Moottoripyöräketju

  • 205 840
  • 1 010

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täällä alkaa kanssa operaatio B->AB:ksi.
Harmittaa ettei tullut aikoinaan piikkikorttia ajettua, olisi päässyt helpommalla ja halvemmalla(?). Mutta toivottavasti pian on kortti taskussa ja joku kaksipyöräinen jalkojen välissä pärisemässä.
Brum Brum!
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse ajoin kevarikortin heti kun oli 16 mittarissa. Silloin se ainakin oli halvempi kuin iso-A. Toinen hyvä etu oli se, että saa ison-A:n jo 20-vuotiaana, kun taas B-korttilainen saa sen vasta 21 täytettyään.

On muuten jo melko hinnakasta tuo kortin ajo. Kaverikin kiroili kun ei tullut sitä kevarikorttia aikoinaan ajeltua.
 

scholl

Jäsen
On muuten jo melko hinnakasta tuo kortin ajo. Kaverikin kiroili kun ei tullut sitä kevarikorttia aikoinaan ajeltua.

Itse pidän sitä melko hyvänä asiana, ettei korttia 16 vuotiaana aja. Tosin monissa perheissä vanhemmat eivät edes suostuisi, että nuoret ajavat moottoripyörällä, mutta joka tapauksessa kun kortin ajaa vanhempana niin ajokäytös on fiksumpaa. Itse olin reilu 24 vuotias kun ajoin A-kortin ja aluksi tuli ajettua parisataa kuutioisilla skoottereilla ennenkuin joskus 28 vuotiaana prätkäpuolelle siirryin. Huomattavasti turvallisempaa kuin räpätä menemään 16 vuotiaana.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huomattavasti turvallisempaa kuin räpätä menemään 16 vuotiaana.

Eikös nämä kuusitoistavuotiaiden pelit ole nykyjään kuristettuja, joten ei niillä pääse suhaamaan ihan samalla tavalla kuin vielä 90-luvun alussa. Noillahan se ajotekniikan kehitys on nimenomaan hyvä aloittaa ja isontaa peliä sen mukaan, kun ikä ja taidot karttuvat.

Toista se oli entisaikaan, kun 34 hummasesta piikistä pääsi eroon, niin 18 vuotissyntymäpäivänä piti jo käydä testaamassa Kawasakin ZZR 1100:sta. Voi sitä vauhdin hurmaa...eikä kukaan käynyt sanomassa, että pitäisi ajaa jollain skoottereilla ensin...
 
Viimeksi muokattu:

acidjazz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames
Eikös nämä kuusitoistavuotiaiden pelit ole nykyjään kuristettuja, joten ei niillä pääse suhaamaan ihan samalla tavalla kuin vielä 90-luvun alussa. Noillahan se ajotekniikan kehitys on nimenomaan hyvä aloittaa ja isontaa peliä sen mukaan, kun ikä ja taidot karttuvat.

Kuristettuja on kyllä, mutta itselle sai aikanaan yksi kesä riittää sitä köröttelyä. Kuristettu NSR kun ei kulkenut satastakaan kuin alamäkeen. Huomattavasti turvallisemmaksi muuttui meno kun pysyi valtateillä liikenteen mukana, eikä jatkuvasti ollut joku kesämökkeilijä yrittämässä ohi täysin järjettömässä kohdassa.
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huomattavasti turvallisemmaksi muuttui meno kun pysyi valtateillä liikenteen mukana, eikä jatkuvasti ollut joku kesämökkeilijä yrittämässä ohi täysin järjettömässä kohdassa.

Näin varmasti tapahtui. Eri asia on sitten oliko tämä köröttely vaarallisempaa, kuin 16-vuotiaana harjoitettu hana pohjassa ajelu kuristamattomalla vehkeellä. Siihen aikaan omakin Aprilia kulki helposti 60 kilon elopainolla sen 170 km/h. 150 km/h tuli kellotettua todistettavasti Marttilassa jopa vihreän siviili-Ladan ohitse, eikä mittarin neula ollut vielä lähelläkään huippulukemia.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En itse ainakaan nähnyt (eikä vanhemmat) mitään syytä miksi en ajaisi korttia silloin 16 vuotiaana. Pyöräkin oli ollut jo 2 vuotta. Kyllähän se kevarilla on helppo opetella ajamaan liikenteessä. Pieni teho, kevyt, riittävät ajo-ominaisuudet ym. Esim. sama kaveri (jonka aiemmin mainitsin) jutteli, että häntä ainakin hieman hirvittää lähteä tuollaisella tykillä liikenteeseen kun viimeksi on ajeltu mankilla pikkupoikana. Minusta myös autoilijana oli hienoa, että liikenteen kiemurat opeteltiin jo nuorena. Kevarilla ja prätkillä yleensäkin, joutuu aina varomaan ja katsomaan tilanteet kunnolla koska kolarissa aina häviää autolle. Näin ollen se samanlainen varovaisuus ja muu toiminta siirtyi suoraan autoiluunkin. Lisäksi oli jo parin vuoden liikennekokemusta ennen autokoulua niin sekin sujui helposti.
 

scholl

Jäsen
Niin siinäkin oli 16v. Toki onnettomuuksia voi sattua kelle vain, mutta eilen oli juuri tv:ssä liikenneohjelmassa puhetta mm. 15v mopoilijoista. Kaahaus, viivallelähtö tms. seikat aiheuttavat suurimman osan mopoilijoiden vaaratilanteista ja useimmiten juuri nuorille, joilla ei ole liikennekokemusta. On huomattavan paljon turvallisempaa harjoitella liikenteessä muutama vuosi autolla (varsinkin jos se ei ole tykki) ja sitten vaikka 25 vuotiaana hankkia A-kortti.

Nimim. ostaisin Ducati 999:n tai vastaavan toiseksi pyöräksi, jos sellaisella ajaa uskaltaisin
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nimim. ostaisin Ducati 999:n tai vastaavan toiseksi pyöräksi, jos sellaisella ajaa uskaltaisin

Osta sellanen 749. Sama look, pienempi kone ja niitä saa vielä uusina. 999 jäi pois kun 1098 tuli markkinoille, eikä täten taida uusia enää saada. Just kattelin tuollasia 749 ja 999 yksi päivä huoltoasemalla ja mun silmään ehkäpä kauneimpia Ducatin kyykkyjä ikinä. Plussana lisäksi loistava moottori, upea ajettavuus, alusta (Öhlins) ja jarrut (Brembo) melkeinpä parhaat mitä pyörään saa vakiona ja aivan infernaaliset pakoäänet termarin pöntöllä.

Oma Ducati-kuume kasvaa kokoajan. Ei ois pitänyt mennä koeajolle...
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Osta sellanen 749. Sama look, pienempi kone ja niitä saa vielä uusina. 999 jäi pois kun 1098 tuli markkinoille, eikä täten taida uusia enää saada. Just kattelin tuollasia 749 ja 999 yksi päivä huoltoasemalla ja mun silmään ehkäpä kauneimpia Ducatin kyykkyjä ikinä. Plussana lisäksi loistava moottori, upea ajettavuus, alusta (Öhlins) ja jarrut (Brembo) melkeinpä parhaat mitä pyörään saa vakiona ja aivan infernaaliset pakoäänet termarin pöntöllä.

Oma Ducati-kuume kasvaa kokoajan. Ei ois pitänyt mennä koeajolle...

Öhlinsejähän ei ole joka mallissa vakiona, vaan pelkästään 749R, 999S ja 999R. Tietysti sitten uudessa 1098S:ssä myös.

Edit. Niin ja tietysti 749:ä ei enää uutena saa, kuten ei 999 malliakaan. Jotain ylivuotisia 999 malleja saattaa vielä löytyä.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Niin ja tietysti 749:ä ei enää uutena saa, kuten ei 999 malliakaan. Jotain ylivuotisia 999 malleja saattaa vielä löytyä.

Niinno. Kyllähän noita nollakilometrisia ja muoveissa olevia 749 on. Onko sitten milloin valmistettu, mutta minusta ne näytti aika uusilta, kun oli vielä jotain vm. 2007 paperia siinä päällä. Tai sitten olin jossain kawasaki-liikkeessä ja minua huijattiin.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Niinno. Kyllähän noita nollakilometrisia ja muoveissa olevia 749 on. Onko sitten milloin valmistettu, mutta minusta ne näytti aika uusilta, kun oli vielä jotain vm. 2007 paperia siinä päällä. Tai sitten olin jossain kawasaki-liikkeessä ja minua huijattiin.

Viime vuonna koko xx9-sarjan valmistus lopetettiin. Tänä vuonna ei ole tehty uusia, eikä tehdä. Maahantuojalla näyttäisi olevan noita 749:n 06-malleja ja epävirallisilla taas 999-malleja myynnissä. Joten kyllä niitä saa, mutta voi olla vähän niukemmat valikoimat, eli saat mitä on jäljellä.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Pyörävuokraamoja pk-seudulla?

Kunhan tuo kortti myöhemmin kesällä plakkariin nasahtaa, tulee samalla todennäköisesti myös polttava tarve päästä laittamaan kaksipyöräisellä asfalttia rullalle. Pyörän ollessa kuitenkin vielä myöhempien kesien suunnitelmana, täytyy mopo hommata vuokraamon kautta. Ihan jo ajotuntuman saamisen takia pitää muutaman päivän fiilistelyreissu heittää. Kysymys kuuluukin siis, että onko kokemuksia, varsinkin hyviä sellaisia, pk-seudun pyörävuokraamoista?

Niin, googlettamalla niitä toki löytyy, mutta haluaisin pari sellaista hyvää & luotettavaa nimeä, jos vain mahdollista. Kiitos.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200706156241488_uu.shtml

Voi helvetti. Aprilia-kuskin motoristiura jäi sitten lyhyeksi. On se kyllä sukkelaa, että toiset eivät saa edes sitä toista tilaisuutta. Surullinen tapaus.

Taidan jättää moottoripyörän kauppaan ja ostaa avoauton.

Niinpä. Ehkä surulullisin moottoripöyrä onnettomuus, mistä itse on kuullut. Ja täysin täysin turha. Miksi näin piti tapahtua, mihin on jäänyt oppi autokoulusta? Onnettomuuksia tapahtuu; Shit happens, mutta kun inssi on ollut edellisenä päivänä, niin ei seuraavana päivänä pitäisi kuolla? Ei me Rosseja heti olla.
Tänä vuonna viikate on aika suurella kädellä niittänyt motoristeja. Taitaa olla jo yli 10 kuollutta?

Sovittaisiinko, että yksikään jatkoaika.com keskustelupalstan motoristi ei kuole tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudessa.
 
Sovittaisiinko, että yksikään jatkoaika.com keskustelupalstan motoristi ei kuole tänä vuonna moottoripyöräonnettomuudessa.

Se sopii. Tarkoittaako muuten myös sitä, että pitäisi omasta pyörästä korjata jarrut?

Mutta näitä sattuu. Ennen oli isoin osa pyöräonnettomuuksista vanhemmat mieshenkilöt, jotka saivat villityksen oltuaan ajamatta 15 vuotta (jotkut eivät ajaneet ikinä, vaikka ajo-oikeus oli) ja sitten puikkoihin kokemattomana ilman neuvoja. Miten lie nyt? Nykyään on aika paljon näitä ajotuntuma ja käsittelykursseja, joissa saa edullisesti hakea ajotuntumaa. Jotkut käyttävät niitä säännöllisesti keväisin, vaikka kesät ajaisivatkin.
 

Jonisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers, Kalpa, Україна
Itsellä laantunut nyt tuo innostus pyörän jatkuvan temppuilun johdosta. A1 kortti siis vasta taskussa, mutta alkua sekin. Harmittaa vain, kun ei innosta enään ajella kun ei tiedä milloin taas tielle jättää :( Vaikka suhteellisen uusi pyöräkin vielä, -05.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs

Metro4ever

Jäsen
Suosikkijoukkue
Raitin Raukka, Pulu, STL, Töölö, HyRi
En tiedä kuka valopää tuon paikkauksen on keksinyt, mutta kyllä mopon kanssa on pitänyt olla tarkkana, kun niiden yli tempoo. Ihan kuivallakin säällä sydäntä kylmää ajaa niiden yli pienessä kantissa ohittaessa, saatikka sitten sateella.

Ja sitten vielä ihmetellään, että mopo-onnettomuudet ovat lisääntyneet.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En tiedä kuka valopää tuon paikkauksen on keksinyt, mutta kyllä mopon kanssa on pitänyt olla tarkkana, kun niiden yli tempoo. Ihan kuivallakin säällä sydäntä kylmää ajaa niiden yli pienessä kantissa ohittaessa, saatikka sitten sateella.

Ja sitten vielä ihmetellään, että mopo-onnettomuudet ovat lisääntyneet.

Niin tämä uusi paikkausaineen liukkaus on täysi mysteeri myös paikkauksen tehneelle yritykselle, kuten ko. yrityksen johtohenkilö totesi uutisissa. Niin ja firmassa on myös moottoripyöräilijöitä töissä ja hekään eivät osanneet odottaa, että paikka-aine on liukasta.
No onnettomuus on jo tapahtunut ja kuollutta ei henkiin enään saa.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Paljon on kuulunut suru-uutisia motoristeista viime aikoina. Turhan paljon. Ja vielä tuollaisia todella ikäviä kohtaloita (ekana kortillisena päivänä henki pois, halpiskorjauksen takia tieltä suistuminen kohtalokkaasti). Täytyy kyllä olla tarkkana, ettei itse päädy tilastoihin sitten aikanaan.


Oma motoristiura alkoi tänään, kun ensimmäiset käsittelytunnit olivat ohjelmassa. Olihan se jännittävää, mutta yllättävän hyvin sujui. Käsittelykoekin tuli tehtyä onnistuneesti lähes kokonaan. Ainoastaan hitaan pujottelun viimeinen, oikealle suuntautuva käännös ei onnistunut millään. Oikealle kääntymistä täytyy harjoitella, se on jostain syystä huomattavasti hankalampaa kuin vasemmalle kääntyminen. Varsinainen hidasajo ei ollut kovin paha.

Nopeat tehtävät, eli lähinnä väistö ja portit (ohjausliikkeitä puolelta toisella 30-40 km/h vauhdissa), menivät yllättäen kuin luonnostaan. Tuota vastaohjausta on tullut paljon pohdiskeltua viime aikoina, mutta paikan päällä se menikin kylmiltään. Kyseessä ei ollut mikään ihmeellinen asia, pienehkö sysäys vaan jotta pyörää kallistuu. Sitä jo alkoi kuvittelemaan, että tanko käännetään linkkuun sinne väärään suuntaan. Ei ihan, mutta kerrankos sitä erehtyy, ja meikäläinen useammin. Jarrutukset onnistuivat suht helposti, etujarrun kanssa pientä arastelua tosin.

Huomenna ohjelmassa sitten liikenteen sekaan rynniminen. B-kortti ollut 7 vuotta, ja parina kesänä olen työkseni autoa ajanut, joten säännöt on melko hyvin hallussa. Pyörällä liikkuminen ja sen erityispiirteet siis lähinnä harjoittelun kohteena.

Ihan mukavaa menoa kaiken kaikkiaan, vaikka aika rautakankena toki oltiin. Kova hiki ja jäykät kädet oli reenauksen jälkeen. Pyöränä Honda CB 500, samalla varmaan jatkuu huomenna. Toinen vaihtoehto on Yamaha FJR 1300, mutta sen puikkoihin en kyllä koe vielä olevani ihan valmis. Toivottavasti vaan ei sada ihan kamalasti.
 

scholl

Jäsen
Tuo CB500 on hirveän kankea siinä käsittelykokeessa. Itsellänikin oli sellainen silloin alla.

Kyllä piki on liukasta. Vähän samalla tavalla kuin spårakiskot. Jos sellaiseen osut oikein hyvin niin pyörä on poikittain. Joskus pelastanut se, että olen laittanut jalan maahan ja pysynyt pystyssä. Samoin jotkut mukulakivikadut ovat karmeita. Itse liu'uin aikoinaan Liisankatua alas melkein autoa päin, kun sateessa jarruttaessa pyörä vain lähti alta. Siitäkin huolimatta jätän sokeriksi pohjalle ne urapaikkaukset. Nyt staili on ehkä vähän vähentynyt, mutta lama-aikaan ja sen jälkeen teitä paikattiin useimmiten niin, että uutta asfalttia vain uriin ja silloin ajorata hyvin epätasainen. Menepä sitten mutkaan, jolloin prätkällä eri ajolinjat kuin autolla. Siinä on tosi inhottava ajaa. Esim. Hakaniemen silta on yksi esimerkki siitä. Yhä olen sitä mieltä, että onhan se kumma, jos koko ajorataa ei ole varaa asfaltoida, vaan pitää kikkailla hieman moskaa uraan.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Tuo CB500 on hirveän kankea siinä käsittelykokeessa. Itsellänikin oli sellainen silloin alla.

Ei se kieltämättä miltään hirveän ketterältä tuntunut. Hieman kateellisena katselin, kun muut pyörivät pujottelukartioita ympäri enemmän crossiin/enduroon vivahtavilla pyörillä. Mutta eiköhän homma hoidu tuollakin, lisää vaan reeniä alle. Ajan vaikka seuraavan käsittelytunnin pelkästään sitä viimeistä käännöstä ja ympyrää myötäpäivään.

Mukavan nopeasti alkaneet nuo ajotunnit pyörimään. Kortin voinee saada jo heinäkuun alkupuolella, kunhan vaan hoitelee kokeet kerralla. Tietty varsinaista korttia ei taida saada kouraan, vaan samanlaisen kurjan paperilapun kuin B-kortinkin kanssa. Sitten pitääkin hankkia pyörä, todnäk vuokralle/lainaan, että pahin polte lähtee ja opitut hommat eivät heti unohdu. Tosin polte saattaa vain pahentua siitä...
 

scholl

Jäsen
Ai nykyään on jotain paperilappusia ne kortit.

Ai heinäkuuhun asti menee. Itselläni meni muistaakseni 4-5 päivää tekemistä. Yhtenä päivänä teoria (siis äijä höpisi parin kalvon kera mulle hetken jonka jälkeen harjoittelin tietokoneella hetken). Samana päivänä tai seuraavana kävin kirjallisissa. Sitten en saanut ajaa kun oli muka liian kylmä niin jouduin jatkamaan korttijuttua seuraavalla Suomen reissulla ja ajoin sen välin B-kortilla. Jokatapauksessa homma meni niin, että kun olin jälleen Suomessa niin su ajoin kaikki ajotunnit, ma käsittelykoe ja ti inssi.

edit. käsittelykoe oli vaikea sen kaheksikon osalta, koska se oli hiekalla ja tehty vähän naftiksi kun muut menivät piikeillä. Se ei yksinkertaisesti vaihde päällä meinannut mahtua kääntyä väliin.

edit2. toinen hankaluus oli se, että mulla oli polvikierukka viottunut fillarilla keulimisessa niin en meinannu päästä prätkän päälle
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Sellainen vinkki siihen pujotteluun, että kannattaa käyttää kaikki mahdollinen tila, mikä siinä alueella on. Kummasti helpottaa sitä kääntymistä. Itse en tosin ehkä ole paras sanomaan, kun tuli käsittelyt ja ajotunnit hoidettua Yamaha YBR:llä, mitä helpompaa pyörää ei varmaankaan noihin hommiin löydy. Todennäköisesti nuo greatLeo:n näkemät muut pyörät olivat piikkejä, joissa paino on jotain ihan muuta, kuin oikeassa moottoripyörässä.

Oma ajokausi on kulkenut ihan mukavissa merkeissä. Kilometrejä kertynyt ehkä tuollainen vajaa 2000 noin kahden kuukauden ajalta. Vähän ajamista rajoittaa jälleen yllättäen kesäksi noussut bensan hinta. Varsinkin, kun oma kaksitahtinen päristimeni vie lähemmäs 6l/100km. Syksyllä selvisi vajaalla viidellä litralla, mutta nyt kesäksi kulutus on mystisesti noussut. Säiden puolesta ajokausi on ollut ihan hyvä, ehkä viime päiviä lukuunottamatta. Viimeisen viikon aikana olen tainnut pyörän pestä kolme kertaa ja jokainen kerta on pesua seuraavana päivänä satanut vettä mennessäni töihin tai tullessani sieltä. Saapa nähdä miten huomenna.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös