Helppo sitä on syyllistää ketä tahansa tienkäyttäjäryhmää ja kytätä kirjanpitoa tehden. Itse ajan suhteellisen paljon sekä autolla, mp:llä että fillarilla ja vaaratilanteita on tullut eteen jos jonkinlaista.
Ehkä pahimpia vaaratilanteiden aiheuttajia maantiellä ovat landet tai vanhat urpot, jotka tulevat kolmion takaa pikkutieltä maantielle, millä saa ajaa 80km/h tai 100km/h. Siinä sitä on ihmettelemistä, kun joku yht'äkkiä koukkaa eteen. Liinat voi vetää kiinni, mutta se ei aina auta. Prätkäkuskeja on kuollut noissa tilanteissa. En tiedä, mistä johtuu, mutta landeilla on sellainen käsitys, että ikäänkuin omistavat sen muutaman kilsan tienpätkän ja saavat siihen tulla vaikka 10km/h nopeudella ihan toisten eteen.
Toinen hankala tilanne on se ja tämä nimenomaan kaupungeissa, kun vasemmalta tulevat autot tulevat prätkän eteen. Monilla autoilijoilla on sellainen käsitys, että jos ajaa hieman leveämpää tietä niin ei tarvitse kunnioittaa sitä, että oikealta tulevilla on etuajo-oikeus. Tehtaankatu on yksi esimerkki näistä kaduista. Siellä sitä on tapahtunut yhtä jos toista ja aina välillä todellisia läheltä piti -juttuja prätkällä. Hurjin oli kyllä se, kun tulin Pietarinkatua Eiran suuntaan ja vasemmalta alhaalta Kapteeninkadulta joku vanha Golffi tuli aivan sairasta vauhtia. Jarrut pohjaan ja väistäminen prätkällä tien sivuun. Siinä oli hiuskarvan varassa ja pikkaisen sheikkasi jälkeenpäin, koska siinä olisi todellakin minusta jäänyt vain märkä läntti.
Fillarilla jos ajaa (itse ajan lukkopolkimilla) niin yksi pahimmista on koiranulkoiluttajat. Joillain on sellainen kelasysteemi ja se vie sitten koko pyörätien leveisyyden. Ei tiedä minne suuntaan väistää, kun poukkoilevat minne tahansa. Ja kaikenlisäksi sitä narua ei kaukaa edes näe. Murhayritysvälineitä sanoisin. Itsellänikin on ollut koira, enkä tajua, mikä siinä on, ettei ihmisillä voi olla kunnollista koiran talutushihnaa, jossa koira kulkisi omistajan vierellä niinkuin kuuluu. Toinen fillarilla hazardi on se, että jos on sellainen kolmion takaa -tilanne autoilijoille, missä vielä varoitetaan, että vas. ja oikealta tulevia fillareita pitää väistää niin silti moni autoilija tulee liian pitkälle, jolloin fillari ei mahdu enää siitä ohi, vaan pitää hyppäyttää itsensä ajotien puolelle tai pyrkiä jollain muulla tavalla väistämään törmäys. Kolmas hauska ovat jalankulkijat. Eivät katso yhtään taakse ja pitävät pyörätiellä lontustelua keskustassa ihan okeina. Siis saattavat olla katukivetetyllä jalkakäytävällä, mutta juuri kun olet ohittamassa, poukkasevat eteesi, jolloin seurauksena on voltti. Itse olen muutaman kerran mennyt etukautta ympäri. No onhan toki epänormaalia, poukkoilevaa käytöstä muuallakin. Eerikinkatua kun menin jalan viime talvena alas niin vastaantulija otti kohdallani nopeat sivuaskeleet, tinttasi leukaan ja lähti karkuun. Kun hölkkäsin siinä niin veto tuli kyllä niin vastapalloon kuin vain mahdollista.
Turvallisuus liikenteessä on paljon muuta kuin ajonopeudet. Jos ihmiset seuraisivat enemmän liikennettä ja harjoittelisivat sujuvuutta siihen liikenteessä liikkumiseen niin tilanne olisi paljon parempi. Itse olen sitä mieltä, että monissa paikoissa ja monissa olosuhteissa nopeusrajoitukset ovat väärin asetettu ja ainakin itse ajan pientä ylinopeutta ihan hyvillä mielin. Monissa maissa ei sellaisesta kukaan viitsisi edes mainita, koska se on usein ihan yhtä hyvä, ajaako hieman kovempaa vai ei. Ja mitä tulee moottoripyöriin niin ne kiihtyvät suhteellisen hyvin, joten jollakin voi tulla sellainen kuva, että joku ajaa ylinopeutta, kun kiihdyttää valoista nopeammin kuin viereisen kaistan Karjala-lippis vuoden 1985 Fiat Uno 45:lla, vaikka ajonopeus ei olisikaan yhtään sallittua korkeampi.
Samoin jos on liikenneruuhkat ja polkupyörä, mopo tai prätkä liikkuu seisovassa liikenteessä paremmin kuin autot niin jollekin Pihtiputaan Pertille tulee sellainen tunne, että hänet kiilattiin, koska hän tuli sinne ruuhkaan odottamaan aikaisemmin. No Pertti X hyvä, mene jonnekin suurkaupunkiin katsomaan miten ruuhkissa edetään ja jätä se auto kotiin, jos on liian tungosta ja tule itsekin vaikka mopolla.
EDIT: Ohmilta asiallinen kirjoitus.