Moottoripyöräketju

  • 211 429
  • 1 033

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Lisäksi tuo kopio-ote voi auttaa jos poliisi kirjoittaa otteeseen, että esimerkiksi tehoputkisto muutoskatsastettava tietyn ajan sisällä melun takia. Tällöin tuo poliisin merkitsemä kopio saattaa "hävitä" ja joutuu valitettavasti ottamaan uuden kopion tai alkuperäisen käyttöön. Tosin saattavat laittaa myös koneelle merkinnän näistä, että voi sitten osua omaan nilkkaan tuplateholla jos uudestaan syynäävät samaa juttua.

Lisäksi ulkomailla jos tulee ajettua niin kopiosta voi tulla penalttia.

Rekisteriotteen kopion käyttö ja siihen suhtautuminen on vähän samalla mallilla kuin merkinnät ajokortissa. Esim. minulla ei ole ajokortissa merkintää ison A:n ajo-oikeudesta. Aikoinaan kun ajoi kevarikortin niin ajo-oikeus on sitten päivittynyt iän myötä. Viimeksi kun muovikorttia uusittiin B-kortin takia, oli ikää vasta välimallin (25kW) pyörään. Sittemin en ole hommannut uutta vaikka ajo-oikeus tuli isolle A:lle 20 vuotta täytettäessä. Kysyin asiaa sitten poliisilta, että mites tuon kortin kanssa kun ajo-oikeus on mutta sitä näy kortissa. Sanoivat, että asia ok, se näkyy järjestelmässä ja poliisi osaa kyllä tulkita päivämäärien perusteella, että ajo-oikeus mahdollisesti on. Kuitenkin, foorumeilla porukka on itkenyt sakkoja ajo-oikeudetta ajosta kun ei ollut päivittänyt ajokorttia.

Taas jos ulkomailla ajelee niin kannattaa kyllä päivittää tiedot ajantasalle.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
^
Kiitos yläpuolisille kirjoittajille. Pitääpäs laittaa ajotakin taskuun tuo alkuperäinen ettei tule harmia. Voisin lyödä vetoa että ainakin kotipuolessa (Satakunta) poliisit sakottavat varmasti jos ei alkuperäistä löydy. Täällä Helsingissä poliisikin on ihminen!
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Vm. 04-06 Busa on hankinnassa tässä lähiviikkojen aikana ja näitä onkin mukavasti tarjolla. Olisko tulleet hinnoiltaankin alaspäin viime keväästä. 9000 euron paikkeilla yksityiset pyytävät tuon ikäisitä. Jatkoaikalaisilla kokemuksia tuollaisesta Suzukista...?

Niin, Busa... itse ajoin viime kauden lähes kokonaan -05 Bussilla, ja tämän kauden aloitus tapahtui uutena ostetulla -08 Busalla. Pitää myöntää että pientä hurahtamista ko. malliin on havaittavissa. Tässä hieman kokemuksia.

Vaikka radalla ei ole tullut vielä käytyä, niin erinomainen pyörä moneen käyttöön. Mukava pienellä päivälenkille lähiseudun mutkapätkille, mutta erinomainen pitemmällä matkalla ja maantiellä myös. Korttelikruisailuun ei ehkä paras, vaikka komea onkin, ja ihan ok-ajettava muihin sportteihin nähden hitaissa vauhdeissa. Varsinkin uudessa versiossa ruisku on erittäin tasainen, nykimistä ei ole esiintynyt. Mutta kukapa pyörää kruisailuun ostaisi...

Kokoisekseen yllättävän ketterä pyörä. Uusi versio tuntuu jo tosi ketterältä, toki muistikuvat pienemmistä ovat hieman hämärtyneet. Käsiteltävyys kuitenkin hyvää luokkaa. Matka-ajossa pirun vakaa, ja tavaraakin mahtuu kyytiin. Tehoa ja vääntöä tunnetusti löytyy, vaihtaminen ei ole hirveän tarpeellista. Mutta välillä kannattaa myös kierrättää, sillä ylärekisterissä on puhuria tarjolla reippaasti, eikä sitä kannata pitää pelkästään reservissä! Jarrut voisivat olla tunnokkaammat, uuteen malliin niitä onkin paranneltu. Lisäksi keskituki ei kuulu vakiovarusteisiin, mikä aiheuttaa hieman hankaluuksia. Modattavaksi Busa on erinomainen, sillä tavaraa löytyy holtittomat määrät, enemmänkin runsaudenpulaa kaikista viritys- ja tuunausosista.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mites muuten oli pysäköintihommien kanssa - oliko niin ettei prätkään tarvitse ostaa sellaista tulitikkuaskin kokoista lappua josta näkee pysäköintiajan? Eli sitä joka normaalisti laitetaan auton kojelaudalle. Eihän parkkikiekkoakaan tarvitse mihinkään viritellä.
Lippu pitää ostaa, mutta sitä ei tarvitse laittaa pyörään tuulen vietäväksi. Lippua ei tosin kannata ostaa automaatista, vaan joltakin parkista lähtevältä autoilijalta, jos parkki-pirkko on parkkisakon jättänyt. Aikoinaan ostin parkkilipun vitosella, jotta sain haltuuni dokumentin pysäköintimaksun suorittamisesta. Tein pysäköintivirhemaksusta netin kautta vastalauseen, jossa tarjouduin käymään näyttämässä parkkilipun pysäköinninvalvonnassa. Parkkisakko peruttiin, eikä lippua tarvinnut edes käydä näyttämässä.

Lisäksi tuo kopio-ote voi auttaa jos poliisi kirjoittaa otteeseen, että esimerkiksi tehoputkisto muutoskatsastettava tietyn ajan sisällä melun takia. Tällöin tuo poliisin merkitsemä kopio saattaa "hävitä" ja joutuu valitettavasti ottamaan uuden kopion tai alkuperäisen käyttöön. Tosin saattavat laittaa myös koneelle merkinnän näistä, että voi sitten osua omaan nilkkaan tuplateholla jos uudestaan syynäävät samaa juttua.
Tuskin alkavat kopioon mitään kirjoittelemaan. Todennäköisemmin raapaiset kilvet mukaansa.

^
Kiitos yläpuolisille kirjoittajille. Pitääpäs laittaa ajotakin taskuun tuo alkuperäinen ettei tule harmia. Voisin lyödä vetoa että ainakin kotipuolessa (Satakunta) poliisit sakottavat varmasti jos ei alkuperäistä löydy. Täällä Helsingissä poliisikin on ihminen!
Itse ajelen milloin milläkin kamppeilla, joten rekisteriote oli aikoinaan lähes aina jonkun kotona olevan takin taskussa. Nykyään se on muovipussissa teipattuna hyvään jemmaan pyörässä.
 

Birchman

Jäsen
Kysymyksiä viisaammille.

Nyt on sitten pyöränosto jo todella lähellä. Kortti tuli viikko sitten ja laakista meni läpi. Turderille vaan terveisiä, että ajokamat jotka sulta ostin istuu helvetin hyvin ja tuli niitä käytettyäkin ajokoulussa.

Mutta nyt sitten kysymys. Tällaista yksilöä olen nyt katsonut hieman tarkemmin --> Yamaha R6 vm. 2000 ajettu 40 000. HP 6 000€. Seuraavat tiedot suoraan ilmoituksesta:

- Venttiilien sekä kaasuttajan säädöt tehty tänä keväänä
- Ketjut ja rattaat vaihdettu edellistalvena
- Takarengas vaihdettu viime keväänä
- Kaikki jarrupalat vaihdettu viime keväthuollon yhteydessä
-tulpat vaihdettu
...

Pyörällä ei ole kaaduttu ja olisi sopivasti tässä lähinurkissa. Itse olen sen 188cm pitkä ja vähän mietityttää onko R6 mahdollisesti liian pieni meikäläiselle? No ajamallahan toi selviää, mutta onko kokemuksia?

Mites noi vakuutukset. Sain pari tarjousta 01 CBR600F 800€ ja Thundercat 600 oli 850€. Meneekö R6:sen vakuukset paljonkin kalliimmaksi?

Ja sitten vielä viimeisenä itse kaupanteko. Kun ostopäätös yksityiseltä syntyy niin mitä sen jälkeen pitää tehdä? Ajaa katsastusasemalle ja vakuutusyhtiöön vai miten? Jos esim. ostan pyörän lauantaina saanko ajella sillä heti ja mennä vasta maanantaina vakuutusyhtiöön? Kertokaa viisaammat!

Thanks jo etukäteen. Bones

EDIT: Sitten vielä koeajosta. Mitä siellä kannattaa oikein kokeilla? Jostain olen kuullut että kannattaa tarkkailla pysyykö kakkosvaihde silmässä? Ajella kaupunkia, moottoritietä, antaa kierrättää? Oon aika hukassa tässä niin neuvoja otetaan vastaan :D
 
Viimeksi muokattu:

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Ja sitten vielä viimeisenä itse kaupanteko. Kun ostopäätös yksityiseltä syntyy niin mitä sen jälkeen pitää tehdä? Ajaa katsastusasemalle ja vakuutusyhtiöön vai miten? Jos esim. ostan pyörän lauantaina saanko ajella sillä heti ja mennä vasta maanantaina vakuutusyhtiöön? Kertokaa viisaammat!
Ajoneuvon tulee olla vakuutettu, jotta sillä saa ajaa. Käytännössä kannattaa mennä heti kaupanteon jälkeen vakuutusyhtiöön, jossa otat vakuutuksen ja siellä onnistuu myös samalla rekisteröinti.

EDIT: Sitten vielä koeajosta. Mitä siellä kannattaa oikein kokeilla? Jostain olen kuullut että kannattaa tarkkailla pysyykö kakkosvaihde silmässä? Ajella kaupunkia, moottoritietä, antaa kierrättää? Oon aika hukassa tässä niin neuvoja otetaan vastaan :D
Koeajossa kannattaa testata kaatumista lukuunottamatta kaikki mahdollinen.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Ajoneuvon tulee olla vakuutettu, jotta sillä saa ajaa. Käytännössä kannattaa mennä heti kaupanteon jälkeen vakuutusyhtiöön, jossa otat vakuutuksen ja siellä onnistuu myös samalla rekisteröinti.

Koeajossa kannattaa testata kaatumista lukuunottamatta kaikki mahdollinen.

Ja jos kauppa tehdään lauantaina, niin eiköhän entinen omistaja sen nahoissaan vielä kärsi että laittaa omansa poikki maanantaina ja sinä teet omasi silloin myös. Vakuutukset määrääntyvät käsittääkseni teho/paino suhteen mukaan kaikilla yhtiöillä, tietysti hinnoissa on eroja yhtiöiden kesken.

Koeajossa tosiaan kiihdytykset kaikilla vaihteilla, jarrutustesti ettei ravista ja että varmasti pysähtyy. Ja samalla kun jarrutat etupäällä, niin tarkkaile hieman miten etujouset toimivat, ettei mene heittämällä pohjaan.

Se on sitten sinun asiasi kummosta pyörää hankit, mutta varoituksen sanana sanottakoon että nälkä kasvaa syödessä...
Tuo mitä pyörään on tehty ja mitä sitä on huollettu vaikuttaa ainakin hyvältä, tietty jos huollot on tehty vielä liikkeessä eikä itse, niin entistä parempi, olettaen että myyjä ei ole täyspäivänen rasvari itse.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tulisi jo tulisi jo...

Odottelen veiviä talvisäilöstä/huollosta, Alla jyllää Suzuki GSXR-750 vanhan oikea suitsan väreissä(valkosininen), vuosimallia 93...

onkos kaikilla pysynyt kumipuoli tiessä kevään aikana??
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
onkos kaikilla pysynyt kumipuoli tiessä kevään aikana??

Maxiskodella mennään tämäkin kausi. Normaaliliikenteessä , rajoitus + 15 km/h lupaan pudottaa palstaveljet kyydistä. Variaattori + 500 cc+ jonkinmoinen kokemus ja onko tällä oikeastaan mitään väliä. Nautiskellaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mutta nyt sitten kysymys. Tällaista yksilöä olen nyt katsonut hieman tarkemmin --> Yamaha R6 vm. 2000 ajettu 40 000. HP 6 000€.

Itse olen sen 188cm pitkä ja vähän mietityttää onko R6 mahdollisesti liian pieni meikäläiselle? No ajamallahan toi selviää, mutta onko kokemuksia?

Mites noi vakuutukset. Sain pari tarjousta 01 CBR600F 800€ ja Thundercat 600 oli 850€. Meneekö R6:sen vakuukset paljonkin kalliimmaksi?

Sitten vielä koeajosta. Mitä siellä kannattaa oikein kokeilla?

Hyvä, että kamat ovat sopivat. Ja onnea kortin johdosta!

Tuo R6 kuulostaa kuvauksesi perusteella ihan asialliselta. Kallis iso huolto (40tkm) on takana ja kulutusosiltaankin varmaan ok-kuntoinen kun niitä on vaihdeltu. Omat kokemukset R6:sta ovat toki pienet koeajon perusteella mutta ajoasento oli kyllä turhan ahdas. Toki kuskit taipuvat erilailla eri pyörien päälle, eli kannattaa kokeilla ja siitähän se selviää.

Vakuutuslaskureilla saa suuntaa noista hinnoista. Paha sanoa näin kylmiltään noista mainitsemistasi hinnoista kun niihin vaikuttaa niin paljon bonukset, ikä, teho, paino, paikkakunta jne. Oliko nuo pelkälle liikennevakuutukselle vai oliko siinä liikenne ja kasko yhteenlaskettuna? Muista kysyä bonuksista ja huolehtia, että saat kunnolliset heti alkuun. Uudelle vakuutukselle saa melkein joka paikasta lähtöbonareina 20% liikenteeseen ja 50% kaskoon.

Koeajolla kannattaa toki testata kaikki mahdollinen. Jos pyörällä ei ole ajettu aikoihin niin kannattaa katsoa rengaspaineet. Voi olla koko koeajo ja fiilis pyörästä pilalla jos ajelee puolityhjillä kumeilla. Toki myös turvallisuusjuttu. Jo mainittujen lisäksi on suotavaa, että annat koneen lämmitä kunnolla. Samalla huomaa onko jäähdytysjärjestelmässä ongelmia. Ajele esim. kaupungissa, jotta lämmöt nousevat ja flekti alkaa pyörimään jäähdyttäjän takana. Tuon jälkeen lämpöjen pitäisi luonnollisesti tippua. Lämmöissä on toki pyöräkohtaisia eroja mutta useimmissa flekti alkaa pyörimään kun moottorin lämpö on reilut 100 C astetta. Maantieajossa lämmöt pyörivät jossain 70-80 C nurkilla. Omassani esim. flekti alkaa pyörimään 105 C asteessa ja maantielämmöt n. 74-78 C riippuen säästä.

Ostoreissulle on hyvä ottaa joku mp-touhuja harrastanut kaveri (mikäli sellaisia on tuttavapiirissä) mukaan niin on ainakin toiset silmät auki, eikä ainoastaan ne pyöräkuumeen sokaisemat :) Esim. jotkut ovat kyselleet foorumeilta kokeneempia saman paikkakunnan motoristeja ja sitä kautta saaneet asiantuntemusta mukaan. Toisaalta ei se pyörän osto mitään rakettitiedettä ole, terveellä maalaisjärjellä ja sopivalla kriittisyydellä pääsee jo pitkälle.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yksityisten välisissä ajoneuvokaupoissa vakuutus on voimassa myyjän nimissä seitsemän päivää kaupanteosta, vaikka hän heti katkaisisikin omasta puolestaan vakuutuksen. Vaikka pyörä tai auto olis seisonnassa kaupantekohetkellä, niin se kumoutuu ja tuon viikon saa ajaa, jona aikana on tehtävä rekisteröinti omiin nimiin.

Eli kun teet kunnollisen kauppakirjan ja luovarin niin voit viikon ajella myyjän piikkiin. Tosin silloin voimassa on kai pelkkä liikennevakuutus, ettei kannata kipata. Ja kun haet vakuutusta, niin mene suoraan konttorin tiskille asioimaan. Oman tuntuman mukaan saa helpommin 70% suoraan kaskoon, kuin puhelimessa. Rekisteröintikin onnistuu siinä samantien.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
No nii, hain tänään vihdoin pyörän talvisäilöstä ja kyllä taas vähän jännitti lähteä ajamaan... Mutta hyvinhän se sujui ja oli ihan perkeleen siistiä :) Ilmakin oli mitä mainioin.
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No nii, hain tänään vihdoin pyörän talvisäilöstä ja kyllä taas vähän jännitti lähteä ajamaan... Mutta hyvinhän se sujui ja oli ihan perkeleen siistiä :) Ilmakin oli mitä mainioin.

Sama täällä, oma tuli hetki sitten ja kävin pahimmat ajikset päästämässä tuonne Sipoon pikkuteille... Vähän vaan jotenkin "nuhaiselta" tuntui meno matalilla kierroksilla etenkin isoilla vaihteilla, no, josko se tuosta ajamalla aukeaisi vähän...
jos ei aukea, niin penkkiin säätöön vain...
 

Birchman

Jäsen
Honda CBR600F -04 tuli sitten lopulta hankittua. Verrattuna autokoulun Kawasaki ER-6N:än niin olen kyllä tyytyväinen ostokseeni. Vielä kun huomaa kehittyvänsä koko ajan pikkuhiljaa mm. kanttaamisissa ja yleisesti pyörän käsittelyssä on myös ajofiilikset parantuneet huomattavasti. :)

Pari kysymystä liittyen pyöriin yleisesti, kun en niistä niin kauheasti tiedä:

1. Ajossa kun kytkintä ei paina aivan täysin pohjaan, vaihde vaihtuu huomattavasti pehmeämmin eikä mitään rosoääniä kuulu. Cebarissa on muutenkin ylhäältä kiinni ottava kytkin. Onko ihan ok tapa vaihtaa niin, että vain hipaisee kytkintä?

2. Tänään pesun jälkeen laitoin mopon tulille. Hyvin lähti käyntiin, mutta kun kytkin pohjassa yritin laittaa vaihdetta päälle, ei vaihde mennyt silmään (N-valo paloi) ja kuului aika ilkeä ääni lootasta. Sama sekä ykkös- että kakkosvaihteella. No mopo sammuksiin ja uudestaan käyntiin --> kaikki ok. Mistä voi johtua?

3. Pari kertaa tapahtunut, että vaihde ei ole mennyt kunnolla silmään ja hieman kolinaa kuulunut laatikosta. Olen kuitenkin laittanut heti kytkimen pohjaan ja vaihtanut kunnolla. Onko kuinka vaarallista?

Näemmä toinen etujousen stefa vuotaa öljyä. No onneksi on liikkeen takuu niin voi käydä siellä laitattamassa kuntoon.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
1. Ajossa kun kytkintä ei paina aivan täysin pohjaan, vaihde vaihtuu huomattavasti pehmeämmin eikä mitään rosoääniä kuulu. Cebarissa on muutenkin ylhäältä kiinni ottava kytkin. Onko ihan ok tapa vaihtaa niin, että vain hipaisee kytkintä?

2. Tänään pesun jälkeen laitoin mopon tulille. Hyvin lähti käyntiin, mutta kun kytkin pohjassa yritin laittaa vaihdetta päälle, ei vaihde mennyt silmään (N-valo paloi) ja kuului aika ilkeä ääni lootasta. Sama sekä ykkös- että kakkosvaihteella. No mopo sammuksiin ja uudestaan käyntiin --> kaikki ok. Mistä voi johtua?

3. Pari kertaa tapahtunut, että vaihde ei ole mennyt kunnolla silmään ja hieman kolinaa kuulunut laatikosta. Olen kuitenkin laittanut heti kytkimen pohjaan ja vaihtanut kunnolla. Onko kuinka vaarallista?

Onnea uudelle pyörälle!

Kyllähän jotkut vaihtavat ilman kytkintäkin mutta minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta. Siinä voi olla sellainenkin juttu kun vaihtaa silleen sulavasti pienellä kytkimen liikkeellä niin se koko vaihtotapahtumakin on sulavampi. Sitten kun alkaa miettimään ja empimään, että onko nyt kytkin pohjassa niin voi mennä muutkin asiat pieleen esim. haparoiva vaihdepolkimen käyttö.

Kun pyörä on paikallaan niin vaihteistossa eivät rattaat pyöri ja tämän takia vaihde ei meinaa mennä päälle. Ihan mp-vaihteston rakenteesta johtuva ominaisuus. Heti helpottaa kun työntää pyörää ees taas hieman. Sama homma esim. tultaessa liikennevaloihin. Kannattaa naputella pienempää sisään sitä mukaa kun vauhti hiipuu eikä odottaa täyttä stoppia ja siitä sitten ala taistelemaan kutoselta vapaalle tai ykköselle.

Tuossa kolmannessa tilanteessa varmaan vaan hieman haparoiva vaihtaminen tms. ollut vikana. Määrätietoisesti vaan pykälää silmään. Yleensähän vaihteisto kolahtaa hieman kun laittaa vapaalta ykköselle, mikä on ihan normaalia. Toisissa pyörissä enemmän kuin toisissa ja mm. öljyillä tuntuisi olevan vaikutusta tähän.

Jos vaihteistosta alkaa löytymään jatkuvasti välivapaita, vaihde ei pysy päällä, ajossakaan ei saa jotain vaihdetta päälle, vaihde pitää tolkutonta rutinaa/pauketta tms. ääntä ajettaessa niin sitten alkaisin olemaan huolissani. Nuo kuvailemasi "ongelmat" ovat mielestäni aivan normaaleja. Esim. aikoinaan 900 Hornetin laatikko piti aika kovaa ääntä noissa kun laittoi N->1 ja pelasi silti aivan hyvin. Lisäksi usein kannattaa katsoa kytkimen säätö ohjekirjasta. Voi olla, että siinäkin on yksi syyllinen jos laatikko tuntuu oudolta kun esimerkiksi kytkin ei irroita kunnolla.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
...Siinä voi olla sellainenkin juttu kun vaihtaa silleen sulavasti pienellä kytkimen liikkeellä niin se koko vaihtotapahtumakin on sulavampi. Sitten kun alkaa miettimään ja empimään, että onko nyt kytkin pohjassa niin voi mennä muutkin asiat pieleen esim. haparoiva vaihdepolkimen käyttö...
Ostin tuossa kuukausi takasin BMW GS 650 Dakarin, niinkuin jo aikaisemminkin täällä mainitsin. Tuossa kanssa pitää välillä aika kovaakin rutinaa kun pistää pykälää sisään, ja usein tuntuukin juuri siltä että jos tuota vaihtamista alkaa kovasti miettimään niin johan rutisee. Ihmeellisesti tuntuu vielä siltä, että pykälät menevät moottori kylmänä paremmin päälle kuin moottori lämpimänä. Lisäksi kierrosluku tuntuu vaikuttavan aika tavalla, mitä enemmän jenkaa sitä paremmin laatikkokin pelaa.
Vois kai silti vaihtaa ne öljyt kun se on kuitenkin talvehtinutkin noilla liemillä. Lämpimässä tosin mutta silti.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ihmeellisesti tuntuu vielä siltä, että pykälät menevät moottori kylmänä paremmin päälle kuin moottori lämpimänä.

Mulla oli sama juttu 900 Hornetin kanssa. Kun pihasta lähti niin meni ykkönen kolisematta sisään ja muutenkin pari ekaa vaihtoa meni erittäin pehmeästi. Sitten kun lämmöt nousi niin alkoi pitämään kovempaa ääntä. Veikkaisin, että tuo johtuu (osittain) öljyistä. Kylmänä öljy ei ole niin notkeaa. Moni on myös hehkuttanut hiljaisempia vaihteiston ääniä kun on vaihtanut jäykemmät öljyt koneeseen.

Tänään tuli korkattua ratakausikin. Motoparkin vapailla sai körötellä aika rauhassa kun paikalla meidän porukan (3 pyörää) lisäksi yksi kisakuski. Ensimmäiset 3 tuntia sai ajaa kuivassa, sitten satoi koko iltapäivän. Piti käydä vetämässä myös joitain kierroksia märällä radalla. Kyllähän se vähän lipsui mutta silti yllätyin kuinka hyvä pito pienikuvioisissa renkaissa oli. Kyllähän tuo rata-ajo vie fiilikset katuajosta, ei oikein suosikki mutkapätkät tunnu taas miltään.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Pitäisi tässä lähikuukausien aikana ajaa sekä kortti että ostaa pyörä alle. Saatanan kallista vaan nykyjään toi kortin korottaminen(kin).

Osaisiko joku neuvoa pääkaupunkiseudulla hyvän autokoulun, missä voisi käydä korottamassa B --> AB?

Pyöräänkin oon jo vähän kattellu, ja vaikka kuinka mässyä tekisi ostaa suoraan joku 1300:n Busa tai joku Kawan 1400:n ZZR, niin taidan mieluummin olla realisti ja aloittaa korkeintaan 750 kuutioisista.

Siispä, mikä pyörä olisi näin ensikertalaiselle sopiva. Oon kattonut ainakin Kawan Z750, lisäksi vähän kiinnostaa kyllä myös 750 kuutioinen kikseri, mutta onko jo liian kyykky? Kiitoksia etukäteen jo!
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Siispä, mikä pyörä olisi näin ensikertalaiselle sopiva. Oon kattonut ainakin Kawan Z750...
Kaverilla on tollanen (ja toisella oli aikaisemmin) ja kumpikin on ollu tosi tyytyväinen laitteeseen. Eikä edes ole mitenkään ihan saatanan kallis. Voisi olla ekaksi pyöräksi ihan järkevän oloinen laite.

Mun mielestäni ei ole mitään järkeä ostaa esim. 500 kuutioista vaikka ekaa pyörää hakisikin, ellei sitten aio ajaa sillä ainoastaan yhden kesän ja päivittää suurempaan myöh. Toisaalta taas jonkun 1 300 kuutioisen hankkiminen ekaksi on vielä järjettömämpää jos ei tosiaan ole paljoakaan aikaisemmin ajanut.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Kiitoksia Datsunille vastauksesta. Oon tossa lueskellut netistä jos jonkinlaista moottoripyöräjuttua ja vaaka alkaa kallistumaan sittenkin yllättäen Hondan 800 kuutioisen VFR mallin puolelle. Onko kellään kokemusta kyseisestä mallista?

Itelle olisi tärkeää, että myös parempi puolisko pystyisi matkustamaan hyvin mukana ja mitä olen lukenut, ei Z750 hirveän hyvin kahden ihmisen kuljettamiseen sovellu.
 

jäinenjänis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton & Espoo
Meikäläinen tulee saamaan kortin, väli-A:n, parin viikon sisään. Ja pyörä pitäs hankkia. Mitäs mieltä ihmiset ovat kannattaako mun hommaa 250-kuutioinen vai esim. kusiainen ja kuristaa se sinne 25 kW:iin? Aiemmin oon ajanu vaan mopolla :D.

Malleja mitä oon miettiny ni jos 250:iin päädyn ni varmaan otan Kawa Ninja 250R:n. Jos päädyn kuristamaan niin joko Honda CBF600N, CB600F Hornet tai Kawa ER-6N. Onko sopivia ekaks pyöräks? Muita ehdotuksia? Hinta ei sais hirveesti mennä noitten pyörien yli et miettikää sen mukaan, jos/kun ehdotatte mallia.

Saako muuten kuristuksen 25 kW:iin mihin tahansa pyörään? Ku oon kuullu et jonki kokosiin moottoreihin ei sais, mut kaikkiin 600-kuutioisiin vissiin saa eikö? Paljonko muuten maksaa jos liikkessä rajotan?

Joo on paljon kysymyksiä, mut oonki nimimerkkini mukainen :D.
 

Bo'er

Jäsen
Meikäläinen tulee saamaan kortin, väli-A:n, parin viikon sisään. Ja pyörä pitäs hankkia. Mitäs mieltä ihmiset ovat kannattaako mun hommaa 250-kuutioinen vai esim. kusiainen ja kuristaa se sinne 25 kW:iin? Aiemmin oon ajanu vaan mopolla :D.

......

Saako muuten kuristuksen 25 kW:iin mihin tahansa pyörään? Ku oon kuullu et jonki kokosiin moottoreihin ei sais, mut kaikkiin 600-kuutioisiin vissiin saa eikö? Paljonko muuten maksaa jos liikkessä rajotan?

Joo on paljon kysymyksiä, mut oonki nimimerkkini mukainen :D.

Jos noi ovat vaihtoehdot, niin ehdottomasti kuussatanen ja kuristus. Jo kuukauden jälkeen alat katua liian mopon pelin ostoa. Onkos toi kuristaminen muuten oikeen laissa määrätty aloittelijoille?

Itse harkitsin pari kuukautta sitten ensimmäistä moottoripyörää. Mopolla on tullut ajettua 20v sitten ja A-kortinkin sain joskus autokortin mukana kaupan päälle. Itsellä oli myös mielessä ostaa joku tehoton mopo ensimmäiseksi pyöräksi, mutta kaikki kokeneemmat kaverit sanoivat sen olevan virhe ja että katuisin sitä jo hetken kuluttua. Kuitenkin käyttäjän kaasukädestä kuulemma kiinni miten sillä ajelee.

Itsellä pyörä piti ehdottomasti olla streetfighter-mallia. Vaihtoehtona oli kawa erno, mutta lopulta päädyin tällaisen. Nyt seitsemässä viikossa takana 4800km, joista suurin osa alkuharjoittelun jälkeen ajettu mutkaisilla Alppi-teillä. Itse kiitän kyllä kavereitani viisaista neuvoista, etten ostanut mitään mopedia....
 

jäinenjänis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton & Espoo
Jos noi ovat vaihtoehdot, niin ehdottomasti kuussatanen ja kuristus. Jo kuukauden jälkeen alat katua liian mopon pelin ostoa. Onkos toi kuristaminen muuten oikeen laissa määrätty aloittelijoille?
Joo päädyin Kawa ernoon. Liikkeessä kun kävin kattelemassa ni suosittelivat sitä ennenmin kuin 250-ninjaa, jo senkin takia että olen melkoisen pitkä ja asento ei tuntunut niin hyvältä kyykkypyörässä.

Tost kortista sen verran, että jos on alle 18-21 kun sen suorittaa ni saa "väli-A:n" eli pyörän max. teho 25 kW ja teho/painosuhde alle 0,16 kW/kg. Väli-A muuttuu automaattisesti "iso-A:ksi" 2 vuotta suorittamisen jälkeen. Iso-A:n voi suorittaa suoraan jos on 21.
 

Bo'er

Jäsen
Joo päädyin Kawa ernoon. Liikkeessä kun kävin kattelemassa ni suosittelivat sitä ennenmin kuin 250-ninjaa, jo senkin takia että olen melkoisen pitkä ja asento ei tuntunut niin hyvältä kyykkypyörässä.

Tost kortista sen verran, että jos on alle 18-21 kun sen suorittaa ni saa "väli-A:n" eli pyörän max. teho 25 kW ja teho/painosuhde alle 0,16 kW/kg. Väli-A muuttuu automaattisesti "iso-A:ksi" 2 vuotta suorittamisen jälkeen. Iso-A:n voi suorittaa suoraan jos on 21.

Varmasti teit ihan oikean ratkaisun. Kuristuksen poisto on edullinen toimenpide sen rinnalle, että vaihtaa koko pyörän. Tosin uskon sun vaihtavan sen kyllä aika pian tuon kuristuksen poistonkin jälkeen. KOvasti sitä ajotaitojen kehittyessä isompaan peliin hamuaa.

Itsellä ei noista lakikiemuroista ole tietoakaan, kun olen maasta ollut jo noin 5,5 vuotta poissa. Mutta varmasti ihan järkevä tuo teho-rajoitus aloitteleville. Itseä kyllä hirvitti hypätä heti tuollaisen 80 heppasen pelin sarviin, mutta kun pitää maltin matkassa ja harjoittelee riittävästi käsiteltävyyttä, niin kyllähän hiljaa hyvää tulee.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Tuossa korttiasiassa "voittaa" jos ajaa A1 kortin heti 16-vuotiaana. Välimallin A:n saa sitten automaattisesti kun täyttää 18 ja iso A sitten kun 20v tulee lasiin. Toisaalta sitten onko hyvä oppia liikennesäännöt aluksi kevarilla ja nuoruuden innolla kuin esim. auton turvakorin sisällä? Minusta ainakin kevari opetti varovaisuuden kun tietää, että aina häviät jos napsahtaa. Lisäksi autokortin ajaminen oli helpompaa ja halvempaa. Ja tuleepahan opittua pyörän hallintaa vähän kokoluokka kerrallaan, eikä perinteisellä "lahjakortilla turbobusan puikkoihin" tyylillä. Nojoo, tällästä bs:ää tällä kertaa.

ps. Jos jotain kiinnostaa uudehko tonninen kyykky halvalla niin yv:llä saa lisäinfoa. Olosuhteiden pakosta joutuu myymään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös