy kai heidänkin varmistua, että ostaja ei ole ostajaa esittävä poliisi.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
On helkutin yksinkertaista hankkia laiton ase. Hieman rahaa mukaan ja johonkin syrjäpubiin, sieltä hieman hämärän näköinen heppu ja jutulle.

Mistä luulet, että nämä hämärän näköiset tyypit ovat saaneet tämän aseen haltuunsa?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Epäilen, etteivät nekään aseita ihan random-tyypille myy. Täytyy kai heidänkin varmistua, että ostaja ei ole ostajaa esittävä poliisi.

Kauanko luulet tuon varmitamiseen alan mieheltä menevän, tunnin, kaksi.
laittoman aseen hankkimen on valitettavan helppoa, eikä se aseet kieltämällä vaikeudu, ei riittävästi. Jos aseen haluaa, sen saa. Ja näitä laittomia aseita on aivan helkutin paljon piripäillä, joita ei kiinnosta muu, kuin saada valuuttaa seuraavaa annokseen. Valitettavaa, mutta totta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mistä luulet, että nämä hämärän näköiset tyypit ovat saaneet tämän aseen haltuunsa?

Toiselta ja kolmannelta samannäköiseltä. Moni näistä on joskus ollut Suomessa laillinen, moni ei.
Aseet kieltämällä kenties joskus nämä kaikki aiemmin lailliset, nykyisin hämärät aseet saadaan pois, mutta se on monen vuoden työ. Ja taskuaseen, kuten hieman isommankin, kuljettaminen Baltian maista, Venäjältä tai Ruotsista Suomeen on naurettavan helppoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Toiselta ja kolmannelta samannäköiseltä. Moni näistä on joskus ollut Suomessa laillinen, moni ei.
Aseet kieltämällä kenties joskus nämä kaikki aiemmin lailliset, nykyisin hämärät aseet saadaan pois, mutta se on monen vuoden työ. Ja taskuaseen, kuten hieman isommankin, kuljettaminen Baltian maista, Venäjältä tai Ruotsista Suomeen on naurettavan helppoa.

Nämä heitot ovat huvittavia, mennään baarissa juttelemaan hämärän näköiselle kaverille... Kuka on se hämärän näköinen? Entä jos hän ei ollutkaan hämärä kaveri vaan rehellinen kansalainen ja ilmoittaakin asiasta poliisille? Väite, että on helppoa lähteä kiertämään pikku baareja aseen toivossa, vaatii tietoa mitä olet tekemässä ja sitä ei jokaiselta tavalliselta kansalaiselta löydy.
 
Väite, että on helppoa lähteä kiertämään pikku baareja aseen toivossa, vaatii tietoa mitä olet tekemässä ja sitä ei jokaiselta tavalliselta kansalaiselta löydy.


Hyvänä vaihtoehtona voisi olla päästä Kanervan Iken synttärikemuihin. Siellä on ilmeisesti ollut sopivan näköisiä tyyppejä, joilla voisi olettaa olevan aseita.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Toiselta ja kolmannelta samannäköiseltä. Moni näistä on joskus ollut Suomessa laillinen, moni ei.
Aseet kieltämällä kenties joskus nämä kaikki aiemmin lailliset, nykyisin hämärät aseet saadaan pois, mutta se on monen vuoden työ. Ja taskuaseen, kuten hieman isommankin, kuljettaminen Baltian maista, Venäjältä tai Ruotsista Suomeen on naurettavan helppoa.

Vaikka olen elämäni aikana kulkenut korttelin ympäri suhteellisen monta kertaa, niin ehkä olen naiivi tai sitten liikun väärissä piireissä, sillä minun mielestä laittoman aseen hankkiminen ei ole naurettavan helppoa oli se sitten Veijon Baarin hämäräheebolta tai risteilymatkalta Igorilta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Nämä heitot ovat huvittavia, mennään baarissa juttelemaan hämärän näköiselle kaverille... Kuka on se hämärän näköinen? Entä jos hän ei ollutkaan hämärä kaveri vaan rehellinen kansalainen ja ilmoittaakin asiasta poliisille? Väite, että on helppoa lähteä kiertämään pikku baareja aseen toivossa, vaatii tietoa mitä olet tekemässä ja sitä ei jokaiselta tavalliselta kansalaiselta löydy.

Ainahan luvattoman aseen hankintaan liittyy riskejä tulla poliisille ilmoitetuksi. Ja moniko ihan tavallinen kansalainen hankkii luvattoman aseen? Mutta jos suunnittelet tappavasi jonkun, niin siinä vaiheessa aseen hankinta on jo aika pieni pulma. Ihan jokaiselta kansalaiselta ei varmasti tietoa/taitoa tuohon löydy, mutta murhaa suunnitteleva ei ihan tavallinen rehellinen kansalainen olekaan.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Vaikka olen elämäni aikana kulkenut korttelin ympäri suhteellisen monta kertaa, niin ehkä olen naiivi tai sitten liikun väärissä piireissä, sillä minun mielestä laittoman aseen hankkiminen ei ole naurettavan helppoa oli se sitten Veijon Baarin hämäräheebolta tai risteilymatkalta Igorilta.

Monestiko olet yrittänyt sellaisen hankkia? Ei niitä nyt tyrkytetä kadunkulmassakaan kuin tikkaria, mutta kysyvä ei tieltä eksy, ja kolkuttavalle avataan...
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ainahan luvattoman aseen hankintaan liittyy riskejä tulla poliisille ilmoitetuksi. Ja moniko ihan tavallinen kansalainen hankkii luvattoman aseen? Mutta jos suunnittelet tappavasi jonkun, niin siinä vaiheessa aseen hankinta on jo aika pieni pulma. Ihan jokaiselta kansalaiselta ei varmasti tietoa/taitoa tuohon löydy, mutta murhaa suunnitteleva ei ihan tavallinen rehellinen kansalainen olekaan.

Eli käsiaseiden kieltäminen tavallisilta kansalaisilta säästäisi henkiä??

Ja se että joutuu metsästämään laitonta asetta, aiheuttaa mahdolliselle "koulutappajalle" kiinni joutumisen riskin, kun joutuu kiertämään baareja ja kyselemään asetta.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Eli käsiaseiden kieltäminen tavallisilta kansalaisilta säästäisi henkiä??

Kyllä, etenkin puoliautomaatit voitaisiin kieltää. En yhdessäkään viestissä ole vastustanut niiden kieltoa, ainoastaan aseiden totaalikieltoa. Kertaladattavat käsiaseet ja metsästyskiväärit, haulikot tulisi mielestäni sallia tavalliselle siviilille, joalla ei ole rikostaustaa tai mielenterveysongelmia, jotka voisivat aiheuttaa vaaratilanteita.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä, etenkin puoliautomaatit voitaisiin kieltää. En yhdessäkään viestissä ole vastustanut niiden kieltoa, ainoastaan aseiden totaalikieltoa. Kertaladattavat käsiaseet ja metsästyskiväärit, haulikot tulisi mielestäni sallia tavalliselle siviilille, joalla ei ole rikostaustaa tai mielenterveysongelmia, jotka voisivat aiheuttaa vaaratilanteita.

Mielestäni jokaiselle aseelle tulisi olla tarkoitus eli metsästys tai urheilu. Jenkki mallista ajattelua, jokaisella miehellä on oikeus aseeseen, en hyväksy.
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Mielestäni jokaiselle aseelle tulisi olla tarkoitus eli metsästys tai urheilu. Jenkki mallista ajattelua, jokaisella miehellä on oikeus aseeseen, en hyväksy.

Olemme siis yhtä mieltä tästä. Eli voinemme lopettaa hyödyttömän väittelymme, koska päämäärä on sama. Minustakaan asetta ei tarvitse omistaa ilman hyödyllistä syytä, metsästys tai urheiluharrastus.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mutta itse asiaan, puoliautomaatteja ei tarvitse kukaan loukkometsästäjä eikä ampumaharrastaja. Eikö nämä voisi kieltää?
Puoliautomaattiset lyhytpippuiset aseet ovat olleet varsin hankalasti (laillisesti) saatavia aina. Tällä hetkellä sellaisen saaminen lieneen kokolailla mahdotonta. Väitän, että tällä hetkellä Suomessa on huomattavasti helpompaa hankkia laiton, kuin laillinen käsiase. Uskoisin, että näin oli jo ennen kiristyneitä toimenpiteitäkin.

Suurin osa laittomista aseista on ollut laillinen ase alkuksi.
Näin varmasti onkin. Olisi kiva tietää onko tehty tilastoa siitä mikä on alkuperä sellaisille aseille, joita käytetään rikolliseen toimintaan. Huume- ym ratsioissa näyttää virkavallan käsiin päätyvän todella paljon aseita, jotka eivät ainakaan Suomessa ole koskaan olleet laillisia.

Kuinka moni kännissä vaimonsa ja lapsensa laillisella aseella ampunut sankari hankkisi laittoman aseen jos aseet ei olisi enään laillisia?
Perheet on perinteisesti laitettu kylmäksi puukoilla, kirveillä ja puntareille. En usko, että säästymme vastaisuudessakaan perhetragedioilta, vaikka kaikki tuliaseet maastamme kiellettäisiinkin.

Kuinka monen tavallisen pulliaisen luulisit hankkivan laittoman aseen, varsinkin jos niille lyödään nykyistä huomattavasti kovemmat sanktiot?
Kuinka moni tavallinen pulliainen hankkii tällä hetkellä luvattoman aseen? Kuinka moni tavallinen pulliainen hankkii luvallisenkaan aseen?

En usko sanktioiden koventamisella olevan mitään käytännön merkitystä luvattomien aseiden määrän kehityksen. Niitä hankkii tyypit, joilla on muutakin, yleensä varsin rankkaa rikostaustaa. Ei kukaan hanki laitonta asetta vain siksi, että haluaa sellaisen omistaa. Niitä hankitaan muun rikollisen toiminnan edesauttamiseksi ja niillä tehdään rikoksia, joista aiheutuu varsin rankkoja tuomioita.

Mun käsittääkseni luvattoman aseen hallussapito on rikos. En sitten tiedä mitä mieltä raamattu on siitä. Mun mielipiteen mukaan rikokseen syyllistyminen tekee ihmisestä rikollisen, vai.
Yleisesti ottaen pelkkä luvattoman aseen säilyttäminen on ampuma-aserikkomus, ei rikos. Suuri osa luvattomista aseista on kuolinpesien ym hallussa ja ne ovat luvattomia, koska niihin ei ole luvanhaltijan kuoleman jälkeen haettu lupaa. Usein näiden aseiden hallussapitäjät eivät edes tiedä syyllistyvänsä laittomaan toimintaan.

Kokonaan toinen asia on hankkia luvaton ase, joka hankitaan rikoksentekomielessä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Vaikka heti huomenna. Olen totaalikieltoa vastaan. Siis kaikkien aseiden totaalikietoa. Puoliautomaateille en juurikaan käyttöä keksi tavalliselta ihmiseltä, joten kiellettäköön vaan. Olemme siis samaa mieltä

Tarkoitatko siis puoliautomaattisia pistooleja, vai kaikkia puoliautomaattisia aseita (metsästysaseet)?
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Tarkoitatko siis puoliautomaattisia pistooleja, vai kaikkia puoliautomaattisia aseita (metsästysaseet)?

Anteeksi, tosiaan unohdin sanan käsiaseet.
Siis puoliautomaattiset käsiaseet minusta voidaan kieltää. Hirvimetsällä ja etenkin karhujahdissa voisi tulla ikävä olo kertaladattavalla.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Anteeksi, tosiaan unohdin sanan käsiaseet.
Siis puoliautomaattiset käsiaseet minusta voidaan kieltää. Hirvimetsällä ja etenkin karhujahdissa voisi tulla ikävä olo kertaladattavalla.


Eikös metsästyslupa vaadi, että kaadettava eläin pitää ottaa hengiltä sillä yhdellä laagilla. Jos olen väärässä niin sittenpä olen. Toisaalta eläinhän on tunnistettava 100%:sti ja tämä asettaa varsin kummalliseen asemaan nämä "metsästysonnettomuudet".
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös metsästyslupa vaadi, että kaadettava eläin pitää ottaa hengiltä sillä yhdellä laagilla. Jos olen väärässä niin sittenpä olen. Toisaalta eläinhän on tunnistettava 100%:sti ja tämä asettaa varsin kummalliseen asemaan nämä "metsästysonnettomuudet".

Tämä on vähän sama asia kun sorsastajat tunnistavat iltahämärissä lentävän linnun heti. Tosin Suomessa on ammuttu tiettyä sallittua sorsalajia (en muista mikä se on) enemmän kuin sitä täällä on...
 

TF-79

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO. Pekka Virran nakkipiirakat.
Eikös metsästyslupa vaadi, että kaadettava eläin pitää ottaa hengiltä sillä yhdellä laagilla. Jos olen väärässä niin sittenpä olen. Toisaalta eläinhän on tunnistettava 100%:sti ja tämä asettaa varsin kummalliseen asemaan nämä "metsästysonnettomuudet".

En silti lähtisi kerta ladattavalla esim karhun kanssa ottamaan riskiä, sekin kun käännähtää yllättävän nopesti. Haavoitettu karhu saattaa olla hivenen äkäinen, voi tulla kiire uuteen lataukseen.
Samaten käy hirvimetsällä, kun emä ja vasa sattuu saman miehen passipaikalle, ei tule valinnan vaikeutta lippaallisella kiväärillä, kun ehtii kaataa molemmat.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös