Muovikassit – puolesta vai vastaan?

  • 14 926
  • 132

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä noiden muovipussien käyttö vähenisi silläkin että sen alle 20 sentin sijasta hinta olisi euron / kpl tai vaikka 2 euroa....

Ei tuo muovipussien hinnan nostokaan täysi ratkaisu ympäristön kannalta olisi, olisi iso riski että ihmiset ostaisi sitten esimerkiksi kangaskasseja tilalle.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hyvinhän nuo ostokset voi kaupasta kotiin kantaa repussa tai kestokassissa, jotka kestää satoja kauppareissuja. Mutta miten roskat viedään jätekatokseen muuten kuin kertakäyttöisessä muovikassissa, sitä en ole vielä hoksannut.

Jos muovikassin hinta nousee 2 euroon/kpl, eli se 20 kappaleen jätekassirullakin maksaa 40 €, niin sitten pitää varmaan joku sanomalehtihässäkkä roskien viemiseksi kehitellä. Paitsi etteihän kenellekään enää paperilehteä tule.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Paitsi etteihän kenellekään enää paperilehteä tule.

Suomen Kuvalehti tulee, mutta saa kyllä olla melkoinen insinööri, jos noista taittelee. Mustaa jätesäkkirullaa käytetään ja kaljakauppaan mennessä käyttää uudelleen noita mitä on jo sieltä haettu.

Sitten ei vain aina jaksa ottaa mukaan sitä täysin kelvollista kassia ja siitä johtuen niitä kertyy tuonne kaappiin. Aika usein kuitenkin jaksaa, kangaskassejakin olisi muutama tuossa, mutta ei aina tule sellaista mieleen ottaa mukaan.

Ja toisaalta en ole vielä pilannut maailmaa, koska muovini ovat tallessa. Vielä on mahdollisuus tehdä niille mitä ikinä pitääkään tehdä. Luontoon en koskaan yhtään jätä.
 

Undrafted

Jäsen
Hyvinhän nuo ostokset voi kaupasta kotiin kantaa repussa tai kestokassissa, jotka kestää satoja kauppareissuja. Mutta miten roskat viedään jätekatokseen muuten kuin kertakäyttöisessä muovikassissa, sitä en ole vielä hoksannut.
Jossain astiassa ( todennäköisesti muovinen ) se roskapussi varmaan kaikilla on. Jos muovipussit olisi liian kalliita tai kokonaan kiellettyjä, niin roskat ämpäriin ja tyhjennys riittävän usein sekä ämpärin pesu kunkin tyhjennyksen jälkeen. Joku paremmin tietävä saa sitten laskea olisiko tämä parempi vaihtoehto ympäristölle kokonaisuutena.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tähän asti varmaankin jonkun muovinkierrätysprojektin myötä muutaman pompun kautta Kiinaan ja siellä "kierrätettynä" vesistöön. Nythän tuo vähän hankaloituu, kun Kiina ilmoitti, että se ei enää ota muiden muoveja harmikseen. Eiköhän ne jatkossakin dumpata mereen jonkun muun maan kautta.

Tossa nyt yksi linkki aiheesta maaseudun tulevaisuuden sivuilta, vaikka ei nyt ihan suoraan muovipusseihin liity: Tilaajille - Maaseudun Tulevaisuus

Jahhas...tuo linkki menee maksumuurin taakse, mutta jos googlettaa vaikka sen jutun otsikon, niin se juttu on luettavissa ihan vapaasti.
Kiitti. Tämä oli mielenkiintoinen juttu ja uutta minulle.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Grafix

Jäsen
Kiitos pitääkin alkaa etsimään tuota Murmannin kirjaa vuodelta 1992, mikä on näköjään lähdeteos näille väitteille.

En ole agrologi, mutta lieneekö suomalaisen kurkun koostumus muuttunut ratkaisevasti vuoden -92 jälkeen. 3000 vuotta sitä on kai viljelty maailmanlaajuisesti, eli luulisi olevan kohtalaisen hyvä tieto kyseisestä vihanneksesta. En tosin tiedä miten tämä liittyy muovipusseihin, mutta aasinsillalla voisin todeta, että olen muovipusseja vastaan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En ole agrologi, mutta lieneekö suomalaisen kurkun koostumus muuttunut ratkaisevasti vuoden -92 jälkeen. 3000 vuotta sitä on kai viljelty maailmanlaajuisesti, eli luulisi olevan kohtalaisen hyvä tieto kyseisestä vihanneksesta. En tosin tiedä miten tämä liittyy muovipusseihin, mutta aasinsillalla voisin todeta, että olen muovipusseja vastaan.
En minä epäile että olisi kauheasti muuttunut. Toki siis pidän vähän outona jos tomaatin ja kurkun säilymisestä löytyy ainut teos melkein 30v takaa. Että eikö kukaan muu ole edes viitsinyt tutkia, lienisi nyt ainakin laitteistot vähän kehittyneen. Haluaisin vain lukea vähän tarkemmin kuin vain "muovissa säilyy paremmin" (nönnönnöö 1992) tasoisesti tuota. Itselläkin tuolla pieni puutarhapalsta ja mökillä lisää, niin noi säilyvyydet yms. kiinostaa muutoinkin.
 

scholl

Jäsen
Pitkästä aikaa viime viikolla iso kärhämä muovikassiasioissa. Olen saanut olla kassaneideiltä melko rauhassa, kun olen pitänyt muovikassin kädessä, jos olen sellaisen ostanut ja sanonut: "yksi muovikassi". Se on nimittäin ollut niin, että jos olen viikannut sen kassahihnalle neljään osaan taiteltuna, niin he ottavat sen siitä pois ja ryttäävät sen ja heittävät epämääräisesti sinne, minne ostokset tulevat, jonka jälkeen ostokset menevät sinne sen muovikassin päälle ja se menee ihan ryppyyn. En ole ymmärtänyt tätä valtavaa himoa tunkea käpälöitä minun muovikassiin ja olen tehnyt asiasta useita reklamaatioita. Olen vaatinut kauppiaita puuttumaan asiaan ja erottamaan syylliset. Ei ole onnistunut. Se oli hyvä vinkki, minkä sain, että pidä muovikassi kädessäsi, niin ei pääse tilanne eskaloitumaan. Kaikki on mennyt hyvin kunnes viime viikolla Lidlissä tapahtui jälleen katastrofi. En ole Lidlissä ostanut aikoihin muovikassia, sillä minua ärsyttää se, ettei niitä saksalaisia Tragetascheja ole enää tarjolla. Ne henkselikassit ovat paljon huonompia ja heikompia. No nyt jouduin ostamaan, kun ex tempore tuli ostettua 6-pack cokista ja muutama saksalainen olut. Pidin muovikassia kädessäni, mutta kassa tarvitsi viivakoodin siitä, joten jouduin antamaan sen hänelle, mutta tuon jälkeen syntyi käsirysy. Hän ei suostunut antamaan sitä minulle takaisin, vaan veti sen väkisin ja yritti tunkea käpälöitään sinne sisään, jotta voisi rytätä sen. Puutuin kovaäänisesti operaatioon, olin kärppänä paikalla ja riistin sen häneltä takaisin. Ja minä en ollut muka sanonut, että sitä ei saa rypistää. No perkele en olisi antanut sitä alunperinkään hänelle, kun arvasin, että voi olla jonkinlainen juoni tulossa, mutta hän tarvitsi sen viivakoodin. Jumalauta!
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Niin, syy miksi kassaneidit ja pojat siihen muovikassiin tartuu on kai se, että he "rypistämällä" avaavat pussin suuaukon, jolloin asiakkaalla olisi se valmiina avoinna ostosten mättämiseen, anteeksi pakkaamiseen, eikä niin, että yrittää kiinni litistynyttä pussinsuuta itse aukoa. Saksalaisesta oluesta erittäin iso plussa, on nimittäin parasta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Niin, syy miksi kassaneidit ja pojat siihen muovikassiin tartuu on kai se, että he "rypistämällä" avaavat pussin suuaukon, jolloin asiakkaalla olisi se valmiina avoinna ostosten mättämiseen, anteeksi pakkaamiseen, eikä niin, että yrittää kiinni litistynyttä pussinsuuta itse aukoa. Saksalaisesta oluesta erittäin iso plussa, on nimittäin parasta.

Tämähän se on, mutta asiakkaat vai onko ne aasiakkaita ovat vain niin tyhmiä eivätkä ymmärrä mistään mitään.

Kävin äsken hakemassa olutta ja luonnollisesti oli mukana vanha rypistetty muovikassi mikä itse asiassa oli kilpailijalta, mutta tuskin se laitonta on. Ainakin se toimi eikä vanhemman rouvan tarvinnut koskea kasseihini.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ylellä hyvä setti muovin käytöstä Afrikassa, tällä kertaa kerrotaan Nigeriasta.

Hyvää tietoa sekin, että ei se muovi oikeasti olekaan niin paha paholainen kuin luulemme. Puuvillakassi aiheuttaa enemmän tuhoja eikä siinä ole edes laskettu inhimillistä kärsimystä.

Sitä ei kaikki ehkä edes tiedä minkälaisilta nykyaikaisilta orjaviljelmiltä puuvilla tulee.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainakin yksinelävälle ihmiselle järkevin väline on laadukas reppu. Sillä käy kaupassa ja reissuilla sinne mahtuu noin viikon kamat. Menee työmatkoilla kassina ja minä vaan.

Näin ajattelen omalta kohdalta. Että miksi toisaalta sen kangaskassinkaan kauppareissuja varten ostaisin kun on se reppu olemassa. On mulla niitä kangaskassejakin, mutta en oo ikinä moista ostanut. Jostain niitä on ilmaiseksi aina silloin tällöin saanut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin yksinelävälle ihmiselle järkevin väline on laadukas reppu. Sillä käy kaupassa ja reissuilla sinne mahtuu noin viikon kamat. Menee työmatkoilla kassina ja minä vaan.

Näin ajattelen omalta kohdalta. Että miksi toisaalta sen kangaskassinkaan kauppareissuja varten ostaisin kun on se reppu olemassa. On mulla niitä kangaskassejakin, mutta en oo ikinä moista ostanut. Jostain niitä on ilmaiseksi aina silloin tällöin saanut.

Joo toki sitten kun tarvitsee viedä roskat niin joutuu käymään ostaa pusseja kaupasta niin menee lopulta aika +- nolla. Riippuu tietenkin että mikä on käyttösuhde että kertyykö niitä säästöön vai ei. itsellä ainakin tuntuu monesti tilanne olevan se että niitä pusseja melkein tarkoituksella ostaa kaupasta juuri tuohon käyttöön. No onhan hinta hieman isompi mutta yllättävän monikäyttöisiä myös nuo muovipussitkin mitä kassoilta saa, roskapussit hyvä jos soveltuu edes roskien kuskaamisiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Etelä-Korea kielsi tämän vuoden alusta. Varmasti joku muukin maa mistä ei uutisoida ja eteneehän tämä, mutta hitaasti.
 

teppana

Jäsen
Omalla kohdalla muoviroskan kauheus konkretisoitui vuosi sitten kun katselin Indonesiassa kuorma-autojen dumppaavan muoviroskaa suoraan mereen. Rannasta ulapalle sata metriä pelkästään muoviroskaa. Järkyttävää.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Neljä vuotta kauppareissuilla on ollut mukana kaksi samaa kangaskassia. Hyvin ovat kestäneet, vaikka litratolkulla maitoa tuleekin kotiin kannettua.

Kangaskassit teetätin siskolla, joten ovat vielä täydellisen kokoiset.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä ostan muovipusseja tasan sen verran, kuinka paljon niitä menee roskikseksi. Älyvapaata olla ottamatta vanhaa muovipussia tai kestokassia mukaan kauppaan. Jos joskus unohtuu niin ei haittaa, sillä ne harvat ostetut menevät sitten roskakäyttöön.

Mielummin näkisin erilaisten tuotteiden pakkaamiseen puututtavan. Hirveä määrä muovikuorta kaikenlaiselle tilpehöörille, myös ruoalle.
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Pantilliset ostoskassit, tässäkö tulevaisuus? (linkki vie Helsingin Uutiset -sivustolle)

Itse tulee melko usein asioitua kyseisessä liikkeessä ja tämän uudistuksen myötä pisteet kauppiasta kohtaan nousevat ehdottomasti. Itsellä kun on aika usein mukana urheilukassi niin saan aika hyvin pakattua ostokset siihen (ruokaa kun tekee kahdelle henkilölle niin ei niitä ostoksia hirveästi tule), mutta jos nyt jatkossa ei ole urheilukassia mukana tai kestokassia niin ilman muuta sitten pantillinen kassi matkaan jatkossa.

Yksi asia, joka ainakin itseä hämmästyttää välillä kaupoissa, on se, että ostetaan jotain hedelmiä tai vihanneksia yhdestä kahteen kappaletta ja laitetaan ne muovipussiin. Okei, ymmärrän sen, jos ostat kilon perunoita niin totta kai ne laitetaan sitten muovipussiin (mielellään bio, jos on saatavilla (jos ei ole sellaista jo melko yleistynyttä kestohevipussia mukana)), mutta aika usein näkee sitä, että napataan yksi sipuli ja muovipussiin.

En nyt haluaisi yleistää, mutta pahimmat saastuttajat ehdottomasti tällä sektorilla vanhukset. Vielä silloin kun tuli oltua kaupan alalla töissä opiskelujen ohella niin välillä tuli näitä sankareita vastaan, jolla oli ihan jokainen tuote pakattuna tuollaiseen pieneen pussiin lähtien siitä einesruoasta omenaan ja viilipurkista maitoon. Ja kassalla otetaan sitten vielä pari pientä pussia, johon nämä ostokset vielä sitten palataan. Rgh. On näitä kyllä toisaalta ihan jokaisessa ikäluokassa, mutta vieläkin tulee itse kiinnitettyä tähän huomiota kun asioin kaupassa ja juurikin valitettavasti vanhemmat asiakkaat harrastavat tätä. Sori vain, jos loukkasin tällä palstan senioriosastoa, ette te kaikki oo ihan tyhmiä tän suhteen!

Ja niin, en minäkään nyt aivan täydellinen ole tämän suhteen. Pitäisi ostaa ehdottomasti muutamat kestohevipussit, jotta se vähäinen biopussien ottaminen vähentyy. Toisaalta kaupan biopussit ovat ihan käteviä sen suhteen, että niihin voi laittaa sitten biojätteet ja esimerkiksi pakata eväät mukaan töihin. Ja toisaalta jos ihmisillä tuppaa unohtumaan ne kangaskassit aina välillä kotiin niin tuollaiset pienet kestohevipussit unohtuvat varmasti helpommin. Ja kyllä, se kaupan tavallinen ostoskassi on roskapussina edelleenkin ylivertainen, joten niitäkin kertyy sitten aina silloin tällöin kaappeihin. Toisaalta noillekin löytyy muuta käyttöä, esimerkiksi ainakin itse laitan treenin jälkeen käytetyt vaatteet muovikassiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Yksi asia, joka ainakin itseä hämmästyttää välillä kaupoissa, on se, että ostetaan jotain hedelmiä tai vihanneksia yhdestä kahteen kappaletta ja laitetaan ne muovipussiin.

Tämä on sitä perisuomalaista bakteerikammoa. Ja vaikka tuotteet ovat muovipussissa, niin silti kotona ne jynssätään vielä juoksevan veden alla.

Esimerkiksi Puolassa nuo laitetaan vain sinne paskaiseen koriin. Ja sitten pestään käytettäessä.

"– Olemme ehkä ensimmäinen muovikassiton kauppa koko maailmassa. Meiltä on paljon pyydetty, että eikö Hertta voisi olla kauppa, jossa ei ole muovikasseja myynnissä. Tämä on askel siihen suuntaan."

Mielenkiintoinen arvio, kun maailmassa on jo maita missä muovipussit on kokonaan kielletty.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tämä on sitä perisuomalaista bakteerikammoa. Ja vaikka tuotteet ovat muovipussissa, niin silti kotona ne jynssätään vielä juoksevan veden alla.

Esimerkiksi Puolassa nuo laitetaan vain sinne paskaiseen koriin. Ja sitten pestään käytettäessä.

"– Olemme ehkä ensimmäinen muovikassiton kauppa koko maailmassa. Meiltä on paljon pyydetty, että eikö Hertta voisi olla kauppa, jossa ei ole muovikasseja myynnissä. Tämä on askel siihen suuntaan."

Mielenkiintoinen arvio, kun maailmassa on jo maita missä muovipussit on kokonaan kielletty.

Ehkä näissä maissa ei ole lainkaan kauppoja - jolloin arvio onkin toki paikkansa pitävä.

Oma arvioni siitä miksi vanhukset / vanhemmat ihmiset laittavat lähes jokaisen yksittäisen omenan, sipulin etc. omaan muovipussiinsa on se, että näin he saavat itselleen muovipussin johon sitten voi laittaa vaikka jotain pikku roskia.

Näin muuten taannoin eräässä pikkukaupassa sellaisen systeemin, että siellä oli kori / astia jonne asiakkaat voivat tuoda omia kangas / kestopussejaan / kassejaan muiden käytettäväksi. Kyllä siinä muutama kassi näytti jo olevankin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielummin näkisin erilaisten tuotteiden pakkaamiseen puututtavan. Hirveä määrä muovikuorta kaikenlaiselle tilpehöörille, myös ruoalle.

Muovipakkaukset pidentävät elintarvikkeiden säilyvyyttä ja vähentävät ruokahävikkiä radikaalisti. Esim kurkkujen kelmutus.

Toki jonkun banaanin pussittaminen on hölmöä.
 

teppana

Jäsen
Muovipakkaukset pidentävät elintarvikkeiden säilyvyyttä ja vähentävät ruokahävikkiä radikaalisti. Esim kurkkujen kelmutus.

Toki jonkun banaanin pussittaminen on hölmöä.

Pahinta on esim. keksien paketointi. Saattaa olla kolmen eri pakkauksen takana. Pahvi, muovikääre ja viimeisenä vielä sellainen muovinen kahden/kolmen "rasian" levy. Mitä järkeä?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Uudessa-Seelannissa antoivat kaupassa laskuun kymmenen sentin alennuksen kun pakkasi ostokset kestokassiin. Siellä taisi tosin olla pian tulossa täyskielto muovikasseille.
 

MustaHaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, #24
Muovipakkaukset pidentävät elintarvikkeiden säilyvyyttä ja vähentävät ruokahävikkiä radikaalisti. Esim kurkkujen kelmutus.

Toki jonkun banaanin pussittaminen on hölmöä.

Tuo banaanien pussitus on kyllä huvittava ilmiö.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös