Moottoripyöräketju

  • 204 776
  • 1 010

PeZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nytpä ois sitten ensimmäiset moottoripyörän käsittelyharjoitukset takana.
Pyöränä oli Honda CB 500. Aluksi ajattelin, että mitäköhän tästäkin nyt
tulee, kun 360 asteen käännös mateluvauhdissa tuotti jo harmaita hiuksia.
Ehkä pyörän raskaus kuitenkin pääsi hieman yllättämään, sillä aikaisemmat
kokemukset on mopolla ajamisesta ja siitäkin alkaa olemaan jo kymmenen
vuotta. Mutta suurin piirtein 15 minuutin kikkailun jälkeen pyörän
käyttäytymisen alkoi oppimaan paremmin ja paremmin. Hidasajo, jarrutus ja
väistöt olivat kyllä aika helppoja. Seuraavalla tunnilla pitää lähteä sitten liikenteen sekaan kikkaileen.

Mahtava fiilis oli kyllä ajella. Oli samanlainen tunne taas kuin
pikkupoikana jouluaattona! Tahtoo lisää tätä!
 

jiihoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Crossipyörän omistajia?

Kuinkas monella Jatkoajan kirjoittajalla on jonkin sortin crossipyörä? Entä millasia kokemuksia on ja missä käytte ajamassa?

Itseltäni löytyy Yamahan YZ 250 F. Pyörä on nelari ja näin ollen varsin rouhea ajettava, onpa tällä mallilla voitettu muutama maailman mestaruuskin lähi vuosina. Oma pyöräni on toiminut varsin mallikkaasti moottorin sillointällöisiä käynnistymisongelmia lukuun ottamatta. Pyörä on pari kertaa jättänyt minut metikköön. Se on siis sammunut ihan luonnollisella tavalla ajovirheen tms. takia, mutta ei ole lähtenyt käyntiin useiden polkuyritysten jälkeen.

Olen tähän asti ajellut mökillä setäni tekemällä pienellä crossiradalla, mutta tänä kesänä olisi tarkoitus suunnata Imatran radalle kokeilemaan miltä tuntuu ajaa ihan oikealla crossiradalla. Kävin tänään ostamassa vielä rintapanssarinkin, kyllä nyt kehtaa ajella... ...ja mahdollisesti kaatuakkin=)
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Kilofasun pitäisi olla ensi viikolla alla. 150 hv on sama kuin ihan kulkevaisen autoni teho.
Tältä palstalta ei viivahaastajaa taida löytyä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Kilofasun pitäisi olla ensi viikolla alla. 150 hv on sama kuin ihan kulkevaisen autoni teho.
Tältä palstalta ei viivahaastajaa taida löytyä.

Niin en tiedä palstan pyöristä, eikä varttimailia ei ole tullut koskaan ajettua, mutta jos samalle radalle satutaan, niin voidaanhan sitä ottaa miehestä mittaa ;) Seuraus 1-2 pyörää lunariin.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Nostellaan,vaikka eihän meitä montaa täällä ole.
Eka kilofasu meni ohi,mutta huomenna hieron kauppaa seuraavasta.
0-100 km/h alle 3 s ja mutkasta pöpelikköön nanosekunnissa , kun KPL:n kanssa kisataan rataolosuhteissa.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Nostellaan,vaikka eihän meitä montaa täällä ole.
Eka kilofasu meni ohi,mutta huomenna hieron kauppaa seuraavasta.
0-100 km/h alle 3 s ja mutkasta pöpelikköön nanosekunnissa , kun KPL:n kanssa kisataan rataolosuhteissa.

Mä voin ilmoittautua mukaan sinne ratatapahtumaan jos sinne Aprillipilakuskit hyväksytään mukaan. Pitää vain saada mukaan joku autokouluopettaja, että saadaan tilaisuudesta virallinen ajokoulutustapahtuma. Muuten kun ei vakuutusyhtiö korvaa mahdollisia pannutuksia. Appara taitaa olla lähin vaihtoehto.

Nyt on 4000 km takana ja kohtuullisen hyvin on Mille toiminut. Suurimmat ongelmat ovat olleet liian lämpimät ilmat. Meinaa olla ajokamat päällä turhan kuuma eikä itsesuojeluvaisto anna lupaa ajaa ilman niitä. Olo on siedettävä yli 80 km/h vauhdeissa mutta hitaammin ajaessa ajoviima ei jäähdytä ja haarojen välissä sijaitseva taaempi sylinteri alkaa lähettää lämpimiä terveisiä nivusten suuntaan. Lisäbonuksena vaimentimissa olevat katit alkavat käydä melko kuumina ja lämmittää samalla pakaroita.

Onneksi reilun viikon päästä pääsee tutustumaan paremmin Aprilian syvempään olemukseen. Silloin alkaa kesäloma, jolloin olisi tarkoitus lähteä kiertämään mopolla Eurooppaa kolmeksi viikoksi.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Mulla sitten kaupat tehty.Uusi pyörä FZ1-S + touring-plexi ja sivukatteet.
Ja vanhalla BT:llä ajelin tänä kesänä monta kertaa vanhojen periaatteitteni vastaisesti shortseissa ja t-paidassa,ajoittain jopa ilman hanskoja ja järkeä.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Fasulla vedelty nyt 2 iltaa. 150 hv tehosta ei paljoa iloa sisäänajossa ole.Olisin kuitenkin odottanut vielä hyökkäävampää käytöstä,pakkohan tuppea on ollut kokeilumielessä vääntää.
Liikennevaloista poistuu kyllä miehekkään hätäseen, muttei ´sillai´lähde lapasesta.
Tätä ei kyllä uskalla kesäkuteilla ohjastaa,nahkat olen kiltisti päälle vetänyt.
 

Zago

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No niin nyt pääsee itekkin alottamaan moottoripyöräilyn. Maanantaina oli inssi ja läpi meni, vaikka vähän epävarmalta tuntuikin. Kokeen vastaanottaja oli puheiden mukaan tiukka, mutta päästi kuitenkin läpi vaikka tein pari kolme pientä virhettä. Nyt on kahden päivän aikana on tullut ajettua jo ihan mukavasti. Toivottavasti vaan kelit pysyy samanlaisina loppukesästä.
 

Kyynhakkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Seinäjokelaaset "palloolu" joukkueet ;o)
Jaapa jaa

Kai sitten minunkin "pitää" osallistua tähän ketjuun kun täällä on myös tuo 150 kaakkia "jalkojen välissä" Mopedini on kylläkin ZZR 1100, tuttavallisesti tsetsekärpänen.... Ja, juu-u kyllä se liikennevaloista tarvittaessa hätäisesti lähtee, vrt. Hauki rannasta.

Ensiviikolla 9 muun pyöräilijän kera käymme Lahdessa, syytä en ala täällä kertomaan, muutakuin että, kysessä on työmatka.
 
Viimeksi muokattu:

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
ELÄKELÄINEN kirjoitti:
Fasulla vedelty nyt 2 iltaa. 150 hv tehosta ei paljoa iloa sisäänajossa ole

Anna vaan kunnolla kaasua. Ammattilaiset(en minä) sanovat, että konetta pitäisi kierrättää tasaisesti koko kierrosalueella etenkin sisäänajossa.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
LAITAN TÄMÄN KYSYMYKSEN TÄHÄNKIN KETJUUN:

Kuulkaahan kaikki te viisaat! (huom: imartelua..)
Onkohan kenelläkään tietoa, onko moottoripyöräkikkailija Arto Nyqvististä tehty koskaan kirjaa? Ja jos on - niin minkäköhän niminen..? Nääs nääs.
 

scholl

Jäsen
mauri kirjoitti:
LAITAN TÄMÄN KYSYMYKSEN TÄHÄNKIN KETJUUN:

Kuulkaahan kaikki te viisaat! (huom: imartelua..)
Onkohan kenelläkään tietoa, onko moottoripyöräkikkailija Arto Nyqvististä tehty koskaan kirjaa? Ja jos on - niin minkäköhän niminen..? Nääs nääs.

Itselläni oli sellainen muistikuva, että Arto Nyqvist olisi tullut alas mäkihyppymäestä rättisitikalla. No kai se sitten moottoripyöräilyä on.
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Artsista ei ole kirjaa.Hänestä suunnitellaan kyllä jotain. Käsittääkseni Bomber-magazinen porukkaa kerää kovasti materiaalia.
Viime vuonna B:n jutussa mies veti melko kylmiltään Triumph Rocket 3:n hytin ylös-kuulemma 1. maailmassa.
Kuvissa mies näytti aika lailla Matti Hagmanilta nykyisin.
Itse näin Artsin aikanaan Ruskeasannalla jonkin MM-motocrossin yhteydessä.Veti Riki Sorsa kyydissään läpi jostain palavasta seinästä.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
"HAVAINTOJA VAARALLISISTA MOOTTORIPYÖRÄILIJÖISTÄ !!!



Päätimme vaimoni kanssa pitää kuukauden ajan kirjaa siitä, montako moottoripyöräilijöiden liikennerikkomusta, selkeää ylinopeutta,vaaratilanteen aiheuttamista tai piittaamatonta ajoa havaitsimme.

Yhteensä teimme havaintoja 119 moottoripyöräilijästä, pääosin pääkaupunkiseudulla. Saldo oli mykistävä: varmuudella 83 ajoi reippaasti ylinopeutta, ainakin neljä tuplasi sallitun nopeuden, keulimista näimme harrastavan kahden moottoripyöräilijän, joista toinen ajoi varmuudella yli 100 km/h kuudenkympin nopeusrajoitusalueella. Kiilaamista harrasti 12 moottoripyöräilijää, läheltä piti tilanteita oli yksi, ohituksia keltaisella tai tuplakeltaisilla viivoilla oli yhteensä yhdeksän.

Varmuudella vain kahdeksan moottoripyöräilijää noudatti tänä aikana näkemällämme ajokäyttäytymisellä liikennesääntöjä niin kuin keskivertoautoilija.

Eipä siis ole mikään ihme, että moottoripyörällä kuolemaan johtavia onnettomuuksia tapahtuu kohtuuttoman paljon. Mikä lienee selitys käyttäytymiselle ja mitä asialle voisi tehdä?



Kirjoittanut PeteX"

Iltapulusta parin päivän takaa. Näinköhän on jatkoajan PeteX ollut asialla?
 

scholl

Jäsen
Nyyh nyyh. Onpas liikuttavaa. PeteX, olet vässykkävaimosi kanssa varmaan nyt kaikkien teidän marttakerholaisten sankari. Ja toivon mukaan et ole jatkoajan PeteX.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
scholl kirjoitti:
Nyyh nyyh. Onpas liikuttavaa. PeteX, olet vässykkävaimosi kanssa varmaan nyt kaikkien teidän marttakerholaisten sankari. Ja toivon mukaan et ole jatkoajan PeteX.

Njet, en ole naimisissa enkä kyttää ketään vihko kädessä. Huomasin kyllä kirjoituksen ja sinänsä vituttaa tuo nimimerkin käyttö, koska kirjoitukseni Teemu Selänteestä julkaistiin samalla nimimerkillä samassa lehdessä jokunen aika sitten.

Itse kirjoituksen sisällöstä olen pitkälti samaa mieltä toisen PeteX:n kanssa kanssa. Varsinkin ajeltuani autolla tänä kesänä harvinaisen paljon ympäri Suomea.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
PeteX kirjoitti:
Itse kirjoituksen sisällöstä olen pitkälti samaa mieltä toisen PeteX:n kanssa kanssa. Varsinkin ajeltuani autolla tänä kesänä harvinaisen paljon ympäri Suomea.

Onko tuo sitten joku uutinen, että moottoripyörät vetelevät välillä vähän reippaammin? Ei siinä ainakaan mitään mykistävää ole mielestäni. Onhan tuo säälittävää, että joku oikeasti on kirjannut noita ylös, kun kerta määräkin on noin tarkka(119 pyörää).

Edit. Onkohan tuo kiilaaminen splittaamista? Ilmeisesti.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
KPL kirjoitti:
Onhan tuo säälittävää, että joku oikeasti on kirjannut noita ylös, kun kerta määräkin on noin tarkka(119 pyörää).
Ei paljoa säälittävämpää toimintaa voi keksiä (okei, sen suntion toiminta oli vielä astetta säälittävämpää).

Hauskinta tossa avautumisessa oli havainnot tuplakeltaisilla viivoilla tehdyistä ohituksista. Harmi etten pääse kysymään ko. henkilöltä, mitä erityisen moitittavaa tuplakeltaisilla ohittelussa on. Siis verrattuna "yksinkertaiseen keltaiseen viivaan".
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
PeteX kirjoitti:
Itse kirjoituksen sisällöstä olen pitkälti samaa mieltä toisen PeteX:n kanssa kanssa. Varsinkin ajeltuani autolla tänä kesänä harvinaisen paljon ympäri Suomea.


Otapa joskus moottoripyörä allesi ja kirjoita vihkoosi jokainen kerta, kun joudut hiljentämään vauhtiasi tai tekemään täysjarrutuksen kolmion takaa tulevan auton takia, vaikka ajat täysin nopeusrajoitusten mukaista vauhtia.

Itselläni ei ole kymmeneen vuoteen ollut pyörää, mutta Tammerfestin jälkeisenä sunnuntaina tuli heitettyä tunnin lenkki kaverin pyörällä enkä kyllä voinut uskoa omia silmiäni, miten törkeästi ja usein kolmion takaa tullaan ihan tietoisesti moottoripyörän eteen.

Onneksi kuorma-autoja ei ole ihmisillä kovin paljoa, sillä Suomen tieliikenteessä pätee täysin "isomman"-laki. Jalankulkijat ja kaksipyöräisellä ajavat ovat täysin näiden runkkareiden armoilla ja vain omat refleksit pitää hengissä.

Ps. mitä haittaa henkilöautolla ajavalle on, jos sen ohittaa 100 km/h nopeusrajoituksella moottoripyörä esim. 140 km/h? Ai niin, se vituttaa, kun oma Corolla ei vittu kulje sitä 140 km/h edes vapaassa pudotuksessa.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Se siinä vituttaa että niiden vitun liikennesääntöjen pitäisi olla samat kaikille.

Ehkä autoilijoita vain sattuu vituttamaan tuo pärrämulkkujen keuliminen sudittaminen ja kaikki muu vitun turha ja lapsellinen liikenteenvaarantaminen.

En nyt tarkoita että itsekkään mikään malliautoilija olisin mutta jos haluan kaahata ja repiä sitä Corollaani niin saatanasti niin en tee sitä keskellä kaupunkia iltapäiväruuhkassa.
 

scholl

Jäsen
Helppo sitä on syyllistää ketä tahansa tienkäyttäjäryhmää ja kytätä kirjanpitoa tehden. Itse ajan suhteellisen paljon sekä autolla, mp:llä että fillarilla ja vaaratilanteita on tullut eteen jos jonkinlaista.

Ehkä pahimpia vaaratilanteiden aiheuttajia maantiellä ovat landet tai vanhat urpot, jotka tulevat kolmion takaa pikkutieltä maantielle, millä saa ajaa 80km/h tai 100km/h. Siinä sitä on ihmettelemistä, kun joku yht'äkkiä koukkaa eteen. Liinat voi vetää kiinni, mutta se ei aina auta. Prätkäkuskeja on kuollut noissa tilanteissa. En tiedä, mistä johtuu, mutta landeilla on sellainen käsitys, että ikäänkuin omistavat sen muutaman kilsan tienpätkän ja saavat siihen tulla vaikka 10km/h nopeudella ihan toisten eteen.

Toinen hankala tilanne on se ja tämä nimenomaan kaupungeissa, kun vasemmalta tulevat autot tulevat prätkän eteen. Monilla autoilijoilla on sellainen käsitys, että jos ajaa hieman leveämpää tietä niin ei tarvitse kunnioittaa sitä, että oikealta tulevilla on etuajo-oikeus. Tehtaankatu on yksi esimerkki näistä kaduista. Siellä sitä on tapahtunut yhtä jos toista ja aina välillä todellisia läheltä piti -juttuja prätkällä. Hurjin oli kyllä se, kun tulin Pietarinkatua Eiran suuntaan ja vasemmalta alhaalta Kapteeninkadulta joku vanha Golffi tuli aivan sairasta vauhtia. Jarrut pohjaan ja väistäminen prätkällä tien sivuun. Siinä oli hiuskarvan varassa ja pikkaisen sheikkasi jälkeenpäin, koska siinä olisi todellakin minusta jäänyt vain märkä läntti.

Fillarilla jos ajaa (itse ajan lukkopolkimilla) niin yksi pahimmista on koiranulkoiluttajat. Joillain on sellainen kelasysteemi ja se vie sitten koko pyörätien leveisyyden. Ei tiedä minne suuntaan väistää, kun poukkoilevat minne tahansa. Ja kaikenlisäksi sitä narua ei kaukaa edes näe. Murhayritysvälineitä sanoisin. Itsellänikin on ollut koira, enkä tajua, mikä siinä on, ettei ihmisillä voi olla kunnollista koiran talutushihnaa, jossa koira kulkisi omistajan vierellä niinkuin kuuluu. Toinen fillarilla hazardi on se, että jos on sellainen kolmion takaa -tilanne autoilijoille, missä vielä varoitetaan, että vas. ja oikealta tulevia fillareita pitää väistää niin silti moni autoilija tulee liian pitkälle, jolloin fillari ei mahdu enää siitä ohi, vaan pitää hyppäyttää itsensä ajotien puolelle tai pyrkiä jollain muulla tavalla väistämään törmäys. Kolmas hauska ovat jalankulkijat. Eivät katso yhtään taakse ja pitävät pyörätiellä lontustelua keskustassa ihan okeina. Siis saattavat olla katukivetetyllä jalkakäytävällä, mutta juuri kun olet ohittamassa, poukkasevat eteesi, jolloin seurauksena on voltti. Itse olen muutaman kerran mennyt etukautta ympäri. No onhan toki epänormaalia, poukkoilevaa käytöstä muuallakin. Eerikinkatua kun menin jalan viime talvena alas niin vastaantulija otti kohdallani nopeat sivuaskeleet, tinttasi leukaan ja lähti karkuun. Kun hölkkäsin siinä niin veto tuli kyllä niin vastapalloon kuin vain mahdollista.

Turvallisuus liikenteessä on paljon muuta kuin ajonopeudet. Jos ihmiset seuraisivat enemmän liikennettä ja harjoittelisivat sujuvuutta siihen liikenteessä liikkumiseen niin tilanne olisi paljon parempi. Itse olen sitä mieltä, että monissa paikoissa ja monissa olosuhteissa nopeusrajoitukset ovat väärin asetettu ja ainakin itse ajan pientä ylinopeutta ihan hyvillä mielin. Monissa maissa ei sellaisesta kukaan viitsisi edes mainita, koska se on usein ihan yhtä hyvä, ajaako hieman kovempaa vai ei. Ja mitä tulee moottoripyöriin niin ne kiihtyvät suhteellisen hyvin, joten jollakin voi tulla sellainen kuva, että joku ajaa ylinopeutta, kun kiihdyttää valoista nopeammin kuin viereisen kaistan Karjala-lippis vuoden 1985 Fiat Uno 45:lla, vaikka ajonopeus ei olisikaan yhtään sallittua korkeampi.

Samoin jos on liikenneruuhkat ja polkupyörä, mopo tai prätkä liikkuu seisovassa liikenteessä paremmin kuin autot niin jollekin Pihtiputaan Pertille tulee sellainen tunne, että hänet kiilattiin, koska hän tuli sinne ruuhkaan odottamaan aikaisemmin. No Pertti X hyvä, mene jonnekin suurkaupunkiin katsomaan miten ruuhkissa edetään ja jätä se auto kotiin, jos on liian tungosta ja tule itsekin vaikka mopolla.

EDIT: Ohmilta asiallinen kirjoitus.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Se on sitten kausi paketissa omalta osaltani. Ihan hyvä ajokausi, 0 kaatumista ja muutenkin ongelmatonta menoa koko kesän ajan. Ja jos tuosta täysin sateettomasta kesästä jotain hyviä puolia hakee, niin eipä ainakaan tarvinnut kelin takia jättää pyörää talliin kertaakaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Kultaisilta Nuoruusvuosilta on jäänyt minulle sellainenkin muisto, kun ajelin jossakin päin Stadia isän vanhalla Tunturi-mopolla. Pysähdyin sitten punaisille valoille ja "miehekkäästi" vääntelin siinä kaasua - talojen seinistä kaikui kimakka rääkätyn Tunturin saundi - DÄNDÄDÄ DÄNDÄN DÄNDÄ DÄNDÄ DÄNDÄDÄDÄNDÄN jne. Sitten siihen minun viereeni pysähtyi Norton Commando moottori komeasti kumisten. Pyörän selässä istui aivan saatanan julman näköinen jässikkä nahkatakissaan.
Minulla oli sellaiset peililasit mallia Vietnamin Helikopterilentäjä naamallani ja niinpä sitten yritin siinä coolisti peilieni takaa tuijottaa sitä Norton jätkää samalla kun koko ajan vääntelin kaasua - DÄNDÄDÄ DÄNDÄN DÄNDÄ DÄNDÄ DÄNDÄN DÄÄ jne. Olin kai "haastavinani" tuon brittiläisen muskelipyörän kuskia jonkinlaiseen starttikisaan vihreän liikennevalon syttyessä.
Noh, valo vaihtui vihreäksi ja minä nykäisin Tunturilla kunnon vauhtiin - DÄNDÄDÄ DÄNDÄN DÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ.... jumaliste ja Nortonia ei näkynyt missään - vilkaisin ohjaustangon peiliin ja näin kuinka se nahkatakkinen jätkä istui edelleen paikoillaan liikennevaloissa ja näytti nauravan ns. maha kippurassa - autoletka kundin takana tööttäsi äänekkäästi.

Viddu mä olin kingi!
 

scholl

Jäsen
KPL kirjoitti:
Se on sitten kausi paketissa omalta osaltani. Ihan hyvä ajokausi, 0 kaatumista ja muutenkin ongelmatonta menoa koko kesän ajan. Ja jos tuosta täysin sateettomasta kesästä jotain hyviä puolia hakee, niin eipä ainakaan tarvinnut kelin takia jättää pyörää talliin kertaakaan.

Itselläni on sellainen tunne, että kausi on vasta alkamassa, kun ei ole enää niin kuuma niin jaksaa asujakin laittaa päälle. Ainoa harmittava seikka oli tuo juhannuksen jälkeinen aika, kun oli sen verran häsää, etten jotenkin edes keskusta-ajoa tehnyt (normispedet lomilla niin parkkipaikkoja riitti, joten liikuin mielummin autolla katto auki) ja heinäkuun ajamattomuus aiheutti sen, että häläri vei akun niin tyhjäksi, että jouduin vaihtamaan akun. Saa nähdä millainen syksy tulee. Usein olen vielä joulukuunkin puolella ajellut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös