Onko palstalaisilla kokemuksia BMW F 650 pyörästä? Tai noista bemarin allroundeista ylipäätään? Yksi tuollainen F 650 GS Dakar-versio kuumottaa nyt kovasti.
Mulla on kaupunkiajossa F650CS Scarver. Erona se, että Dakar on valtavan korkea, koska sillä pitää pystyä ajamaan sarvikuonojen yli. Jos et ole hirveän pitkä niin voi olla, ettei liikennevaloissa jalat riitä maahan.
Ainoa huono puoli 652cc:ssä on se, että moottori on yksisylinterinen, joten se vaatii aika paljon vaihteidenvaihtoa.
Oon ajanut 7 kesää ja 7200km. Vikoja ollut seuraavat:
- varashälytin vie akun aika nopeasti loppuun, vaikkei hälytin olisikaan päällä. Minulla on mennyt keskimäärin yksi akku per vuosi. Jopa ammattilaisilla talvisäilytyksessä akku on saatu hajalle. Nyt pyörä on omassa hallissa ja lataan akkua useamman kerran viikossa vähän niin homma pelittää. Ja käyn välillä ajamassa ulkona lenkin, jos lunta ei ole
- hihna on huoleton, mutta jostain syystä rattaat pamahtivat sekä edestä että takaa alle 5000km vaiheessa. Ne olivat vain haljenneet. Petti vanhalla Porvoon tiellä yht'äkkiä alamäessä ja pyörä jäi sinne. Piti soittaa hinausauto, kun veto oli loppunut
- matkamittari on alkanut lopusta vähentämään aina yhden kilometrin. Veemäinen juttu, johon syytä kukaan ei osaa sanoa. Tripistä ei vähennä
Positiivista:
- aivan suvereeni pyörä keskustaan. Painopiste alhaalla, koska pyörä ei niin korkea ja tankki alhaalla. Siis todella ketterä ja hyvä käsitellä. Ei ikinä ruuhkia, kun pääsee mistä välistä vain
- ei turvattomuuden tuntua, vaikka ajan usein shortseissa ja t-paidassa
- varusteet hyvät. ne kolme laukkua ovat yhdessä ja erikseen jos jonkinlaisessa käytössä ja erityisesti systeemi, missä kypärän saa lukittua siihen, missä muissa pyörissä on tankki, on loistava juttu. Ei tarvitse näyttää miltään pärinäpojalta kun kävelee Espalla Strindbergin ohi
- ei kulje liian kovaa. Ei tule ruumiita puolin tai toisin
- mutkaisilla teillä ajaminen on hauskaa
- ei tarvitse juurikaan huoltoa. Monta kertaa olen yrittänyt pyörää tarjota huoltoon, mutta vaihtavat vain öljyt ja suodattimet
- ei ole japanilainen, eikä mutterille kerääntyvillä amistyypeillä näy niitä
- yksilöllinen valinta
- Ralf Schumacherilla on sellainen Salzburgissa
Itsekin muuten näin pari iltaa sitten yhden Bemarin enduron menevän lumikelissä.