Oikein alleviivasin viestistäni tuon pätkän "keinolla taikka toisella", mutta siltikään et ymmärtänyt? Viestissäni ei lukenut "ampuma-aseella taikka toisella", sillä ehdoton enemmistö Suomessa tehdyistä henkirikoksista tehdään teräaseella. Eli siis puukoilla ja veitsillä.
Voi Azul hyvä, mitenkäs se menikään se piru ja raamattu vertaus?
Tuo keinolla tai toisella kun ei varsinaisesti toimi argumentaationa, kun nyt puhutaan mitä tehdä nykytilanteessa aselaeille, taustana tämän maan väkivaltaisuus läpi historian ja kun noihin sinun keinoihin taikka toisiin Myös tuliaseet isona tekijänä kuuluu.
Ja jos on noin, kuten kirjoitat, että tuo erilaisen väkivallan kokemus on tämänkin palstan osanottajilla noin kattava, alleviivaat pelkästään sitä mistä olen kirjoittanut täällä. Normaalin ihmisen mielestä tälläinen ei voi hyväksyttävä tilanne, jos sitä edes hetkeksi pysähtyy pohtimaan.
Tässä on kuitenkin ne meidän todellisuuteemme vaikuttavat faktat:
-Ampuma-aseita taitaa olla kolmanneksi eniten maailmassa asukaslukuun suhteutettuna.
-Olemme eräs maailman väkivaltaisimmista maista ja meillä toistuvasti niitä ampuma-aseita käytetään väkivallantekoihin.
-Meillä on myös sanalla sanoen löperö aselaki kansainvälisesti vertaillen.
-Nyt ollaan saatu pitkän jatkumon päähän kaksi massateurastustakin ja näillä eväillä on taas vain ajan kysymys, milloin tulee lisää.
Näihin viitaten pidän tapaasi hämärtää asiaa saivarteluna, kun yrität näillä puukoilla ja puntareilla perustella, että kaikkihan on aseiden osalta tässä maassa kelvollisesti, kaikki on niin vastuullisia, eikä kukaan juoppokaveriaan tai perhettään ja itseään niillä pyssyillään telottanut koskaan missään ikinä.
Millä perustein epäilet? Edelleen, enemmistö henkirikoksista tehdään Suomessa teräaseella.
Lue tuo ylempi, se, että ollaan väkivaltaisia kaikin kuviteltavissa olevin apuvälinein, ei todellakaan vähennä aseiden käytön uhkaa niihin väkivallantekoihin, vaan päinvastoin, kun niitä aseita tuntuu olevan lähes joka toisella tässä maassa. Edelleen keskustelun alaisena on aselait ja mahdollinen tarve niiden kiristämiseen todellisuuden valossa, väkivaltakäyttäytyminen yleensä olisi varmaan toisen topikin paikka.
Keskustelu on toki aina kannatettavaa, mutta se edellyttää, että myös siellä Keski-Suomessa luetaan näitä viestejä.
Minähän kuitenkin olen helsinkiläinen, mutta noin kauas täytyy mennä, että löytää kannattamisen arvoisen jääkiekkojoukkueen. Viestisi olen toki lukenut, vaan kovin vähäinen on kontribuutiosi ollut puheena olevaan asiaan, päällimmäisenä kai, että koska muullakin tavoin tapetaan ihmisiä, niin aselakeihin ei mielestäsi ole syytä puuttua, ainakin näin olen kirjoittamaasi tulkinnut. Korjaa toki, jos olen väärässä, mutta pitäydy siinä po. asiassa. Jos sinusta on ok jatkaa kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan sano selvästi ja siinä se, jos taas omaat joitain näkemyksiä tai ajatuksia kuinka lakeja mielestäsi tulisi muuttaa, kerro ihmeessä omine perusteluinesi ja parannusehdotuksinesi, sehän lienee se, miksi tämä palsta on olemassakin, kai.
Vladille tähän loppuun, että en viitannut kirjoitukseesi tarkoituksellisesti, sattui olemaan vain erään ajatukseni rönsy, johon sitten mietin jonkinlaista ratkaisumallia. Toki olen suurpetokysymyksessä kokolailla samaa mieltä kanssasi, asioiden hallintaan uskoisin kuitenkin olevan muitakin mahdollisia (jopa toimivia) malleja. Tälläistä en kylläkään väitä omasta ajatelmastani, ilman syvällisempää kehittelyä, eli heitto vain reposteltavaksi.