Moottoripyöräketju

  • 204 815
  • 1 010

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Yhä vaan pienempään puolestaan täällä. Nyt on kyseessä 200- kuutioinen skootteri.

Ajovarustus: Kesävaatteet , avopotta ja lasit. Toistaiseksi tuetysti vähän paksumpaa.

Aloin muutama vusoi sitten miettiä harrastukseni järkeä. Pyörässä oli 150 hv ja monenlaista ajokamaa kaapissa. Vermeiden keräämiseen ja pukemiseen alkoi mennä enemmän aikaa kuin itse ajeluun. Lisäksi olin umpihiessä ajonahkoissani , kun pääsin pyörää käynnistelemään.

Skootterilla pääsee yllättävän lujaa ja väitän tälläkin ajavani esim Kellokoski- Jokela - välin nopeammin kuin keskivertomotoristi millään pelillä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Yhä vaan pienempään puolestaan täällä. Nyt on kyseessä 200- kuutioinen skootteri....Vermeiden keräämiseen ja pukemiseen alkoi mennä enemmän aikaa kuin itse ajeluun.

Sepä se ja siinä syy, miksi allekirjoittaneella ei ole suomessa pyörää ollut sitten kevari-aikojen. Ajokausi on vaan liian lyhyt ja sekin vähän niin kylmää touhua. Ei viitsi lyhyttä kesälomaa pilkkihaalarit päällä kulkea... Tietty kenenkään valintoja tuomitsematta. Silloin kun on pakko ajaa niin silloin on pakko ajaa!

Omaan harrastuneisuuteni sen verran, että tällä hetkellä ajelen pääasiassa motocrossia ja enduroa. Menopelinä on Honda CRF-450R,vm 2007. Aivan mahtava pyörä ajaa vaikka rehellisyyden nimissä mulle riittäisi varmaan hiukan pienempikin, kun radalla olen treenannut vasta reilun vuoden. Enduroa olen ajanut jokusen vuoden kauemmin. Lisäksi mulla on kaupunkiajoon Suzuki Dbjel 250cc, jolla pystyn ruuhkista huolimatta pyyhkäisemään duuniin varttitunnissa suunta, siinä missä autolla sama matka kestää minimissään puolet kauemmin, yleensä enemmänkin. Renkaat olen vaihtanut tuosta suzukista paremmin kaupunkiajoon sopivammaksi, mutta muuten se on alkuperäiskunnossa, vm 2006. Ihan jees peli tuokin, mutta toki ihan väärässä käytössä tällä hetkellä. Eis sitä tuollaiseen käyttöön ole suunniteltu...

Sen johdosta olen miettinyt pyörän tai pyörien myyntiä ja jonkun sellaisen tilalle hankkimista, jolla voisin suoriutua kaikesta ajosta, mahdollisesti motocrossia lukuunottamatta. Muutama kaveri on suositellut Yamaha WR 450. Mahtaako kenelläkään palstalaisella olla tuosta kokemusta? Ilmeisesti kyseessä on kohtuullisen hyvä kompromissi, jolla voi tarvittaessa heittää niin lyhyet siirtymiset kodin ja duunin välillä, maasto-ajon kuin leikkiä motocross kuskiakin, toki isommat hypyt unohtaen?

Toisaalta sekin mahdollisuus on, että vaihtaisin vain tuon Dbjelin johonkin paremmin matka-ja kaupunkiajoon sopivampaan peliin ja pitäisin CR-F:n leikkikauluna. Tälle vaihtoehdolle olen enempi kallistumassa, koska suoraan sanottuna tuosta CR-F:sta luopuminen tekee jo ajatuksen tasolla tiukkaa, ellei esimerkiksi tuo em. Yamaha yllätä todella positiivisesti! Jos päädyn pelkästään Dbjelin vaihtamiseen johonkin kaupunkiajoon paremmin sopivampaan menopeliin, niin mitä palstaveljet suosittelisivat seuraavilla reunaehdoilla:

- Pyörälle tulee käyttöä myös pienillä ja kapeilla sorateillä, joten mitään puhdasveristä katupyörää ei kannata hankkia.
- Mikään tykki tuon 'duuni-siirtymäpyörän' ei tarvitse olla, vaan varmatoiminen ja luotettava, mukava ajaa ja kohtuuhintainen käyttää.
- Silloin tällöin heitän pyörällä muutaman sadan kilsan lenkkejä matka-ajoa, esim lomalle naapurikaupunkiin tms. mutta vain harvakseltaan, joten sen ehdoilla pyörää ei kannata hankkia. 90% käytöstä on todellaki 'työmatkailua'.
- Täällä päin missä majailen japsipyöriä on hyvin saatavilla (varsinkin Hondaa, Suzukia ja Yamahaa). Euro- tai jenkkimerkkejä heikommin, harrikoita lukuunottamatta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Perkele, nyt vaan taitaa olla jäähdyttimessä reikä tai joku liitin löysällä - jostain kuitenkin tulee jotain nestettä pakoputken päälle ja sihauttaa sellaisen valkean höyry/savupilven aina välillä
Niinpä joo. Tutkimuksessa selvisi silloin että venttiilikopan tiivisteen välistä pikkuisen tihkuu öljyä ja se siellä käyrän päällä suhisee. No RM Heinon poijjaat vaihtoi tiivisteen eikä maksanut homma edes satasta.

Nyt on jumalauta mopokuume taas! Mullahan on itellä tollanen Dakar, ilman noita hirveän näköisiä laukkuja tai mitään kamalia hiluja. Vuoden ajojen jälkeen tuntuu jo, että tehoa ja sylintereitä voisi olla vähän enemmänkin. Tässä pari aivan mahtavaa pyörävaihtoehtoa - ostettavaksi sitten joskus...

F 800 GS Ja varsinkin tuo keltainen silmäpuoli on hieno! Tuohon sopii tuo laukkukin ihan ok. Tosi tylyn näköinen laite. Mutta sen verran vähän tulee kuitenkin sorakilometrejä näköjään että ehkä kuitenkin tämmöinen:

F 800 ST Kuva ei ihan tee oikeutta, mutta livenä aivan ihku. Hyvät äänet, sopivasti katetta ja hihnaveto.

Nooo, kattellaan ny. Kyllä nyt on nykyiselläkin kiva päristä, mutta pitää toki tietää millä vehkeellä sitten seuraavaksi ajetaan!
 

scholl

Jäsen
Yhä vaan pienempään puolestaan täällä. Nyt on kyseessä 200- kuutioinen skootteri.

Skootterilla pääsee yllättävän lujaa ja väitän tälläkin ajavani esim Kellokoski- Jokela - välin nopeammin kuin keskivertomotoristi millään pelillä.

Kaupunkiajossa skootteri on erittäin hyvä. Minulla on ollut 2kpl 180 kuutioisia aikoinaan. Automaattivaihteiston takia pääsee todella nopeasti liikkeelle ja koska ostin tarkoituksella kaksitahtisia niin ne lähtivät kuin tykin suusta. Olin aina jostain kolosta letkan kärjessä. Muita hyviä puolia ovat: tuulensuoja jaloille (pärjää kylmemmällä kelillä vähimmillä vaatteilla); yleensä iso tavaratila, jolla voi roudaa himaan ruokakassin, mc aterian, kebabin tai vaikkapa pizzan ja kypärän voi jättää samaan tilaan; toisessa skootterissa oli jopa ostoskassille koukku. Lisäksi ovat aika varmatoimisia. Huonoja puolia ovat suhteellisen korkeaan painoon yhdistettynä pienet pyörät ja korkea painopiste. Se tarkoittaa sitä, että ajaminen on veemäistä, jos menee kaupungin ulkopuolelle. Toki ne ovat omimmilaan kaupunkiajossa, mutta what if tulee mieleen, jos joskus joutuu ulkopuolelle. Se ei ole kivaa.

Voisi kuvitella, että esim. Helsingin kaupunkiliikenteessä skoottereiden määrä voisi lisääntyä. Joku 130km/h huippunopeuskin riittää ihan hyvin ja muutkin ominaisuudet. Se ajokausikin on aika pitkä. Yli 8 kuukautta voi olla parhaimmillaan. Pysäköintipaikan saa aina heti autoon verrattuna, mutta se perimmäinen ongelma taitaa olla se, että Helsingin kaupunki verrattuna muihin eurooppalaisiin kaupunkeihin (vaikkapa Tukholma nyt lähimpänä) ei laita katujen varsille riittävästi ilmaisia MC ruutuja. On turhauttavaa maksaa jonkun skootterin pysäköinnistä saman verran kuin mitä 5m pituisen auton parkkimaksu on.

Ajovarusteista olet oikeassa. Moottoripyöräkamojen päälle laittaminen on liian rasittavaa. Tosin itse laitan vain kun lähden maantieajoon. Olen katsonut, että jos Barcelonassa jengi pystyy menemään prätkällä töihin puku päällä niin en voi olla pekkaa huonompi ja kykenemätön mukamas ajamaan ilman kamoja. Tosin ehkä tosta skootteritaustasta johtuen (ostin nimenomaan 180ccm skootterin ensimmäiseksi pyöräksi kun olin ajanut A-kortin) en ole niitä kamoja juuri koskaan liikaa käyttänyt. Kun on kypärä päässä ja hanskat kädessä niin pärjää hyvin alhaisemmissa nopeuksissa.
 

scholl

Jäsen
Vanha kalkkis Esko Riihelä rautakanki takapuolessa mussuttamassa:
http://www.iltalehti.fi/autot/2010052111689184_ae.shtml

Kaupunkiliikenteessä kaksipyöräisen idea on se, että se aiheuttaa vähemmän ruuhkia kuin muut ajoneuvot ja ryhmittymällä ahtaampaan paikkaan osaltaan myötävaikuttaa siihen, että ajoneuvot mahtuvat pienempään tilaan. Samoin ohittamalla ruuhkien aiheuttajat sellainen skootteristi harjoittaa sujuvaa liikennekäyttäytymistä ja improvisointia. Jos se ei Esko Riihelälle käy niin haistakoon paskan. Se on ihan kassalla se äijä. Varmaan koskaan käynyt Suomen ulkopuolella.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vanha kalkkis Esko Riihelä rautakanki takapuolessa mussuttamassa:
http://www.iltalehti.fi/autot/2010052111689184_ae.shtml

Kaupunkiliikenteessä kaksipyöräisen idea on se, että se aiheuttaa vähemmän ruuhkia kuin muut ajoneuvot ja ryhmittymällä ahtaampaan paikkaan osaltaan myötävaikuttaa siihen, että ajoneuvot mahtuvat pienempään tilaan. Samoin ohittamalla ruuhkien aiheuttajat sellainen skootteristi harjoittaa sujuvaa liikennekäyttäytymistä ja improvisointia. Jos se ei Esko Riihelälle käy niin haistakoon paskan. Se on ihan kassalla se äijä. Varmaan koskaan käynyt Suomen ulkopuolella.
Lähestulkoon päivittäin ajan Kehä ykköstä ruuhka-aikaan. Moottoripyörä on nimenomaan siitä kiva laite, ettei ruuhkissa todellakaan tarvitse kököttää vaan voi splittailla paikallaan seisovien jonojen välissä.

Pitää vaan ihmetellä autoilijoiden reaktioita. Suurin osa suhtautuu sentään täysin neutraalisti, osa jopa hieman ylikohteliaasti väistää ja tekee kunnolla tilaa. Mutta sitten on tämä tietty ihmisryhmä (lakkipäiset vanhat herrat ilmeisesti) jotka tyyttäilevät tai jopa kiilaavat.
Tuo tyyttäily ei juuri häiritse, joskus hieman pelästyttää toki. Heiluttelen vain iloisesti tai näytän peukkua. Mutta nämä kiilaajat...voi elämä! Ymmärrän sen että ruuhkassa on vittumaista istua pukama punaisena, mutta tuleeko parempi mieli siitä jos sen moottoripyöräilijän saa ajettua nurin? Ei se liikenteen sujuvuutta ainakaan paranna. Tiedän senkin että splittailu on lain vastaista ja otan siinä ihan tietoisen riskin, mutta tahallinen vahingoittaminen tai sen yritys/uhkailu ei oikein istu mun päähäni.

Jos mä oon tässä ruuhkassa niin oot muuten sinäkin sitte. Tai kuolet.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
F 800 ST Kuva ei ihan tee oikeutta, mutta livenä aivan ihku. Hyvät äänet, sopivasti katetta ja hihnaveto.

Nooo, kattellaan ny. Kyllä nyt on nykyiselläkin kiva päristä, mutta pitää toki tietää millä vehkeellä sitten seuraavaksi ajetaan!

Tuollainen oli vielä viime kesänä taloyhtiön parkkiksella samassa ruudussa. Hyvät äänet kyllä, tehoputkella. Siitä harvinainen bemari että näytti mielestäni suht hyvältä. Yleensä ottaen bemarin pyörät mulkosilmävirityksineen eivät iske ollenkaan.

Itsellä ei ole vaihtokuumetta lainkaan, koska ei ole mitään seuraavaa pyörää mielessä. Oma pyörä on hienoimpia mitä tiedän, joten olen keskittynyt sen laittamiseen. Vakiopöntöt menivät vaihtoon ja tilalle tuli Akrapovicin kokoränni. Nyt on äänet ja ulkonäkö kohdillaan! Lisäksi tehoa&vääntöä tuli lisää ja painoa lähti n. 15kg. Vaihdoin samalla kilpitelineen sirompaan, koska alkuperäinen teline on melkoinen hökötys. Jotain pientä kilkettä pitää varmaan vielä laittaa, esim. värilliset kytkin- ja jarruvivut sekä jalkatapit.

Vakuutukset ovat menossa vaihtoon, kun Pohjantähti löi pöytään yli 40% halvemman tarjouksen. Yksityiskohdat pitää vielä neuvotella kuntoon, mutta huomattavasti halvemmaksi tuo tulee vaikka keskittämisalennus jäisikin pois. Parempi myöhään kun ei milloinkaan, olen maksanut Pohjolan sikahintoja jo liian monta vuotta.
 

scholl

Jäsen
Mulla on vihdoinkin uus takarengas. Eturengas tulee hieman myöhemmin. Ei ollut kovin helppo urakka täytyy myöntää prätkistä juurikaan mitään tietämättömälle herralle hankkia renkaat. Kuten joskus sanoin niin Michelin Pilot Road 2:ia oli kehuttu, mutta saksalaisuuden vuoksi päädyin kuitenkin Metzeler Z6 Roadtec Interact renkaisiin. Päätöstä helpotti se, että minulle tuli mainos himaan ja soitin saman tien eli lukitsin vastauksen välittömästi. Eturengas ei tosin löytynyt heti, joten sitä odottelen nyt, mutta siinä on pintaa muutenkin jonkin verran.

Löytyi muuten todella hyvällä palvelulla oleva prätkien rengashommia tekevä pieni perheyritys eli Kumiveikko Veikkolassa. Sitä voin suositella. Palvelu on todella hyvää ja mukava tyyppi tekee hommia. Toi mun pyörä on aika erikoinen, joten jotta takarengas saatiin vaihdettua niin ostin itselleni työkalujen maahantuontiliikkeestä 55mm hylsyn. Se on hyvä investointi, koska tuskin tuo nyt viimeiseksi renkaanvaihtokerraksi jää. Aina voi sattua jotain, joten on hyvä, että on työkalu renkaanvaihtoa varten, koska sellaista ei kyllä rengasfirmoissa ole.

Nyt uskallan ajaa sateellakin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuota Kumiveikkoa on kehuttu paljon eri pyöräfoorumeilla.

Itselläkin on rengaskaupat ajankohtaisia lähitulevaisuudessa. Joku sporttikumi pitäisi löytää. Michelin Pilot Power 2CT olisi turvallinen valinta ja siitä on aiemmat kokemukset ihan hyviä. Tosin tuokin on jo "vanhahko" malli ja tälle vuodelle on tullut pari mielenkiintoista uutuutta: Metzeler M5 Interact ja Pirelli Diablo Rosso Corsa... Nuo ainakin on jäänyt lehtien sivuilta ja mainoksista mieleen. Saattaahan se olla, että lopullinen valinta menee sen mukaan mitä on liikkeessä tarjolla ja mihin hintaan.

Loppuun nopea mainos, kirjoittelin pienen reissujutun moottoripyora.orgiin.

greatLeo oli näköjään ollut ajamassa kentällä. Hyvinkö Busa kulki?
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Mulla on vihdoinkin uus takarengas. Eturengas tulee hieman myöhemmin. Ei ollut kovin helppo urakka täytyy myöntää prätkistä juurikaan mitään tietämättömälle herralle hankkia renkaat. Kuten joskus sanoin niin Michelin Pilot Road 2:ia oli kehuttu, mutta saksalaisuuden vuoksi päädyin kuitenkin Metzeler Z6 Roadtec Interact renkaisiin.
...
Löytyi muuten todella hyvällä palvelulla oleva prätkien rengashommia tekevä pieni perheyritys eli Kumiveikko Veikkolassa. Sitä voin suositella. Palvelu on todella hyvää ja mukava tyyppi tekee hommia.

Tuota Kumiveikkoa on kehuttu paljon eri pyöräfoorumeilla.

Itse olen vaihdattanut renkaani pelkästään Kumiveikolla, ja hyvin on homma toiminut. Tulipa edellisestä Busasta ketjutkin vaihdatettua tuolla. Asialliset hinnat, joustavat aukioloajat ja ripeä & mukava palvelu. Lisäksi eri renkaita saa tilaamalla suht nopeasti. Asioin myös jatkossa täällä.

Itselläni on muuten Busassa nuo samat Metzut alla. Pito/kestävyys -suhde on ihan hyvä. Eikä noin painavaan pyörään viitsi mitään kovin pehmeitä kumeja laittaa, kuluvat kuitenkin turhan nopeasti.

Loppuun nopea mainos, kirjoittelin pienen reissujutun moottoripyora.orgiin.

greatLeo oli näköjään ollut ajamassa kentällä. Hyvinkö Busa kulki?

Hyvää matkakertomusta ja siistejä kuvia, noihin maisemiin olisi kiva itsekin joskus päästä ajelemaan.
Kentällä tuli käytyä ensimmäistä kertaa, pitäähän tuollaisen laitteen kulku testata. Ja kulkihan se: ensimmäisellä vedolla jännityksen säestämänä 295, ja toisella sitten tavoitteena ollut kolmensadan ylitys kun taulussa seisoi 305. Se riitti, ainakin tällä erää.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Tänään tuli sitten siirryttyä virallisesti pykälää isompaan pyörään. Kotiin tuli haettua Yamaha FZ-6N. Pyörään on korvattu monia vakio-osia. Esimerkiksi putki on muutettu menemään takarenkaan viereen, kun normaalisti se on satulan alla. Muitakin muutoksia on, sirommat peilit ja leditakavalo tästä parhaimpana esimerkkinä. Myyjä oli todella asiansa osaava ja mukava henkilö. Tässä vielä kuva pyörästä: http://img810.imageshack.us/img810/4642/fillari014.jpg
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pyörässä on nyt Pirelli Diablo Rosso Corsat olleet alla n. 1300km. Tähän mennessä todella tyytyväinen, juuri sellainen rengas mitä olin hakemassa. Sporttinen, kärsii ajaa radallakin, mutta silti keskialue kestää hyvin kilometrejä. Sateelta ei ole kokemusta. Tuntuisi, että renkaassa on kallistusvaraa paljon enemmän kuin aiemmissa Metzelerin Z3:ssa vaikka molemmissa on sama profiili edessä ja takana.

Yksi takarenkaan laakereista alkoi pitämään ääntä ja sen vaihdatin uuteen (tai samalla meni kaikki renkaan laakerit uusiksi). Viallisen laakerin pölysuoja oli rikki ja sisälle pääsi vesi ja lika. Aivan ruostepaskassa oli se vanha laakeri ja piti jo pientä ääntä.

Nyt kun pyörässä on kunnon renkaat, juuri huollettu ja kelit komeimmillaan niin en valita. Eilen illalla kävin heittämässä lenkkiä suosikkitiellä upeassa auringonlaskussa. On tämä vaan upea harrastus!

Suoritin myös pientä varustehuoltoa. Pesin pesukoneessa muun pyykin seassa kypärän sisäosat ja nahkapuvun "sisähaalarin". Kesän helteet on hiostaneet siihen malliin, että alkoi olemaan jo pientä tuoksua likaisissa kamoissa. Ihan hyvät tuli ja kypäräkin istuu taas jämäkästi päässä, tuntuisi että pesu palauttaa pehmusteet jotenkin terhakkaampaan kuntoon.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Itsellä ei ole vaihtokuumetta lainkaan, koska ei ole mitään seuraavaa pyörää mielessä. Oma pyörä on hienoimpia mitä tiedän, joten olen keskittynyt sen laittamiseen.

Mitä olitkaan sanomassa...?

Vaihtokuume tuli tällä kertaa hieman puun takaa. Kippasin Busan soratiellä kävelyvauhdista kyljelleen heinäkuun alkupuolella, ja vitutuksen määrä oli niin suuri että aloin samalla suunnitella laitteesta luopumista. Vahingot pyörään eivät olleet naarmuja pahempia, mutta vaihtoon meni lopulta melkoinen määrä tavaraa: etukate, sivukate, jarrukahva, kahvapaino, jalkatappi, jarrupoljin sekä Akran vaimennin ja väliputki. Pyörä säilyi toki ajokuntoisena.

Aikaisemmin olin jo huomannut pientä kyllästymistä mopoiluun nykyisessä muodossaan. Mutkapätkät eivät enää houkutelleet entiseen malliin, eikä kesäisen Lapin reissun jälkeen tullut kuukauteen ajettua muuta kuin työmatkaa. Lopulta, kaadon myötä, aloin miettiä että onko tuollainen pyörä sittenkään sopiva minulle. Sillä kun ei oikein uskalla ajaa tosissaan, ja se johtuu pääasiassa juuri kaatovahinkojen pelosta. Ja matka-ajoa olen tehnyt vain sen yhden pitemmän reissun vuodessa. Hieno laite toki, mutta Suomen rajoituksilla ei oikein pääse oikeuksiinsa.

Muutoksen suunta tuli lopulta opiskelukaveriltani, jota voi pitää oman mp-harrastukseni alullepanijana ja mentorina. Kaverin aikaisemmat pyörät ovat olleet toineen toistaan äkäisempiä sportteja. Keväällä heppu kuitenkin laittoi Husqvarnan supermoton. Testasin sitä itsekin ohuesti samana päivänä ennen kuin kaadoin Busan. Näiden yhteenvaikutuksesta ajatus smotosta jäi kytemään, ja huomasin seuraavani netistä tarjolla olevia supermotoja. Lisäksi kahlasin foorumien kertomuksia, koeajoraportteja, arvosteluja yms.

Busan korjaaminen kuitenkin tuntui venyvän ja venyvän, eikä pk-seudulta meinannut löytyä miltään liikkeeltä isoa supermotoa koeajolle. Kunnes viimein keskiviikkona asiat loksahtivat kohdalleen. Busa kävi pajalla ehostuksessa, ja ajoin suoraan sieltä RM Heinolle koeajamaan Husqvarnan supermotoa. Enkä muista koska viimeksi olisi ollut niin hauskaa koeajolla! Ei varmaan koskaan, aika tuntui loppuvan kesken. Kaupat syntyivät sitten melko nopeasti, eilen vein Busan ja hain Hussen tilalle. Ajelin eilen iltamyöhään, enkä meinannut malttaa lopettaa. Ja nytkin tekisi mieli lähteä jo ajelemaan. Toki ensi-innostuksen piikkiin voi laittaa melko paljon, mutta hieno fiilis kun harrastus sai näin suuren piristysruiskeen.

Supermoton hankkiminen tuo myös uusia aivan ulottuvuuksia: jahka perinteiset mutkapätkät on tahkottu, tuolla pyörällä voi halutessaan siirtyä soralle tai vaikka mikroautoradalle. Talvikaudeksi alle voi iskeä enskarengasta, tai ehkä jopa nastat, ja ajot jatkuvat. Mutta tällä hetkellä ihan normaaliajaminenkin on yksinkertaisesti hauskaa. Yksipyttyisen papattimen viehätystä on vaikea selittää, mutta jotain siinä on. Ehkä jotenkin enemmän ajamisen meininkiä (huom, videossa esiintyy vanhempi malli).
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Supermotot on veikeitä pelejä. Itse olen pidempään jo kuolaillut noita isompia, about tonnisella koneella olevia pelejä (KTM 990 Supermoto, Ducati Hypermotard 1100 jne.) Menisi yleispyöränäkin ja matkaa voi ajaa. Lisäksi huoltoväli on normaali. Onhan ne vähän raskaita aidoiksi supermotoiksi, mutta vastaavasti koneessa on hyvin puhtia yleiskäyttöön. Silti todella ketterä peli ajaa jos vertaa peruspyöriin. Kyykynkin jälkeen tuntuu ihan uskomattomalta se ketteryys.

450-650cc koneella olevat pelit on kyllä hauskoja, mutta esim. ainoaksi pyöräksi vähän liian fokusoituja. Lyhyt toimintasäde, pieni huoltoväli (varsinkin kisakireissä malleissa) ja matkaa noilla ei oikein tee mieli ajaa. Suora tie ja tylsyys iskee heti jollei keuli koko ajan. Radalle, kaupungille, syheröiselle mutkapätkälle jne on ihan hyvä valinta. Ja tuo talvi- ja sorakäyttö on hyvä lisä kun hommaa vaikka parit eri vanteet (motovanteille ratakumit ja enskavanteille nappulat ja piikit). Lisäksi noilla saa pannuttaa jatkuvasti eikä mikään mene rikki (ellei nyt jonnekin rekan alle pistä sitä parkkiin). Kakkos- tai kolmospyöräksi loistava valinta.
 

scholl

Jäsen
Nyt on jo vähän liian viileää ajaa matkaa maantiellä. Tulee vilu. Kaupungissahan voi ajaa kelillä kuin kelillä. Se on muuten jännä kuinka pirun lyhyt tuo hyvä ajokausi Suomessa maatietä ajatellen on. Se on se 20-25C. Jos on lämpimämpää niin silloin ei huvita prätkän ohjaksissa olla, koska niiden kamppeiden päällelaittaminen on tuskaa ja jos vauhti hiljenee niin tulee hiki. Jos taas on alle 20 niin se on jossain mielessä turhan kylmää. Paras on siis se 20-25C, jolloin voi käydä jossain toisessa kaupungissa sellaisella varustuksella, että on mukana vain shortsit ja varakengät. Vaihtaa sitten ajohousut ja -saappaat pois siellä määränpäässä ja ottaa takin päältänsä niin voi liikkua kaupungilla sopivasti shortseissa ja t-paidassa.

Paska ilmasto Suomessa maan muiden paskojen ominaisuuksien lisäksi.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Nyt on jo vähän liian viileää ajaa matkaa maantiellä. Tulee vilu. ...

Tulin n. tunti sitten mp:lläni Kajaanista tänne Ouluun, lämpötila about 10-12 astetta plussan puolella, muttei sanottavasti viluttanut - tarkeneminen on pääsääntöisesti pukeutumiskysymys, joskin eri pyörätyypit ja -merkit tarjoavat hieman erilaista suojaa kylmää vastaan.
Minä aloitan kauden yleensä siinä huhtikuun puolenvälin jälkeen ja lopetan syyskuun loppuun lähinnä satunnaisten liukkaiden kelien takia, kylmyys ei tuon ajanjakson kuluessa ole minua estänyt nauttimasta moottoripyöräilystä.

Paska ilmasto Suomessa maan muiden paskojen ominaisuuksien lisäksi.

Mikä kenenkin mielestä paskaa on - talvi on minulle ihan jees omine harrastusmahdollisuuksineen ja kesä taas sitten omineen.
Mutta - tosi on! Eihän näillä selkosilla voi todellakaan vuodet läpeensä hiekkakakkuja leipoa.
 

scholl

Jäsen
Tulin n. tunti sitten mp:lläni Kajaanista tänne Ouluun, lämpötila about 10-12 astetta plussan puolella, muttei sanottavasti viluttanut - tarkeneminen on pääsääntöisesti pukeutumiskysymys, joskin eri pyörätyypit ja -merkit tarjoavat hieman erilaista suojaa kylmää vastaan.

Kerroin aikasemmassa viestissä kuinka pukeutumisen kuuluu mennä.

Illalla sitten vasta lystiä sattuikin. Seurasin sadetutkaa netistä, joo ei sada ainakaan ennen klo 21, joten matkaan prätkällä. Menomatkalla piti käydä heti alkuun uimastadikalla. No vittu ehdin ajaa ehkä kilsan pari niin alkoi satamaan rankasti. Kun sain prätkän parkkiin stadikan luo niin sade lakkasi ja alkoi kirkastumaan. No hätä. Stadikalta lähdin niin aurinko paistoi. Aurinkolaseja ei mukana, mutta märästä asfaltista huolimatta tiedossa aika mukava ajokeli. Ei.

60km ajomatkan jälkeen alkoi tulemaan nimittäin vettä sairaasti. Se oli kuin konekivääri olisi ampunut. Pisarat pistivät hanskojen ja goretexasujen läpi. Rankkasadetta jatkui kovimmillaan noin 50km. Loppuvaiheessa alkoi tulemaan sellainen ajatus mieleen, että onkohan prätkille erikseen jotkut sadeasut (eivät mahdu kyytiin, joten teoreettista pohdiskelua), koska tuo meni asujen kastuessa jossain vaiheessa goretex-asuista läpi. Alkoi vituttamaan, kun huomasin pikeepaidan, sen päällä olevan Paul Smith jeans "verkkaritakin", kalsareiden olevan märät ja tuli vilu. Sade lakkasi, mutta parin tunnin ajomatkasta oli jäljellä varmaan ainakin vielä puoli tuntia. Kylmä tuli tosiaan huolella, mutta pääsin majapaikkaan kamat märkinä jossain vaiheessa.

Kämmen tuli kipeäksi, vaikka nyt eivät sormet paleltuneet niinkuin joskus. Yksi maantien vittumaisuuksista on sekin, että kahvalämmittimistä riippumatta kädet alkavat palelemaan, kun on kylmä sää. Keskustassa sen sijaan ei palele edes pakkasella. No nyt ei ollut ihan niin kylmä, mutta keväällä ja syksyllä. Pitäisi selvittää varmaan Saksasta, onko BMW:llä paksumpia ajohanskoja. En jaksaisi asioida Mototripissä asian tiimoilta.

Sade on kyllä kaikenkaikkiaan perseestä. Siis ainakin tuollainen rankkasade. Siitäkin huolimatta haluaisin nyt saada syksylle kilsoja, kun meni tuossa kesällä taas pari kk pelkästään keskustassa shortsit + t-paita ajelua, jossa ei kilsoja tule yhtään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Sade on kyllä kaikenkaikkiaan perseestä. Siis ainakin tuollainen rankkasade. Siitäkin huolimatta haluaisin nyt saada syksylle kilsoja, kun meni tuossa kesällä taas pari kk pelkästään keskustassa shortsit + t-paita ajelua, jossa ei kilsoja tule yhtään.

Tästä voimme olla samaa mieltä.

Tulin juuri tänne Luvialle Oulusta, rapiat 6 tuntia ja yli 500 kilsaa ja sain ajella aina Vaasaan asti välillä heikommassa, välillä kovemmassa sateessa, sitten alkoi vasta hieman helpottaa.
En viitsinyt Oulussa lähtiessäni vetää sadehousuja jalkaani, mutta jo Kalajoella oli pakko lisätä ne päälle, kun jostain alkoi vuotaa vettä munilleni, luultavasti vesi jotenkin pääsi vyön kohdalta vuotamaan - loppumatka menikin sitten märissä housuissa. Onneksi sentään ilma lämpeni tänne etelää kohti tultaessa, kun se Oulussa oli vielä alle 10 astetta.
Lisäksi laitoin Kalajoella kesähanskojeni päälle saderukkaset, jolloin näpit pysyivät ihan mukavasti lämpiminä kahvalämmittimien avulla, lämppäri jopa piti napata pois päältä jossain Kokkolan jälkeen. Paksummat core-hanskani kastuivat jo alkumatkasta ja vaikka eivät läpi kastukaan, eivät ne kuitenkaan tunnu lämpimiltä märkinä.

Tällaisia kokemuksia sateesta ja moottoripyöräilystä tänään
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tällaisia kokemuksia sateesta ja moottoripyöräilystä tänään

Meikäläisellä kilsoja tänään ainoastaan 170 takana. Sateessa ajelin avopotalla ja farkuissa lyhyillä kalsareilla. Lämpöasteita tosin 15. Hieman oli kylmyys iskenyt luihin ja piti mennä saunaan kotona. Ei yli neljäkymppinen enää kestä tuollaisia olosuhteita niin kuin ennen. Ajoolasit ovat mallia "lentäjä" ja täyttyivät muutaman minuutin välein sadevedestä. Siinä sitten vauhdissa kippailin vodat vittuun, että näki taas jotain. Olihan tuossa ajamisen meininkiä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Minua ei sade juurikaan vaivaa. Ainoastaan se, että visiiri tahtoo mennä huuruun on jonkin verran ärsyttävää. Mun gore-tex-pukuni on osoittautunut hiton hyväksi, vesi ei vielä kertaakaan ole mennyt puvusta läpi. Muutenkin oli loisto-ostos, tänä aamunakin lämpömittari näytti vain kymmentä astetta ja hyvin tarkeni niin että ajoasun alla oli vain lyhyet kalsarit ja huppari. Eikä vielä ole tullut mieleenkään laittaa ajopukuun toppauksia kiinni.

Hyvä ilma oli ajella, ei siinä mitään.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Palasin eilen Luvialta kotiini Ouluun ja tällä kertaa, vahingosta viisastuneena, laitoin sadekamppeet heti, kun vettä alkoi tulemaan merkittävämmin.
Ajelin poikkeuksellisesti "sisämaan" (lue: Seinäjoen) kautta, kun säätiedotus lupasi sadetta 8-tien alueelle pitkin matkaa, mutta näin jälkiviisaana, tutkakuvia katsellen, ajelin juuri siellä, missä ko. ajanhetkillä sadetta esiintyi - pah...

Itse reitistä sen verran, että se oli huomattavasti mielenkiintoisempi kuin tylsä 8-tie; varsinkin väli Kauhava-Ylivieska (n. 160 km) on motoristille ihan mukavan vaihteleva ja mutkainen osuus. Paras ja ennen ajamaton pätkä oli kuitenkin Karvialta Jalasjärvelle; hyväpintainen, leveä ja ennen kaikkea mutkainen tie houkutteli sateesta huolimatta lievään "naatiskeluun".

Ei ole tainnut tulla mainittua, että pyöräni on bemarin K12S, jota olen lievästi taivutellut matkaratsuksi käyttötarkoitukseni mukaan. Myönnän silti, että K12GT tai R12RT soveltuisivat vielä selkeästi paremmin minun ajoihini ihan sellaisenaankin - ilman mitään muutoksiakaan.
 

scholl

Jäsen
Nyt tulee jo yöpakkasia. Kele. Ei tarvi ainakaan aamulla aikaisin lähteä minnekään pidemmälle ja tulla yömyöhällä himaan. IP taitaa sentään olla vielä ihan ok 15C, joka aurinkoisella kelillä ei ole paha. Voisin kokeilla huomenna käydä jossain vähän kauempana ajelemassa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Tänään käveli iso sinipukuinen mies eteeni valtatie 22:lla lähellä Oulua, tullessani moottoripyörälläni Kajaanista Ouluun.
Totesin onneni loppuneen tältä kesältä, heitin vilkun oikealle hahmon osoittamalle levähdysalueelle ja mietin, kuinkahan paljon yli satasen rajoituksen ajoin... lähtisikö kortti, vai selviäisikö "vain" sakoilla? Tosin - en muistaakseni ajanut juurikaan ylinopeutta...
Tuolla levähdysalueella oli joukko kohtalotovereitani, kykkien metallikoteloissaan, odottaen ilmeisesti pääsyä inkvisiittorin puheille - ensin kuitenkin puhalluskoe!

Ja voihan kilin pilpero!!!
Sehän olikin nk. "rengasratsia", johon viitottiin ilmeisesti lähes kaikki ohikulkijat. Eivät sitten iloisennäköiset "rengasratsaajat" vaivautuneet edes katsomaan minun renkaitani, vaan viittoivat vain jatkamaan matkaani. Ilmeisesti mp:ssä renkaiden kulutuspinnat voivat ihan rauhassa olla omistajansa oman skaalan puitteissa - hyvä niinkin.
 

scholl

Jäsen
Silloin, kun tuli vettä kuin konekivääristä, joka pisteli kämmenissä ja meni goretextakin läpi niin sillä oli sellaisiakin vaikutuksia, että se rikkoi tuulilasin pyörästäni. Tai se ei ole lasia, vaan pleksiä ja siinä on nyt selkeästi sellaisia jälkiä/säröjä, mihin vesi on kovimpaa tykittänyt.

Olen yrittänyt nyt ajella suht paljon, koska kausi loppuu kohta. Tänään on loistava keli, mutta ei niin hyvä, että pärjäisi vuorettomalla takilla. Samaten olen nyt hyväksynyt sen, että täytyy olla iso kassi mukana vaihtovaatteiden vuoksi jne. Harmi vain, että illat ovat aika kylmiä eli jos käy pidemmällä niin vaikka päivällä olisi suht lämmin niin joskus 21 jälkeen on vilpoisaa.

Yli 3000km kai mittarissa tältä kaudelta. En ole varma onko se maailmanennätys. Voi olla, että tuli viime vuonna vielä enemmän rällättyä. 200ccm skootterillahan ajoin aikoinaan 1998 kesänä varmaan 7000, mutta siinä oli loppuvaiheessa pitkä pätkä, kun ajoin sen ylös Travemündeen. Joo, tänään menee pyörässä 14000 rikki, joka on 9 vuodessa kohtalainen määrä. 1000km per vuosihan on se maaginen raja. Kaksi kesää tainnut mennä loukkaantumisen takia käytännössä ilman kilsoja ja kolme viimeistä ovat sitten olleet superrälläystä. Taisi olla mittarissa joku 5800km nimittäin 2008 keväällä, kun pyörän talvisäilytyksestä hain. Ja käytännössä yhtään turhaa ajoa en ole ajanut ikinä 2002-2010, vaan aina aasta beehen.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
...

Yli 3000km kai mittarissa tältä kaudelta. ...

Tuota... Minulla tuli tuo 3000 km tälle ajokaudelle täyteen jo toukokuussa, mutta sen siitä saa, kun asuu täällä "Puolen Suomen" alueella ja pyöränä on sellainen, joka on kotonaan vain rivakassa maantieajossa - sitähän sille pitää sitten tarjota.
A:sta B:hen minäkin olen aina ajellut. Tosin se A=B useastikin vaikka välimatkaa noiden kahden pisteen välille saattaa kertyä satoja kilometrejä - minkähänlainen matemaattinen yhtälö tästä syntyisi?

Näin syksyiltaisin minä karsastan enemmänkin pimeyttä kuin kylmää. Vaikka valot ja etenkin jarrut ovat huippuluokkaa mp-kategoriassa, ajonautinnon taso laskee lähes nollaan, kun about satasen vauhdissa jokin hahmo yht'äkkiä vilahtaa valokeilan poikki pyörän editse - rento ajaminen loppuu siihen ja kalsaripyykki odottaa kotona...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös