Moottoripyöräketju

  • 205 883
  • 1 010

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Ensivaikutelma

Nyt on sitten pyörä alla. CBR 600F vuodelta 2006, puna-musta JYPin tyyliin. Kilometrejä alla 5300, Micronin slipari laitettuna. Koeajon ja pyöräkaupasta työpaikalle ajaneena voin sanoa, että tykkään kovasti. Tehoa piisaa liiankin kanssa, ohjaaminen on helppoa, etujarru reagoi hyvin ja vahvasti. Kulutusosat näyttivät hyviltä, takarenkaassakin on kuvioissa syvyyttä. Tänään illalla pitää käydä pyörimässä mutkateillä ja motarilla. Loma alkaa huomenissa, varmaan maanantaina sitten pohjoista kohden. Ei malttais odottaa.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Torstaina alkoi ajotunnit, tänään inssi ja nyt onnelisesti paperinen ajolupa lompakossa. Aika äkkiä tuo näköjään sujuu kun vauhtiin pääsee. Hyvä niin, nyt pääsee antamaan Vespalle kyytiä laillisesti.
Brum Brum!

Saa nähdä puraiseeko joskus isompi kärpänen ja tuleeko hinkua hommata isompikin lelu.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
CBR 600F yli 3000 kilometriä myöhemmin

Kesälomalla tuli siis ajeltua, ja tulee edelleen. Töihin kuljen vielä päivittäin tuolla vekottimella. Pk-seudulla kausi jatkuukin varmasti vielä jonkun aikaa. Mutta tässäpä hieman sekalaista selostusta.

Hyvin olen pyörän selässä viihtynyt. Tein taivalta Lapin läänin etelärajalle ja takaisin. Matka-ajon lisäksi kävin toki tuntemillani pikkuteillä matkan varrella pyörimässä. Itse matka tapahtui reppu selässä ja tavaraverkolla + penkin yli vedetyllä mustekalalla kiinnitetty pikkulaukku tarakalla. Tavaraa ei toki paljoa ollut, mutta hyvin pärjäsi kun pesi pyykkiä riittävän usein. Kelit olivat mitä parhaat, sillä lomalla ajetusta lähes 2500 kilometristä ajoin noin 100km sadesäässä. Välillä tosin oli liiankin hiostavaa, varsinkin tekstiilipuvussa. Mutta ei parane valittaa.

Pyörään hieman paremmin tutustuttuani se kiehtoo minua edelleen. Voimaa ja kiihtyvyyttä piisaa, liikkuminen on ketterää ja jarrut tehokkaat. Toki kierroksia saa käyttää reilusti, alle neljässä tonnissa kone on aika aseeton. Mutta sitten kun mennään kymmenentuhannen korville ja yli, niin kyllä lähtee ääntä ja pyöräkin liikkeelle. Ohitukset sujuivat reissussa vaivattomasti, nelosella uskalsi survaista pidemmistäkin letkoista ohitse. Toki pyörä kiihtyy kuutosellakin petollisen hyvin. Ensi kesän tuolla varmasti vielä ajelee, sitten lienee jo kaipuu isompiin liian kova. Niin ja keuliminen pitää vielä opetella kunnolla, tuon kanssa sen pitäisi onnistua helposti.

Matka-ajossa huomasi, kuinka välttämättömät earit ovat. Suhina ja moottorin ääni alkavat pitemmän päälle ottaa korviin. Toinen rasittava asia oli tekstiilipuvun takki, joka on aavistuksen liian iso. Isommissa nopeuksissa ja tuulisella kelillä se lepattaa ilkeästi. Mutta toisaalta kaikkeen tähän tottuu. Ensimmäisen etapin (HKI-HML) jälkeen kädet tärisivät, ja moottoritievauhti tuntui käsittämättömän kovalta. Palatessa sama etappi meni tuosta vaan, ja melko vikkelästi.

Pyörä tuli nyt käytettyä kuuden tonnin huollossa. Mittarissa oli jo päälle kahdeksan tuhatta, kun huoltokirja jäi kotiin. Mutta huolto sisälsikin lähinnä tarkistuksia. Ainoa ns. vika, mikä on ollut, oli keskituen laahaaminen ketjuihin. Tämä johtui edellisen omistajan laittamasta sliparista. Keskituesta kuitenkin kului ylimääräinen osa pois aikoja sitten, eikä laahausta enää tapahdu. Olen pyrkinyt pitämään rakkaasta lelustani hyvää huolta, pesty on useita kertoja, kuten myös ketjuja rasvattu. Lisäksi se on aina sadesäällä ja öisin hupun alla. Muuta en pahemmin osaakaan tehdä. Vahannut en ole, ehkä talveksi pitäisi. Mitä hyviä talvisäilytyspaikkoja löytyy pk-seudulta?

Työmatkat sujuvat muuten leppoisasti, vaikka Turunväylällä & Kehä I:llä sattuisikin olemaan ruuhkaa. Splittaaminen ja jonojen porrastaminen ovat jo lähes itsestäänselvyyksiä. Ja hyvin nuo autoilijatkin tuntuvat suhtautuvan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eipä ole pitkään aikaan tännekään kirjoiteltu. Ei taida tässäkään mitään asiaa olla, mutta kirjoitanpahan silti.

Tänään oli sopivasti vapaapäivä jolloin kerkesi huoltamaan ja pesemään pyörää. Ja vahaus sitten lopuksi. Leokin voit ihan rauhassa vahailla omaa Hondaasi. Hieno kiilto katteisiin ja pysyy lika poissa sekä puhdistuu helposti seuraavassa pesussa.

Tänään samalla puhdistelin ketjuja ja huomasin, että ne alkaa oleman kohta eläkeiässä. Ajaa vielä tämän syksyn mutta ensi kesällä pitää laittaa uutta ja samalla rattaat tietenkin. Muutamat lenkit ovat jo melko jäykkiä, minkä huomaa parhaiten esim. nostamalla ketjua. Ei tahdo oikein suoristua. Hienosti vielä tosin rullaa eikä rohisekaan pahasti. Eli nuo ketjut olisi sitten talven projekti, samoin venttiilien välys pitää tarkastaa. Ajattelin senkin hoitaa DIY-tyyliin kun tilat ja kamat on. Lisäksi ilmansuodattimen kun tarkistaa niin pitäisi kaiken olla sitten tiptop. Kilsoja on nyt ajeltu lähemmäs 9000 tänä kautena. Pyörällä ajettu joka viikko 5-7 päivänä täysin ongelmitta. No, kerran irtosi sliparin kiinnitysruuvi. Ekalla tulille, bensaa vaan tankkiin ja menoksi.

greatleo mainitsi tuosta takista. Vaikka olisi oikean kokoinen niin suosittelisin hankkimaan, tai edes kokeleimaan, nahkapuvun tai -takin. On takuulla eroa aerodynamiikassa. Varsinkin motarilla ja kovalla tuulella huomaa eron, etenkin nakulla. Itse hommasin 2-osaisen nahkapuvun kesän alussa ja todella tyytyväinen olen ollut. Takkia voi käyttää esim. työmatkalla tai kaupungissa ja pidemmälle reissulle tai radalle saa helposti koko puvun. Ainoa miinus on, jos joutuu sateessa ajamaan. Pikkukuurot ei haittaa mutta jatkuva sade reilun kymmenen kilometrin jälkeen tulee läpi. Sadekeleillä olen suoraan laittanut goret päälle.
 
S

solo

Mitä hyviä talvisäilytyspaikkoja löytyy pk-seudulta?
Itselläni oli pyörä joskus JL-Bike:ssa talvisäilössä. Ihan ok säilytys, jos ei omaa tallia ole. En tiedä mitä muut pyytävät talvisäilöstä, mutta tuolla maksoi muistaakseni joku 150€. Saa ainakin pyörän takaisin akku täynnä, koska säilytykseen kuuluu akun irroitus, akun huoltolataus ja uusi lataus ennen pyörän noutoa. Mielestäni muutenkin toi on hyvä säilö, koska voi varata tarvittavat huollot, niin että pyörä on täysin iskussa silloin kun se pitää hakea sieltä pois. Voin itse ainakin suositella. http://www.jlbike.fi/
 
S

solo

Taitaa tulla aika pitkä talvi. Ostin eilen nimittäin alleni vuoden 2005 Suzuki DR-Z:n ja voin kertoo, että on aika hyvä peli ajaa ja varsinkin kaupungissa. Verrattuna edelliseen pyörääni, eli 600 GSX-R niin onhan toi vähän eri tehonen ja kulkunen, mutta on tommonen supermoto kyllä paljon mukavampi ajaa. Tehoputki ja isompi kaasari löytyy, joten äänimaailmaa ja tehopuoltakin löytyy ihan riittävästi. Nyt pitäs vissiin ota talveksi ifistä vakuutus, koska siellä on vielä semmonen vakuutus minkä saa seisontaan ja sit ennen ajokauden alkua siirtää taas pohjolaan, koska siellä mulla on kaikki muutki vakuutkset ja siellä on aika edulliset pyörävakuutukset. Osaako joku sanoa tuleeko tosta talven seisottamisesta ifissä mitään kuluja, vai voinko sitten vaan ennen ajokauden alkua siirtää vakuutkset ilman kuluja pohjolaan..??
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Pohjolankin maksut painottuvat tietysti kesäajalle, joten tiedä sitten miten paljon tuosta hyötyy. Talvia-ajalta maksat vain joitain hassuja kymppejä, kun kesällä puhutaan satasista. Tuleeko siihen sitten päälle vielä jotain ylimääräisiä kuluja, kun vaihdat yhtiötä?
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ensi viikonloppuna on taas perinteiset MP-Messut. Nythän messuille pääsee jo torstai-iltana. Varmaan ihan toimiva päivä, jos haluaa katsoa muutamat tietyt mallit töiden jälkeen eikä ruuhkaakaan ole. Perinteisesti lauantai ja sunnuntai tullee olemaan melko ruuhkaiset päivät.

Tälle vuodelle on paljon mielenkiintoisia uutuuksia ja toivottavasti on mahdollisimman paljon näitä myös näytillä. Ducati (Hailac) ainakin kovasti vakuutteli taannoisessa pressitilaisuudessa, että uusi 848 olisi näytillä. Hondalla on uusi tonninen CBR ja iso naku CB1000R ilmeisesti näytillä. Ihan mukava olisi myös nähdä se uusi custom, DN-01. Siinä on jo vähän erilaista tekniikkaakin mm. vaihteistossa. Tuoko KTM uuden RC8:n messuille? Suzukilta varmasti on uutta Busaa (oli jo Motor Showssa) ja B-Kingiä esillä.

Ajokauden lähestyminen tietää myös pientä mopokuumetta, katsotaan mitä nyt tapahtuu ja tsekataan nuo messut ensin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Tälle vuodelle on paljon mielenkiintoisia uutuuksia ja toivottavasti on mahdollisimman paljon näitä myös näytillä. Ducati (Hailac) ainakin kovasti vakuutteli taannoisessa pressitilaisuudessa, että uusi 848 olisi näytillä.

Samaltahan se näyttää, kuin 1098. 1098R ja Desmosedici RR olisivat parempia vetonauloja.
 

scholl

Jäsen
Perinteisesti lauantai ja sunnuntai tullee olemaan melko ruuhkaiset päivät.

Joo viikonloppuna siellä on pelkästään m*****näköistä jengiä. Sellaista saunan taakse porukkaa. Ei kannata missään tapauksessa mennä silloin. Sitä paitsi sitä jengiä on liikaa, joten ei voi rauhassa neuvotella pyöristä.

Itselläni ei ole tosin tänä vuonna tarvetta mennä messuille, kun ei ole tarvetta ostaa pyörää. Viitsi käyttää turhaan energiaa, jos ei mene kauppaa tekemään.

Ducatin osastoa en ole tajunnut yleensä katsoakaan. Ei ole osunut silmiin. Usein mennyt messut niin, että olen katsonut vain BMW osaston ja lähtenyt sitten pois. Tai usein ja usein. Ne 2 kertaa, mitä olen siellä messuilla ollut.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Perjantaina tulee lähdettyä. Toivottavasti ei ole liikaa ihmisiä.

Edit. No eipä ollut sen kummoisempi tapahtuma. Onneksi ei ollut kovinkaan paljon ihmisiä, kun tuolla puolen päivän jälkeen pyörähdin. Ducatit ja BMW:n hp2 sport tuli tsekattua, muuten ei ollut nähtävää.
 
Viimeksi muokattu:

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Tulipa käytyä mp-messuilla nostamassa pyöräkuumetta, joka on jo siinä vaiheessa että piti ajokamoja kokeilla päälle taannoin. Vaivaannuttavasta perseenkeikuttelusta ja myötähäpeää aiheuttaneesta minimotokisasta huolimatta messut oli ihan hyvä kokemus. Tosin Hondan osasto oli pieni pettymys.

Mopo on ollut lämpimässä tallissa keskituella jäpittämässä talven. Toissaviikolla kävin starttaamassa sitä, hyvinhän tuo lähti. Seuraava jälleennäkeminen onkin sitten kun siirrytää tositoimiin. Kyllähän sitä jo odottelee, että saa survaista ykkösen silmään, ja tuntea voimansiirron vahvan loksahduksen, kun Fiona ilmoittaa olevansa valmis viemään päällänsä istuvan miehen kauaksi, ja lujaa. Sitten kierrokset yli kymppitonniin, siellä se räyhäkkä komentoääni on parhaimmillaan, kuten myös kyytikin...

Ja takaisin asiaan. Nahkapuvun aattelin hommata. Kaksiosainen, vähän käytetty merkkipuku irtoaa opiskelukaverilta asevelihintaan. Kevyemmät hanskat voisi myös poistaa. Uusi pyöräkin on jo katsottuna, kesällä 2009 olisi tarkoitus vaihtaa Suzuki GSX-R 1000:ään. Messuilla olleet musta/kulta -mallit saivat minut lopullisesti varmistuneeksi asiasta. Vaikka ehtiihän mieli toki muuttuakin. Ja tietysti myös Busa kiinnostaa, ehkä sitten myöhemmin.

Mites muilla, joko alkaa ranteet nykiä?
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Mites muilla, joko alkaa ranteet nykiä?

Kieltämättä. Onhan tässä jo tarpeeksi kauan kärvistelty ilman pyörää... Tähtäimessä olisi Yammun R6, tuliterä sellainen. Kun lumet sulaa ja asvaltti alkaa taas paistaa niin todennäköisesti sitä löytää itsensä paikallisesta mp-liikkeestä epätoivoisesti pörräämässä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Messuillakin tuli käytyä. Itse olin siellä lauantaina elikkäs pahimpana ryysispäivänä. Kyllähän siellä kerkesi mopot katsomaan ja koeistumaan. Tosiaan Hondan osasto oli huono. Pari uutuutta puuttui, aivan järkyttävästi sakkia koko ajan ja se nyrkkeilykehä keskellä, joka teki koko paikasta ahtaanoloisen kun pyörät oli lähes kiinni toisissaan. Hyviä osastoja oli vastaavasti Ducatilla, Bemulla, Suzukilla ja Yamahalla. KTM oli vähän liian ahdas, liikaa pyöriä pienessä tilassa. Suzukilla ja Bemulla mukavan tilavat osastot ja etenkin Suzukilla oli älytty laittaa kiinnostavista mopoista muutama kappale näytille niin sai rauhassa niitäkin tutkia. Messuilla selkisi taas, että en osta kyykkyä vaikka jo pientä kuumotusta niihin oli tässä joulun jälkeen. Ajoasento on vähän liikaa.

Kai tässä nyt mopo menee vaihtoon ensi kaudelle, kovimpana ehdokkaana on se aiemmin hieman haukkumani Yamahan FZ1-N. Kuitenkin tällä hetkellä se tuntuu parhaalta ehdokkaalta näissä about tonnisissa nakupyörissä. Alaväännön puutteeseen on lääkkeet olemassa joten se ei sinäänsä ole ongelma. Hondalta olisi tulossa uusi CB1000R, mutta niitä saataneen vasta ensi syksynä, jos silloinkaan. Tältä osin meni hermot tähän pyörään. Ensiksi sitä ei ollut messuilla ja sitten toimitukset vaan viivästyvät entisestään. Ducati ja mm. KTM kiinnostaa mutta hintaa on liikaa, kun tarkoitus olisi hankkia uusi.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Ajoasento on vähän liikaa.

Kai tässä nyt mopo menee vaihtoon ensi kaudelle, kovimpana ehdokkaana on se aiemmin hieman haukkumani Yamahan FZ1-N. Kuitenkin tällä hetkellä se tuntuu parhaalta ehdokkaalta näissä about tonnisissa nakupyöristä

Hyvä pyörä on.Itse ajelin 1,5 kesää S:llä. Juuri tilasin tilalle maksiskootterin,olosuhteiden pakko.Pyöräilyn luonne muuttuu, mutta huomatuksi tulen aivan varmasti...
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Ensin monta kuukautta odotan ulkojäiden tuloa ja sitten kun edes muutaman päivän pakkaset ovat tuloillaan ja tuo asunnon vieressä oleva kaukalo alkaa olemaan (huomenna?) luistelukunnossa, niin alkoi armoton ajokelien odotus. Itsellä varsinaisesti alkoi tuo kesän odottaminen jo pari viikkoa ennen messuja, eikä itse tapahtuma sitä ainakaan helpottanut.

Viime viikolla sain vaihdettua uuden hiilikuituisen äänenvaimentajan vanhan pöntön tilalle. Innolla odotan, että huomenna saan koko mopon takaisin kokoon, se kun on talviremontin jäljiltä vielä aikaslailla kappaleina. Jos pääsis sitten lopulta kuulostelemaan miltä uudet muhkeat äänet kuulostavat vanhan kesyn linnunliverryksen jälkeen.

Sen opin silti pari viikkoa sitten ettei humalassa oikein kannata lähteä ostamaan ajovarusteita. Messuilta tuli mukaan ainakin kokoa liian isot ajohousut sekä aivan erilaiset kuin alunperin oli tarkoitus:

Tarkoitus oli ostaa mukavat mustat --> mukaan tarttui camoväritykselliset ja mukavuudesta en sano mitään. Noh kai niillä kehtaa muutaman kerran ajella. Kyseessä on kuitenkin matkasportti GSX-F eikä mikään bomber henkinen bandit tms, jollaisen imagoon ko. housut sopisivat hieman paremmin.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tommonen Bemarin HP2 Sport vois kelvata, tai edes uus busa.

Nam... r1200 gs adventure, saas nähdä. Enduroa olis tehnyt mieli jo hetken..
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Just lähti vanha Hornet uudelle omistajalle ja nyt miettimään uutta mopoa kesäksi. Tai onhan se jo melkein mietitty mutta varmaksi en sano, ennen kuin on uusi laite pihassa. Onneksi on rajallinen budjetti niin pysyy vähän edes järki päässä. Jos olisi paalua tarpeeksi laittaa mikä tahansa uusi mp niin hermot ja terveys menisi, sen verran on mielenkiintoisia laitteita tarjolla.
 
S

solo

Onkos jatkoajan pyöräilijät avanneet jo ajokautensa? Itse olen ajellut helmikuun lopusta lähtien aina sään salliessa. Toivottavasti Helsingin kadut putsataan nopeasti ja ilmat paranisivat, niin pääsis ajelemaan kunnolla. Todennäköisesti vielä muutaman viikon joutuu odottelemaan kevättä..
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Onkos jatkoajan pyöräilijät avanneet jo ajokautensa? Itse olen ajellut helmikuun lopusta lähtien aina sään salliessa. Toivottavasti Helsingin kadut putsataan nopeasti ja ilmat paranisivat, niin pääsis ajelemaan kunnolla. Todennäköisesti vielä muutaman viikon joutuu odottelemaan kevättä..

Ei ihan vielä. Eilen tuli ladattua akku ja istuttua mopon päällä pitkästä aikaa. Vappuna viimeistään pommitetaan jo kaikki.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Tiedä nyt voiko kauden avauksesksi vielä varsinaisesti sanoa, mutta tänään tuli muutaman kilometrin verran pyöriteltyä ja helvetin mukavaa oli. Jos ilmat vähän lämpenisivät niin voisi käydä pidemmän lenkin heittämässä. Espoossa ainakin tuntuu kadut olevan jo pääosin puhdistettuja tai ainakin hiekat on siirtyneet tienreunoihin.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Ensi viikon torstaille/perjantaille lupaavat +2/+3. Eihän tuo hääviltä kuulosta, vielä kun yölläkin taitaa olla lunta tulossa. Mutta jos ennuste vähänkin paranee, varsinkin viikonlopulle, niin vakaana tarkoituksena on hakea tyttö tallista kotio loppuviikosta. Eiköhän tuo parkkipaikalla kestä loput tuiskut ja yöpakkaset. Varsinkin kun itse pääsen sitä hoitamaan ja ihailemaan. Vituttaa muuten tällainen aikainen pääsiäinen ja takatalvi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vituttaa muuten tällainen aikainen pääsiäinen ja takatalvi.

Jep. Nyt taas satanut useita senttejä lunta kuluneen vuorokauden aikana.

Moottoripyörärintamalle on vielä aika hiljaista. Edellinen pyörä meni kaupaksi reilu kuukausi sitten eikä uutta ole vielä tallissa. Tuntuu, että tarjontaa on vähän liikaa tai pikemminkin budjetin rajoissa saatavia merkkejä&malleja on liikaa eikä osaa oikein päättää. Lisäksi yksi todellinen löytö meni alta, puhelinsoitto oli muutamia minuutteja myöhässä. Nyt on taas pari käytettyä pyörää kiikarissa niin katsotaan miten käy. Uuttakin olen miettinyt mutta jotenkin tuntuu, että vuoden vanhalla ja muutama tuhat ajetulla käytetyllä on pikkasen parempi "bang for buck".

Pikkasen suoritin tässä pääsiäsen aikana varustehuoltoa. Rasvasin nahkapuvun ja kylläpä tuli taas uuden näköinen ja paremman tuntuinen. Kummasti talven aikana pääsee nahka kovettumaan mutta nyt kelpaa. Paras aine tähän touhuun on ihan normaali hevoshommissa käytetty valjasrasva. Puolen litran purkki maksaa ehkä 5€ ja sillä rasvaa pukuja 10 vuotta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös