Huoltomies sanoi tuon olevan jo legendaa nykypäivänä, koska nykyään polttoaineessa ja öljyssä ei ole enää rikkiä lähes ollenkaan. Ennenhän bensassa varsinkin oli rikkiä, nyt se on täysin rikitöntä.
Toisaalta itsekin tulee aina syksyllä vaihdettua öljyt. Jos ei muun niin mielenrauhan vuoksi kun on uudet öljyt koneessa talven ajan.
On ollut kyllä upea ajokausi, paljon tullut nähtyä uusia paikkoja mopolla ja oppinut taas ajamaan paremmin. Lueskelin Keith Coden Twist of the wrist -kirjaa ja katsoin myös sen uuden DVD:n. Erittäin hyvää ajotekniikan teoriaa tarjolla. Ihan käytännössä olen huomannut, kuinka paljon rennonpaa ja helpompaa ajamisesta on tullut noiden vinkkien avulla. Jälleen kerran kävi niin, että luulin osaavani ajaa, mutta moni asia meni romukoppaan noiden vinkkien jälkeen. Sama homma kun aikoinaan kävin radalla ensimmäisen kerran. Tuolloinkin luulin, että osaan ajaa.
No joo... Oikeassa olet tuon rikkipitoisuuden kanssa - tarkistin asian ja näköjään nykyöljyjen rikkipitoisuudet lienevät jossain alle prosentin luokkaa. Minä olen sen verran vanha kahvankääntäjä, että nuo vanhat tavat ja uskomukset ovat syöpyneet lähtemättömästi otsalumpioon.
Mutta - silti puhtaat öljyt syksyllä koneeseen pitävät sen taatusti paremmassa kunnossa talven yli kuin likaiset - siitäkin olemme siis yhtä mieltä.
Ajamiseen harjaantuu vain ajamalla, mutta sitä voi todellakin kehittää myös hankkimalla tietoa kirjoista tai vaikka DVD:n avulla. Minulla on 80-luvulta hätkähdyttävä kokemus oudon ja raskaan pyörän taittamisesta kaarteeseen nk. vastaohjauksella, josta sattumalta luin jostain alan lehdestä - se luettu tieto pelasti minut sillä kertaa lähes varmalta ojaanajolta.
Rata-ajoharjoittelu taas tulisi mielestäni kuulua lähes pakollisena jokaiselle motoristille - itse yritän päästä radalle joka ajokaudella ja mielellään heti alkukaudesta. Siellä oppii tuntemaan pyöränsä ajo-ominaisuuksia ja etenkin omia kykyjään käyttää niitä paljon tehokkaammin kuin yleisillä teillä liikenteen seassa.
Datsunin kysymistä ajokilometreistä sen verran, että minulla on jo liki 15 tonnia tälle kaudelle - hivenen normaalia enemmän, mutta kymppitonni tuppaa rikkoutumaan kyllä joka kesä.