Muovikassit – puolesta vai vastaan?

  • 14 945
  • 132

scholl

Jäsen
Nyt on trendikästä vastustaa muovikasseja. En ymmärrä koko casea. Olen monesti yrittänyt miettiä, kuinka sekajäte kulkeutuisi asunnostani roskikseen ja sitä kautta Vantaan jätteenpolttolaitokselle, jos minulla ei olisi muovikassia. En ole kuitenkaan keksinyt asiaan mitään ratkaisua. Sen sijaan Stockmannilla asia tunnutaan tietävän, kun kertovat, että heidän tavoitteensa on vähentää muovin kulutusta muuttamalla muovikassit maksullisiksi. Minä taas väitän, että ylihintaisilla mainoskasseilla pyritään vain tekemään rahaa.

Olen ennenkin ollut muovikassien kanssa vaikeuksissa. Marketeissa viikkaan muovikassin siististi hihnalle, mutta sitten se kassapoika tai -neiti ensin ryttää sen ja tunkee sitten käpälänsä kassin sisään ja heittää sen sinne, minne tavaroiden pitäisi tulla. Sen jälkeen hän painaa hihnan päälle ja painavat tavarat ajavat muovikassini ryttyyn. Tämän jälkeen siinä kassissa on ryppyjä ja muovia ei voi silitysraudalla silittää. Muutenkin ihmettelen, miksi minun pitäisi kassi silittää, kun kerran viikkasin sen itse siististi hihnalle. Olen monesti valittanut kauppiaille ja vaatinut ryttääjille potkuja, mutta mikään ei ole auttanut. Onneksi on tullut itsepalvelukassat, niin olen nykyään paljon turvallisemmalla mielin asioimassa kaupoissa. Tällöin voin ostaa muovikassin (minun ei tosin useasti tarvitse ostaa) ja siirtää sen kotona keittiön kaapin muovikassihyllyssä rotaatiossa pinkan alle viimeiseksi ilman, että siinä olisi mitään ryppyjä tai muita virheitä.

Tuntuu tosiaan todella dorkalta, että muovikasseista on tehty joku saatana, kun niitä voi kuitenkin käyttää uudelleen ostoskasseina ja lopulta roskapusseina. Itse olen ainakin sen verran pihi, etten vie ikinä puolityhjää roskista ulos, vaan kerään sen niin täyteen roskia, ettei siihen nuijallakaan lyömällä saa enempää roskaa. Vien roskapussin 1 tai maksimissaan 2 kertaa viikossa ulos. Näin ollen muovinkulutus on täysin vakio riippumatta siitä, mitä se muovikassi maksaa. Minusta kuitenkin on niin, että jos palvelu on hyvää tai kauppa muuten laadukkaampi, on luontevaa, että se muovikassin hinta sisältyy jo tuotteiden hintaan eli esim. Stockmannilla olisi varaa pakata ostokseni muovikassiin ilman, että joudun sellaista erikseen ostamaan. Kysymyshän on nimittäin siitä, että jos saan parin sadan housut ostaessani ilmaisen muovikassin niin minun tarvitsee ostaa marketista yhden kerran vähemmän muovikassi, koska muovin kulutukseni pysyy aina vakiona. Todella mukavaa, että joku nosti tämän epäkohdan nyt julkisuuteen Hullujen Päivien yhteydessä. Asiassa ei vain käyty keskustelua siitä, kuinka se jäte siirtyy asunnosta Vantaalle ilman muovikasseja.

Luulisi, että olisi tärkeämpää saada miljardit vesipullot vaikkapa Italiassa, Yhdysvalloissa ja kaiken maailman kolmannessa maailmassa kierrätyksen piiriin kuin vaikeuttaa suomalaisten muovipussien käyttöä. Kun menee jossain "paratiisisaarella" hotellista vähän kauemmas, niin teiden varsilla ja merenlahdissa on vaikka kuinka helkkaristi muovipulloja ja muuta jätettä. Vaikka me täällä joka hiton iikka leikkisimme äititeresaa niin se ei auta mitään. Mua ottaa suunnattomasti päähän tämä muovipussimafia. Tekisi mieli hankkia jostain miljoona muovikassia, myydä niihin mainokset ja jakaa ne ilmaiseksi kansalaisille.

Miten teillä muilla voi tämä suhde muovikasseihin? Oletteko keksineet muovikassitonta keinoa jäteasioihin? Ehkä olen uusavuton, kun en keksi. Olen silti vakuuttunut, että sama asia vaivaa muitakin. Ainakin osalla kansalaisista on varmasti sama probleema käsiteltävänä, mikä itselläni on. Osa kenties miettii: I feel your pain.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jumankauta. Kun (olikohan eilen?) kaupassa käydessä ja vaimon laittaessa tavaraa kangaskassiin, mietin että käy se noinkin vaan eipä niistä muovisistakaan kasseista kenellekään mitään varsinaista haittaa ole ja onkohan se edelleen jokin kysymysmerkki. Siis vaihtoehtoja - ihmiset päättää.
 

scholl

Jäsen
Mulla on sellaisia Italiasta ostettuja kestokasseja, joita käytän kyllä kauppareissuilla. Olen ostanut niitä joku kymmenkunta, kun siellä niissä on tyylikkäämmät ulkoasut kuin Suomessa kaupassa myytävissä. Ostan siis satunnaisesti muovikasseja. Lähinnä silloin kun tulen jostain kaupungilta kaupan kautta kotiin, mutta pointti on se, että mikä tämä muovikassivastainen mafia on, kun roskat eivät mene roskikseen ilman muovikassia.
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Ei mitään merkitystä, meidän elämän aikana ei paljoo parit pussit pusikossa paina. Ainii on myös trendikästä olla huolissaan tulevista sukupolvista.
 

Hereworth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Joni Puurula, Flyers
Muovikassit saadaan kuulemma nykyään maatumaankin, ainakin nuo mihin koiranpaskat kerätään kadunvarresta pahennusta aiheuttamasta. En ymmärrä tätä muovikassimafiaa josta avauksessakin puhutaan.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Muovikassit saadaan kuulemma nykyään maatumaankin, ainakin nuo mihin koiranpaskat kerätään kadunvarresta pahennusta aiheuttamasta. En ymmärrä tätä muovikassimafiaa josta avauksessakin puhutaan.

Ne on niitä, mitä pitää laittaa 4 päällekäin, että ne kestää kotiin asti.

Jos nyt muuten asiaan jotain sanoo, niin viimeisen 7 vuoden aikana on tuotettu muovia enemmän kuin sitä edeltävänä aika yhteensä (Jossain propagandaläjäyksessä näin kuulin). Joku Suomen muovipussit on vielä helvetin paljon pienempää marginaalia kuin aikasemmat hulluttelut.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Joo, mulla kanssa kaksijakoinen suhtautuminen. Tiedostan, että muovi on paha ympäristöjäte ja tulisimme varmaan toimeen ekologisemmillakin pusseilla, mutta onhan ne nyt vaan käteviä, onhan ne. Schollin tavoin kauppakassit menee laatikkoon odottamaan roskapussivuoroa, ja usein tuolta laatikosta haetaan myös treenipussit ja vastaavat. Mä en oikein tiedä, mitä noille pusseille tapahtuu roskiksen tyhjennyksen jälkeen. Vantaalla kai poltetaan kaikki talousjäte, joten maahan noita ei haudata, vaikka se polttaminenkaan tuskin ympäristöystävällistä on.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Jos nykyisen tyyppisistä muovikasseista halutaan eroon, on niiden myynti kaupoissa kokonaan lopetettava ja tarjottava tilalle kangaskasseja/kestokasseja, vaikka sellaisia IKEAn harrastamia. Ne pikkupussit, joihin hedelmiä ja vihanneksia sullotaan, lienevät vielä suurempi saatana luonnon kannalta. Maatuvia tilalle, maksoi mitä maksoi.

Oma minimaalinen ympäristötekoni on ostaa banaanit ilman pussia (ne on luonto jo pakannut). Myös muut hedelmät jos ostan vain yhden. Käytän myös muovikassit uudelleen niin kauan kuin kestävät.

Nykyisessä kotikaupungissani täällä Keski-Euroopassa jaetaan kadunvarsien roskisten lähellä olevissa telineissä ilmaiseksi maatuvia tai paperisia koiranpaskapusseja. Suomessa ei varmaan toimisi, koska jonnet kuitenkin paiskoisivat ne pitkin maita ja mantereita.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Autopsy shows sick whale had 30 plastic bags in stomach - YouTube

Joo, ei ne parit pussit ketään haittaa, milläs jätettä kuljetetaan jne jne.
Montakos valasta uiskentelee esim. Saimaassa? Tätä mä olen nauranut jo pitkään, että se kun yksi kauppa päätti ettei anna niitä pieniä muovipusseja täällä Saimaan rannalla, niin se ei taatusti poista yhtään muovipussia, mistään, merestä. Tai no teoriassa jos sulkujen läpi menisisvät Itämereen jne. niin sitten, mutta kun ei, niin ei. Varmaan sama perustelu jossain Jyväskylässä, että ihan varmana päätyy mereen, tai no vesistön äärellä toikin, pitäis esimerkkiin keksiä joku missä ei ole vettä lähelläkään, ehkä olisi sitten selkeämpi... Riihimäki! Kielletään muovipussit Riihimäellä, ettei valaat kuole! Hyvänä kakkosena voisi tulla Loimaa.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kyllä mä hyvin pitkälle kangaskassia käytän kauppareissuillani, mutta hyvin tietoisesti ostan myös muovikasseja. Minulla pitää aina olla kaksi muovikassia käytössä, toinen roskiksena ja toinen tyhjille juomatölkeille ja -pulloille. Kangaskassia en viitsi palautustölkeille käyttää, koska niistä aina valuu ne jämät ja kangaskassi päästää ne sit läpi jonnekin.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Montakos valasta uiskentelee esim. Saimaassa? Tätä mä olen nauranut jo pitkään, että se kun yksi kauppa päätti ettei anna niitä pieniä muovipusseja täällä Saimaan rannalla, niin se ei taatusti poista yhtään muovipussia, mistään, merestä. Tai no teoriassa jos sulkujen läpi menisisvät Itämereen jne. niin sitten, mutta kun ei, niin ei. Varmaan sama perustelu jossain Jyväskylässä, että ihan varmana päätyy mereen, tai no vesistön äärellä toikin, pitäis esimerkkiin keksiä joku missä ei ole vettä lähelläkään, ehkä olisi sitten selkeämpi... Riihimäki! Kielletään muovipussit Riihimäellä, ettei valaat kuole! Hyvänä kakkosena voisi tulla Loimaa.

Niin ne muuthan eläimet eivät voi tukehtua niihin muovipusseihin?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Niin ne muuthan eläimet eivät voi tukehtua niihin muovipusseihin?
Voi todellakin tukehtua, omat kissatkin välillä yrittää tätä tointa, onneksi ei, vielä, kovin menestyksekkäästi. Se ei ole kuitenkaan aiheuttanut minussa mitään hirveää vimmaa muovipusseja vastaan, jos aiheuttaisi niin saman tien pitäisi minun, samoin perustein, kieltää monia paljon pahempiakin asioita. Muovipussit on Suomessa oikeasti täysin mitätön "ongelma". Varmasti ovat kuitenkin trendikkäitä jossain vitun kaukana täältä, missä ei ole mitään jätehuoltoa ja kierrätystä, sekä missä päätyy se paska sinne meriin. Mutta eihän tämä niin toimi, että asiat perustuisi faktoihin ja loogisuuteen, vaan ne perustuu mielikuvien luontiin, faktoista viis. Nyt on päätetty että muovipussit on ongelma ja sillä selvä. Vähän kuin on päätetty että just se CO2 on se ongelma. Sitten tää myydään samassa paketissa joka helvetin paikkaan, vaikka siellä se ei olisikaan millää tavalla ajankohtainen. Omien aivojen käyttö on nykyaikana ulkoistettu.

Kärjistäen on siis nykyaikana terendi että se alkuasukas saa kaksi aurinkopaneelia ja akun, sen agregaatin sijaan, koska se ei saastuta niin paljoa, vittuakos sillä että se vesi nousee kaivosta vaan 30 minuuttia kuussa, sen sijaan että toimisi kun tarvitsee. Koska just se kylä on se kriittinen koko ilmastonmuutoksen kannalta.
 

Tuamas

Jäsen
Nykyisessä kotikaupungissani täällä Keski-Euroopassa jaetaan kadunvarsien roskisten lähellä olevissa telineissä ilmaiseksi maatuvia tai paperisia koiranpaskapusseja. Suomessa ei varmaan toimisi, koska jonnet kuitenkin paiskoisivat ne pitkin maita ja mantereita.

Tampereella on sama systeemi käytössä isoimmissa puistoissa. Ihan hyvin pelittää.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tampereella on sama systeemi käytössä isoimmissa puistoissa. Ihan hyvin pelittää.

On joo. Eikö muka muissa Suomen kaupungeissa?

Tämä itse kysymys on taas tätä nykyajan joko tai-meininkiä. Mielipide kun ei voi olla mitään siltä väliltä. Kyllä mä itse muovipusseja käytän aika paljonkin, vaikka reppu on paljon järkevämpi vaihtoehto.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ostokset, erityisesti tuoretuotteet pysyvät parempina kun raahaatte sinne kauppaan mukananne ne pari kangaskassia tai schollin mainitsemia kestokasseja (meilläkin on sattumalta juuri Italiasta, koska siellä niitä on ollut vuosia ihan joka paikassa) muovikassien sijaan. Jätekasseiksi saa erikseen kaupasta paljon edullisemmin rullallisen biohajoavia kuin ne ikiaikaiset muovikassit. Ei ole vaikeaa ja kyllä, säästää ympäristöä. Niin Suomen tasolla kuin globaalisti.
 

Yx7

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Se sisältö merkkaa enemmän kuin kassi.
Toimittajat taas vauhdissa levittämässä näitä vajaita rendejä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tulkaapa tänne Kauko-itään. Muovikassi ongelmat ovat x 1000. Hankalaa poistua kaupasta ilman kassia, vaikka ilmoitat asiasta
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Oma minimaalinen ympäristötekoni on ostaa banaanit ilman pussia (ne on luonto jo pakannut). Myös muut hedelmät jos ostan vain yhden. Käytän myös muovikassit uudelleen niin kauan kuin kestävät.

Nykyisessä kotikaupungissani täällä Keski-Euroopassa jaetaan kadunvarsien roskisten lähellä olevissa telineissä ilmaiseksi maatuvia tai paperisia koiranpaskapusseja. Suomessa ei varmaan toimisi, koska jonnet kuitenkin paiskoisivat ne pitkin maita ja mantereita.

Olen syntyperäinen suomalainen ja ensi kesänä vanhaksi menevä passinikin sen todistaa. Siitä johtuen siinä meni vuoden verran tajuta kuinka kannattaa toimia. Ihan vain seuraamalla mitä muut tekee asiat selvisi.

Ihan oikeasti ne vihannekset voi laittaa siihen saastaiseen koriin eikä siihen kuole, jos niitä myöhemmin syö, kun ne on ensin tiskiharjalla pesty tai vähintään paistettu bakteerien tuhoamiseksi.

Suomessa on tietenkin tämä punnitsemisongelma. Muualla voi sujuvasti olla samassa kassissa tomaatti, kurkku ja paprika. Ammattimainen kassatyttö sitten siinä ne työpisteellään nopeasti erottelee, laskuttaa, ja laittaa takaisin siihen yhteen pussiin.
 

scholl

Jäsen
Nykyisessä kotikaupungissani täällä Keski-Euroopassa jaetaan kadunvarsien roskisten lähellä olevissa telineissä ilmaiseksi maatuvia tai paperisia koiranpaskapusseja. Suomessa ei varmaan toimisi, koska jonnet kuitenkin paiskoisivat ne pitkin maita ja mantereita.

Lokit ja varikset ovat täällä ongelma. Ainakin Helsingissä mereen päätyneestä roskasta suurin osa tulee siitä, kun Stara ei tyhjennä puistojen roskiksia joka päivä. Varikset osaavat mennä sinne sisään ja repiä roskat ulos ja monestihan ne muutenkin pursuavat jätettä yli. Monissa muissa maissa roskikset tyhjennetään vähintään kerran päivässä, vilkkailla paikoilla useamminkin.

Toinen hauska detalji on Jätkäsaari. Metrotunnelista on viety jotain kummaa maa-ainesta rakennusmaaksi Jätkäsaareen ja sieltä se muovi on levinnyt mereen. Ja ympäristöterroristi on muka scholl tai joku muu meistä, joka käy Stockmannilla ostoksilla. Eikö niillä vihreillä ole oikeasti mitään järkeä päässä?
 

scholl

Jäsen
Minulla pitää aina olla kaksi muovikassia käytössä, toinen roskiksena ja toinen tyhjille juomatölkeille ja -pulloille.

Mä ostan Lidlistä palautustölkeille sellaisia rullassaolevia läpinäkyviä muovipusseja. Kerään tölkit niihin ja vien kun pussi on täynnä. Tölkit painavat niin vähän, ettei ole väliä onko pussi vahva tai heikko ja sen pussin saa hyvin sidottua kiinni. Tuollaisia pusseja ei voi käyttää roskapusseina, koska niistä näkee läpi, joten niillä on puhtaasti tölkkien kierrätysfunktio. Pulloja en laita niihin, koska pulloissa on käytännössä aina nykyään korkki, joten mitään ei tule ulos, minkä vuoksi niitä voi kätevästi viedä kauppaan milloin vain vaikka yhden kerrallaan.

Kaupan muovikassit on minusta vähän liian laadukkaita palautustölkeille. Menee tavallaan hukkaan hyvä roskapussi ja ovat vääränmallisia, eikä niitä saa sidottua kunnolla kiinni.
 

scholl

Jäsen
Jätekasseiksi saa erikseen kaupasta paljon edullisemmin rullallisen biohajoavia kuin ne ikiaikaiset muovikassit. Ei ole vaikeaa ja kyllä, säästää ympäristöä. Niin Suomen tasolla kuin globaalisti.

Mitä hiton merkitystä sillä biohajoavuudella on, kun EU:ssa ei saa viedä sekajätettä kaatopaikalle, vaan jäte poltetaan jätteenpolttolaitoksella? Se poltetaan viikon sisällä, joten se ei ehdi hajota mihinkään. Tuo on kettutyttötason argumentointia. Olet tainnut kuunnella naisten höpöjuttuja.

Se ei oikeasti säästä ympäristöä yhtään Suomessa, eikä globaalisti että ostan jonkun hinttarikassirullan ja laitan roskat sellaiseen muovikassin sijaan.
 

scholl

Jäsen
Ihan oikeasti ne vihannekset voi laittaa siihen saastaiseen koriin eikä siihen kuole, jos niitä myöhemmin syö, kun ne on ensin tiskiharjalla pesty tai vähintään paistettu bakteerien tuhoamiseksi.

.

Oon yhä elossa vaikken pese hedelmiä ja syön ne kuorineen. Banaanissahan on poisotettava kuori, joten en mä ole ikinä niitä muovipussiin laittanut. Oon aina liimannut niihin suoraan sen tarran. Samoin muihin hedelmiin jos ostan yhden kerrallaan. Joskus päivisin ostan omenan, liimaan siihen tarran, kassan jälkeen otan tarran pois ja syön omenan kuorimatta, eikä oo käynyt mitään.

Tiskiharjassa on muuten tajuttomasti bakteereja, sitä ei kannata lähelle hedelmiä viedä. Juuresharja on erikseen, mutta se on niin kovakourainen, että vaurioittaa hedelmiä. Sillähän on tarkoitus pestä esim. multaperunat. Itselläni ei sellaista edes ole, enkä osta multaisia perunoita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös