Tänään pe 3.7. viimeinen ilmoitettu Bandcampin Covid19 kampanjapäivä, jossa tuotot kokonaan artistille.
Käsiini pamahti uusin Soundi ja sen läpiselaamiseen menin noin pari minuuttia kun ennen sen luki kannesta kanteen parissa tunnissa. Ehkä hammeri on kasvanut ulos siitä ryhmästä jolle lehteä tehdään... Olisikohan Suomessa markkinoita klassisemman rockin julkaisulle ála Classic Rock tai Planet Rock? Parhaimmat jutut musiikkiin liittyen (suomeksi) lukee nykyään iltapaskoista ja Hesarista.
Sääli että tuo Smackboundin oma materiaali ei ole tuon parempaa koska bändi on tiukka kuin mikä.
Torstaina 70 vuotta täyttävä Pave Maijanen kertoi Ilta-Sanomien haastattelussa sairastaneensa ALS-tautia puolentoista vuoden ajan. Mies on joutunut lopettamaan soittamisen sairauden takia. Pave Maijanen kärsii parantumattomasta sairaudesta – ALS vei muusikon voimat
Vittumainen sairaus, ihminen taitaa keskimäärin kuolla jossain 3-5 vuoden sisällä kun tauti on todettu. Toki yksilöllisesti erot on mahdollisia mutta kuitenkin.Torstaina 70 vuotta täyttävä Pave Maijanen kertoi Ilta-Sanomien haastattelussa sairastaneensa ALS-tautia puolentoista vuoden ajan. Mies on joutunut lopettamaan soittamisen sairauden takia. Pave Maijanen kärsii parantumattomasta sairaudesta – ALS vei muusikon voimat
Se on ihan hyvä, että ihmisillä on parempaa tekemistä kuin pohtia mikä on hyvää tai huonoa musiikkia. Toivoisin ihmisten enemmän arvostavan musiikkia sekä kehittävänsä omaa musiikkimakua siihen suuntaan, että tietää mistä tykkää musiikissa. Nykypäivänä se on kuitenkin toiveajattelua.Musiikkilehdistö ja -journalismi on kuollut. Miksi se on kuollut? Koska musiikkia kuluttava kansanosa ei enää ole kiinnostunut asioista musiikin ympärillä, ei ole kiinnostunut lukemaan musiikintekijöiden asioista, ei ole kiinnostunut musiikista per se. Musiikki ei ole enää ihmisille tärkeää. Se on kertakäyttökamaa, hetken viihdettä, ”ihan sama”. Musiikin kautta ei enää voi eikä kannata tehdä mitään vakavampaa, koska se menee adhd-ihmisten seassa aivan hukkaan. Jos Lennon tapaisi McCartneyn nyt, eivät he linnoittautuisi jälkimmäisen makuuhuoneeseen kirjoittamaan lauluja vaan painelisivat Liverpoolin laitamien mansikkapelloille kuvaamaan parin minuutin hölmöilyvideoita juutuupiin. Sitä saadaan mitä tilataan. Odotan kuitenkin, että jonakin päivänä ihmiskunta herää tästä kollektiivisesta harhastaan, tästä viihde-idiotismista, ja alkaa taas arvostaa asioita joiden eteen on nähty hitunen vaivaa. Että typeryys ja kertakäyttöisyys ei enää olisi se vallitseva normi. Että Urpo-Janita kykenisi vaikkapa istumaan paikallaan 45 minuuttia räpeltämättä kännykkää ja keskittymään kokonaiseen albumilliseen musiikkia. Parinkymmenen vuoden päästä minä olen eläkeläinen ja nämä hetimullekaikkitännenyt-sukupolven duracell-puput päättävät minunkin asioistani. Säntäillen kuin piripäät. Pelottavaa.
Nykyään ei tarvitse musiikkilehdistöä samalla tavalla kun kaikki löytyy instasta, twitteristä tms. Ei ole tarvetta tehdä pitkiä juttuja artisteista kun sitä ei jakseta lukea. Nykyään mennään podcastiin ja jauhetaan fanipoikien kanssa paskaa.Musiikkilehdistö ja -journalismi on kuollut. Miksi se on kuollut? Koska musiikkia kuluttava kansanosa ei enää ole kiinnostunut asioista musiikin ympärillä, ei ole kiinnostunut lukemaan musiikintekijöiden asioista, ei ole kiinnostunut musiikista per se. Musiikki ei ole enää ihmisille tärkeää. Se on kertakäyttökamaa, hetken viihdettä, ”ihan sama”. Musiikin kautta ei enää voi eikä kannata tehdä mitään vakavampaa, koska se menee adhd-ihmisten seassa aivan hukkaan.
Nuo julkaisut ovat kertakäyttökamaa, jotka unohtuvat sekunnissa.Nykyään ei tarvitse musiikkilehdistöä samalla tavalla kun kaikki löytyy instasta, twitteristä tms. Ei ole tarvetta tehdä pitkiä juttuja artisteista kun sitä ei jakseta lukea.
Se on ihan hyvä, että ihmisillä on parempaa tekemistä kuin pohtia mikä on hyvää tai huonoa musiikkia. Toivoisin ihmisten enemmän arvostavan musiikkia sekä kehittävänsä omaa musiikkimakua siihen suuntaan, että tietää mistä tykkää musiikissa. Nykypäivänä se on kuitenkin toiveajattelua.
Todellakin sarjakuvahahmoja kuten KISS, musiikillisesti oli paljon parempia bändejä mutta kun osuin olemaan kasarinuori niin ei voinut välttyä maskimiehiltä ja mielestäni Suosikki piti hienosti yllä fanikulttuuria, olihan se erilaista, todella erilaista kun nykyään. Piti odottaa tuosta 10 vuotta ennen kuin pääsin näkemään hartsulla keikan, olihan se vielä aikuisenakin iso juttu.Meikästä on äärettömän surullista, että kaikki on nykyään niin esillä sosiaalisessa mediassa. On toki nykyaikaa, mutta sääliksi käy nuoria, jotka eivät pääse kokemaan sitä mystiikkaa, mitä ennen artistin ympärillä oli. Omat suosikit oli aikanaan kuin sarjakuva hahmoja, mystisiä ilmestyksiä, ja kun ensimmäistä kertaa näki omat suosikit livenä, niin se oli uskonnollinen kokemus. Nyt artistit laittavat instagramiin kuvia aamupalasta, kaupassa käynnistä ja paskalla istumisesta.
Muuten en kauheasti ole tällainen "ennen kaikki oli paremmin"-ihminen, mutta tässä olen. Perkele.
Ei se huono harrastus oo ollenkaan. 80-luvulla ihmisillä oli paljon aikaa kuunnella musiikkia tai vaikkapa lukea kirjoja, koska ei ollut parempaakaan tekemistä. Nykypäivänä ihmisillä olisi ainakin teoriassa mahdollisuus käyttää aikansa paremmin.Miksi se on parempi? Onhan tuo harrastus siinä missä muutkin. En näe millään sitä sen huonompana tekemisenä kuin muidenkaan kulttuurin muotojen tuntemisen.
Instrumenttien hallintaa kiinnostavampaa on se onko musiikissa tunnetta. Joku räkäinen kellaripunk on kiinnostavampaa kuin joukko musiikkiopistosta karanneita tyyppejä runkkaamassa studiossa saadakseen juuri oikean ja maanläheinen soundin sitariin. Toki on tekniselle soitollekin aina paikkansa.Minulle ja monille muille musiikkikuplassani (1965-1990 pop/rock/proge) viihtyville tärkeintä musiikissa on melodia, harmonia ja instrumenttien hallinta.
Hyvä vaan jos ihmiset eivät enää kuuntele Greta Van Fleettiä. Olisi aika tehdä jotain muuta kuin koittaa tehdä Zeppelinin D-puolia.Rock ei ole kuollut, se vain haisee oudolta. Greta Van Fleet:kin taisi jäädä piippuun?
Esimerkkinä siitä mitä tarkoitan: Jos et jaksa koko vetoa kuunnella, niin pari minuuttia tunteetonta instrumentin hallintaa (livenä) alkaen kohdasta 3.00.Instrumenttien hallintaa kiinnostavampaa on se onko musiikissa tunnetta. Joku räkäinen kellaripunk on kiinnostavampaa kuin joukko musiikkiopistosta karanneita tyyppejä runkkaamassa studiossa saadakseen juuri oikean ja maanläheinen soundin sitariin. Toki on tekniselle soitollekin aina paikkansa.
Kyllä. Ennen minäkin luin ja kuuntelin kaikenlaista, koska ei ollut parempaakaan tekemistä. Penskana opiskelin tietosanakirjat ja heti perään sinuhet, veitikat ja moskovaan saapuvat saatanat. Kuuntelin jatsit, juicet, proget, zappat ja sen tsiljardit kitarasoolot. Oli siinä muutaman pekkapohjolan jokunen bassosoolokin joukossa.Ei se huono harrastus oo ollenkaan. 80-luvulla ihmisillä oli paljon aikaa kuunnella musiikkia tai vaikkapa lukea kirjoja, koska ei ollut parempaakaan tekemistä. Nykypäivänä ihmisillä olisi ainakin teoriassa mahdollisuus käyttää aikansa paremmin.