Eilen tuli ajettua n. 80km. Muutenkin kun helteet hellittäneet niin ainakin ei-sateisina päivinä olen lisännyt 2-pyöräliikkumistani. Taitaa olla kirkkaasti toisella tonnilla kilometrit tällä kaudella, jolla mennään käsittääkseni tuon pyörän 7 kesäisen historian aikana top 2:een. Jos ajaisin ihan hillittömästi syksyn niin matkamittari saattaa mennä 7000km toiselle puolelle. Silloinkin keskiarvo jäisi vielä tonniin, mutta osoittaisi sen, että tänä kesänä olen ollut todella aktiivinen motoristi. Lauantaina kävin jopa kaupassa prätkällä, eikä ollut mitään reppua tms. mukana. Solmin täyden muovikassillisen kiinni ja laitoin sen siihen, mihin yleensä kypärä kiinnitetään. Meni ihan hyvin. Ei se haittaa, vaikka siinä kohdassa on korkeampi kumpu.
Se minua ihmetyttää, että kaikki helvetinenkelipajat ja hondakorjaamot lähettävät minulle mainoksia. Sen ymmärrän, että tulee mainoksia esim. Bemarin uudesta kypärästä ja suositus varata talvisäilytys, mutta en ymmärrä näiden epämääräisten pajojen lähettämiä paksuja katalogeja tms. Nytkin tuli joku läpyskä jostain stormista, jossa mainostetaan jotain etupään stefoja johonkin honda 600:een. Siis mitä v*****. Otsikko on "säästä huoltokustannuksissa". Kuka edes tietää mikä on etupään stefa ja ketä kiinnotaa. Niidenhän pitäisi mainostaa: 10tkm huolto x euroa, 20tkm huolto x euroa, talvisäilytys- ja huolto x euroa. Mutta että etupään stefat. Sairasta huumoria.
Viime aikoina on taas tullut useita "murhayritys"-henkisiä tilanteita vastaan Helsingin keskustaliikenteessä. Varoita teitä Toyota-kuskeista. Toki tiedän, että niillä on nestettä päässä, mutta kun olen nyt viime aikoina nähnyt monta läheltä piti tilannetta, jossa itse olisin ollut se sairaalaan ajautunut osapuoli niin kannattaa mainita. Prius on ilmeisesti tämän päivän Yaris Verso. Niiden rattiin hakeutuu kaikista huonoimmat kuljettajat. Eivät toki muutkaan Toyota tai Nissan Primera kuskit ajokorttia ihan normaalia tietä ole saaneet.
Yksi kummallinen käyttäytyminen on pysähtyminen kohdattaessa, vaikka hyvin mahtuu etenemään. Korkeavuorenkatu ja monet muut kadut ovat sellaisia, missä osa kuljettajista pysähtyy ja jää odottamaan, vaikka molempiin suuntiin mahtuu ajamaan. Joskus tämä yllättää, mutta usein siihen idiotismiin osaa jo tottua. Tottumattomampi ajaa takapuskuriin. Vähän vastaava tilanne voi tapahtua samaan suuntaan ajettaessa. Esim. Mechelininkadulla alamäessä kaistat tulevat lähemmäksi toisiaan. Pari vkoa sitten menimme oikeasta kaistaa jonossa niin edessä ajava Prius veti liinat kiinni, kun viereisellä kaistalla ajava ajoneuvo tuli ehkä 60cm päähän pysyen omalla kaistallaan. Silloin täytyy sanoa, että törmäys oli äärimmäisen lähellä. Se oli niin yllätyksellinen teko, mutta sain pysäytettyä. Muutama kerta on tapahtunut myös niin, että joku on tullut vasemmalta eteen yllättäen kaupungissa. Ne ovat prätkällä myös todella pahoja ja joskus on ollut todella suuria vaikeuksia niissä tilanteissa. Urpot luulevat, että jos ehtii risteykseen tunkemaan keulan ensin niin se on ok, eivätkä ajattele sitä, että oikealta tulevan pitäisi saada ajaa ensin. Nuoret pakukuskit ja vastaavat ovat näissä pahimpia. Ajavat totaalisella riskillä koko ajan, eivätkä kaihda onnettomuuksia.
Prätkäparkkipaikatkin ovat taas aiheuttaneet huolta. On se kumma, että Svenskanilla esim. on ceepparipaikkaan maalattu se kuva useampaankin kertaan asfalttiin, mutta prätkäpaikassa ei voi olla MP. Usein siinä onkin sitten joku motoristeja vihaavan juntin auto. Olen alkanut valokuvata niitä nyt viime aikoina ja kun löytyy sopiva nettisaitti niin käräytän ne siellä.