Moottoripyöräketju

  • 204 643
  • 1 010

RajatOn

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Täällä jäänyt ajot noin 1200 km, mikä kyllä harmittaa jonkin verran. Syy tähän on se, että oon ulkomailla hommissa ja sitten kun sattuu Suomessa olemaan, niin on ihan pirusti muita hommia kokoajan.

Ens vuonna ehkä pyörän päivitys ja toivon mukaan kilometrejä alle kunnolla.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ajokausi alkaa pikkuhiljaa loppumaan. Tänä vuonna ei olekaan tullut kuin tuommoiset 3 000 km joka on aika vähän - eikä varmaan viittäsataa kilometriä enempää enää tulekaan ennen talvisäilytystä.

Mitäs mieltä täällä ollaan, vaihdanko keväällä öljyt? Öljynvaihdon jälkeen on tosiaan ajettu vain tuo n. 3 500 km ja talvisäilytyspaikka on lämmin. Normaali öljynvaihtovälihän on 10 tkm joten sen suhteen ei ole tarvetta vaihtoon. Nii että kuis on?
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ajokausi alkaa pikkuhiljaa loppumaan. Tänä vuonna ei olekaan tullut kuin tuommoiset 3 000 km joka on aika vähän - eikä varmaan viittäsataa kilometriä enempää enää tulekaan ennen talvisäilytystä.

Mitäs mieltä täällä ollaan, vaihdanko keväällä öljyt? Öljynvaihdon jälkeen on tosiaan ajettu vain tuo n. 3 500 km ja talvisäilytyspaikka on lämmin. Normaali öljynvaihtovälihän on 10 tkm joten sen suhteen ei ole tarvetta vaihtoon. Nii että kuis on?

Nyrkkisääntö on, että öljynvaihto ainakin kerran vuodessa ja mieluimmin syksyllä, jos vain kerran vaihtaa.
Miksi näin?
Öljyjen palamistuotteista löytyy rikkiyhdisteitä, jotka sitten talven aikana muodostavat moottorin sisälle kondensoituvan veden kanssa happoa, joka syövyttää moottorin metallipintoja - näin siis, jos öljyjä ei vaihdeta syksyllä.
Eli - syksyllä öljynvaihto what so ever...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Eli - syksyllä öljynvaihto what so ever...
Kappas! Aivan uutta tietoa minulle, kiitos kovasti! Luulisin että ajelen tuonne loka-marraskuun vaihteeseen - vähän keleistä riippuen ja sitten vien säilöön.

Minkälaisia kilometrimääriä muut ovat ajaneet? Jos alla olisi matkapyörä uskoisin että tämä nykykilometrimäärä 3 000 - 4 000 km saattaisi jopa tuplaantua. Vaikka tämmöinen BMW F800 ST
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Öljyjen palamistuotteista löytyy rikkiyhdisteitä, jotka sitten talven aikana muodostavat moottorin sisälle kondensoituvan veden kanssa happoa, joka syövyttää moottorin metallipintoja - näin siis, jos öljyjä ei vaihdeta syksyllä.

Huoltomies sanoi tuon olevan jo legendaa nykypäivänä, koska nykyään polttoaineessa ja öljyssä ei ole enää rikkiä lähes ollenkaan. Ennenhän bensassa varsinkin oli rikkiä, nyt se on täysin rikitöntä.

Toisaalta itsekin tulee aina syksyllä vaihdettua öljyt. Jos ei muun niin mielenrauhan vuoksi kun on uudet öljyt koneessa talven ajan.

On ollut kyllä upea ajokausi, paljon tullut nähtyä uusia paikkoja mopolla ja oppinut taas ajamaan paremmin. Lueskelin Keith Coden Twist of the wrist -kirjaa ja katsoin myös sen uuden DVD:n. Erittäin hyvää ajotekniikan teoriaa tarjolla. Ihan käytännössä olen huomannut, kuinka paljon rennonpaa ja helpompaa ajamisesta on tullut noiden vinkkien avulla. Jälleen kerran kävi niin, että luulin osaavani ajaa, mutta moni asia meni romukoppaan noiden vinkkien jälkeen. Sama homma kun aikoinaan kävin radalla ensimmäisen kerran. Tuolloinkin luulin, että osaan ajaa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Huoltomies sanoi tuon olevan jo legendaa nykypäivänä, koska nykyään polttoaineessa ja öljyssä ei ole enää rikkiä lähes ollenkaan. Ennenhän bensassa varsinkin oli rikkiä, nyt se on täysin rikitöntä.

Toisaalta itsekin tulee aina syksyllä vaihdettua öljyt. Jos ei muun niin mielenrauhan vuoksi kun on uudet öljyt koneessa talven ajan.

On ollut kyllä upea ajokausi, paljon tullut nähtyä uusia paikkoja mopolla ja oppinut taas ajamaan paremmin. Lueskelin Keith Coden Twist of the wrist -kirjaa ja katsoin myös sen uuden DVD:n. Erittäin hyvää ajotekniikan teoriaa tarjolla. Ihan käytännössä olen huomannut, kuinka paljon rennonpaa ja helpompaa ajamisesta on tullut noiden vinkkien avulla. Jälleen kerran kävi niin, että luulin osaavani ajaa, mutta moni asia meni romukoppaan noiden vinkkien jälkeen. Sama homma kun aikoinaan kävin radalla ensimmäisen kerran. Tuolloinkin luulin, että osaan ajaa.

No joo... Oikeassa olet tuon rikkipitoisuuden kanssa - tarkistin asian ja näköjään nykyöljyjen rikkipitoisuudet lienevät jossain alle prosentin luokkaa. Minä olen sen verran vanha kahvankääntäjä, että nuo vanhat tavat ja uskomukset ovat syöpyneet lähtemättömästi otsalumpioon.
Mutta - silti puhtaat öljyt syksyllä koneeseen pitävät sen taatusti paremmassa kunnossa talven yli kuin likaiset - siitäkin olemme siis yhtä mieltä.

Ajamiseen harjaantuu vain ajamalla, mutta sitä voi todellakin kehittää myös hankkimalla tietoa kirjoista tai vaikka DVD:n avulla. Minulla on 80-luvulta hätkähdyttävä kokemus oudon ja raskaan pyörän taittamisesta kaarteeseen nk. vastaohjauksella, josta sattumalta luin jostain alan lehdestä - se luettu tieto pelasti minut sillä kertaa lähes varmalta ojaanajolta.

Rata-ajoharjoittelu taas tulisi mielestäni kuulua lähes pakollisena jokaiselle motoristille - itse yritän päästä radalle joka ajokaudella ja mielellään heti alkukaudesta. Siellä oppii tuntemaan pyöränsä ajo-ominaisuuksia ja etenkin omia kykyjään käyttää niitä paljon tehokkaammin kuin yleisillä teillä liikenteen seassa.

Datsunin kysymistä ajokilometreistä sen verran, että minulla on jo liki 15 tonnia tälle kaudelle - hivenen normaalia enemmän, mutta kymppitonni tuppaa rikkoutumaan kyllä joka kesä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, itse olen kokenut hyväksi tavaksi aina kokeilla käytännössä noita vinkkejä mitä milloinkin on saanut. Heti kun sen treenaa kuntoon niin pääsee helpolla eikä tarvitse "ajella koko kautta hartialukko päällä".

Biaggi muuten ajeli aiemmin tänään mestariksi. Aika hieno suoritus varsinkin Aprilialta. Kahdessa kaudessa tyhjästä mestariksi RSV4:lla (no okei, on niillä paljon kisakokemusta muista luokista). Eipä se aihio huono ole, parhaiten mutkissa menevä pyörä millä olen ajanut.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Jep, itse olen kokenut hyväksi tavaksi aina kokeilla käytännössä noita vinkkejä mitä milloinkin on saanut. Heti kun sen treenaa kuntoon niin pääsee helpolla eikä tarvitse "ajella koko kautta hartialukko päällä".

Biaggi muuten ajeli aiemmin tänään mestariksi. Aika hieno suoritus varsinkin Aprilialta. Kahdessa kaudessa tyhjästä mestariksi RSV4:lla (no okei, on niillä paljon kisakokemusta muista luokista). Eipä se aihio huono ole, parhaiten mutkissa menevä pyörä millä olen ajanut.

Lopultakin Max onnistui - yli kymmenen vuoden jälkeen taas mestari! Onneksi olkoon vain!!! Saapa nähdä, vieläkö "Rooman keisari" jatkaa uraansa, vai joko pannan hanskat naulaan?
Apriliallekin tämä oli varsinainen lottovoitto; viedä SB:n ison luokan mestaruus näin nopeasti. Seuraavaksi odotan vastaavaa bemarilta - aihio olisi ainakin huippuluokkaa.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Kausi alkoi tällä viikolla uudestaan kun sain uuden supermoton varastetun Husqvarnan tilalle. Uusi peli on KTM 690 SMC. Vaikka Hussen pölliminen vitutti lujaa, kävi tässä lopulta onni onnettomuudessa. Rahaa säästyi mukavasti kun pystyi ostamaan yksityiseltä käytetän, ja sain kuitenkin uutta vastaavan pelin. Lisäksi Kotari tuntuu paremmalta kuin Husqvarna, joten ei voi valittaa. Harmi tosin kun syyskuun ajot menivät varkausvahingon 30 vuorokauden odotusajan takia sivu suun. Tosin olin useamman viikon kipeänä ja reissussa, joten tehokasta ajoaikaa ei hirveästi mennyt hukkaan.

On kyllä muikea peli tuo SMC. Ei malttaisi odottaa huomiseen että pääsee taas piiskaamaan. Mutkiin voi ladata niin lujaa kun uskaltaa, ja pyörä taittuu nöyrästi. Hussesta tuttu Brembon etujarru on todella laadukas pysäytin, ja Akran putki pitää mukavan röyheää ääntä. Vielä kun netistä tilatut supermotorenkaat tulisivat nopeasti, ja leppoisa syyssää jatkuisi...
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Minä käytin "ratsuani" viikolla huollossa, pesen ja vahaan sen viikonloppuna ja sitten ei muuta kuin talviunille - näillä selkosilla tulee jo lunta ensi viikolla, joten se on se viimeinen takaraja katupyörän käytölle - ainakin minulla.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Varohan ettei tätä uuttakin viedä jossain vaiheessa, kun tuntuu nämä endurot kelpaavan rajan taakse.

Ei hätää, Kotari yöpyy talven ajan työpaikan parkkihallissa, jossa on kulunvalvonta ja kamerat. Sieltä ei pitäisi ihan heti lähteä varkaiden mukaan. Keväällä pitää sitten hommata kunnon lukot ennen kuin siirtyy pihasäilytykseen.

Moton hankinnan myötä saa/joutuu myös harrastaa enemmän pyörän rassausta. Öljyjen vaihto on seuraava opeteltava asia, noihin kun kannattaa vaihtaa litkut huolto-ohjelmaa tiiviimmin. Jos öljynvaihto menee tuubiin niin sitten pitänee opetella myös venttiilien välysten säätäminen. Oikeastaan ihan mukavaa oppia hieman tuotakin puolta, ja säästyyhän siinä rahaa. KTM:n työkalupakettiin kuuluu onneksi myös korkinavaaja, joka tulee tarpeeseen sitten kun seikkailut tee-se-itse -maassa ovat päättyneet vähemmän menestyksekkäästi...
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Olin tänään potkimassa 2000 mallisen Intruder VS 800 GL renkaita. Pyörällä on ajettu 26 000km ja myyjä vakuuttaa, ettei se ole kyseiselle Suzukin koneelle paskaakaan. Kun ei ole omakohtaista kokemusta, niin täältä varmaan löytyy ? Pitäiskö avata äänestys Paljon , vai vähän ? ;) Jos kyseisestä pyörästä jotakin kokemuksia niin kiitollisuudella vastaan otetaan, auttaisivat ostopäätöksen teossa.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Olin tänään potkimassa 2000 mallisen Intruder VS 800 GL renkaita. Pyörällä on ajettu 26 000km ja myyjä vakuuttaa, ettei se ole kyseiselle Suzukin koneelle paskaakaan. Kun ei ole omakohtaista kokemusta, niin täältä varmaan löytyy ? Pitäiskö avata äänestys Paljon , vai vähän ? ;) Jos kyseisestä pyörästä jotakin kokemuksia niin kiitollisuudella vastaan otetaan, auttaisivat ostopäätöksen teossa.

No eipä ole paljon ajettu 2000-vuosimallin "intikalla". Jos hinta on kohdallaan niin oiva ostos. Tosin kesän jälkeen sitten haluatkin jo isomman Intruderin kun tuo tuntuu täysin mopolta (puhun kokemuksesta).

Oma fillari on vuosimallilta 2006 ja kilsoja mittarissa 22000...vieläpä ilmajäähdytteinen. Tosin jenkit osaavat tehdä näitä rasseja.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
No eipä ole paljon ajettu 2000-vuosimallin "intikalla". Jos hinta on kohdallaan niin oiva ostos. Tosin kesän jälkeen sitten haluatkin jo isomman Intruderin kun tuo tuntuu täysin mopolta (puhun kokemuksesta).

Oma fillari on vuosimallilta 2006 ja kilsoja mittarissa 22000...vieläpä ilmajäähdytteinen. Tosin jenkit osaavat tehdä näitä rasseja.

Jollainhan sitä täytyy muistia virkistää. Homman sitten isomman, jos aihetta ilmenee. Tarkoitus olis että vanhempi poikakin sais tolla päästellä, jos nyt kaupat syntyy. Tiukka hinta on kuulemma 4800€. Pyynti 5400€. Olenhan mä sun HDn nähnyt :)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nykyisin pyörien koneet kestävät helposti kuusinumeroisia km-lukemia kunhan vain on huollettu säännöllisesti. Omissa pyörissä on ollut myyntihetkellä mm. 57tkm ja 36tkm eikä mitään ongelmia moottorin suhteen ole ollut.

Tod. näk. (en jaksanut varmistaa ko. mallin huolto-ohjelmaa) Intruderissa, kuten monissa muissakin Suzukeissa, on 24tkm:n kohdalla ollut ns. suuri huolto eli öljyt, suodattimet, venttiiliien tarkistus ja mahdollinen säätö, ehkä tulpat, jarrupaloja jne. Jos tuo on tehty, on siinä ihan huolettomia kilsoja edessä tulevalle ajokaudelle.
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Turder kirjoitti:
Tod. näk. (en jaksanut varmistaa ko. mallin huolto-ohjelmaa) Intruderissa, kuten monissa muissakin Suzukeissa, on 24tkm:n kohdalla ollut ns. suuri huolto eli öljyt, suodattimet, venttiiliien tarkistus ja mahdollinen säätö, ehkä tulpat, jarrupaloja jne.

Tärkeä pointti kiitos. Täytyykin kysäistä onko homma hoidettu. Renkailla ei ole ajettu kun n.2000km ja pistikin ensimmäisenä silmään hyväkuntoiset kumit. Perhana myyjä ei kyllä maininnut suoritetusta huollosta. Jos minä olisin myyjänä, olisin varmasti myyntipuheessani mainostanut asiaa, onhan sillä kaupan teossa iso merkitys.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Jos 24k on huoltoraja ja se on liikkeessä myynnissä, niin kyllä siinä pitäisi olla huolto tehtynä, jos mittarissa on jo 26k. Sanoisin, että melko amatöörimäinen pulju, jos näin ei ole.

Tänään tuli nähtyä useampia pyöriä liikenteessä, joten pitää varmaan hakea omakin talvisäilöstä ja ottaa käyttöön. Vähän epäillyttää vaan, kun sitä pitäisi säilyttää kadun varressa ja aikaisempaa kokemusta moisesta ei ole. Alue on kyllä ihan hyvää ja jos sen peittää hupulla, niin ongelmilta varmaan säästyy?
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
KPL kirjoitti:
Jos 24k on huoltoraja ja se on liikkeessä myynnissä, niin kyllä siinä pitäisi olla huolto tehtynä, jos mittarissa on jo 26k.

Yksityisellä ja pyörän ensimmäisellä omistajalla myynnissä. Kysäisen kyllä huomenna asiasta, kun lupasin asiaan palata harkinnan jälkeen. Mistään harkinnasta ole kyse, kun nimenomaan täältä halusin näitä vinkkejä kyseisestä pyörästä, ennen kun mitään päätän :)
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Öljyt kannattaa vaihtaa jokatapauksessa ajokauden jälkeen...oli sitten mittarissa 3000 tai 10000 kilsaa. Ei tuo kuitenkaan maksa kuin muutaman kympin. Suodatin samalla. Lisää moottorin ikää huomattavasti. Nykyiset bensat ovat joidenkin mielestä sellaisia, että pitää talveksi heittää tankkiin lisäaineet, ettei paskaa kerry polttoainejärjestelmään. Tuonkin olen tehnyt eikä rahallisesti kärsi paljoakaan. Varotoimenpiteitä ja ilmankin varmasti pärjää.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Dakarissa nyt uudet renkaat alla, öljy + putsari, jarrunesteet sekä jarrupalat vaihdettu + uusi akku. Eka sata kilometriä ajettu. Voi elämä, tästä se taas alkaa. Onhan mahtava ajella uusilla gummeilla!
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onhan mahtava ajella uusilla gummeilla!

Nehän on tunnetusti alkuun lipoisat. No Suzukissakin on uudet pilot powerit alla. Sunnuntaina testilenkiltä löyty sen luokan routaheitto, että taidettiin hetki mennä molemmat renkaat ilmassa.

Kattelin muuten juuri ylen elävää arkistoa ja sieltä sattui vastaan tuollainen puolen tunnin juttu moottoripyöräilystä 70-luvun alusta.

Ylen elävä arkisto, matkalla motoristiksi
 
Viimeksi muokattu:

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Hirveä mp-kuume iskenyt jälleen, kun asfaltti on tullut esiin routakerroksen alta! Omistin Yamaha YZF-R125:n kaksi kesää ja tuli ajettua yhteensä vähä yli 15tkm, rakastin sitä hommaa yli kaiken, mikäpä parempaa ku laittaa musiikkia napeista korville ja nauttia kesäisestä Suomesta. Vaikkei vauhti kovin kovaa ollutkaan niin se fiilis kun veti hanskat käteen ja kypärän päähän niin sitä ei voita mikään.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Alue on kyllä ihan hyvää ja jos sen peittää hupulla, niin ongelmilta varmaan säästyy?

Hupulla peittäminen antaa jo suojaa katu- ja siitepölyä (varsinkin keväällä) sekä sadetta vastaan, joten pysyy mopo siistinä. Lisäksi uteliaimmat eivät tule räveltämään kahvoja ja koeistumaan. Eihän se varkaustapauksia estä, mutta omien kokemusten mukaan suojaa noilta em. pikkujutuilta hyvin.

Oma mopo oli viime kesän kadulla suojapeiton alla ja hyvin meni.

Renkailla ei ole ajettu kun n.2000km ja pistikin ensimmäisenä silmään hyväkuntoiset kumit.

Intruderin tyylisessä laitteessa renkaat kestävät pitkään, joten jos on 2tkm sitten uusittu (mahdollisesti ison huollon yhteydessä?) niin niillä ajat koko kesän ja ehkä seuraavankin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös