Moottoripyöräketju

  • 204 709
  • 1 010

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
"Avasin" tänään prätkäkauden huristelemalla ympäri Kouvolaa BMW 650 GS Dakarillani. Sinne se jäi vieläkin liikkeeseen odottamaan että lämpenisi muutaman asteen. Kyllä oli todellakin mukavaa! Kun vaan nyt tulisi kunnon kevät että saisin sen mopon tänne stadiin ilman paleltumiskuolemaa.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Budjetti puoltaa VFR:ää, jälleenmyynnin helppous CBR:ää ja järjen ääni GSX:ää, olisi kiva jos jollain olisi omakohtaisia kokemuksia kerrottavaksi. Niin, ja aloittelija olen.

Budjettiratkaisu tuli, eli tallissa seisoo makean punainen 64tkm ajettu Honda VFR 750 F 1992. Kilsoja on takana reilut sata ja pyörä tuntuu istuvan kuin hansikas käteen, ainakin kun kokemusta muista ei ole. Ajo on vaivattoman tuntuista ja moottori on ihanan nöyrä vetäen kolmesta tonnista tarvittaessa aina tappiin asti. Sen verran on järkeä tullut noin kymmenen vuoden aikana että turhat hulluttelut ei ainakaan vielä ole ollut mielessä. Tulisipa nyt niitä kelejä...
 

scholl

Jäsen
kun ajokausi on kuitenkin Suomessakin sen kuusi-seitsemän kk eli tuolla tahdilla n. 1000km/ajokausi ???

Mulla on ajokausi ollut kyllä tänä vuonna 11 kk. Pidin vain tossa pahimman lumimyräkän aikoihin taukoa.

Vastaus kysymykseesi on se, että pitää asua mestoilla. Mulla ei tule kuin joku kilsa suuntaansa kun käyn esim. Stockalla. Kaupassa tai videovuokraamossa vielä vähemmän. Puhutaan sadoista metreistä. Vaikka joka päivä ajaisin ja usein ajankin jostain huhtikuusta marraskuuhun niin en viitsi ahnehtia kerta-annoksissa.

Tottakai välillä tulee pidempiäkin ajoja ajettua kuten Helsingistä Hankoon, mutta kyllä sellainen n. 5-10km on paras etäisyys. Pääsee homman makuun, muttei pääse vielä tylsistymään. MP ei ole kuitenkaan auto ja sen suurimmat kilpailuedut ovat parkkipaikkojen löytymisen helppous ja nopea eteneminen ruuhkassa.
 

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on ajokausi ollut kyllä tänä vuonna 11 kk. Vaikka joka päivä ajaisin ja usein ajankin jostain huhtikuusta marraskuuhun niin en viitsi ahnehtia kerta-annoksissa.

Ihan vaan, että millainen kalenteri sulla ( tai Teillä, sori) on käytössä? Ukkometsolassa ainakin huhtikuusta marraskuuhun on 7 kuukautta. Siis 1.4. - 1.11. Että jätättääkö saksalainen kello noin paljon?
No, sen verran aiheestakin, että Gold Wingin hankinta lähestyy lähestymistään. Vielä about kaksi ja puoli vuotta, niin sitten. Ei oikein vielä uskalla paljoakaan kuvia katsella, mutta....
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
No, sen verran aiheestakin, että Gold Wingin hankinta lähestyy lähestymistään. Vielä about kaksi ja puoli vuotta, niin sitten. Ei oikein vielä uskalla paljoakaan kuvia katsella, mutta....

Tuota voisi kuvailla jo melko pitkän aikavälin suunnitteluksi. Miksi juuri kaksi ja puoli vuotta? Itse olen ajatellut upgreidata nykyisen moponi juurikin Gold Wingiin. On se vaan niin hieno peli. Mutta sitten on alkanut kiinnostaa myös Harley Davidsonin Softail Heritage Classic kustom, enkä oikein osaa päättää. Kaiken lisäksi on vielä pakkomielle hankkia kesäautoksi Mercedes Benz SLK. Saisi nyt edes jonkinlaisen päätöksen aikaiseksi noista...

Ehkäpä ajatukset tuosta tokenee, kun saa ajokauden korkattua. Toivottavasti hyvinkin pian.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuota voisi kuvailla jo melko pitkän aikavälin suunnitteluksi. Miksi juuri kaksi ja puoli vuotta? Itse olen ajatellut upgreidata nykyisen moponi juurikin Gold Wingiin. On se vaan niin hieno peli. Mutta sitten on alkanut kiinnostaa myös Harley Davidsonin Softail Heritage Classic kustom, enkä oikein osaa päättää.

Kunhan muistatte, ettei Gold Wing ole prätkä niin kaikki ok. Ei tarvitse muiden prätkäilijöiden tervehdyksiä odotella. Voi sitten autoiluketjuun näistä kirjoittaa jos haluaa itseään nöyryyttää.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Kunhan muistatte, ettei Gold Wing ole prätkä niin kaikki ok. Ei tarvitse muiden prätkäilijöiden tervehdyksiä odotella. Voi sitten autoiluketjuun näistä kirjoittaa jos haluaa itseään nöyryyttää.
Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Joskin korostan, että jokainen ajelkoon mieltymyksensä ja halujensa mukaisesti.

Olisi kai noita ajopäiviä jo ollut, mutta kai sitä on niin mukavuuden haluinen, että ei lähde ihan missä kelissä tahansa ajeleen. Polte on kyllä jo kova.
 

cyclone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo
Olisikohan jatkoajan motoristeilla tietoa seuraavanlaisesta asiasta?

Polte päästä ajelemaan olisi kova ja olisin mahdollisesti ostamassa täksi kesäksi 300-600 kuutioista VALKOKILPISTÄ enduromallista pyörää. Kun noita mahdollisia ehdokkaita on netistä selaillut niin silmiin on pistänyt se, että lähes järjestään kuvien perusteella noista näyttävät puuttuvan vilkut ja peilit. Käsitykseni mukaan katuajossa olevassa pyörässä nämä tulisi olla kiinni? Myyjät kuitenkin mainostavat että kyseessä olisi täysin katukelpoinen vehje.

Muutenkin mikäli jollakulla on noilla vehkeillä ajamisesta enemmän kokemusta olisi mukavaa kuulla vinkkejä/ohjeita mitä kannattaa ostaa ja miksi, oma ajokokemukseni on täysin hankittu kyykyistä ja matkasporteista.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Myyjät kuitenkin mainostavat että kyseessä olisi täysin katukelpoinen vehje.

Lisäksi näissä on usein tehot ilmoitettu tyyliin 5kW päästö- ja melunormien takia vaikka kyseessä kisakireä iso nelaripata. Saahan siinä samalla halvemmat vakuutuksetkin. Ei ole toki myyjän vika mutta tuntuu, että usein noita enskoja ja supermotoja koskee vähän eri rekisteröintisäännöt kuin muita pyöriä. Mutta en valita, hyviä ja hauskoja laitteita. Usein minivilkut on todella pienet, ettei huonommista kuvista erota ja onhan niillä mahdollisesti kaaduttu metsässä sen pari kertaa niin siinähän niitä menee.

Huoltovälit noissa on lyhyet. Vastaavasti saa hyvillä ominaisuuksilla olevan pelin. No pain no gain. Jotkut mallit ovat myös ilman virtalukkoa puhumattakaan mistään ajonestoista, joten niitä on suht helppo pölliä ja paljon niitä meneekin aina rosvojen käsiin.
 

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
No niin, täälläkin kausi korkattu tänään, nyt tankki täynnä uutta pensaa, tästä on hyvä jatkaa, sanoisi joku urheilija.... Valitettavasti etelässä joku motoristi jo menetti henkensä, varovaisuutta näin alkukaudesta, hox hox.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No niin...nyt on sitten päätös tehty (ja saatu hyväksyntä vaimolta) pyörän ostoon. Jo tästä menikin 15 vuotta siitä kun on ison prätkän viimeksi omistanut. Kaverilta tosin on ollut lainassa. Vm. 04-06 Busa on hankinnassa tässä lähiviikkojen aikana ja näitä onkin mukavasti tarjolla. Olisko tulleet hinnoiltaankin alaspäin viime keväästä. 9000 euron paikkeilla yksityiset pyytävät tuon ikäisitä. Jatkoaikalaisilla kokemuksia tuollaisesta Suzukista...?
 

Brode#13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa,Kaputt HEC ja puhtaasti taklaavat..
Hayabusa.

Jatkoaikalaisilla kokemuksia tuollaisesta Suzukista...?

Erittäin hyvä pyörä ajaa,näyttää raskaalle mutta ei sitä ole ajossa.Kevyt pyöritellä kaupungissakin,mutta oikeuksiin pääsee isolla tiellä matka-ajossa (imo)! Minä olen tykästynyt Busan ulkonäköön,joidenkin mielestä ruma mutta näistä asioista ei voi kun kiistellä. En ole itse kylläkään omistanut Busaa,vaan kaverin pyörää päässyt 'koeajamaan'.Kylläpä tuntui oma pyörä laimealta ajaa tuon koeajon jälkeen,oli tehoerot aika isot..
Tietääkseni ei mitään vikoja ole,ekoissa malleissa oli jotain mikä korjattiin kuntoon,en vaan muista mikä se vika oli.

Jos minulla olisi mahdollisuus hankkia pyörä,se olisi Busa tai entinen pyöräni,Kawa ZX-7R. Riippuisi tietenkin miten tuo emo innostuisi kyydissä istumiseen,7R ei ole oikein sellainen missä istuisi kyydissä pitempää matkaa edes tauotusten kanssa.

Tässä oli minun mielipiteeni,toivottavasti oli jotain apua!
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Tässä oli minun mielipiteeni,toivottavasti oli jotain apua!

Kiitos. Tuollainen on ollut mullakin lainassa ja samoja kokemuksia ajosta. Olen melko pitkä eli kokoa pitää olla pyörässä. Polvikulma jää hieman teräväksi mutta jalat eivät kipeytyneet muutaman sadan kilsan jälkeenkään. Jalkatappeja tuosta tosin saa säädettyä. Vääntöä pyörästä löytyy kiitettävästi eli ohituksissa ei tarvitse sitä pykälää pienempää vaihdetta hakea vaikka kaveri istuisi takana. Painoa ei todellakaan ole kuin se 260 kg eli ei ole niin raskas pyörä miltä näyttää. Teho-paino suhde suht kohdillaan:)
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Perjantaina haen mopon kotiin. Siellä se odottelee mua Kouvolassa.
Olikin ihan asiallinen reissu. Junalla Kouvolaan ja prätkällä nollakeliin ja lumisateeseen. Mukavasti vielä tuuli ihan sikana koko matkan Hgiin. Siitä huolimatta oli siistiä!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä vituttaa tuo lumisade. Olisi pyörässä uudet renkaat alla ja muutenkin laitoin hommat kuntoon ja ajovalmiiksi. Lisäksi uusia ajokamoja tekisi mieli päästä kokeilemaan ajossa.

Toisaalta eipä se vielä herkkua ole vaikka olisi kuivaa ja lämmintä. Järvien rannoilla on kylmää jään takia, sama pelloilla lumen takia, pienet tiet hiekassa ja märkinä sulamisvesistä. Muutenkin pölyä on joka paikassa likaamassa ja tukkimassa suodattimet. Varjokohdat voi olla vielä jäässä, esim. katselin tänään aamulla kun edellä ajava auto luisteli kesärenkailla parissa mutkassa. Ainoat ok-kuntoiset tiet ovat motarit ja muut isot väylät ja niilläkin kytät saalistaa epätoivoisia motoristeja kun pitää hieman availla talven jälkeen. Onneksi sentään tuli jo kesärajoitukset.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
No niin...nyt on sitten päätös tehty (ja saatu hyväksyntä vaimolta) pyörän ostoon. Jo tästä menikin 15 vuotta siitä kun on ison prätkän viimeksi omistanut. Kaverilta tosin on ollut lainassa. Vm. 04-06 Busa on hankinnassa tässä lähiviikkojen aikana ja näitä onkin mukavasti tarjolla. Olisko tulleet hinnoiltaankin alaspäin viime keväästä. 9000 euron paikkeilla yksityiset pyytävät tuon ikäisitä. Jatkoaikalaisilla kokemuksia tuollaisesta Suzukista...?

Kyllähän mä lähtisin tuollaisen tauon jälkeen hakemaan vähän enemmän tehoa, turbokittiähän busaan saa aika pienellä vaivalla.

No joo, asiaan. Kuuleman mukaan ihan hyvä ajettava ja matka-ajoon soveltuu oikein mainiosti. Mun mielestä kyllä helvetin ruma mutta tämähän on aina näitä katsoja silmissä olevia asioita.

Zambonin mainitsemaan bussikuskien kokoontumispaikkaan ei välttämättä kannata ihan kaikessa luottaa, moottoripyora.orgin foorumi on mun mielestä varsin hyvä palsta, missä keskustellaan ison lauman kesken kaikesta aiheeseen liittyvästä. Muutakin tähdellistä tietoa sieltä löytyy.

Oma ajokausi on korkattu viime viikonloppuna, tosin pidemmät siivut ovat vielä jääneet väliin säiden vuoksi. Onko tämä nyt sitä ilmaston lämpenemistä, mä kysyn vaan. Helsinkiin ei vielä ensi viikon alkuunkaan ole luvassa yli 10 asteen päivälämpötiloja.
 

akimoto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Edmonton Oilers, JJK, Man C
Torstaina cebari huollettu kevätkuntoon ja samalla ensimmäinen lenkki ajeltu. Mukavaahan se oli pitkästä aikaa ja toivotaan nyt, että saadaan hyvä ajokesä kelien puolesta.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Teinkin vahingossa oivan keksinnön. Kun mopoillessa pitää olla rekisteriote mukana enkä viitsisi sitä alkuperäistä mukanani kuljetella niin ajattelin skannata tuon ja tulostaa. Tulostinasetuksiin olikin vahingossa jäänyt oletukseksi valokuvatulostin - niinpä mulla on nyt mukanani näppärän kokoinen valokuva rekisteriotteestani. Nerokasta.

Niksi-Pirkka-kamaa.
 

12961

Jäsen
joutuu melkein kysymään, miten pystyy ajamaan noin vähän, kun ajokausi on kuitenkin Suomessakin sen kuusi-seitsemän kk eli tuolla tahdilla n. 1000km/ajokausi ???



Mä pistän vielä paremmaksi, eka kesänä tuli ajettua pärrällä jonnin verran, sittemmin mennyt pelkäksi jokirantanaatiskeluksi sen 10 kertaa kesässä. Sen verran kivaa se kuitenkin on, ettei raaski myydä pois.

Trumppa on nyt 4 vuotta vanha ja mittarissa reilu 1200km. Ei tunnu vaan enempää ehtivän kun töihin pitää aina saada kamaa mukaan ja golfkentillekään ei oikein mukavaa ole kaksipyöräisellä mennä.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Teinkin vahingossa oivan keksinnön. Kun mopoillessa pitää olla rekisteriote mukana enkä viitsisi sitä alkuperäistä mukanani kuljetella niin ajattelin skannata tuon ja tulostaa. Tulostinasetuksiin olikin vahingossa jäänyt oletukseksi valokuvatulostin - niinpä mulla on nyt mukanani näppärän kokoinen valokuva rekisteriotteestani. Nerokasta.

Niksi-Pirkka-kamaa.
Sinällään nerokasta, mutta mopoillessa on pidettävä mukana alkuperäistä rekisteriotetta. Perävaunua tai vuokra-ajoneuvoa kuljetettaessa kelpaa alle puoli vuotta vanha oikeaksi todistettu jäljennös.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Sinällään nerokasta, mutta mopoillessa on pidettävä mukana alkuperäistä rekisteriotetta. Perävaunua tai vuokra-ajoneuvoa kuljetettaessa kelpaa alle puoli vuotta vanha oikeaksi todistettu jäljennös.
Ai? Mopoliikkeen mies juuri perjantaina sanoi että mukana voi olla kopio.

Mites muuten oli pysäköintihommien kanssa - oliko niin ettei prätkään tarvitse ostaa sellaista tulitikkuaskin kokoista lappua josta näkee pysäköintiajan? Eli sitä joka normaalisti laitetaan auton kojelaudalle. Eihän parkkikiekkoakaan tarvitse mihinkään viritellä.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Pysäköintimaksu pitää maksaa, jos ruutu on maksullinen. Jos tulee lappu, niin sitten sulla on se todistuskappale itselläsi, mikä kuittaa sakon. Tästä toki voi olla kaupunkikohtaisia tulkintojakin. Pyöriä saa tosin olla ruudussa niin monta kuin vain mahtuu, mutta olikos niin, että kaikista on maksettava? Pysäköintikiekkoa ei tarvita, mutta laputtajilla on joissain kaupungeissa nykyään digikamerat mukana. Jos pyöräsi on aamulla kuvattu ja se vielä kiekkoajan jälkeenkin siinä samassa asennossa nököttää niin sakko tulee.

MP-parkithan ovat pääsääntöisesti ilmaisia mutta monessa kaupungissa surkealla tolalla.

Valokopion kelpaaminen riippuu vähän poliisista ja kuinka pitkä aika sillä on viime munkkikahveista. Lain mukaanhan tuo menee Vesurin kertoman mukaan, mutta poliisit saattavat käyttää harkintaakin tässä kohtaa. Rangaistusta en tiedä, että tuleeko ihan rikesakko vai pelkkä huomautus. Mikään iso vaiva ei ole kuljettaa alkuperäistä otetta mukana. Itsellä kulkee ajotakin sisätaskussa suljettavan muovipussin sisällä, ja sitä ei edes huomaa että taskussa on jotain.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös