Mainos

Moottoripyöräketju

  • 211 717
  • 1 033

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Kyllä itsekin suosittelen isompaa pyörää. Tehoa ei ole koskaan liikaa ja melko nopeasti moni ostaakin sen isomman kun tehot kuussatasesta loppuu. Isompi moottori, vaikka onkin todella tehokas, on hyvä ja käytännöllisempi aivan arkisessakin ajossa paremman väännön takia. Kokoero 600 vs. 1000 kyykyissä on pieni, lähinnä senttejä sinne tai tänne. Toki 600 on vähän kevyempi mutta ero mitataan muutamissa kiloissa. 600 tuntuu luonnollisesti pienemmältä kaikessa suhteessa, myös ajoasennossa. Pitkälle kuskille kuussatku voi olla liian pieni tiivimmän ajoasennon takia. Esim. itse (186cm) en saanut mukavaa ajoasentoa R6R:llä kun taas R1 on paljon leppoisampi ajaa. Kulutuksen, huoltojen ja osien hinnan suhteen molemmat ovat suht. samoissa lukemissa. Toki 1000cc-myllyyn menee öljyä enemmän, renkaat voi kulua nopeammin, rengaskoko on erilainen tms pikkueroja on, jotka voivat näkyä huoltokuluissa mutta puhutaan pienistä marginaaleista. Tietty vakuutusmaksu on korkeampi kilosissa.

Ja jos nuo tehot pelottaa alkuun niin Suzukilla on nykyään tarjolla 3 eri tehokarttaa joista valita esim. olosuhteisiin sopivat tehot.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Ja jos nuo tehot pelottaa alkuun niin Suzukilla on nykyään tarjolla 3 eri tehokarttaa joista valita esim. olosuhteisiin sopivat tehot.

Omasta mielestäni yksi tyhmimmistä keksinnöistä mitä nykypyöriin on laitettu. Ja niistä painoeroista 600 vs. 1000, niin katsoin huvikseni Yamahan R6 vs. R1 ja eroa oli 11 kiloa, joten totta kai tuollaisen eron huomaa jos ajaa muutakin kuin pelkkää liikennevaloista toisiin kiihdyttelyä. Samalla tavalla sen tehoeron tuntee perseessä ja vakuutusmaksujen erotuksen lompakossa.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Ja niistä painoeroista 600 vs. 1000, niin katsoin huvikseni Yamahan R6 vs. R1 ja eroa oli 11 kiloa, joten totta kai tuollaisen eron huomaa jos ajaa muutakin kuin pelkkää liikennevaloista toisiin kiihdyttelyä. Samalla tavalla sen tehoeron tuntee perseessä ja vakuutusmaksujen erotuksen lompakossa.

Itse en kyllä huomannut painoeroa kuussatasen ja tonnisen välillä, kun taannoin kävin tonnisia koestamassa. Väännössä ja koneen vahvuudessa oli toki eroa, tonnisissa ranteiden venyminen tuntui kunnolla. 1300-kuutioiseen Busaan painoero olikin sitten selkeä, mutta ei Busa silti tuntunut juuri lainkaan kömpelöltä. Eiköhän silläkin kaistojen välissä ajella, ulkomitat kun eivät ole montaa senttiä isommat. Kovin massiiviselta se toki näyttää kyykkyjen rinnalla. Busan laittamista tässä kovasti pohdiskelen.

Laskeskelin vakuutuksia Pohjolan laskurilla. Voiko olla mahdollista, että Busalla ja nykyisellä pyörällä on täsmälleen samanhintainen Isokasko (kun Busan vuosimallin vaihtaa 2006:ksi)? Ainakin laskurin mukaan näin on. Myös R1:n vakuutukset olisivat samat kuin nykyisessä. Ilmeisesti uusien kyykkyjen teho/paino on kautta linjan suurin mahdollinen?
 

scholl

Jäsen
Mukavampi ajella kakspäälläkin kun ei tarvi kokoajan kepittää!

Mitä järkeä ajaa polku- tai moottoripyörällä kakspäällä. En ole koskaan ymmärtänyt kyysääjiä. Parempi se on vastata vain itsestään ja omasta turvallisuudestaan kuin olla mikään "taksimies". Jos on yksinäinen olo niin pyytää jonkun messiin omalla pyörällään.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Mitä järkeä ajaa polku- tai moottoripyörällä kakspäällä. En ole koskaan ymmärtänyt kyysääjiä. Parempi se on vastata vain itsestään ja omasta turvallisuudestaan kuin olla mikään "taksimies". Jos on yksinäinen olo niin pyytää jonkun messiin omalla pyörällään.

Ehkä sitä saa naisia sillä tavalla? Itse en ole koskaan kyydittänyt pyörällä ketään, tosin ei sitä monopostolla ketään kuljeteltaisikaan.
 

scholl

Jäsen
Ehkä sitä saa naisia sillä tavalla?

Säälittävää touhua. Voin kyllä naiselle sanoa, että nähdään jossain, jos silläkin on pyörä, mutta tuollaista naurettavaa pelleilyä en kyllä voi edes kuvitella.

Täytyy toki todeta, että lähtökohtaisesti voidaan ajatella moottoripyöräilevien naisten olevan likaista jengiä. Parempi on siis ehdottaa normaalille, ei moottoripyöräilevälle mimmille Bemarin prätkän hankintaa kuin että on tekemisissä naisen kanssa, jolla on jo prätkä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Täytyy toki todeta, että lähtökohtaisesti voidaan ajatella moottoripyöräilevien naisten olevan likaista jengiä.

Tästä samaa mieltä. Aloin miettimään asiaa kerran ja tulin siihen tulokseen, että kaikki näkemäni naismotoristit olivat jollain tavalla epäillyttäviä. One of the guys tai jotain.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kyllä itsekin suosittelen isompaa pyörää. Tehoa ei ole koskaan liikaa ja melko nopeasti moni ostaakin sen isomman kun tehot kuussatasesta loppuu.

Heh. Aika Rossi saa olla, että nykyaikaisesta supersport-pyörästä tehot loppuu kesken kun todella ajamaan lähdetään. Jonkun puutarhajyrsijän kohdalla vielä tehovajetta voi olla, mutta kun puhutaan R6:n tyyppisistä vehkeistä, niin niissä kyllä tehoa luulisi riittävän kelle tahansa varsinkin katuliikenteeseen.
 

Kostaja#2

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Hiki-Hockey. Sympatiat Rauman Lukolle.
Heh. Aika Rossi saa olla, että nykyaikaisesta supersport-pyörästä tehot loppuu kesken kun todella ajamaan lähdetään. Jonkun puutarhajyrsijän kohdalla vielä tehovajetta voi olla, mutta kun puhutaan R6:n tyyppisistä vehkeistä, niin niissä kyllä tehoa luulisi riittävän kelle tahansa varsinkin katuliikenteeseen.

Samaa mieltä. Tuntuu että se on usein ego, joka vaatii tonnisen pyörän alle eikä ajotaidot tai tehonpuute. Eräskin tuttu osti ensimmäiseksi pyöräkseen R1:n eikä ikinä ollut edes kevaria ajanut. Kuussataset ovat hänen mielestään mopoja. Olen ajellut jo monta kesää Kawasaki ZX-6R 636 vm. -03:lla ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Tokihan tonninen vääntää paremmin mutta kuussatkulla kerkiää normaalitilanteissa ihan samalla tavalla ohitukset sun muut ja matka-ajossa menettelee ihan yhtä hyvin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
Jatketaan kyselylinjalla. Onkohan teillä kokemuksia Yamaha Dragstar 650:stä? Vaikuttaisi olevan hyvä entry-level -pyörä, sopivan matala ja kevyehkö eikä lähde käsistä vajaalla 40 hv:lla :) Käytettynä ko. pyörää löytyy aika hyvin. Onko muuten yleisesti ottaen pyörällä ajettu paljon vai vähän jos mittarissa on semmoset 20,000 km?
 

startin13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo
Samaa mieltä. Tuntuu että se on usein ego, joka vaatii tonnisen pyörän alle eikä ajotaidot tai tehonpuute. Eräskin tuttu osti ensimmäiseksi pyöräkseen R1:n eikä ikinä ollut edes kevaria ajanut. Kuussataset ovat hänen mielestään mopoja. Olen ajellut jo monta kesää Kawasaki ZX-6R 636 vm. -03:lla ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Tokihan tonninen vääntää paremmin mutta kuussatkulla kerkiää normaalitilanteissa ihan samalla tavalla ohitukset sun muut ja matka-ajossa menettelee ihan yhtä hyvin.

Just näin, vedettiin joskus aikanaan nordslaiffe vai miten se nyt kirjoitetaan, siis nurburingin pohjoislenkki 22km vihreä helvetti läpi pyörillä. Minulla on pari vuotta vanha 900cc sportti ja kaverilla 600cc Yammu. kyllä peli miehet veti meistä autoillakin ulkokautta ohi, samoin kaikenlaisia pyöriä suihki molemmilta puolilta ohi mennen tullen, vaikka omassa oli lentokentällä testatut huiput tutkaan 282km/h, niin ei paljon siellä auttanut kun lommoinen bmw e30 316i tuuppasi mutkassa ohi!

Eli vetomiehet on erikseen, ja pyöriähän saa kaupasta kuka vaan, se on eriasia kuka niillä mitenkin ehtii.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Jatketaan kyselylinjalla. Onkohan teillä kokemuksia Yamaha Dragstar 650:stä? Vaikuttaisi olevan hyvä entry-level -pyörä, sopivan matala ja kevyehkö eikä lähde käsistä vajaalla 40 hv:lla :) Käytettynä ko. pyörää löytyy aika hyvin. Onko muuten yleisesti ottaen pyörällä ajettu paljon vai vähän jos mittarissa on semmoset 20,000 km?

Omasta mielestäni Dragstar 650 on customiksi vihoviimeinen pyörä.Pitkä, matala, kankea ja aivan lussu. Saman valmistajan Virago 535 on vähän pirteämpi ja ajettavampi aloituscustomi.Keppivetoiselle matalaviritteiselle mopolle 20 000 km ei ole kovin paljon.
Itse siirryin täksi kesäksi kilofasusta skootteriin, joten olen paraskin puhuja.
Minulle tonninen pyörä / 150 hv osoittatutui täysin tarpeettomaksi.Aika paljon olen ajellut, mutta radalla en tahtonut pysyä misssään vauhdissa.Karkuun menivät niin pikkubanditit kuin Rocketitkin.Eikä ainakaan Fasussa sitä alavääntöä ollut yhtään enempää kuin aikaisemmissa pyörissäni- ehkä jopa vähemmän.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Heh. Aika Rossi saa olla, että nykyaikaisesta supersport-pyörästä tehot loppuu kesken kun todella ajamaan lähdetään.

Jos ajaisin pyörällä tiedonkeruuohjelmat mukana niin varmasti data kertoisi kylmästä että 100% kaasunasentoa ei paljoa käytetty, eli huipputehoa en hyödyntäisi kunnollisesti. Kuitenkin normaaliajo on sellaista, että harvemmin painellaan päälle 12000rpm jatkuvasti. 600cc esim. kun avaat kutosella niin ei se hirveästi siitä lähde. Huipputehot ehkä riittää joillekin mutta keskialueella mm. omassa ajossa paljon käytettyä ja käytännöllistä tehoa ja vääntöä ei ole tarpeeksi. Ehkä olen vain sitten tottunut ajamaan pappamaisesti sillä keskialueen teholla ja väännöllä. Kuussatasten huippuvääntö on noin 65Nm tai vähän yli (ja sekin patopaineella). Tonnisessa vääntöä on mm. Biken testin mukaan 80Nm alle 5000rpm ja mm. Gixerissä 80Nm menee rikki jo alle 4000rpm. Jos tuo ei ajossa tunnu niin ihme on. Sama homma tehoissa, tonnisissa n. 8000rpm:ssa on samat tehot kuin huipputeho 600-luokassa.

Ja kyllähän se Rossi kusettelisi minut vaikka piikillä riippumatta millä itse ajaisin. :)
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Samaa mieltä. Tuntuu että se on usein ego, joka vaatii tonnisen pyörän alle eikä ajotaidot tai tehonpuute. Eräskin tuttu osti ensimmäiseksi pyöräkseen R1:n eikä ikinä ollut edes kevaria ajanut. Kuussataset ovat hänen mielestään mopoja. Olen ajellut jo monta kesää Kawasaki ZX-6R 636 vm. -03:lla ja ei ole muuta kuin positiivista sanottavaa. Tokihan tonninen vääntää paremmin mutta kuussatkulla kerkiää normaalitilanteissa ihan samalla tavalla ohitukset sun muut ja matka-ajossa menettelee ihan yhtä hyvin.

Helvetin hyvin kirjoitettu, joten lainasin koko sepustuksen. Juuri näin asia sattuu olemaan 97% tapauksista. Pönkitetään nysäkullia ja olematonta hauista jollain muoviluodilla mikä sai jossain motoläpyskässä 10 pistettä tehoista ja road racing-henkisyydestä. Samalla kaavallahan kannattaisi viedä eurokinnerit paalaamoon, koska koneet ovat lähes poikkeuksetta alle 5-litraisia. Siirtyisivät amerikkalaisiin muskelivehkeisiin ja rupeaisivat repimään rautaa kuudesti viikossa kunnon salilla magnesiumit käsissä. Muutama kuukausi ja olo olisi jo hivenen miehekkäämpi...

Elääkö tuttusi muuten vielä?
 

Rosenrot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ekaksi pyöräksi R1?? huh, ite opettelin ajaan vanhalla honda cbx:llä, muistaakseni seiskapuolikas, vanha kun taivas. Juuri kävin ekat ajot ja tuntumat hakemas taas pitkän talven jäljiltä, ja kyl se kesän mittaan taas sieltä löytyy, vähän hakusessa ajelu taas, ja kylmäkin meinasi tulla... Talvisäilössä pyörää kohdeltu kaltoin, vähän etupleksiä halki, ja perässä maalia irti prkl... katsotaan säilytyshinnassa nuo uusiksi...
 

scholl

Jäsen
No niin perjantaina alkoi vihdoin prätkäkausi. Yleensä olen hakenut heti, kun lumet vähenevät ja saattanut ajaa niin, että ajotien ulkopuolella on ollut paljonkin lunta. Nyt kun sitten lunta ei ollut ollenkaan niin kausi silti viivästyi. Alkuaika laiskuuttani, loppuaika talvisäilytysmestan vuoksi. No anyway nyt pääsee taas kauppaan tai minne vain prätkällä ja se on jees.
 

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
Täälläkin ajokausi tuli korkattua viime perjantaina, tosin silloin ihan pikkulenkki, mm. Tankaten tuoretta pensaa.... Lauantaina vetäisin sitten jo hiukan pidemmän lenkin ja kyllä se vain taas oli hienoa tuppea kääntää.... Vapuksi luvataan hienoa keliä ja sehän on positiivista.... Eli, baanalle...
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Ei ne pelkät kuutiot ole autuaaksi tekevä asia, vaan se pyörän luonne. On 600 kuutioisissakin eroja. Siinäkin on jo suuri ero, että ottaako jonkun rivinelosen vai v-2:n. Paljon riippuu siittä mitä pyörältä haluaa.

Kun tossa jotkut ihmettali kaveria, joka osti ekaksi pyöräksi r1:n, niin vielä enemmän mää ihmettelen kavereita, jotka homaa v-maxin ekaksi pyöräksi. R1 on helppo ajaa maxiin verrattuna ja maxista löytyy sitä tehoa enemmän kuin pyörällä pystyy menemään. Ei meinaan taitu ihan samalla tavalla mutkaan kuin r1.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juu kyllähän se ihan siitä omasta tyhmyydestä on kiinni, missä alkaa availemaan enemmän. Ikuinen perusteluhan tonnisen ostoon on, että hyvin alhaalta vetävän moottorin kanssa on helpompi opetella ajamaan. Toisaalta tuossa on vaarana lipsauttaa takapyörä alta jossain liukkaassa läntissä, kun vääntää sen yhden asteen kahvaa liikaa. Isoillakin voi ajaa nätisti, jos vain haluaa ja malttaa.

Itse ei ole vielä tullut koskaan ajettua pikkukoneisella kyykyllä, niin ei osaa sanoa mitään siitä kuuluisasta olemattomasta alaväännöstä. Jos semmoista kokeilis sitten seuraavaksi. Oma matalavireinen kuuspuolikas (pikkukone sekin juu!!) kyllä lähtee nätisti ja kakomatta paikaltaan melkein tyhjäkäynnillä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Busa

Tuli sitten hommattua vajavaisen egoni, nysäkullini, puutteellisen miehekkyyteni sekä olemattoman hauikseni pönkittämiseksi Suzuki GSX 1300R Hayabusa vm. 2005. Odotan tämän 1300-kuutioisen järkäleen ratkaisevan myös itsetunto- ja naisongelmani. Toivottavasti ketjussa totuutensa meille toitottaneet markan kyökkipsykologit voivat lokeroida minua hieman lisää kun menin vaihtamaan kuussataseni moiseen monsteriin.

Ja asiaan. Pyörä tuntuu koko ajan paremmalta. Ketteryyttäkin alkaa löytyä tottumisen myötä, aamuiset työmatkat kehällä menevät splittaillessa siinä missä cebarillakin. Sunnuntaina kävin ajamassa Porkkalantien, ja hyvin tuo mutkissakin tottelee. Tuntuu vakaammalta ajettavalta kaikinpuolin. Ja muhkea alavääntö tekee ajamisen monella tapaa helpommaksi (vähemmän vaihtamista, huomattavasti parempi moottorijarrutus). Mutta suu menee virneeseen myös hieman enemmän avaamalla, koska väännön lisäksi koneesta löytyy myös pirusti tehoa. Kaksi päällä ajaminen oli huomattavasti helpompaa ja mukavampaa, pitää heittää joku pitempi lenkki lähitulevaisuudessa. Kesälomalla sitten Nordkappiin ja takaisin. Taloudellisesti vaihtaminen ei ollut kovin fiksua, mutta eipä tämän(kään) harrastuksen kanssa viitsi menoja laskea. Kivaa on ollut, ja se on pääasia.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Kausi avautui kokeiluluontoisesti jo jokin aika sitten, mutta tänä aamuna tuli ensimmäistä kertaa ajettua keskustaan töihin prätkällä. Ei ihan lyhintä tietä, kipaisin ostamassa uudet bootsit samalla. Se päätös syntyi kun piti löytää tekosyy kääntyä eri suuntaan kuin lyhin tie keskustaan olisi vienyt. Olipa miellyttävän nopeaa matkantaittoa, ei tarvinnut jonoissa seisoskella niin kuin autolla aina pitää. Jes!
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Tuli sitten hommattua vajavaisen egoni, nysäkullini, puutteellisen miehekkyyteni sekä olemattoman hauikseni pönkittämiseksi Suzuki GSX 1300R Hayabusa vm. 2005. Odotan tämän 1300-kuutioisen järkäleen ratkaisevan myös itsetunto- ja naisongelmani. Toivottavasti ketjussa totuutensa meille toitottaneet markan kyökkipsykologit voivat lokeroida minua hieman lisää kun menin vaihtamaan kuussataseni moiseen monsteriin.
.

Ottaako noin koville? Nyt vielä muistat hommata sen salikortin ja treenaat kunnolla kuudesti viikossa niin olen varma, että kullisi koko ja hauiksien olemattomuus unohtuu piakkoin.

Leikki leikkinä ja busa pois perseestä, mutta eihän tuota viestiäni ihan hirveän tosissaan kannata ottaa. Ei sitä ihan vakavalla ilmeellä kirjoitettukaan, mutta siitä olen varma, että noitakin on joukossa, joskaan ei ihan 97% välttämättä.

Turvallisia kilometrejä sinnekin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Kyllä se on pakko avata ihan lähipäivinä. Aiemmin päivällä kämpän ohi lipui punainen Monsteri, joka kyllä nostatti lievästi ajohaluja.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Uusi pyöräkin on jo katsottuna, kesällä 2009 olisi tarkoitus vaihtaa Suzuki GSX-R 1000:ään. Messuilla olleet musta/kulta -mallit saivat minut lopullisesti varmistuneeksi asiasta. Vaikka ehtiihän mieli toki muuttuakin. Ja tietysti myös Busa kiinnostaa, ehkä sitten myöhemmin.


Tuli sitten hommattua vajavaisen egoni, nysäkullini, puutteellisen miehekkyyteni sekä olemattoman hauikseni pönkittämiseksi Suzuki GSX 1300R Hayabusa vm. 2005. Odotan tämän 1300-kuutioisen järkäleen ratkaisevan myös itsetunto- ja naisongelmani. Toivottavasti ketjussa totuutensa meille toitottaneet markan kyökkipsykologit voivat lokeroida minua hieman lisää kun menin vaihtamaan kuussataseni moiseen monsteriin.

No niin. Johan tuosta ensimmäisestä lainauksesta on reilu kaksi kuukautta kulunut. Se kun on pitkä aika miettiä uusia kulkupelejä. Toisaalta olet vielä aikataulussa ärrän suhteen. Hommaa bussiin laukut, ellei siinä jo ole. Sinne sitten omiin mieltymyksiin sopivan neitosen kokoiset ajovarusteet jemmaan niin ei mee mahdolliset tilaisuudet sivu suun=)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös